Kernstok Károly: Lovasok a vízpartonA legfontosabb: ha még nem láttad (s persze, ha érdekel egyáltalán a festészet), menj el feltétlenül Pécsre, s nézd meg a Nyolcak kiállítást, március 27-ig nyitva van. Kb. 500 kép, baromi fárasztó, de fantasztikus. „Cézanne és Matisse bűvöletében” a kiállítás alcíme, mert Berény Róbert, Czigány Dezső, Czóbel Béla, Kernstok Károly, Márffy Ödön, Orbán Dezső, Pór Bertalan és Tihanyi Lajos 1909 és 1913 közt alkotott képeit a szigorú formák és a vad színek tobzódása, az impresszionizmus utáni és a konstruktivizmus előtti átmeneti(?) világ uralja. (Tudnak a szigorú formák tobzódni? Tudnak.) Mondjuk, ennyit a művészettörténetbe, esztétikába való kontárkodásomból, a nagyképű, sznob dumából – akit érdekel, tényleg talál hozzáértő elemzéseket. De legjobb, ha csak nézi a képeket.

Szóval, voltunk két és fél napot Pécsett, elsősorban, hogy megnézzük a Nyolcakat, Pécs - ókeresztény sírkamramásodsorban azért, mert szeretjük Pécset, és már rég nem voltunk. Jó volt. Sétáltunk a szépen kiglancolt belvárosban, megnéztük a Világörökséghez tartozó, 4. századi, ókeresztény sírkamrákat, meg az új Kodály Kulturális Központot a gyönyörű (és állítólag fantasztikus akusztikájú) hangversenyteremmel és a mellette emelt, szintén új Tudásközpont épületét. (Emellett jókat ettünk, ajánlani tudom a Színház közelében lévő, bolondos Korhely éttermet, például.) Emberi léptékű, nemcsak kultúr-, hanem kulturált város, szeretem a hangulatát. Tényleg megérdemelte, hogy tavaly Európa (egyik) Kulturális Fővárosa volt. Megérdemelte volna…

Ugyanis például a Nyolcak kiállítást, az EKF-év egyik főrendezvényét csak decemberben sikerült megnyitni. Ahogy karácsony előtt tarthatták csak az első koncertet is az új hangversenyteremben. Ehhez képest a Tudásközpontot már októberben felavatták. A Zsolnay-negyed – a Zsolnay-gyár körüli új múzeumközpont viszont máig sincs kész. Pofára estünk, amikor kisétáltunk, mert a Gyugyi-féle, páratlan porcelán- és kerámiagyűjtemény, valamint a sebtében odaköltöztetett Galéria zárva, tart az építkezés. És ugyancsak zárva Jakovali Hasszán dzsámija, mert áprilisig holtszezon van, takarékoskodnak a fűtéssel.

Pécs előtt két nappal, vasárnap Szentendrén voltam. Erről az – ugyancsak kedvenc – városomról most nem mesélek, megtettem nem oly régen (itt). Nagyon jó volt. Élveztem, hogy kevés a turista, a Szamárhegy girbe-gurba utcáin egyedül bóklászva jószerint csak ráérősen sétáló macskákkal találkoztam. Gyönyörködtem a régi (és új) házakban, a házfalak kis fülkéiben merengő szentekben, böngésztem a város szerb és ortodox múltját idéző emléktáblákat. És elképedtem azon, hogy a város takaréklángon üzemel. Sok évtizede járok Szentendrére, de ilyet még nem tapasztaltam. A múzeumok, galériák többsége zárva, ahogy számtalan étterem, kávézó, régiségbolt is.

„Slusszpoénként”: reggel olvastam, hogy bizonytalan a Trafó jövője, s az előbb hallottam a rádióban, hogy felszámolják az angyalföldi József Attila Színházat…

Szerző: rás  2011.02.24. 23:01 18 komment

Címkék: pécs szentendre kernstok nyolcak

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr334929324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_111226 2011.02.25. 09:47:23

A "nyolcak"-ról lemaradok... pár nappal később járok arra. Szomorú, hogy a "lelki táplálék" nem érdekli a felsőbb vezetést. Semmilyen szinten. Vagyis egy dologban: honnan lehet pénzt kivonni. Kerestem egy tegnap olvasott számadatot, de eltévedtem a Fidelion - s amennyi megmondó/kinyilatkozó ott van, attól felfordul a gyomrom. Úgy rémlik, megközelítóleg 40 milliárd forintról van szó. Ennyit kell kihúzni a kultúrából. Intézmények, zenekarok, múzeumok, stb., stb. Szomorú, elkeserítő, s egyben vérlázító. Marad a ius murmurandi.

Ismeretlen_115131 2011.02.25. 20:59:11

Hát persze... az állhatatos harcnak megvan az eredménye, ami most már egyre szembetűnőbb lesz... (no nem a parlamentből, de a hétköznapokban) - ha egy balettművészt két hét alatt ki lehet csinálni, de egy EKF-t két év alatt sem lehet összehozni (frappánsan)? ... hát akkor rohadt nagy bajoknak nézünk még elébe, csak figyeljétek... mi lesz még itt? Kérdeztél pécsit, hogy ő mit érzékel? Engem az érdekelne nagyon, hogy ők mit éltek át? (mert a helyben élőké nem azonos ám a látogató érzetével)

egy nagyi 2011.02.25. 21:53:15

rás:pár héttel ezelőtt hallottam a rádióban, hogy a Pest megyei múzeumok hosszabb időre bezárnak.Természetesen a többi vidéki sem lesz oly nagyon látogatható.Azért figyeltem fel a hírre, mert Pest megyében élek.Ma hallottam, hogy a József Attila színházból befogadó színházat akarnak csinálni. Egyébként a felsorolt festőket nagyjából is- merem s a kedvencem közülük Czóbel Béla.A konkrét élménnyel szerintem nem lehet betelni.Ilyenkor szépül meg a világ s ilyenkor tud nagyon fájni a kultúra állami pofán vágása.

Ismeretlen_46946 2011.02.25. 23:41:18

Kattal: nem kérdeztem pécsit; gondolom, van, aki így, van, aki úgy élte meg.

Ismeretlen_10155 2011.02.26. 11:13:30

ugyan, mit siránkoztok, ott a Való Világ, a Fidesz-kormány hatalomra jutásával együtt újraindult a sorozat! lesz mit nézni megint! végre! :/

Ismeretlen_46946 2011.02.26. 12:17:14

drc: Nem siránkoztam; arról írtam, hogy milyen jó volt Pécsett meg Szentendrén, és milyen jó festő volt Berény Róbert meg Czigány Dezső meg Kernstok Károly. :)) Gondolj bele: mi egy Fidesz-kormány az ókeresztény sírkamrákhoz képest?!

Szó-szóró 2011.02.26. 13:20:24

drc: ügyes. Sikerült összekapcsolni a fideszt a VV-vel. Talán még a Jauzsi Barát és a Maunika sót kellene valahogy bekavarni. Neked menni fog.

egy nagyi 2011.02.26. 15:32:53

Szó-szóró:ajánlom figyelmedbe Szőcs Géza meg- szorításait a Nemzeti, a Szépművészeti Múzeum és a N.Galéria vonatkozásában.Akkor megértenéd drc irónikus meg- jegyzését.A nemzeti kincsünk, a kultúránk kerül az enyészetre.

Ismeretlen_10155 2011.02.26. 17:37:11

@Szó-szóró: köszönöm szépen. talán nem hiszed, de az elismerésed nagyon sokat jelen nekem. =)

Ismeretlen_115131 2011.02.26. 18:55:13

Szó-szóró! Én simán összehozom a fideszt nem csak maunikával, és a vv-vel, de győzikével is. És legfőképp az ország pusztulásával - azon ügyeskednek ugyanis. És rohadtul nem tetszik az értelmes embereknek a hülye manipulációs dumájuk, ami csak a realitásoknak mond ellent, de mindenben. Szóval az említett műsorok egyértelműen fideszes mentalitást tükrözik... vagy fordítva (én meg ordítva :))

Ismeretlen_46946 2011.02.26. 20:21:48

kattal: Ne ordíts, mert akkor nem hallod meg, más mit mond... Egyébként meg "Maunikát" a Fidesz-kormány alatt megszüntették, de ettől nem lett jobb véleményem Orbán Viktorról. Továbbá: mindig voltak (sajnos) és mindig lesznek, akiknek eddig ér a szellemi igénye. A többieknek ismét javaslom a Nyolcakat és sok más kiállítást, színházat, koncertet, könyvet. Ha meg tudják fizetni. (De erről se a tavalyi választás tehet.)

Szó-szóró 2011.02.27. 16:26:15

kattal: tehát ha jól értem, akkor a gagyi műsorok fideszes műsorok, a kultúrműsorok baloldali műsorok. Szerintem akkor én általában rossz műsort nézek, nem azt, amit kellene. Most ezen el kell gondolkodnom. nagyi: picit korai még farkast kiáltani, nemzethalált vizionálni. A házatokban -ahol a többség baloldali- is ez a közvélekedés?

Ismeretlen_115131 2011.02.27. 18:22:22

fideszes mentalitásról beszélek, ami rendkívüli módon egybecseng a médiamaszlaggal is, a kormánykommunikációval is, és magával a kormány működéssel is = rombol minden szinten, hazug is, álszent is, kizárólag önös érdekeket szolgál ki. Szó-szóró, te amúgy észre vetted a fideszkormányzás óta megtapasztalt változásokat a közszolgálati médiában pl.? (csak mert korábban az egyetlen adó volt számomra, ahol találtam akár kedvenc műsorokat is - azóta pedig nézhetetlenné tették számomra, ugyanis teljesen hülyének néznek, mint nézőt... azt képzelik, nem tűnik fel a propaganda duma... hát pedig de, és szépen le is szoktattak arról, hogy egyetlen pillanatot is szenteljek az adásaiknak, ahogyan maunika és balázska, avagy fábry (az a Fábry, akit kiváló és rendkívül értelmes emberként ismertem meg 20évvel ezelőtt vagy 25?)showmanusok és hölgykék is olyan mélységesen mély szintre voltak képesek süllyedni, amit semmi nem magyaráz meg nekem : erre csak a szolgalelkű, pénzéhes szaremberek képesek, vagy az eredendően hülyék. És amikor azt látom, hogy kihez kapcsolódnak a gátlástalan elkurvulás esetei? hogy minden ami kultúra volt... , ami művészet... azt felváltotta a politikai nyomulás, a pénz hajhászása, és erőszakos beavatkozással irányítják ezek élvezetét = vagyis elvezetnek tőlük... hát akkor ki vagyok bukva. De te csak nézzed nyugodtan... egyáltalán nem zavar, hogy ki miben leli örömét. Csak jelzem, hogy mindenkit nem képes a fidesz megvezetni, hogy sokkal többen átlátnak a szitán, mint azt szeretnék. Tudjuk (észre kellett vennünk), hogy mit és hogyan épített ki a fidesz... és mivel ők tették, hát övék a felelősség is érte. Hajrá Magyarország... nézzük, hogy rohad le? Óriási showműsor! >.< Nem tudom élvezted-e már Gereben Ágnes beszélgetéseit? - no csak mert katasztrófa hallgatni is, mert hát... egyszerűen nem tud érthetően artikulálni... és mellé, amiket mond?! Illetve sugall?! - hát tudod, ha lenne a fideszben minimális tisztelet az emberek felé...? - de hát épp az hiányzik belőlük. Anélkül meg nincs mit szurkoljak nekik. (TE már értesültél egyébként a céljaikról? Hogy mit miért csinálnak? Mivel, mit oldanak meg? - majd szólj kérlek, hogy tudjak fókuszálni! én is... magamtól... hogy ne erőszaknak engedve felfedezzek valami pozitív, elismerésre méltó lépésüket... legalább egyetlen egyet...)

Ismeretlen_115131 2011.02.27. 18:28:06

rás, kit hallgassak? :) - szoktam én érteni, ha valaki mond valamit, a semmiről meg nem baj, ha lemaradok :), sőt! Nagyon ügyesen kikerülöm én azt - csak persze nem mindent tudok kikerülni, annyira nyomul a mocsok, oszt' fájni szokott na, hát ordítva menekülök előle. Hadd hallják mások is :)- hátha felfigyelnek rá, hogy jéééé! ez tényleg csak kanális.

egy nagyi 2011.02.28. 00:34:28

Szó-szóró:a házunkban mindenféle kötődésű emberek laknak, de félnek a 65 év feletti közlekedés igyenességének elvesztésétől/ magam ré- széről, ha elérem azt a kort mukkanás nélkül vál- lalom./Egy fiatalember háromezer , egy nő kilencezer forinttal kapott kevesebb fizetést.Azért,mert nincs gyerekük, ez is diszkrimináció.Na és Viktor, hogy koppint a munkáltatók fejére? Az adótörvény rossz.A gyógyszerkassza rendbetétele is rossz közérzetet fog generálni, vagy, aki szegény haljon meg,hol itt a humánum ? A gyerekeim miután családosak, hét, illetve tízezer Ft-tal kapnak többet ez igaz.Az élelmiszer árak jelentősen nőttek.Nem magam miatt morgok, mert amíg nem egyedül élek megélek. Lehet, hogy a kultúra vonatkozásában elhanyagolható a házunk lakóinak véleménye, de a műsoroknak inkább felemelni kellene őket, mint a posványba hagyni. Családom újság, könyvvásárló és színházba járó, addig amíg lesz színvonal vásárlásainkkal mi is segítünk a kultúra fennmaradásában. Kattal:óvatos legyél az ordítva meneküléssel, mert árthat az egészségednek.Egyelőre még nincs háború csak a verbalítás szintjén.Igaza van rás- nak meg kell találni azt is ,ami széppé teheti az életünket.

Ismeretlen_115131 2011.02.28. 10:07:02

Nagyi, Rás... ne aggódjatok értem, amelyik kutya ugat, az nem harap :). Gondolod, hogy 7 év alatt nem húnytam volna ki, ha nem találok értelmet és szép, kedves, felemelő dolgokat is? De! TAlálok, illetve baromi nagy munkával megkeresem őket magamnak, hogy egyetlen célomat elérjem: józan ésszel, ép mentalitással és egészséges testtel átvészeljem ezt az őrült világot. No de, ha egyre nehezebbé teszi ezt az aktuális kormány?! És teljességgel megakadályozni óhajtja milliók ilyetén célját? sőt, egyre inkább akadályozás a szándéka? - és még csak észre sem veszi?! Hát kell az óbégatás! Nagyon is kell :) (két üvöltés közt pedig jöhet a jókedv, a vidámság, a szórakozás, a pihenés, a sportolás, a múzeum, a kiállítás... amennyiben azok ingyenesen elérhetőek ;) - no csak, mert erről van szó éppen, meg arról, hogy maga a szolgáltató is ellehetetlenül-e a fideszmentalitásnak (önös harácsolás - köz érdekének ellenében) "köszönhetően". Tehát élvezem én a kultúrát és annak majdnem minden ágát, ami nem szakadt még le a trágya alatt. És azért kell ezeket hangosan kimondani, mert hogy a hallgatás a beleegyezést sejteti. És ugye a kormány éppen erre apellál működése minden területén, hogy kussolni kelljen... mivel azonban nekem (sokunknak) már semmi veszteni valóm nincsen, hát bátorkodom ellenvetéseimnek hangot adni :).

anna 2011.06.08. 16:33:33

én meg szépen kivártam, hogy a nyolcak feljöjjenek pestre, és ma jól megnéztem őket.

Ismeretlen_46946 2011.06.08. 16:56:54

@Anna: :)
süti beállítások módosítása