Mottó: Egy propagandista számára nincs nagyobb veszély, mint ha elhiszi saját propagandáját.

Platen londoni beszámolójához írtam egy kommentet, amelyben rajongtam egyet a hagyományok társadalmat kötő, biztonságot adó erejéről. A következő kommentelő egy kedves fideszes aktivista volt, 979:

"Érdekes, hogy a magyar tradíciók csupa ócskaságok, amiket minél előbb el kell törölni, meg kell haladni (ugye a Himnuszt is újra kellene írni, stb.), míg a külföldi tradíciók milyen jók meg milyen jópofák."

Ott azt válaszoltam erre, hogy vannak jó hagyományok, rossz hagyományok (lásd pl. emberevés) és vannak a történelem során beszennyezett hagyományok. Sapienti sat.

De érdemes tovább elemezni a mondatot, a zárójeles megjegyzésből, a "nemzeti imánkat" fenyegető ezer veszélyből kiindulva. Én két emberről tudok, aki rátámadt a Himnuszra. Az egyik Rákosi Mátyás volt, aki állítólag 1950 táján felvetette - és például Kodály Zoltánt fel is kérte rá -, hogy új himnuszt kéne írni a kommunizmus felé haladó Magyarországnak. Mint tudjuk, nem lett új himnusz, Rákosit - akinek akkor gyakorlatilag teljhatalma volt és bármit megtehetett - nyilván meggyőzték, hogy (Talleyrand-nal szólva) nem egyszerűen bűn, hanem hiba volna ilyet tenni. Annyi azért történt, hogy nyilvánosan lehetőleg szöveg nélkül játszották a Himnuszt. De emlékezetem szerint az 50-es évek végén nem titkos hazafias gyülekezetekben, hanem az általános iskolában tanultam meg a Himnuszt és a Szózatot. (Meg a szovjet himnuszt és az Internacionálét.) 

(Mellesleg: a német himnusznak, a Deutschlandliednek a második világháború után csaknem fél évszázadon át nem volt szövege; a Deutschland, Deutschland über alles vállalhatatlan volt. Ma az első két versszak nélkül éneklik.)

A másik himnuszmerénylő Wahorn András képzőművész, performer, az egykori AE Bizottság együttes tagja, aki egy 15-20 évvel ezelőtti rádióriportban (sok éves amerikai tartózkodás után hazatérve és az ottani pozitív látásmódot dicsérve) elejtett egy megjegyzést a mi "búval baszott" himnuszunkról, s hogy szakítani kéne ezzel a mentalitással, ha vinni akarjuk valamire.

Azóta volt már "keresztényüldöző" Tilos Rádió meg mai botrány Spiró jó két évtizede írt, keserű verséből ("jönnek a mélymagyarok, jönnek a szarból")... Mert - mint arra a mai Fidesz EP-képviselő Surján doktor, az Antall-kormány minisztere annak idején fenyegetően figyelmeztetett - "fehér ember nem felejt". S hogy ki nem "fehér" és hogy mi a bizonyíték arra, hogy nem fehér, azt majd ők megmondják.

A Rákosi-anekdota két emberöltő múltán is "bizonyíték" arra, hogy ma a nemzetietlen (liberálbolsi meg persze bibsi vagy bibsibérenc) erők kezet akarnak emelni a Himnuszra és mindenre, ami magyar.

979 természetesen nem mint fideszes aktivista írta/gondolja azt, amit írt. Tudom, hogy egy, a világról gondolkodó, a társadalomról, a politikáról saját véleménnyel bíró fiatalember (akivel nagyon fontos kérdésekben nem értünk egyet, de ez most mellékes). Én most csak arról elmélkedtem, hogy egy hülyeség értő kezekben hatásos fegyver lehet, mert evidenciaként issza be magát a gondolkodásba (a nemgondolkodásba).

Igen: az MSZP 2002-es, 20 millió román munkavállalóval fenyegető kampánya is gyalázatos - és sikeres - volt.

Szerző: rás  2009.07.18. 08:34 8 komment

Címkék: nacionalizmus himnusz 979

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr864929083

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_10155 2009.07.21. 12:16:03

sokan nyalják be szórul szóra, amit a propaganda üvölt nekik -- néha, amikor lusta vagyok, még én is. ez Magyarország nagy népbetegsége, a butaság!

Ismeretlen_46946 2009.07.21. 15:29:18

drc: te is a magyarság rágalmazásában leled örömödet; az egész világ így működik, ezért lehet vezető gazdasági ágazat a marketing meg a PR.

Ismeretlen_10155 2009.07.22. 13:05:13

rás, én nem a "magyarság rágalmazásában" lelem örömömet, ha nem ismerem a fajtámat. a butaság (bizonyos fajtái) igenis archetipikusak errefelé -- ezzel szemben szerte a nagyvilágban nyilván vannak más propaganda-bugyutaságok, amelyek engem vagy nem, vagy sokkal kevésbé zavarnak, mint ami itt van. légy kedves tartózkodj a jövőben attől, hogy szaros edzőcipővel gázolsz a lelkembe egy-egy ilyen kijelentéseddel.

Ismeretlen_46946 2009.07.22. 20:03:59

drc: Sajnálom, hogy az idézőjel által kiemelt iróniát nem észlelted, bocsánatot kérek.

Ismeretlen_10155 2009.07.22. 20:27:37

én is.

Ismeretlen_10155 2009.07.24. 02:11:07

úgy értem, hogy sajnálom, ami miatt nem vettem észre az iróniát és bocsánatot kérek az inszinuációért. paranoid vagyok manapság.

Ismeretlen_102949 2009.08.03. 19:04:47

Sorry a megkésett reagért, de Vahornnak 100 %-ig igaza volt, abban biztos vagyok. (Már gyerekként is így gondoltam, és akkor még közöm nem volt semmiféle "nemzetellenes ideológiához" mint napjainkban.) Ilyen mentalitással, amit a Himmnmusz tükröz valóban nincs semmi keresnivalónk a világban.. A "régiben" sem volt, a mostaniban viszont főleg nincs.

Ismeretlen_102949 2009.08.03. 19:07:48

Oké, tudom, nem erről szólt ez a reag, de akkor is.. Élni sincs kedve az embernek a Himnusz után.
süti beállítások módosítása