Csaba László, a Fidesz kormányzása elé egy éve még nagy reményekkel néző közgazdász az Inforádióban:

A Széll Kálmán-terv legfontosabb üzenete, hogy a kormány a nemzetközi piacok által várt irányban, azaz a kiadások csökkentésével próbálja fenntartani az egyensúlyt.

Nem jelennek meg ugyanakkor a hosszabb távú működőképesség szempontjai - hangsúlyozta Csaba László. A program beleillik abba a stratégiába, amelyet a kormány megalakulása óta követ: hétről hétre, hónapról hónapra jelentik be az intézkedéseket; nem csomagban gondolkodnak, folyamatos kormányzás, javítgatás és módosítás zajlik.

*

Az adósságcsökkentés, a monetáris egyensúly mint alapvető szempont, és a társadalmat szolgáló kiadások csökkentése, a „jóléti állam” visszanyesése mint ennek legfőbbe eszköze lényegében a 70-es évek óta a kapitalista világot domináló friedmani, neoliberális gazdaság- (és társadalom-!) politika „csont nélküli” folytatása. Ugyanaz, amit 2006 után Gyurcsány és Bajnai is megpróbált, s amit a Fidesz a társadalom mozgósításával „sikeresen” akadályozott meg. A közigazgatás, benne az önkormányzati rendszer átszervezése, az oktatás- és egészségügy ésszerűsítése (vagy „ésszerűsítése”?), karcsúsítása, az e társadalmi szolgáltatásokat igénybe vevő lakosság nagyobb anyagi tehervállalása, a nyugdíjba vonulás megszigorítása, a munkanélküliek megbélyegzése, a legszegényebbek, köztük a cigányság nagy részének „leírása”… Mint az várható volt, visszatérnek a fő tételek. (Igen, tudom, „azok” hazudtak és loptak meg szemkilőttek.)

Számomra e gazdaságfilozófia érvényesülésének iskolapéldája az ingyenes fogászati kezelés megszüntetése 1995-ben a Bokros-csomaggal. Csak a húzásért nem kell fizetni. Ezért is depressziós élmény metrón utazni, kelet-magyarországi falvakban sétálni.

*

Már az Orbán-csomagot felvezető többhónapos pr-kampányban (például a miniszterelnöki évértékelőben) központi szerepet kapott a munkanélküliek és általában a segélyből élők megbélyegzése, lényegében a rendszerváltás – vagy inkább két rendszer – áldozatainak a bűnbakká tétele.

Nem vagyok közgazdász; gondolkodó, a világ dolgai iránt érdeklődő emberként tartom képtelenségnek, hogy közmunkát biztosítsanak százezreknek, mindazoknak, akiktől elveszik a rokkantnyugdíjat, a munkanélküli segélyt, akiket „kiracionalizálnak” a közszolgálatból, az iskolákból például (erre még visszatérek). Egyelőre azt láttuk, hogy az Orbánék által életbe léptetett új, négyórás rendszerben már azok is csak korlátozottan juthatnak ilyen kereseti lehetőséghez, akik korábban még meg tudtak ebből élni. És akkor arról még nem beszéltünk, hogy kinek milyen munkát. Eltörölték azt, a 20. századi Európában alapnormává vált törvényi kitételt, hogy mindenki csak végzettségének megfelelő, annál legfeljebb minimálisan alacsonyabb szintű munkát köteles elfogadni.

„1. Mindenkinek legyen lehetősége arra, hogy általa szabadon választott foglalkozással keresse meg a megélhetését.

2. Minden dolgozónak joga van az igazságos munkafeltételekhez.

3. Minden dolgozónak joga van a biztonságos és egészséges munkafeltételekhez.

4. Minden dolgozónak joga van a tisztes javadalmazáshoz, amely elégséges önmaga és családja tisztes megélhetéséhez.”

(Európai Szociális Charta)

A fenti pontok az EU joganyag részét képező Chartának az általános célkitűzéseket rögzítő I. részéből valók. A konkrét kötelezettségeket jelentő II. részből Magyarország – 1999-ben, az első Orbán-kormány idején! – nem ratifikálta (erre joga volt) „a méltányos díjazáshoz való jogot” :

„1. elismerik a dolgozók azon jogát, hogy olyan díjazásban részesüljenek, amely mind a dolgozóknak, mind pedig családjuknak tisztes életszínvonalat biztosít;

2. elismerik a dolgozók jogát arra, hogy a túlmunkáért - egyes sajátos esetek kivételével - felemelt mértékű díjazásban részesüljenek;

3. elismerik a férfi és női dolgozók egyenlő értékű munka egyenlő díjazásához való jogát;

4. elismerik minden dolgozó jogát az ésszerű felmondási időhöz munkaviszony megszüntetésekor”

*

1932-ben a gazdasági világválság nyomán hozták létre kormányrendelettel az ÁDOB-ot, az Állástalan Diplomások Országos Bizottságát, hogy a 35 év alatti állástalan diplomásokat, a hivatalokban kisegítő munkaerőként alkalmazva őket, havi 80 pengős szellemi ínségmunkához juttassa. 1934-ben 4344 állástalan, többnyire újonnan végzett diplomást regisztráltak, de közülük csak mintegy 2000 jutott ezúton segélyhez. Úgyhogy megszokott volt a hólapátoló diplomás, a pékszakmát kitanuló tanár. „A gazdasági válság következtében vált igazán kézzelfoghatóvá az egyetemi túltermelés ténye. A diplomások nagy tömegeinek az egzisztenciális veszélyeztetettsége közvetlenül hozzájárult a politika iránt egyébként is fogékony réteg radikalizálódásához.” (Gyáni Gábor) A 30-as években az átlagos hallgatói létszám 15 ezer körül volt, s a lakosság 1-1,5 százaléka rendelkezett diplomával.

A most készülő felsőoktatási törvényben drasztikusan korlátozni akarják a felsőfokú képzést, amely az elmúlt évtizedben tömegével bocsátotta ki a piacképtelen diplomával rendelkezőket. Ez ésszerű lépésnek tűnik. Ugyanakkor talán nem véletlen, hogy az EU tavaly elfogadott 2020-ig szóló stratégiája célul tűzi ki, hogy az ifjabb generáció legalább 40 %-a rendelkezzen felsőoktatási oklevéllel. Igaz, ez a stratégia az intelligens növekedést (smart growth), vagyis a tudáson és innováción alapuló gazdaság kialakítását szabja feladatul. Meg a befogadót (inclusive growth), vagyis amely a társadalom minden csoportjára kiterjed. S a fenntarthatót (sustainable) – amely most nálunk az egyetlen lózung – sem államháztartási szempontnak érti.

*

Nem ratifikálta – nem iktatta törvénybe – Magyarország a Szociális Charta (Karta) gyermekek és fiatalok védelmére vonatkozó paragrafusainak többségét (vagy a társadalombiztosítási rendszer működésére vonatkozó normákat) sem.

Az „Európa 2020” stratégia azt is megfogalmazza, hogy az iskolából kimaradók arányát 10 % alá kell csökkenteni. A „Széll Kálmán-terv” szakmailag inkább pozitív fogadtatása közepette egy pont volt, ami szinte osztatlan megdöbbenést és felháborodást keltett: a tankötelezettség korhatárának 15 évre való leszállítása. Vagyis az a „cél”, hogy tömegesen kerüljenek ki az oktatási rendszerből 8 osztályos vagy még alacsonyabb végzettséggel és nulla szakképzettséggel rendelkező fiatalok. Ne kelljen bajlódni a 16 éves korában még mindig harmadik osztályba járó cigány gyerekkel… Persze. „Meg kell adni a lehetőséget, hogy egy fiatal 15 éves korában eldöntse, tanulni akar vagy dolgozni” – mondta a miniszterelnök. Persze. És mit fog dolgozni? Mihez fog érteni? A „szocializmusnak” nevezett államkapitalista rendszerben létezett egy széleskörű, a rendszerváltáskor szétvert szakmunkásképzési hálózat, létezett a dolgozók általános iskolája, ahol az is valamiféle tudást – és papírt – szerezhetett, akinek később jött meg az esze. Biztos, hogy ez csak pótszer, nem a megoldás. A megoldás az lenne, hogy egy gyerek, egy fiatal a normális rendszeren belül jusson olyan ismeretekhez, amelyekre majdan egzisztenciát tud alapozni: paraszti vagy munkás vagy szolgáltatóipari stb. vagy éppen értelmiségi egzisztenciát. Akkor is jusson hozzá, ha minden – a származása, az otthoni körülményei, a család kulturális igénytelensége, a környezet, az ambícióhiány – ellentmond ennek. Nem (csak) miatta. Miattunk.

 

Szerző: rás  2011.03.02. 13:22 48 komment

Címkék: gazdaságpolitika széll kálmán terv

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr414929328

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_115131 2011.03.02. 19:58:08

de jó! ez hosszú poszt :) - Írhatok ... Itt van ez a felvetés: "a „cél”, hogy tömegesen kerüljenek ki az oktatási rendszerből 8 osztályos vagy még alacsonyabb végzettséggel és nulla szakképzettséggel rendelkező fiatalok." - látszólag ez az első reakció, és normálisnak is tűnik, de mint minden ebben az országban - épp fordítva kellene értelmezni... mondom is, hogy miért: ma az oktatási rendszer egyik legrombolóbb ténye az, hogy a renitensek száma szaporodik "megengedetten" és nyomja el a tisztességes módon tanulni vágyó tanulókat a tanórák nagy részében (nyilván kivételek is vannak dögivel, de ez a trend most már). Tehát nem az a gond, hogy nem kapnak meg minden lehetőséget a tanuláshoz.... hanem fordítva! Nem tud a tanár a tanulni vágyóval dolgozni, mert semmi eszköze nincs a tanulni nem akarókkal szemben - ez tény! Vonszolódik a semmit nem tanuló azok nyakán, akiket ez már rettenetesen zavar a haladásban, miközben azt látják, hogy a nem tanuló - ugyanúgy megy a felsőbb osztályokba. Mit mondanak a kölkök? - minek strapáljam magam? úgyis átengednek. És teljesen igazuk van... így jutottunk el oda, amiről írtam is a blogomban (mert ott voltam benne a szituban), hogy a 18 éves korig semmit nem elsajátító lakli ott ülhet az osztályokban és gátolja a tanárt, a néhány tanulni vágyó gyereket - és mindenki tehetetlen, mert neki joga van - sőt! kötelessége 18 éves koráig iskolában lenni. Lenni, de semmi több: sem munka, sem akarat, sem szakma elsajátítása - ez neki nem kötelessége, viszont bent lenni joga van! És akkor is bent van, ha már szült és épp otthon van a kicsivel... Ehhez még az jön hozzá, hogy vizsgát tesz... és még bizonyítványt is kap A SEMMIRE! Kivételesen tehát, bár nem tudom mi a fő cél, de egy nagyon mentőöv szerű törvény ez, ami elindíthat az oktatásban valami kis fejlődést... Ez jó, ez kell, higgyétek el!

Ismeretlen_115131 2011.03.02. 20:03:05

A többivel viszont egyetértek, sőt jó hogy látják a Charta pontjait... amiről tudomást sem vesz az új foglalkoztatási koncepció... no mert az - egy NAGY szar! Aljas szándékú és megsemmisítő hatású, tehát népirtás.

Ismeretlen_10155 2011.03.02. 20:28:22

igen, cserben hagyja a legnyomorultabb körülmények között élőket és kiszolgáltatja a közszféra dolgozóit (tanárokat, orvosokat, rendőröket, hivatalnokokat) a piac kénye-kedvének. ez egy klasszikus neokonzervatív (vagy liberális, ha úgy tetszik) gazdasági terv. de ennél többet is tehetnének, de meggyőződésem, hogy tehetségtelenek és töketlenek hozzá.

Ismeretlen_46946 2011.03.02. 22:04:08

@kattal: ha azzal a "renitenssel" már az első osztálytól speciálisan foglalkoznának - fejlesztő pedagógus, iskolapszichológus, tanulószoba, ahol megkapja azt a segítséget délután, amit otthon nem stb. - akkor talán 15 vagy 18 évesen nem potenciális munkanélküliként és bűnözőként hagyná ott az iskolát. Ez nyilván megvalósíthatatlan a mai "iskolagyárakban".

Andris 2011.03.03. 09:39:13

rás: A legtöbb általad leírt dologgal egyetértek, néhánnyal nem. Az Európai Szociális Chartából hatásos idézni,de szerintem felesleges: a "törvény szövedéke mindig felfeslik valahol". Azon meg érdemes elgondolkodni, hogy egy 15 éves gyerekkel mit lehet csinálni, vagy ha úgy tetszik mit tud ő saját magával kezdeni... Szerinted az, aki képtelen elvégezni 8 osztályt ennyi idős korára, annak milyen szakmát lehet megtanítani? És most csak a megtanulásáról beszélek, nem arról, hogy versenyképes minőséget hozzon létre. Iskolapszichológus stb. ez mind nagyon sok pénzbe kerül, és a folyamat vége az, hogy azokra költünk, akik nagy ráfordítás mellett, jó esetben is csak közepesek lesznek. Én nem mondom, hogy ne legyen felzárkóztatás, fejlesztés, sőt, ezt a 15 éves korhatárt is faszságak tartom.....de kattalnak sok dologban igazsága van abban, mit leírt. Zárójelben jegyzem meg, hogy a felzárkóztató osztályokat éppen liberális oldalról szokták kritizálni, hogy kirekesztő, meg előítéletet nevel a gyerekekbe.

Szó-szóró 2011.03.03. 09:57:27

rás: az általad leírt alapelvek emberségesek, igazságosak, vita nem fér hozzá. Az a baj, hogy nincs rá pénz. Az egyes jogosultságok (úgymint a jogok a munkához, tisztes javadalmazáshoz, gondos képzéshez, stb.) pénzügyi hátterét azok teremtik meg, akik dolgoznak. Ma ebből van kevés, ezért egyértelmű, hogy a potyautasokat vissza kell terelni a munkához. Biztos, hogy 800 ezer rokkantnyugdíjnak nincs alapja, és a forrást ehhez nem is lehet kitermelni. Ha valaki nem tud képzettségéhez megfelelő munkát találni, akkor szerintem mást kell csinálnia. Könnyű azt mondani, hogy nincs számomra nívós meló, kész, feltartom a kezem. Csak ez nem működik. Bármilyen munka jobb, mint a lógatom a lábam és várom a sültgalambot állapot és hozzáállás.

Ismeretlen_46946 2011.03.03. 10:57:36

@Andris, Szó-szóró: Finnországtól Dél-Koreáig minden sikeres gazdaság története azt bizonyítja, hogy először az oktatásba kell benyomni pénzt (aztán a K+F-be). Ha az iskolai felzárkóztatás (felzárkóztató osztály) nem a szegregáció álneve, hanem valóban az otthon meg nem kapott alapokat pótolja és a későbbi iskolai és társadalmi integrációt szolgálja, akkor én teljes mellszélességgel támogatom. A társadalom számára hosszú távon nincs drágább és veszélyesebb, mint a használható képzettség nélkül utcára lökött fiatal. Szó-szóró nem fogja szeretni, de megint Ferge Zsuzsát idézem: "el kell dönteni, hogy iskolákat vagy börtönöket építünk". Ami a rokkantnyugdíjasokat illeti: mindenki tudja, hogy ez húsz éve menekülési lehetőség a munkanélküliség elől. A rendszer szigorítását egyébként már Gyurcsányék megkezdték 2008-ban. Egy nagyon kis részüket most talán vissza lehet kényszeríteni a munkaerőpiacra, a többit valószínűleg lenyomják segélyezési nyomorszintre. Andris: József Attila nem elismerőleg és még csak nem is cinikus-felmentően mondta, hogy "a törvény szövedéke mindig felfeslik valahol".

Andris 2011.03.03. 11:32:27

rás: Nem elismerőleg, és főleg nem cinikus-felmentően idéztem, hanem azért, mert a törvény betűje és szelleme nálunk sosem esik egybe. Megbocsáss, de Finnországot, Dél-Koreát felhozni példaként csúsztatás, majdnem akkora, mint a Ferge idézet.(ez utóbbi ráadásként még egy sarkított hülyeség is,a Professzorasszony részirül) Dél-Koreában tudomásom szerint nincs olyan kisebbség(a kultúra , életmód és az egyéb különbségekre ki sem térek), akit zárkóztatni kell; Finnországban kire gondoltál? A svédekre? A gazdasági potenciálból adódó különbséget, meg egy csomó egyebet szintén nem sorolnám. A rokkantnyugdíjasok, na igen. Lehet, hogy nem leszek népszerű, de szemben azzal, hogy "ez húsz éve menekülési lehetőség a munkanélküliség elől", én azt mondom, hogy sok esetben menekülés a munka elől. Nekem a bicska nyílik a zsebemben, hogy több százezer ember szarik a munkára, pedig képes lenne dolgozni. Hogy a rendőrség-katonaság állománya 40 évesen elmegy nyugdíjba, és az addig sem rossz fizetését megkapja nyugdíjként, ha esetleg kevesli, akkor elmegy félállásba valahová. Az igazán lényeges kérdés, hogy ha visszaküldjük dolgozni azokat, akik képesek rá, lesz-e elég tennivaló számukra?

Ismeretlen_46946 2011.03.03. 11:38:01

@Andris: Most feldühítettél, úgyhogy inkább nem reagálok.

Ismeretlen_111226 2011.03.03. 12:05:06

Aha... megint előjött a nagyokosság... életem végéig igazoljam magam mindenki előtt (aki nem fegyveres testületnél dolgozott/dolgozik), hogy miért mentem nyugdíjba 29év10hónap után... Igazolja a franc! AntallJózsef után szabadon: teccettek volna elmenni oda, ahol 25 év után nyugdíjba lehet menni. Amikor én kezdtem, szó sem volt a 25évről - akkor csak a bányászok mehettek. Aztán gyött a módszerváltás, s a világon utolsóként(!) elismerték hogy a fúvósok 25 év után mehetnek. Önként s dalolva nem, mert akkor a nyugdíj csak a fele lesz. Ha kiszervezi a minisztérium az állományból, akkor felajánlják - s ki az a marha, aki nem él vele?! Csak egy kérdésem lenne: ha én most majd' ötvenévesen visszautalnám a nyugdíjamat állambácsinak s minkanélküli lennék, egyből megoldódna minden gond?! Nem tudok higgadtan érvelni (sem), nem is akarok. Nem tudom, mi a jó megoldás, vagy legalább olyan megoldás, ami előre vihetné az országot. Láttam/látom a sok "megvezetést" de nekem csak a ius murmurandi marad és a káromkodás. Igen, a tehetetlen ember káromkodik. Pont. Monnyon le az összes rámpillár :(

Andris 2011.03.03. 12:58:40

rás, defalla: senkit sem akartam megbántani, sem feldühíteni: elmondtam, hogy mit gondolok.

Ismeretlen_46946 2011.03.03. 13:15:54

@Andris: Én is elmondtam a bejegyzésben és két kommentválaszban.

Andris 2011.03.03. 13:36:16

Ennek ellenére az álláspontjaink bizonyos részei között mégis különbség van, + még dühös is vagy. Miért?

Ismeretlen_115131 2011.03.03. 16:08:25

defalla, mi az a rámpillár?... és a kemény melóhoz meg annyit tennék, hogy mind az, ha valaki kényszerből csinálja. Tehát szerelemből kellene dolgozni nem pedig ilyen-olyan előnyökért. Megoldásként pedig nem baj az, ha valaki előbb megy nyugdíjba... csak ha elment, akkor ne dolgozzon mellette, mert ez a kettő egy embernek igazságtalan, főleg, hogy rengeteg aktív elől szipuzza el a bevételi forrást. Rás, teljesen egyetértek a FELZÁRKÓZTATÁS IDŐBELI fontosságával: ami hiányzik a perifériákon - azt kell minél hamarabb pótolni.Azonnal oda kell adni, amije nincs annak a gyereknek... hát ezen kellene gondolkodnia az önkormányzatoknak, hogy helyben miként előzze meg a bajokat. A prevenciót nem isteníteni kell, hanem csinálni, csinálni - csinálni!

Szó-szóró 2011.03.03. 21:31:33

rás: igen, én is elsősorban az oktatásba nyomnám a pénzt. Szerintem is ez az egyik kiút, vagy legalábbis kiemelkedési lehetőség. Börtönökbe nem tennék pénzt, sőt, az extra szolgáltatásokért -bár ezt a területet nem ismerem- pedig dolgozni kellene. Te is azt mondod, hogy a rokkantnyugdíjas állapot menekülés a munkanélküliség elől. Egyértelmű hogy ez a forrás nem erre szolgál. Egyértelmű tehát, hogy ez csalás. Nem a menekülési lehetőséget kell keresni, hanem a munkát.

Szó-szóró 2011.03.03. 22:05:44

rás: ilyen alapon még a gyerekétkeztetést is fel lehetne használni a bújtatott munkanélküliség kezelésére. Rendet kell tenni, mert ez így nagyon sokba kerül. A végén nem lesz, aki fizesse a számlát.

Ismeretlen_46946 2011.03.03. 22:21:15

Szó-szóró: Lényegében 2008-ig minden kormányzat elnézésével használták a rokkantosítást menekülő útnak. Igazad van, rendet kell csinálni. Munkahelyet kell teremteni, munkára képesítő képzést kell adni, és képzésre alkalmassá tevő életkörülményeket kell teremteni. Nagyon egyszerű. Kimondani. De a bezárt borsodi bányából és kohóból hova mentek volna dolgozni? Nem sorolom, ha picit gondolkozol, magad is tudod a példákat, az okokat. A "bújtatott munkanélküliség" pedig egyszerűen azt fejezi ki, hogy a társadalom (az állam és a magángazdaság) nem tud elegendő és megfelelő munka- és kereseti alkalmat biztosítani, de felelősséget érez azért, hogy a polgárai ne forduljanak fel éhen. @Andris: Olyanokat mondtál, amiket Orbán Viktor szokott, vele pedig nincs kedvem vitatkozni. A bejegyzésben elég világosan elmondtam, hogy mi a véleményem az áldozatok bűnbakká tételéről (és ezt akkor is tartom, ha az ország amúgy tényleg tele van trógerekkel - és nem csak a segélyen élők között).

egy nagyi 2011.03.03. 23:05:27

Andris:Finnország esetében valóban megtörtént a felzárkóztatás.Azonban az ottani erre rászoruló diákok száma kisebb, így a gazdaság meg tudta oldani. rás:itt neked folytatnám a mi gyerekeink igen magas létszámúak ebben a kérdésben s így nincs rá pénz.Ferge Zs felvetését viszont a kormánynak is figyelembe kell vennie ezért. kattal:a pedagógusok túlnyomó része hárítja, nem foglalkozik az ilyen gyerekkel pedig lehet, hogy egy jó szó, egy személye felé tett gesztus hozhatna változást az életében.Mi történik, so- rozatosan megbuktatják, szegregálják, s ha ti- zennégy éves korukig nem végzik el a nyolcadikat magántanulóvá teszik s természetesen a fejkvótát felveszi az iskola. Most meg mindenkihez.O.V. nagyon szépen beszélt az emberi élet tiszteletéről, szerintem ő meg van győződve törvényeinek ember központúságáról.Az úgynevezett apparátus meg szolga.Tudok olyan felzárkóztató programról, amelyben Magyarország önrésszel EU támogatást él- vez.Itt vannak roma és nem roma fiatalok.Itt olyan alapismereteket kellett elsajátítani, ami az életvezetéshez kell, például pénzbeosztás menütervezés s mindez az internet segítségével. Kerti munka, kőműves ismeretek, varrás. Ahhoz, hogy bármilyen szinten bevezessünk valakit a munka világába a számítógép elengedhetetlen. Természetesen ehhez pénz kell.El tudnám képzelni hogy akinek leamortizálódott vagy új PC-ét vásárol adja oda, ahol szükség van rá.Ma egy ki- lecvenes évek elején végzett telefonműszerész semmit sem tud kezdeni azzal a tudással stb. No és itt következik miért lettek oly sokan a rokkantnyugdíjasok, a "vidám barakkban" nem kellett kreatívnak lenniük, s tőkéjük sem volt hozzá,hogy váltani tudjanak ,az információs társadalom szorította őket erre a lépésre és nem a lustaság.Persze itt is vannak potyautasok.Tudok ilyet is. Tudok olyat is.Könyörgöm az a kb 120 ezer ember, aki ilyen és a fentebb elített okokból lett ilyen az milyen minőségű munkára alkalmas, ha a vállalkozó nem kap és az iskolai probléval küzdő gyerekek estében is nagy kedvezményeket két napon belül kirúgja.Van rokonom, aki sánta, egy telefonközpontosságot el tudna látni, de a térségben ahol él nincs lehetősége dolgozni. Meg vagyok győződve, hogy a rokkantak nagyobb hányada beteg. S itt térjünk vissza milyen életet tisztel O.V., amelyiknek már a bölcsőben el dől, hogy esélyes lesz az életben. rás:ne haragudj, ha egy kicsit hosszú a bejegyzés

Ismeretlen_46946 2011.03.03. 23:42:40

@nagyi: Nem haragszom. :)

BB 2011.03.04. 10:35:04

A helyzet sokkal tragikusabb foglalkoztatás terén, mint amilyennek látszik. Meghirdettünk egy pénzügyi asszisztensi állást, amihez elvileg nem kell különösebb tapasztalata/képzettség. Nagyon sok olyan jelentkező volt, akik külföldi cégeknél dolgoztak és/vagy vezetői pozícióban. Olyanok is, akik még dolgoznak. Feltételezem, hogy ezek az emberek veszélyben érzik az állásukat, ezért próbálnak menekülni amíg lehet, akár alacsonyabb pozícióba és fizetéssel. Ha pedig ez a helyzet, akkor talán nem a rokkantnyugdíjasokkal kellene foglalkozni, hanem azzal, hogy a gazdaságot stabilizálni, a munkáltatókat megnyugtatni és nem arra kényszeríteni, hogy előremeneküljenek elbocsátásokkal. Értem én, hogy költségeket kell lefaragni a költségvetésből, de ha a végéről kezdjük el a dolgokat javítani, abból nagy baj lesz.

Andris 2011.03.04. 12:29:00

rás: A leszázalékoltakról: Te áldozatnak látod azokat is, akik nem azok. Én a halmaznak azt a oldalát látom és nevesítem, ahol a lusták, az ügyeskedők, az ilyen-olyan kedvezményeket igénybe vevők vannak. Ez szemléletbeli különbség. A rendvédelmi korkedvezményes nyugdíj: Ne érts félre, én nem azokra a rendvédelmi dolgozókra haragszom személy szerint, akik hamarabb elmennek kedvezményes nyugdíjba, hanem a törvényre, mert igazságtalan. Nem sajnálom a bányászoktól, a tűzoltóktól, pilótáktól, senkitől, aki az egészségét veszélyeztette a munkaidejében. De azok, akik egy irodában szarakodtak meg ittak a szolgálati idejükben és papírokat gyártottak, szalutáltak, masíroztak és korrumpálódtak és loptak; illetve a lakástól a fogorvosi ellátásig mindent ingyen kaptak meg, azok menjenek a picsába. Tudod, hogy mit nem értek? Olyan fasza ez az ország, hogy nem lehet rajta már javítani? Olyan tiszták az utcák? Olyan kevés a kutyaszar? Elfogyott a parlagfű? Túl sok a park meg a virág? Nem lehet épületeket emelni? Ezt közmunkával mind meg lehetne oldani, mert van olcsó munkaerő, és ahhoz, hogy rendezett környezetet teremtsünk, nem kell szakképzettség.

Ismeretlen_46946 2011.03.04. 13:19:41

@Andris: Szerinted miért nem jött rá eddig az állam, hogy mennyi minden tenni- és javítanivaló van ebben az országban, amit közmunkával nagyszerűen meg lehetne oldani? Az általad említettek mellett például az öregek, betegek gondozását. Másik kérdésem: minek tisztességes fizetéssel munkahelyeket létrehozni, amikor szinte bármilyen feladatra ki lehetne rendelni közmunkában az állampolgárokat a buszvezetéstől az agyműtétig? A "lusták, ügyeskedők stb." elleni diffúz felháborodásodat megértem (sokmillióan osztoznak veled ebben, pl. a Fidesz- és Jobbik-szavazók), de nem tudok vele mit kezdeni.

egy nagyi 2011.03.04. 13:26:09

Andris: nagyon szeretném én is a közmunka tár- sadalmi hatékonyságát, de minden önkormányzat képes ezt finanszírozni? Az önkormányzatok pénzügyei is kilátástalanok sok helyen.A kutyaszart meg szedje fel a gazdája.Ezt is lehetne büntetni, ha nem teszi a hatóságnak.1.) Leállt a panelpogram, 2.)nincs mindenhol elegendő közmunka,3.)a parkok gondozásához nem csak munkaerő kell, hanem virág, kertész,aki megtervezi,tehát pénz, no és a locsolás is pénzbe kerül.4.) azok a települések, ahol van számottevő iparűzési adó és hitelfelvételi le- hetőségük vagy EU-us pályazatuk tudják ezt megol- dani,és meg is teszik és tették. Könnyű véleményt mondani általánosságban, de a folyamatok összetettek.

Ismeretlen_115131 2011.03.04. 15:42:41

Tennivaló van dögivel (csak szét kell nézni)- no de kérem!? Ingyen szeretné azt mindenki megcsináltatni...? (már aki havi 300ezer alatt nem hajlandó még pályázni sem :) - azok szokták beosztani mások munkaerejét, napi idejét, gondolatait, satöbbi) Ugyanekkor... 2010-ben 1999 darab vállalkozásnak több mint 100-100 milliós adóhátraléka "keletkezett" - juj... szegény becsületes vállalkozóóóóók... és - érdekes módon a büdös életben nem hajtja be rajtuk az állam, mert tönkre mennek szegény mindennel (SZAKMAI HOZZÁÉRTÉSSEL, MUNKASZERETETTEL, BECSÜLETTEL) megáldott vállalkozások.... csak az állam (azaz mi) vagyunk azok, akik miattuk nyomorba kerülünk (pedig nem 15 évig tanulhattak)... - több mint 100 millió! - tehát minimálisan is olyan 200ezer milliót csalnak el évente.... azaz 200milliárdot lopnak el az országtól - A VÁLLALKOZÁSOK! - erről kéne beszélgetni :)... azonnal, hogy megoldásokról lehessen szó.

Ismeretlen_46946 2011.03.04. 17:07:58

@kattal: Igen! Le a vállalkozásokkal!!!

egy nagyi 2011.03.04. 17:58:15

kattal:nagyon sok igazság van a gondolataid- ban.De mit gondolsz miért nem lépett fel egyik kormány sem eddig hatékonyan velük szemben? Ameny-nyiben fellép a társadalom gazdasági alapja végképp befuccsol, ők által tudunk valamelyest létezni. Persze az itt megbúvó tisztességtelenekkel szemben lépni kell.

Ismeretlen_46946 2011.03.04. 20:00:41

@Andris, Szó-szóró: "Óriási tévedés, hogy egyszerűen megteremthetők azok a munkahelyek, ahol a szociális ellátórendszerből kikerülő tömegeket foglalkoztatnák. Ugyancsak téves elképzelés, hogy jelentős megtakarítás érhető el a munkanélküliek pénzbeli ellátásának csökkentésével." Adler Judit közgazdász, szociológus írása itt: http://tinyurl.com/4vrsbd2

Szó-szóró 2011.03.04. 21:46:38

rás: senki nem gondolta, hogy a feladat egyszerű. Egy nagyon kedves barátom azt mondta, hogy van náluk egy szólás-mondás -az ő országukban-, hogy az élet nem olyan mint a f... (itt most a férfi hímtag magyar neve áll), mindig kemény.

Szó-szóró 2011.03.04. 21:49:42

bb: nem értem. Szerinted azért nem kellene foglalkozni a 800 ezer rokkantnyugdíjasnak minden hónapban alaptalanul kifizetett óriási pénzekkel, mert nálatok van egy balfasz személyzetis?

Szó-szóró 2011.03.04. 21:51:23

bb: elnézést, az előző bejegyzés utolsó sorát szeretném javítani: "egy balf... (itt most a férfi hímtag magyar neve áll) személyeztis?

BB 2011.03.04. 21:57:35

Szóró, ha nem érted, az nem az én problémám.

Szó-szóró 2011.03.04. 21:59:48

bb: valóban nem a te problémád, de nem nagyon volt olyan az írásodban, amit ne tudtam volna megfejteni. Örvendezzünk, értjük egymást.

Ismeretlen_46946 2011.03.04. 22:14:03

Szó-szóró: Az azért szomorú, hogy sikerült odáig eljutnod: minden rokkantnyugdíjas alaptalanul kap "óriási pénzeket". Kérlek, gondolkodj!

egy nagyi 2011.03.05. 09:19:26

Szó-szóró:mi a külömbség a szajkó és a gon- dolkodó ember között? Ha jó a szövegértésed talán rájössz miért kérdezem.

BB 2011.03.05. 10:00:33

Szóró, nem, nem értjük egymást. Nem írtam olyasmit, hogy finanszirozzunk 800 ezer rokkantnyugdíjast (egybként kíváncsi lennék, tudod-e, hogy mennyit kap egy rokkantnyugdíjas, google-t nem ér használni). Azt írtam, hogy most kapkodás van, lyukak betömése. Ahhoz, hogy a rokkantakat visszanyomd a munkaerőpiacra, magát a munkaerőpiacot kell stabilizálni, a meglévő alkalmazottakat megtartatni a cégekkel és így tovább. De úgy látom, hogy ezt hiába magyarázom, te csak darabokban vagy képes gondolkodni, teljes képben nem. Személyzetisünk pedig nincs, mert az ő pénzét arra kell fordítanom, hogy kipótoljam az alkalmazottaim nettóját, akik kevesebbet kapnak az új adórendszer miatt. Na csá.

Pocakos 2011.03.05. 10:03:11

úgy általában, de kattal 14. bejegyzése késztett az írásra: ".......Megoldásként pedig nem baj az, ha valaki előbb megy nyugdíjba... csak ha elment, akkor ne dolgozzon mellette, mert ez a kettő egy embernek igazságtalan, főleg, hogy rengeteg aktív elől szipuzza el a bevételi forrást....." Szerintem van másfajta mentalitás is. Ausztráliában sokan mondták, mondják hogy 40 évesen szeretne nyugdíjba menni (retired - lehet, hogy a "visszavonulni" jobb szó rá). Szóval arrafelé (meg általában a tengerentúlon) az a vágy, hogy kb. 20 év munkával annyi pénzt, vagyont szerezni, hogy többé ne kelljen dolgozni. Na jó, ne kelljem rendszeres munkát végezni. A társadalmi rendszer is erre van beállítva. Mindenki ugyanazt az állami nyugdíjat kapja, ami kb. megegyezik a munkanélküli segéllyel (heti AUD 198.-) - ez a kajára és a mindennapi megélhetésre elég. Lakbérre már NEM! Ezt tekinthetjük "alapellátásnak". Ezzel mindenki tisztában van, és tudja, hogy öregkorára minden mást össze kell szednie, spórolnia (pl. kifizetett ház, lakás), hogy ha más bevétele nem lesz, akkor az "állami támogatásból" is meg tudjon élni. Mivel nagy a szabadság, mindenki maga dönti el, hogy költ-e és mennyit kiegészítő biztosításokra (magánnyugdíj, magánbetegbiztosítás stb.) A rokkantság is ebbe a kategóriába tartozik, ill. ha ismert a "károkozó", akkor jön a pereskedés, ami hosszú évekig is eltarthat, amig bizonyitható a "maradandó károsodás". Amikor hatalmas (több milliós) kártérítésre kötelezik a vétkes felet (ill. annak biztosítóját), abban az összegben bele van kalkulálva a szerencsétlen élete végig tartó ápolási, eltartási költségei! Sőt, azt az összeget eleve nem kapja meg, hanem pénzkezelő (trust) gondoskodik annak "beosztásáról". Tehát, másként is lehet szervezni, és más mentalitással is lehet élni. Pl. minden állami támogatást "lenéznek", ott az emberek büszkék, ha ilyesmit nem kell igénybe venni. Az, a tényleg szegényeknek való. Kb. az a mentalitás, mint ahogy Mo.-on sem fogok sorbaállni az ingyenkonyhán kajáért - ha nem vagyok rászorulva. Bocs, de ez most (nagyon) kikivánkozott belőlem.

Szó-szóró 2011.03.05. 12:00:08

rás: természetesen a ténylegesen rászorulóknak kell adni rokkantnyugdíjat. bb: elfogadom, hogy a munkaerőpiacot kell stabilizálni, munkahelyeket kell teremteni. Én ezt nem vitatom, de ez történhet egyszerre az alaptalan rokkantnyugdíjak megszüntetésével. A két esemény nem zárja ki egymást. nagyi: igyekszem, próbálok gondolkodni. pocakos: nagyon érdekes amit leírtál, logikus rendszer.

Ismeretlen_115131 2011.03.05. 12:21:05

rás! ne izélj már! Nem a vállalkozásokkal le... hanem az államból élősködő adócsalókkal a börtönbe! Érzed a különbséget? Olyan egyszerű ez: aki tisztességes munkájából kizuhant az egy rohadt ingyenélő? Aki meg az állam nyakán élősködve harácsol majd felszámolódik... utána megint... vállalkozik egyet és így tovább? az meg édi-bédi kis tündérkénk nekünk? Ordít, hogy kik azok akik szarrá tették az országot (és nem a multikkal egyenlő, hanem a mutyikkal)... kár volna még mindig félrebeszélni. A jobbiknak ezeket kéne megcéloznia :) ott masírozzanak inkább, ahol a milliárdok tűnnek el, ne egy tyúkon verjék a tamtamot, meg a szerencsétlen éhezőkön, hanem ott ahol lába kél a nemzeti vagyonkának... ill. ahol nem keletkezik hozzájárulás a közöshöz.

Ismeretlen_115131 2011.03.05. 12:26:45

Nagyika, a kormányok és a vállalkozások, a gazdaság és a politika csak édestesvérek :)... dehogy lépnek fel egymás ellen! Közösen lépnek fel a nemzet ellen - nem látszik még mindig? Nekem annyira világos... csak nem értem, miért hagyja az a sok tisztességes ember, hogy ez így legyen? Miért ebbe szállnak be? Miért nem vetik meg ezeket? Én simán leköpném az ilyent... annyit ér ugyanis a szememben: semmit! egy mocskos padlót se

Ismeretlen_115131 2011.03.05. 12:45:39

Pocakos, tudod ugye mekkora különbség van Ausztrália és a magyar viszonyok között? tudod? Mert ha véletlenül régen jártál volna errefelé, akkor el kell mondanom, hogy képtelenség összehasonlítani a kettőt. Én a legnagyobb hibának tartottam mindig is, hogy a gengszterváltás után mindent kívülről kezdtünk majmolni... a múltat kezdtük előbányászni és véletlenül sem történt a mai napig sem egy átfogó helyzetelemzés az országban.... nem érnek rá a vezetőink ilyenekre. Nem is gondolják, hogy kellene ilyesmivel törődniük... :( NIncs szakemberünk egy fia sem, akik szakmacsoportonként erre képesek lennének és vállalkoznának is rá, ha megbízná őket a jóisten legalább. Aki van, azt ellehetetlenítik, kiröhögik, nyomorba döntik, meghurcolják... a magyar mentalitást Magyarországon kell és lehet "átalakítani", ha van miért alakulnia?! Amíg ezt szeretik és ezzel - ami van - milliárdokat tudnak kaszálni és leszarják, hogy millió honfitársuk esetleg belepusztul.

BB 2011.03.05. 13:54:08

Kattal, milyen helyzetelemzésre gondolsz? a KSH rendszeresen közöl adatokat, a szakminisztériumok szintén.

egy nagyi 2011.03.05. 14:17:48

kattal:a látásmódod egydimenzíós.A világon mindenütt vannak kormányok, vállalkozások stb. A piacgazdaságban sok ember érdeke sérült, de nem mindenkié,és ez a "nem mindenki" is tartotta a hátán a gazdaságot és nem csak az IMF-től felvett hitelek.Te talán nem adóztál? Nem vásároltál? Nem vettél igénybe szolgáltatást? Az már más kérdés, hogy milyen törvényekkel szabályozzák ezt.A te felfogásod anarchiát generál.

Ismeretlen_115131 2011.03.05. 23:29:46

BB, nagyon egyszerű dologra gondolok: a valós helyzet feltérképezésére, amilyet csak akkor lehet elvégezni, ha kimerészkednek a szakemberek a valóságba. Vagy inkább úgy mondom, hogy életszerűen helyezik magukat képbe. Azt tapasztalom, hogy halvány lila gőzük nincs embereknek a másik ember életéről, gondjairól problémáiról és lehetőségeiről végképp nem tudnak. Azaz... állandóan a lehetetlenséget kérik egymáson számon, és csodálkozunk, hogy nem haladunk... ?! Csukott szemmel nehéz is a jó irányt kitűzni :(. Nagyi, az én látásmódom sok-sok-sok-sok azaz 4 mindenképp megvan dimenzióban :) én mindig nézek előre-hátra, balra-jobbra, le és fel, ráadásul még időben is képes vagyok emlékezni is meg tervezni is. Sajnos itt, nem az én dimenzióimmal van a baj. És ha az anarchia, hogy... nem mások érdeksérelmével, de nem is törvényi erőszakban gondolkodom, hanem közös érdekben, és akaratban?... akkor basszus, anarchista is vagyok! :) de jó nekem! nana, az a nem mindenki véletlenül sem tartotta a hátán a gazdaságot, hacsak nem a sajátját viselte nagyon is a szívén, de azt már gazdagságnak nevezzük, amiben részesítette magát, és nem tehernek az ország gazdasági gyarapodása de legalábbis az ellátás fejében. Ez a nagy tévedés Nagyika, hogy ezt még mindig így szeretnék, ha elhinnénk... de hát nem megy :) - ezt már senki nem veszi be. Tudod épp azt olvastam, hogy az IMF hitelei anno a szar gazdasági beruházásokra mentek el, átalakításokra, modernizálásokra.... amiből ilyen szarul jött ki az ország? Érdekes módon egy privatizátor sem ment azóta sem tönkre ebből a pénzből, de téged kiraknak az utcára, ha nem tudod fizetni a kis lakáskölcsönkét, ha épp az egekbe tornásszák ezek a kis teherviselők a ... izéket :) Miért én fizessem vissza mások baromságát, amikor én mindig csak addig nyújtóztam, amíg a takaróm ért? Miért? Ráadásul nekem nincs semmim... fizessék azok a hitelt, akik profitáltak belőle egyrészt, másrészt olyan szépen meggazdagodtak, hogy a 100 milliárdosban is benne vannak.... van pénz hát :) - onnan kell el is venni, nem attól, akinek már semmije nincs. Mi ebben olyan anarchiás, vagy mi? Ez a józan ész a matekkal együtt... kis igazsággal fűszerezve :).

BB 2011.03.06. 07:14:39

Szóró, te hogy csinálnád a kettőt egyszerre? Na, hogy, tényleg? Ha olyan nagy bizonyossággal mondod, csak van valami elképzelésed, oszd meg velünk, kérlek.

Szó-szóró 2011.03.06. 08:09:21

bb-1: a jogosulatlan rokkantnyugdíjak megszüntetéséhez nem kell különösebb képzelőerő. Orvosi felülvizsgálattal történik. bb-2: munkahelyteremtés, ez a keményebb dió. Az én szakterületemen például a biomassza előállítás kínál lehetőséget erre: orosz import gázt lehet kiváltani, és elég nagy az élőmunka igénye. Általánosságban pedig egyértelmű, hogy a kkv-k támogatása és ösztönzése a helyes irány. Szintén sokat lendíthetne a keleti piacok -orosz, kínai, stb.- visszaszerzése a magyar mezőgazdaság számára. Lehet sorolni, szerintem mindenki hozzá tudna tenni valamit a saját területén. Van itt egy alapvető szemléletbeli probléma. Szinte mindig az a gondolkodás jön velem szembe, hogy az államnak kötelessége minden -szociális háló, munkahely teremtés, sorolhatnám még... -, de az, hogy mindenki felel a saját sorsáért, az nem nagyon látszik. Két hete a 21 éves lányomat is elvittem magammal egy iráni üzleti utamra, és számtalan példán mutattam neki, hogy ott hogy működik az öngondoskodás, illetve a szociális háló. Ott aki nem keresi meg a helyét, vagy nem becsüli meg a munkáját, az fel is fordulhat. Nem azt mondom, hogy az a modell a tökéletes, de annyira abnormális szinten vannak itthon az elvárások az állammal szemben, hogy elképesztő. Szerintem fel kellene már nőni és felnőttként kellene viselkedni.

BB 2011.03.06. 08:42:07

Ebben egyetértünk.

egy nagyi 2011.03.06. 16:46:27

kattal:ajánlom neked olvasd el rás oldalsó olvastam-ajánlom cikkei közül-tévhitek a magyar államadósságról .

Ismeretlen_115131 2011.03.06. 19:16:10

nagyi, szoktam olvasni az ajánlókat - szeretem :)
süti beállítások módosítása