Az imént töröltem a Facebook-profilomat. Hülye ötlet volt már annak idején is regisztrálni, nagyon ritkán írtam bármit is rajta, és nagyon ritkán néztem meg, hogy más mit írt, magamtól senkit nem jelöltem be ismerősnek, de visszaigazoltam azokat, akik tényleg ismerősök voltak, még ha nagyon távoliak is, nem akartam megsérteni senkit. De maradtam, végül is nem árt, volt már, aki így talált meg, és volt, akit én. Most viszont elegem lett. Megjött a szokásos heti értesítés, hogy x számú ismerősömnek a jövő héten születésnapja van. A felsorolás elején olyas valaki, aki májusban meghalt.

Tudom, nem tehet róla Zuckerberg, létrehozott egy rendszert, ami százmillióknak jó játék, neki jó üzlet - de az egész úgy embertelen, ahogy van. Biztos túlreagálom a dolgot, de ez az eset előhozta az internettel, a virtuális kapcsolatokkal, a virtuális világgal szembeni minden fenntartásomat. Egy pillanatra még az is átfutott az agyamon, hogy a blogomat is törlöm - de csak az ökör következetes.

Azt, akinek kedden esedékes 34. születésnapjára figyelmeztetett a Facebook, egyébként sose láttam: virtuális ismerősöm volt, "blogemberként" búcsúztam tőle.

Szerző: rás  2012.02.04. 21:05 15 komment

Címkék: virtuális világ

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr924929551

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_145118 2012.02.04. 22:16:56

a szép az, hogy ha megpróbálsz belépni facebookra, akkor úgy veszi, mintha nem is törölted volna az accountodat, hanem csak inaktiváltad volna. Volt belőle nem rég egy hatalmas balhé, h egy bécsi jogász hallgató kikérte a személyes adatait, amit az fb tárol. Volt ott minden gps koordinátától kezdve vagy 2eter valamennyi pdf oldal. És még akkor arról nem is beszéltünk, hogy az okostelefonokkal egy egészen új időszak kezdődött. Van olyan okostelefon, amely képes a benne rögzített mobil számhoz, ha felvitted az fb-re a telefonszámodat fb-ről képet és egyéb információt rendelni.Meg persze a munkáltatók is már szűrik a jelentkezők fb profilját. és sorolhatnánk még. A blog az más, nálam az enyém olyan, mint a pszichológus bőr heverője...:)

Ismeretlen_46946 2012.02.04. 22:55:01

Persze, teljesen igazad van. Csak én úgyse tettem fel semmi különleges dolgot magamról. Az hogy a blogon nicket használok és nem a nevemet, az is inkább csak konvenció volt - "mindenki így csinálja" -, most meg már minek változtassak, az olvasók is megszokták a Rást. A blogomra meg nekem is szükségem van, hozzád hasonlóan pótol valamit... :)

egy nagyi 2012.02.04. 23:50:35

rás: ebben az orwelli világban már sehova sem bújhatunk el. Persze az adatgyűjtők is tévedhetnek, mint írod.Ha nem vagy szürke, hétköznapi ember, akkor mindenféle kiderülhet rólad a neten, ha meg felmész a facebook-ra akkor az egész gondolkodásmódod követhető. Ugyanígy a blogokban, persze inkognitóban, de a Nagy Testvér látja akkor is, feltéve, ha nem akarja látni.A lányom magyarázott valamit, hogy meg tudja nézni bizonyos időpontokban ki hova lépett be, de ez nekem magas. Úgy hogy én tojok az egészre.Meggyőződésem, hogy a legrövidebb út az egyenes,de talán még nincs gondolatrendőrség.

Ismeretlen_34364 2012.02.05. 02:10:57

A bankkivonatok, tévészámlák nem érkeznek más szolgáltatóktól ilyen esetben? Nem jön a readers digest "ellenállhatatlan ajánlat" továbbra is névre szólóan? Annyi helyen tartanak nyilván minket, mostmár aztán főleg: szemre lehet vetni tényleg az embertelenséget emiatt? Nem vitatom el a rossz érzést, sőt. Csak most eszembe jutott egy csomó kérdés: vajon eszedbe jutott volna a fiú, így mindenestül, ha nem rakja oda egy elfelejtett gépi mechanizmus a mindennapjaidba bele? Embertelenségében véletlenül? És, biztosan rossz volt, hogy emlékeztettek rá? Még ha csak ilyen módon is. Hangozzon bármilyen hülyén, néha az ilyenek kifejezetten kellenek... A facebook persze ördögi a maga formájában... ahogy az volt a mobiltelefon is anno, amely elvette a magányos perceket, meg a tévé is, ami nagymenő a butításban. De na. Minden kornak megvan az adott ördöge, és bizony itt vagyunk még mindig, Nem az a lényeg, hogy jó lapokat osszanak le folyton. Hanem hogy a rossz lapokat játsszuk ki, okosan. Így vélem én.

Ismeretlen_46946 2012.02.05. 08:01:22

@Nagyi: Van már gondolatrendőrség, de a gondolataimat vállalom, úgyhogy nem érdekel, ha kutakodnak benne; ezért is blogolok, és ha valaki nagyon akarja, elég könnyen kiderítheti, ki vagyok. A születésnapi emlékeztető nem "adatgyűjtési hiba", úgy értem, nem emberi hiba. Ezt egy számítógépprogram intézi, de éppen ez figyelmeztetett ezeknek a kapcsolatoknak a gépies jellegére. @Sophie: Persze, igazad van; dőltem már be én is ilyen adatgyűjtésből származó ajánlatoknak, nem is egyszer. És volt köztük olyan, amit jól tudtam használni. De tényleg menthetetlenül konzervatív (és öreg) vagyok: nekem a könyv többet ér, mint a tévé, videóm és a számítógépben dvd-lejátszóm csak akkor lett, amikor munkához kellett (és sokáig utáltam a mobilt is, míg rá nem jöttem - nagyon gyorsan - a hasznosságára); a személyes kapcsolat, egy élő arc, egy figyelő szempár, egy kézfogás, egy együtt megivott pohár sör, az együtt hallgatás fontosabb, mint az, hogy virtuális ismerősök ezreire tegyek szert. És ez az eset - amikor elszakadt a cérna - mindezek hiányára emlékeztetett.

stali 2012.02.05. 11:32:21

Ezért örülök, ha olvaslak: látlak és hallak is. Még akkor is így van, ha ez csupán egy együtt megivott pohár sör alapján maradt meg bennem.

Ismeretlen_46946 2012.02.05. 14:05:15

@stali: :)

egy nagyi 2012.02.05. 14:34:39

rás:a Te komolyságod és fiatalos gondolkodásod, valamint naprakészséged tett engem olvasóddá és mindig várom az újabb bejegyzésed. Amint kitűnt a vélemények kapcsán a fiatalabb nemzedék is követőd, ez nagy bizonyosság arra, hogy amíg van mondanivalód nekik is és az ilyen öregecskének is, mint én, fontos. Persze a személyesség jobb, de lehet, hogy akkor nem olyan koncentrált a vélemény, így esetleg a válasz előtt át lehet gondolni, hogy mit mond az ember.

Ismeretlen_46946 2012.02.05. 14:59:35

@Nagyi: köszönöm :)

Ismeretlen_145118 2012.02.05. 18:10:35

@rás: hát nálam fellépett egy idő után a blogos alteregómhoz való hasonulás, néha külsőben is már.:) Amúgy kiszámíthatók vagyunk, Barabási László-Albertnek van egy könyve Villanások (eddig én a Mindentudás Egyetemén néztem meg a két előadását - most van mit olvasnom, és az előadásaiban elég jól összefoglalja), hogy rendkívül kiszámítható életet élünk, modellezhető (ha ehhez hozzáadjuk a modern technológiát, és sokak fb-s közlési kényszerét- én is sok mindent mondok, de amiről hallgatni akarok azt elásom, de az új -netbe született- generáció már a szerelmi életétől kezdve mindent a neten tárgyal le).

Ismeretlen_46946 2012.02.05. 19:51:38

@borosta: igen, ezen alapul a bűnügyi profilkészítéstől a lakókörzetekre lebontott választásikampány-stratégián át a kereskedelmi direkt marketingig sok minden. Engem is elborzaszt, hogy huszonöt éves unokahúgom minden percét a FB-on dokumentálja, névvel, címmel, fényképpel. Amikor én blogokat kezdtem olvasni, sokáig szégyelltem egy kicsit, kukkolásnak éreztem, míg egy fiatal - blogoló - haverom meg nem nyugtatott, hogy "kukkolni jó".

egy nagyi 2012.02.05. 22:11:37

rás:a neten lévő gondolataid tulajdonképpen a világ összes magyar nyelven olvasó emberei elé is eljuthatnak.Két élű dolog az biztos, de én pl.a facebookról tudok meg sok mindent, a cikkekből, blogokból,talán azok objektívek. A sok ismerős felesleges, akit nem ismerek személyesen azzal nem tartom a fb kapcsolatot.

Ismeretlen_145118 2012.02.05. 22:53:14

Vras, egy nagyi: erre olvastam egyszer, h megnő a blogok lényege, mert ha az információ mennyiség megnövekszik, akkor az ember úgy próbál szelektálni, h olyan blogokat, oldalakat keres, ahol ezeket az információkat több ember tárgyalja, mert akkor látja a vélemény ütközéseket.

Ismeretlen_111226 2012.02.06. 07:19:39

Blogembert nem ismertem - ám általad, s az írásod alapján leltem rá blogjára. Ami azóta is "kísért". Nem tudom megmagyarázni. Azt nem gondolom, hogy "csak" a korunk miatt vagyunk olyanok, hogy később kapcsolunk/kapcsolódunk a virtualitás felé. Van pár fiatal ismerősöm, aki életkoránál fogva is trendy, de nem néz tévét, nincs minden hétvégén "agyradíros" megmozduláson. Száznál kevesebb az ottani ismerőseim száma, s vannak akik várakoznak. A beállításoknál megadhatod, hogy nem jelölhetnek ismerősnek - de üzenetet írhat bárki. Namármost: ha valaki megtisztel egy levéllel, hogy nem tud jelölni, akkor megkapja a választ, mely szerint ez a funkció le van nálam tiltva. Olyan is van, hogy ki láthatja az állapotodat, kikísérheti figyelemmel (ha akarja, ha nem) a veled történteket. Én viszont nem szelektálom az ismerőseimet. Aki ott van, láthatja. Aki nincs ott, olvashatja az ismerős blog(ok)on. Ami lustaságból íródik, legalábbis az egyik. Ha még ezen túl a hangomat is szeretné hallani, arra ott van a telefon :) Kedvelem az 'ámítógép adta lehetőségeket, a direktmarketingen felhúzom magam, de aránylag hamar túlteszem magam rajta. Gondolatrendőrség? Nyitott könyv vagyok, még akkor is ha időnként összeragadnak a lapjaim, s penészfoltos/egér rágta a könyvborító(m).

Ismeretlen_46946 2012.02.06. 10:03:35

@defalla: :))
süti beállítások módosítása