Kéne írni a blogot, tudom, de nincs se időm, se olyan témám, ami kényszerítő lenne. Illetve egy van, de azzal meg kell várnom, míg a Magyar Narancs eheti száma olvasható lesz online is: egy fideszes államtitkár (Balogh Zoltán) rokonszenves és meggyőző gondolatai, elképzelései ütköztek egy píszí-bolond liberális újságíró akadékoskodásaival – de ehhez tényleg link kell, hacsak nem akarom bemásolni a három oldalt. Esetleg vegyétek meg a lapot, egyébként is mindenkit MaNcs-olvasásra buzdítok, noha már tényleg nem olyan jó, mint volt. Egy-két nagyon érdekes írás, azonban minden számban van.

Szóval: marad az alibi, például a naptár, az eseménynaptár. Már a névnapok felsorolása nagy kaland: Gál, Ambos, Ambró, Ambrus, Aranka, Aurélia, Auróra, Bedecs, Bedő, Gallusz, Gálos, Gellért, Gerhárd, Hédi, Hedvig, Lehel, Lél, Lelle, Margit. Muszáj volt utánanéznem: az Ambos és az Ambró az Ambrus becézett formája. Ezek után azt már magamtól is kitaláltam, hogy a Bedecs és a Bedő ugyanaz; azt viszont nem tudhattam, hogy (a Wiki szerint) mindkettő az ismeretlen eredetű Bed név származéka, esetleg a Benedek névből származik.

Még lehetne a nevekkel szórakozni, például leghíresebb viselőiket kinyomozni, kezdve nemzeti büszkeségünkkel, Lél-Lehellel… De én inkább ugrottam egyet, és azt kezdtem nézni, mi történt ezen a napon, s a nemzeti büszkeségnek máris annyi. A magyar Wikiben az első esemény, hogy 1448-ban Hunyadi János vereséget szenved a törököktől Rigómezőnél. Rigómező = Koszovo Polje, ami persze újabb gondolatsort indíthat el… de nem indulok. Vannak ugyanis más lehetséges irányok is – de azok felé se, csak szemezgetek belőlük: 1895-ben a király bevett vallássá nyilvánítja az izraelita vallást (a többi bevett vallás: katolikus, református, evangélikus, ortodox, unitárius); 1897-ben Budapesten megnyílik a Magyar Színház (ma itt van a Pesti Magyar Színház), s két évvel később ugyanezen a napon már vendégszerepel benne társulatával együtt a kor leghíresebb színésznője, Sarah Bernhardt. 1906. október 16-án törvényesítik Magyarországon a prostitúciót, és 1944-ben ezen a napon vette át a hatalmat Szálasi Ferenc nyilas nemzetvezető. Na, most juszt se írok a Jobbikról. Érdekesebb téma lenne, hogy 1978-ban e napon választották pápává Karol Wojtylát; nagyjából ezzel kezdődött a kelet-európai rendszerváltás. És persze rengetegen születtek (és haltak meg) ezen a napon, gróf Hadik Andrástól Günter Grasson át Mezey Máriáig. Most kivételesen nem másolok be egy Grass-regényt, csak ideteszek egy Mezey-dalt – még ha másfél perc után meg is szakad. De addig szép.

 

Szerző: rás  2010.10.16. 15:29 16 komment

Címkék: mezey mária

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr524929266

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_32012 2010.10.17. 11:52:42

Na nem. Wojtyla csak petting volt.

Ismeretlen_46946 2010.10.17. 12:50:38

Nem azt mondtam, hogy ő volt a beteljesülés, vagy hogy ő csinálta, hogy ő lett volna az ok, de nélküle nincs Szolidaritás, a Szolidaritás és Walesa nélkül a rendszerváltás egyik vektora esne ki.

Zsezsnya 2010.10.18. 23:30:43

rásnak: Néhány adalék még október 16-hoz, ami talán nem csak nekem fontos: Kodály Zoltán Háry János c. daljátékának bemutatója (1926); Végrehajtják a nürnbergi per halálos ítéleteit (1946); thomasnak: Nem túl ízléses K.Wojtylaról tett megjegyzésed, legalább is, szerintem nem.(Kedves rás!Bocs' az ide írt morgás miatt.)

thomas 2010.10.19. 06:05:14

Bocs, Zsezsnya. Előjáték. A rendszerváltás előjátéka.

Ismeretlen_10155 2010.10.19. 10:28:12

ejnye Thomas! vannak, akik szerint a rendszerváltás és a szex közt legalább annyi a különbség mint a ..szás és a ki.... között. (jólnevelturifiúvoltamenem.)

Ismeretlen_10155 2010.10.19. 10:28:51

(bocsmégegyszer)

Pocakos 2010.10.19. 16:19:12

alibi helyett ajánlanám (angolul van): http://www.stratfor.com/weekly/20101018_germany_and_failure_multiculturalism?utm_source=GWeekly&utm_medium=email&utm_campaign=101019&utm_content=readmore&elq=b5e280dc50b8401e9cf658a2402f121a Sajnos, most nincs időm lefordítani, pedig legalább egy összefoglalót megérne. (akár a Te blogodban is ;-)))

Ismeretlen_46946 2010.10.19. 18:56:36

Pocakos: teljesen igazad van. Vasárnap este óta birizgál a dolog, hogy meg kéne írni - a magyar sajtó is beszámolt Merkel beszédéről. Számos oka van, hogy még nem tettem meg, hogy eddig nem volt rá energiám.

Szó-szóró 2010.10.19. 19:59:32

pocakos: a cikk nagyon jó és szerintem nagyon fontos. Kíváncsi vagyok, hogy a német-orosz kapcsolatok (munkaerő - befektetések, stb.) hogyan változnak, mert ugye a cikkíró itt komoly változást prognosztizál. Még kíváncsibb vagyok arra, hogy ebben a változó koordináta rendszerben mi majd hol helyezkedünk el. Igazából ez nemcsak német probléma, de erre a cikkíró is utal. Az alapkérdés: the struggle between cultures within their borders. Ezt akár magyar problémának is tekinthetnénk. rás: elnézést, hogy ennyire eltértem a témától, de: 1. nekem már Mezei Mária 1.5 perce is megérte, hogy megírtad ezt a posztot 2. régi gondolatom, hogy ha találomra kiválasztod bármelyik napot, és csak azzal foglalkozol, megveszed az aznapi összes napilapot, majd még tudatosan hozzáolvasol, kutatsz, a végén arra jössz rá, hogy az egy rendkívüli nap volt.

Ismeretlen_46946 2010.10.19. 20:08:36

Szó-szóró: teljesen igazad van, már máskor is tapasztaltam - sőt hasznosítottam. :) És ugyanezen az alapon szokták azt is állítani - és bizonyítani -, hogy minden ember élete izgalmas a maga egyediségében.

Szó-szóró 2010.10.20. 08:54:36

rás: igaz gondolat, és ez szerintem nemcsak állítás, hanem tényleg így is van (amint te is írod, hogy ezt bizonyítják is).

Ismeretlen_10155 2010.10.20. 10:05:32

@Szó-szóró: mint például 1904. június 16-a? :D

Ismeretlen_10155 2010.10.20. 10:08:07

egyébiránt olvastam a MaNcs-ban a Balogh-gal készült riportot, és nekem is viszket a tenyerem az újságíró arrogáns sötétsége miatt. vagy direkt nagyon meg akarják kedveltetni a fazont az olvasóikkal, vagy mellélőttek, de ocsmányul.

Szó-szóró 2010.10.20. 13:39:46

drc: 1. Bloomsday 2. ezen a napon mondta Lenin Krupszkajának (amikor bekanalazta a húslevest) hogy: na ez finom volt, kedves Krupszkaja! De szerintem még folytatható a kutatás és a lista kényelmesen kiegészíthető.

Ismeretlen_10155 2010.10.25. 08:35:15

Bloomsday, természetesen, de inkább James Joyce regényére gondoltam...

Szó-szóró 2010.10.25. 16:47:44

drc: én is. A Bloomsday a főhős nevéből ered (Bloom), a James Joyce hívők róla nevezték el ezt a napot. Ezzel a nappal kapcsolatban Lenin és Krupszkaja pedig úgy került a képbe, hogy "Nagy embereknek is lehetnek kis mondásai...", de most maradjon titok, hogy az idézet honnan van.
süti beállítások módosítása