Itt nyűglődtem a gép előtt, hogy megírjam az amerikai útirajzok újabb részét, amikor megláttam a hírt, hogy lövöldözés volt a washingtoni Holokauszt Emlékmúzeumban; egy 88 éves férfi puskával lőtt a biztonsági őrökre. Ezzel eldőlt a téma.

Természetesen voltunk ott. Remélem, nem azt a kedves, nagydarab, fekete biztonsági őrt érte baj, aki fél perc alatt mellettünk termett, amikor tanácstalanul böngésztük a táblákat, mivel töltsük el a hátralévő félórát, amíg bemehetünk a múzeum állandó, központi kiállítására. Átfutott a fejemen, hogy azért jött oda, mert gyanús az őgyelgő ember, de ez mellékes volt: hihetetlen kedvességgel javasolta az egyik mellékkiállítást - nem sejthette, hogy telibe talál: a náci propagandáról volt szó, és feleségem és én is újságírók (is) vagyunk. Mindketten hosszú ideig szolgáltuk a direkt kommunista propagandát. Ez most nem dicsekvés volt, hanem annak jelzése, hogy tudom, miről beszélek. Döbbenetes a hasonlóság a kettő között, formákban, eszközökben, s nem egyszer tartalomban is... És ami különösen fájt: a náci politikai plakátokon is ott volt az a 20. század eleji, részben konstruktivista, részben expresszionista grafika - á lá Bortnyik, Uitz vagy éppen Rodcsenko -, amit annyira szeretek. A kiállítás bemutatta a politikai propaganda különböző aspektusait - az újságoktól a tömegrendezvényekig, a pártszervezéstől az ellenségképzésig, a gyűlöletkeltésig, korabeli sajtóanyagokkal, fényképekkel, plakátokkal, filmösszeállításokkal és rengeteg eligazító magyarázattal, sohasem szakmai zsargonba bonyolódó minitanulmányokkal. Csak egy apróság: a náci Németország volt az első, ahol rendszeres televíziós műsorsugárzás volt. Goebbels úgy képzelte, hogy a mozikhoz hasonlóan az emberek nagy közösségi helyeken fogják nézni a műsort, amely elsősorban a politikai propagandát szolgálja majd. A vártnál azonban kisebb volt az érdeklődés, ezért elhatározták a néprádióhoz hasonló, olcsó családi tévékészülékek gyártását, de közbe szólt a háború, erre már nem volt pénz, energia.

Lelkiismeretes (Máté szerint sznob) turistákhoz illően rengeteg múzeumban jártunk New Yorkban, Bostonban és Washingtonban. Közös jellemzőjük a gazdagság, a nagyvonalúság épületben, kiállított anyagban egyaránt, valamint a szakmai profizmus, amellyel a legkülönbözőbb műveltségű látogató figyelmét igyekeznek lekötni. Különösen fontosnak tartják a gyerekeket. A Holokauszt Múzeum egy másik kiállítása egy tizenéves gyerek szemével mutatja be a németországi zsidók sorsát: egy (fiktív) kisfiú, Daniel naplója a „tárlatvezető", megismerkedünk egy kisvárosi, kétgyermekes kereskedőcsaláddal, a lakással, konyhával, gyerekszobával, bútorokkal, játékokkal, megtudjuk, hogy hova járt iskolába, mit csinált szabadidejében. S aztán, bekúszik az életükbe a politika: a zsidó üzletek bojkottja, majd bezárása, a gettó, végül a koncentrációs tábor. Egyébként a felnőtt látogatók számára is igyekeznek megszemélyesíteni a történelmet. A belépőjegy mellé mindenki kap egy Identification Cardot, amely egy valóságos személy élettörténetét tartalmazza. Én Martin Weiss „lettem", aki 1929. január 28-án született az akkor Csehszlovákiához tartozó kárpátaljai Polanán, s apjával együtt a mauthauseni koncentrációs táborba hurcolták. Apja ott halt meg, ő túlélte, és kivándorolt Amerikába. A rövid szöveg egyébként kitér Kárpátalja 1939-es magyar megszállására, és az ezt követő zsidóüldözésre is.

Sok mindent lehetne/kellene még mesélni a múzeumról (és a történelemről), de most egy dolgot említek még: a kiállításokat és magát a holokauszt fogalmát nem korlátozzák csak a 30-as, 40-es évek zsidóüldözésére és népirtására, szervesen illeszkedik hozzá Ruanda, Bosznia és Darfúr is, például az ottani genocídiumok túlélőinek videóra vett tanúvallomásaival.

Egyébként New Yorkban is megnéztük a Zsidó Múzeumot, amely elsősorban a Kelet-Európából az 1880-as évektől tömegesen bevándorló zsidók életét mutatja be. Bostonban az utcán sétálva, a város központjában „botlottunk bele" egy holokauszt-emlékműbe: egy üvegfolyosón kell átmenni, ahol a falba nevek, egykori zsidó települések és koncentrációs tábornevek vannak bemarva. San Franciscóban is „terven kívül", véletlenül vetődtünk el a Modern Zsidó Művészeti Múzeumba, ahol a szovjetunióbeli egykori zsidó színházak történetét mutatták be éppen, a többi között Chagall jelmez- és díszletterveivel, 20-as évekbeli színházi előadások filmre vett részleteivel.

És még két San Franciscó-i élmény a témához kapcsolódóan. A kínai negyed bejáratát a Grand Avenue-n egy hatalmas kínai kapu jelzi. A kapu utáni első, hatalmas üzlet kirakatain át érdekes, régi bútorok, csillárok és hihetetlenül ízléstelen, csiricsáré tárgyak egyvelege tárul a bámészkodó elé. Bementünk, bámészkodtunk, felváltva ámultunk és röhögtünk, míg a tulajok beszélgetésbe nem elegyedtek velünk. Nem igazán kínaiak voltak, Izraelből vándoroltak be.

A másik epizód a Spamelot című musical volt. Nagyon szórakoztató Broadway-show a Monthy Pithon Camelot- (Arthur király-) paródiája nyomán - egy kb. 10 perces betéttel arról, hogy a Broadway-on nem érvényesülhet az, aki nem zsidó. Döbbenten néztük, a dolog Európában előadhatatlan lenne, antiszemitának, uszítónak bélyegeznék, itt mindenki nagyon jól mulatott rajta. Nincsenek komplexusaik.

 

Szerző: rás  2009.06.10. 23:42 7 komment

Címkék: amerika

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr374929055

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sv 2009.06.11. 03:37:47

Khm, most pont en meseljem el Neked, hogy osztol a Madach Szinhazban jatsszak a Spamalotot?

Zsezsnya 2009.06.11. 08:54:34

Tetszett útirajzod, várom a folytatást... (Egyébként október közepéig már jegyet sem akárhova kaphat az "ember fia" (mogy eri) a SZPAMELOTra s az I.helyár közel 7e forint)

Ismeretlen_46946 2009.06.11. 09:52:04

Sv: szerintem ki fogják hagyni belőle az inkriminált részt - nem is tartozik a cselekményhez. (De aligha fogom megnézni, utoljára, sok évvel ezelőtt a József és a színes, szélesvásznú álomkabát musicalt láttam ott, azt is ajándékjeggyel. Se a Macskák, se Az Operaház fantomja. Tényleg sznob vagyok.) Zsezsnya: én 53 dollárt fizettem az erkély egyik hátsó soráért. (Aztán előre mentem.)

Ismeretlen_10155 2009.06.11. 18:26:55

én is azt bírom leginkább az amerikaiakban, hogy (általában) nincsenek komplexusaik. (((vagy veszik a fáradságot és jól kikezelik/tetik magukat.)))

Sv 2009.06.11. 18:57:49

drc: hadd vitatkozzak kicsit, mikozben alapvetoen egyetertunk: vannak nekik, nagyon is, csak tok masok, es ezekre nekunk nincsenek olyan jo kis neurotikus receptoraink. Ne felejtsuk, arrol az orszagrol beszelunk, ahol 2001-ben, a Code Orange alatt kifogyott a boltokbol a szigeteloszalag (!!!!). Ha nem volna vilagos, a fahazak ablakait ragasztgattak be, egy gaztamadas esetere. Az amerikaiak nagy resze nem elte meg ugy a II. vilaghaborut, mint az europaiak, nincsenek belovesek a hazfalakon, ha van is csaladi emlek, foldrajzilag tavol. Ezert az amerikai zsidok nagyon masmilyenek, mint a keleteuropaiak (az utobbiak zsido identatasat alapvetoen a soah hatarozza meg szerintem, ami nagyon rossz). Mashogy mukodnek, na. ras: En nagyon remelem, hogy nem hagyjak ki. Es Lancelot cuki nacijat se. Tragedia lenne, ha ki kene hagyni.

Ismeretlen_46946 2009.06.11. 20:26:32

Sv: Lancelot nacija valszeg marad - buzizni lehet. A zsidózás viszont szerintem kiverné a biztosítékot. Emellett másképp szól itt az, hogy "a Broadway-on csak a zsidók érvényesülhetnek"; ha a dolog szellemiségét akarnák átvenni, akkor azt kéne mondani kb. hogy "a Nagymező utcában" vagy a magyar színházi életben csak az érvényesül, aki zsidó" - és ezt elképzelhetetlennek tartom. (Bár, amikor majd a Jobbik lesz kormányon... Szóval itt tényleg minden másképp hangzik.)

Ismeretlen_10155 2009.06.14. 21:30:27

OFF: többek között azért szeretem nagyon Sarah Silverman egyébként durván rasszistánka hangzó poénjait, mert abban a társadalomban teljesen egyértelmű, hogy ez csak vicc lehet. magyarul nem tudnék annyira önfeledten röhögni rajta.
süti beállítások módosítása