„Bírálóim azt mondták rólam, nem vagyok következetes. Valóban nem voltam az elméleti meggyőződéseim és az ésszerűség szempontjából. De önmagamhoz hű és következetes voltam. Huszonnyolc évvel korábban ugyanez a morális felháborodás tett lázadóvá, és késztetett arra, hogy a haladó baloldal soraiba álljak. Ugyanez a felháborodás töltött el akkor is az igazságtalansággal szemben. […] Lehetetlenség volt továbbra is hazámban élni anélkül, hogy tiltakozni tudjak azoknak az erkölcsi elveknek a megsértése ellen, amelyeket a szocializmus alapjának, lényegének tartok. Mert a szocializmus nem csupán gazdasági kérdés, hanem etikai kérdés is. A kapitalista társadalom megszüntetése nem sokat ér, ha a helyébe nem egy magasabb rendű, igazságosabb és szabadabb rend kerül.”

„Most, hogy minden szenvedély kialudt már bennem, jól tudom, hogy végeredményben sohasem az valósul meg, az az abszolút valami, amire az ember törekedett, hanem valami ahhoz hasonló. A fiatalok és szenvedélyesek számára azonban nélkülözhetetlen a küzdelem és az illúzió. Az ember csak tévedésekből, csalódásokból, vesztett csatákból tanul, és csak így tudja mindig újrakezdeni a harcot. Hiszek abban, hogy az eszmék és a szemben álló társadalmi erők jelenlegi küzdelméből — HA MARAD RÁ IDŐ — új szintézis fog születni.

Gyakran töprengek rajta, ha újra kellene kezdenem, ugyanúgy cselekednék-e, ugyanúgy reménykednék-e, ugyanúgy igyekeznék-e megjobbítani a világot. Azt hiszem, igen. Mindannyiunknak megvan a magunk sorsa, a magunk szerepe, amit be kell töltenünk, és majd a történelem fogja megítélni, sikerült-e valami értéket alkotnunk.

Ellenségeimnek sokat köszönhetek, talán még többet, mint barátaimnak, mert az a ki nem alvó gyűlölet és szidalom, amit fél évszázadon át rám zúdítottak, sokban hozzájárult, hogy azzá legyek, amivé lettem, segített, hogy megtaláljam önmagamat." (Károlyi Mihály: Hit, illúziók nélkül)

*

Kántor Péter verse*:

Öregember a térről

a budapesti Károlyi Mihály szobor
emlékére


Öregember a térről,
magányos, sovány öregember,
hallgatag öregember,
hiányozni fogsz, ha elmész,
hiányozni fogsz a helyedről,
arról a térről, ahonnan
először a padokat száműzték,
aztán a fákat vágták ki mind,
és most téged is, öreg,
téged is száműznek,
a nevetséges álmaiddal,
a makacs köztársasági eszméiddel,
ó, hogy gyűlölnek, vörös gróf,
hagyjuk is, hogy kicsodák,
szóra sem érdemes, hogy kicsodák,
különben ismered őket,
akik mindig is gyűlöltek,
most megmutatják, ki az úr itt,
öregember a térről,
ne szólj egy szót se, hallgass,
mint mikor kipát tettek a fejedre,
mit is mondhatnál, ugye?
én se akarok mondani semmit,
azon kívül, hogy hiányozni fogsz,
mert megszoktam már, hogy itt állsz,
itt a Duna-parton,
ahogy a botodra támaszkodsz,
télen-nyáron egyedül,
egyenesen, mint egy piszkafa,
az alatt a törött ív alatt,
egyszer valaki odaállt melléd,
a válladig se ért, egy kicsi nő,
a keze megérintette a kezedet,
vagy csak a zakód ujját,
az a valaki az anyám volt,
öregember a térről,
magas, sovány öregember,
nézel magad elé némán,
hiányozni fogsz,
már most is hiányzol.

-.-

*köszönet Jelnek, aki felhívta a figyelmemet a Literán megjelent versre

Szerző: rás  2012.03.29. 16:17 53 komment

Címkék: szobor

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr514929577

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_10155 2012.03.29. 17:32:30

"Ellenségeimnek sokat köszönhetek, talán még többet, mint barátaimnak, mert az a ki nem alvó gyűlölet és szidalom, amit fél évszázadon át rám zúdítottak, sokban hozzájárult, hogy azzá legyek, amivé lettem, segített, hogy megtaláljam önmagamat." igen. =))

Pocakos 2012.03.30. 00:11:25

http://tinyurl.com/c349swz

Pocakos 2012.03.30. 00:12:44

és egy kis háttér infó: http://tinyurl.com/dy955bu

Ismeretlen_111887 2012.03.30. 09:28:49

Tudom, hogy sokatoknak hánynotok kell Bayer Zsolttól, de azért amiket leírt Károlyiról a mai publicisztikájában, az megér annyit, hogy vessetek rá egy pillantást. http://www.magyarhirlap.hu/velemeny/karolyi.html Lehet, hogy mégsem volt olyan flott srác ez a Károlyi Misi? :)

Ismeretlen_46946 2012.03.30. 09:52:15

@johnnymoore: vetettem, és most is hánynom kell tőle.

Andris 2012.03.30. 11:34:57

Johnny: Károlyitól függetlenül szeretném jelezni (már egy jó ideje), hogy elég rossz stílushatása van, ha a történelem egy résztvevőjét lemisized. (ezt élőkkel is megteszed rendszeresen, és az is elég ciki) Számomra ez egy nehezen értelezhető, ugyanakkor lekezelő, hátbaveregetős, műanyag gesztus, vagy szokás a részedről. Persze a te dolgod, és biztos máshogy érzékeled ezt. Ami bayert illeti, ő példátlanul tehetséges abban, hogy beszennyezzen és összecsúsztasson dolgokat,meg abban, hogy a cipőjét halottakba törölje. Csak egy példa: Károlyi említése után két mondattal már az ávót említi. Vagy Károlyi, mint baloldali ikon...

Pocakos 2012.03.30. 11:35:09

"......Fenti levelet gróf Károlyi Mihály írta Linder Bélának, faximiléje olvasható „Az Újság” 1919. szeptember 28-i számában. A helyesírási hibák betűhívek. A levélben Károlyi feljelenti a rá vigyázó őröket......." (MH főmunkatárs) Károlyi 1919. július 04-én elhagyja az országot, (Ausztrián keresztül Csehszlovákiába) emigrál. Linder 1918. október 31-től a Károlyi-kormány hadügyminisztere, dilettantizmusa miatt azoban másfél hét múlva, november 09-én, kénytelen lemondani, majd 1919. május 02. - augusztus 05. között a Tanácsköztársaság bécsi megbizottja. A (magyar)Tanácsköztársaságot 1919. márc. 21-én kiáltották ki, és 1919 augusztus 01-én bukott meg. Szóval, ennek "Az Újság"-ban 1919. szeptember 28.-án megjelent cikknek, ill. a táviratnak a keletkezése és hitelessége igencsak *KÉTES*! Gondoljunk a Népszabiban megjelent Teller levélre! Arra is lehet(ne) hivatkozni.......

Pocakos 2012.03.30. 11:55:36

Még valami. Amikor Batthyány Lajos halálának (kivégzése) körülményeit kutattam, és végig lapoztam az akkori bécsi újságokat, az egyikben találtam egy rövid hírt. Eszerint Lajos (Ludwig) Kossuth Törökországba menekült, ahol áttért a mohamedán vallásra, haját leborotválta és csak egy lófarok tincset hagyott meg...... Ezt a hírt is lehet(ne) idézni Kossuthról, mint hivatkozási alap. ;-)

Ismeretlen_111887 2012.03.30. 12:27:09

@Andris: "Persze a te dolgod, és biztos máshogy érzékeled ezt." Igen, valóban másképpen érzékelem és értékelem ezt. Ám különösen annak tudatában érzékelem és értékelem ezt másképpen, hogy például ti is rendszeresen "Viktátorozzátok" és "Vityázzátok" Orbán Viktort. Pedig élő ő is... Vagy éppen Schmitt Pált "Palizzátok" és "Plagi bácsizzátok"... Ezt nem tartod legalább ennyire, hogy is fogalmaztál: "nehezen értelmezhető, ugyanakkor lekezelő, hátbaveregetős, műanyag gesztusnak?" :D Nézd, nekem Károlyi Misi mindig is Károlyi Misi marad. Egyébként sem hiszem, hogy ennek a szegény megboldogultnak ez lenne a legnagyobb problémája. Sokkal inkább szerintem az, ahogyan a saját leszármazottai is vélekednek róla... http://www.magyarhirlap.hu/belfold/a_karolyi_csalad_nem_felejt.html Sajnálom Károlyit. Ja, és még valami. Ami pedig egyre inkább csorbítja ma Károlyi megítélését az nem más, minthogy Gyurcsány Ferenc teljesen mellszélességgel kardoskodik mellette. Nos, ez mindent elárul.

Ismeretlen_10155 2012.03.30. 13:47:51

=)) Végülis nekem Horthy Miki meg Prónay Palkó is csak egy-egy mikiegér. Ráadásul már hulla is mindkettő. Béka poraikra!

Ismeretlen_111887 2012.03.30. 16:17:56

@drc: Minden jogod megvan hozzá, hogy így hívd őket. Senki nem marasztal el érte, legalábbis én nem.

Ismeretlen_46946 2012.03.30. 17:09:44

A névhasználati kérdésben Andrissal értek egyet. Egyébként pedig: Károlyi Mihálynak azért fajsúlyosabb ellenfelei és becsmérlői is voltak, mint egy Bayer "náci" Zsolt vagy az ifjú és tájékozatlan johnnymoore (és fajsúlyosabb hívei, mint Gyurcsány Ferenc),de ettől még ő a 20. század egyik legtisztességesebb politikusa. (Figyelem! Nem azt írtam, hogy a legjobb, pláne nem, hogy a legsikeresebb.) Annyira tisztességes, hogy nem is volt igazi politikus.

Ismeretlen_111887 2012.03.30. 18:23:02

@rás: Tehát, akkor egyetértés van közöttünk abban, hogy Orbon Viktort "Vityázni" és "Viktátorozni" sem feltétlenül modoros tett, ugye? Vagy itt is működik a már jól megszokott kettős mérce? Bayer Zsolt nem náci. Nincsen semmilyen tény, amely ezt támasztaná alá. A 20. század legtisztességesebb politikusa pedig Teleki Pál volt. Benne még volt tartás...

Ismeretlen_46946 2012.03.30. 18:31:29

@johnnymoore: Nem szoktam "Vityázni" Orbánt; a "viktátor" kifejezés az "O.V. diktátor" némileg túlzó minősítés rövidítése; én amúgy szívesebben nevezem pszichopata, politikai gengszternek, de ez túl hosszú. Bayer Zsolt náci szellemiségű szövegekkel önti el a rendelkezésére álló médiát. Azt persze nem tudhatom, hogy valójában mit gondol. Egy elvakult, zsigeri antiszemitát (Teleki Pál az volt) nem tudok tisztességesnek nevezni. Ezzel szemben készséggel elismerem politikusi, államférfiúi kvalitásait - még akkor is, ha bűnrészes volt az ország katasztrófába taszításában. Aminek aztán levonta a személyes konzekvenciáját.

Ismeretlen_111887 2012.03.30. 18:54:01

A helyzet az, hogy elfelejtettem említeni az előbb, hogy nem az antiszemitizmust becsülöm Telekiben, hanem a politikai kiállását. Az pedig, hogy mi a történelmi megítélése, az egy elég nehéz kérdés. Ráadásul nekem nincsen széleskörű kompetenciám — például veled szemben — ennek a dolognak a megítélésében, így inkább nem mondok semmit. Viszont annyi azért biztos, hogy nem voltak könnyű idők azok sem, mint ahogyan a mostani idők sem egyszerűek. Egyébként melyek azok a szövegei Bayernek, amelyek náci szellemiségűek? Én egyre sem emlékszem. Szerintem a cikkei inkább tabukérdéseket döntögetnek csupán, amelyekre ugyebár mindig jól esik az antiszemitizmus jól bejáratott bélyegét rányomni. Melyik cikke antiszemita? Az orgoványi erdős? Vagy a medencébe orrot fújós?

Ismeretlen_46946 2012.03.30. 19:27:10

Igen. Például. De náci szellemiségűek a cigányozó írásai is. Amúgy pedig szerintem vannak tabuk - szükségesek tabuk. Ilyen tabu például, hogy nem eszünk embert. Tabu a szülő és gyermek közti szexuális kapcsolat. És Auschwitz után Európában - Magyarországon és Németországban különösen - tabu az antiszemitizmus. (Gyengébbek kedvéért: az, hogy bírálok konkrét zsidó embereket konkrét tetteikért, vagy hogy bírálom Izrael Államot, nem azonos az antiszemitizmussal.)

Ismeretlen_111887 2012.03.30. 19:54:34

"az, hogy bírálok konkrét zsidó embereket konkrét tetteikért, vagy hogy bírálom Izrael Államot, nem azonos az antiszemitizmussal" Csak sajnos ezt sokan nem tudják és ebből adódik aztán mindig, hogy boldog-boldogtalan antiszemita lesz, aki esetleg bírálni meri a zsidó magánszemélyeket vagy Izrael fasiszta politikáját.

Ismeretlen_10155 2012.03.30. 22:15:22

...disznóval birkózni...

Ismeretlen_111226 2012.03.31. 07:12:52

13. "Bayer Zsolt nem náci. " Lehet, hogy nem. De ritka nagy paraszt, a szónak pejoratív értelmében. Igen, ennyi telik tőlem - valószínű, a "bayerzsóti"-féle szittyamagyarkeresztény értékrendbe nem férek bele, ezért nyugodtan felírhat a (képzeletbeli) listára. El tudom róla is képzelni, hogy délutáni könyvégetéses "ezt érdemlitek" fülkeforradalmi nap után elégedetten hátradől foteljében s elkortyol egy pohár italt. Már miért lenne náci, nem igaz?

thomas 2012.03.31. 16:49:11

Valószínüleg közületek én láttam utoljára a Károlyi szobrot az eredeti helyén. Megdöbbentő volt a kép, ahogy állt ott kiszolgáltatottan, fáktól, bokroktól már nem védve, ámde reklámfelületté silányított ketrecében, mint egy rab. Néhány emeszpés nyüzsgött a ketrec végében, gondoltam odamegyek, aztán győzött a lustaság, meg a "kinekem az emeszpé?" Másnap olvastam, hogy hajnalban elszállították. Elsírtam magam, és megfogadtam - amit még soha -, hogy ha élek, egy főhajtás erejéig leugrom Siófokra. Hogy a szobor alkotója, vagy Károlyi előtt, vagy neagyisten mindkettőjük előtt - nos ennek eldöntését rátok bízom.

Ismeretlen_46946 2012.03.31. 17:22:02

@thomas: Varga Imre nagyon tisztességes interjút adott ma a szobor-ügyről és Károlyiról a Klubrádió 7-es stúdió c. műsorában. (Amúgy meg biztos vagyok benne, hogy a Jobbik és a Fidesz meg fogja akadályozni, hogy újra felállítsák a Károlyi-szobrot Siófokon vagy bárhol másutt.)

Ismeretlen_10155 2012.04.01. 16:36:51

@rás: (lesz még Magyar Köztársaság, és Károlyinak is lesz szobra azon a Magyarországon.)

Ismeretlen_46946 2012.04.01. 17:25:31

@drc: Igen, tudom (de én már öregszem, úgyhogy nem mindegy, mikor).

Ismeretlen_10155 2012.04.02. 07:39:08

@rás: szerintem vagy te elég makacs ahhoz, hogy velem együtt kivárd. ;)) aki magyar értelmiségi, annak meg kell tanulni túlélni. (ugyanis nem nagyon mi vagyunk a társadalom centruma, sajnos.)

Andris 2012.04.02. 08:52:45

rás: "Annyira tisztességes, hogy nem is volt igazi politikus." Na, ez nagyon tetszett. johnny: mennyiben mérvadó az, hogy Károlyi leszármazottja egyetért a szobor eltávolításával? Szerinted ez legitimálja az egyébként törvénytelen folyamatot?

Ismeretlen_46946 2012.04.02. 09:58:54

@Andris: huszadrangú kérdés, hogy a szobor eltávolítása nem egész törvényesen volt lepapírozva.

Andris 2012.04.02. 11:59:09

rás: lényegében igazad van. Annyiban nem mellékes, hogy pont ez a kormány az, amelyik szarik az etikára, de a törvény betűjét (általában) betartják. Most nem, ezért is jegyeztem meg. johnny: Teleki általad becsülendő "politikai kiállását" hogyan kell érteni? Ennyi erővel becsülheted Szálasit is, a hm...mondjuk úgy, hogy a határozottságáért.

Ismeretlen_46946 2012.04.02. 12:06:58

@Andris: "Pont ez a kormány" az, amelyik a törvény betűjét úgy tartja be, hogy szükség szerint percenként írnak át bármely törvényt - természetesen nem ők, hanem a parlament, s ők tényleg csak betartják.

Pocakos 2012.04.02. 12:46:37

Nem tudom szó nélkül hagyni ahogy itt Telekit becsmérlitek, és egyesek (27.) Szálasihoz hasonlítják, mások (14.) meg még mindig az "antiszemitizmusát" emelik ki. Ez (egyoldalú)történelmi hamisítás! Az (elvakult) magyar szélsőséges baloldal szegénységi bizonyitványa. Teleki képes volt szembemenni a náci gépezettel, és sikerült távoltartani az országot a háborútól. Igenis hivatali ideje alatt Magyarország a béke szigete volt. Nem véletlen, hogy csapdát állítottak neki, mellyel a halálba kergették, elvégre, mint főcserkész, mindvégig angolbarát volt. Érdekes, ezt rás nem szokta felhánytorgatni, éppúgy mint azt sem, hogy halálhírére hogyan reagált a hazai zsidóság. Ismereteim szerint nem törtek ki örömújjongásba.

Andris 2012.04.02. 13:18:30

Pocakos: nem vagyok szélsőséges, baloldali is csak részben. A kiemelésed sematizált és félrevezető.

Andris 2012.04.02. 13:20:44

Ja, és Telekit sem becsmérelte senki. Igaz, hogy nem is rajongok érte.

Ismeretlen_10155 2012.04.05. 17:26:35

Teleki Pál cserkészvezetőkénti angolbarátságára talán nem kellene egy olyan kort illetően hivatkozni, amikor a brit fasiszta vezér, Sir Oswald Mosley (és nem mellesleg a trónról lemondott VIII. Edward szintén) cserkész-vezetőként is nyíltan szimpatizált Adolf Hitlerrel és a nácikkal. Más kérdés, hgoy Anglia bombázása legalábbis a herceget más álláspontra kényszerítette.

Pocakos 2012.04.05. 20:45:27

#32.: Mintha az 50-es évek (hazug) szovjet propagada szövegét olvasnám. Telekinek SEMMI köze Mosley-hoz, Mosley-nak semmi köze a cserkész mozgalomhoz. Teleki hivatali ideje alatt távoltartotta a háborút az országtól. Ez 1939-41 között egyedülálló teljesítménynek számított. Nemet tudott mondani Berlinnek Lengyelország megtámadásakor, Kádár ugyanezt 1968-ban nem merte megtenni Moszkvával szemben Csehszlovákia megtámadásakor. (Pedig ott volt a példa, Ceausescu, aki mert nemet mondani!) Orbán sem mert nemet mondani a NATO-nak. Hagyta, hogy magyarországi repterekről szálljanak fel NATO gépek jugoszláviai magyarlakta területek bombázására. Ugyanakkor a görögök mertek nemet mondani a NATO-nak, hogy orthodox szerb testvéreik elleni hadművelet görög földről ne induljon.

Ismeretlen_46946 2012.04.05. 22:05:41

@Pocakos: Teleki volt a miniszterelnök Kárpátalja (hiéna-jellegű) elfoglalásakor, a második bécsi döntésnél; akkor, amikor Magyarország csatlakozott az Antikomintern-paktumhoz, a háromhatalmi egyezményhez; Teleki nevéhez fűződik a numerus clausus, a második zsidótörvény (meg a harmadik előkészítése). Más kérdés, hogy tisztában volt vele: Németország nem nyerheti meg az angolszászok elleni háborút, ezért próbálkozott azzal, hogy Magyarországot távol tartsa a háborútól, miközben minden lehetőséget megragadott, hogy Mo. hasznot húzzon Hitler agresszióiból. Az öngyilkossága előtt pedig - mint a búcsúleveléből kiderül - felmérte, hogy a politikája kudarc, ő is segített belevinni az országot egy rablóháborúba.

Andris 2012.04.06. 09:02:00

Pocakos: '41-ben (még)nem voltunk megszállt ország, '68-ban igen. Ceausescuról nem szívesen írom le, de valóban tökösen viselkedett.

Ismeretlen_46946 2012.04.06. 09:20:52

1968-ba Romániában nem voltak szovjet csapatok, az országnak - "szocialista testvérországokkal" körbezártan -nem volt olyan stratégiai jelentősége, mint Csehszlovákiának vagy Magyarországnak. Ceausescu később öngyilkossá váló nacionalizmusa így aztán a szovjeteknek legfeljebb kellemetlen volt, de nem veszélyes. S mint tudjuk, Románia is "a béke szigete volt" 1941-ig (eltekintve a német-szovjet osztozkodás következményeitől, amiből Magyarország - és Bulgária - is hiénaként részesülhetett).

Pocakos 2012.04.06. 10:40:51

rás (34.): “......(Teleki) tisztában volt vele: Németország nem nyerheti meg az angolszászok elleni háborút, ezért próbálkozott azzal, hogy Magyarországot távol tartsa a háborútól, miközben minden lehetőséget megragadott, hogy Mo. hasznot húzzon Hitler agresszióiból.....” Ez itt a lényeg, a (világ)történelmi (és hazai)jelentősége. A többi, amiket írsz, mind mellékes, (negyven év hordaléka). Gondolj Sztálinra, ő is csak később (halála után) lett rossz, gonosz ember, épp úgy, mint Teleki. Történelmi jelentőségét egyiktől sem lehet elvenni! A “mellékes”-re. A numerus clausus ellen tiltakozott a külföld, és épp a mo.-i zsidóság próbálta csitítani, mert félő volt, hogy az csak nőveli a hazai antiszemitizmust. A nyomásnak azért lett eredménye: enyhítették a feltételeket, és cserében Mo. megkapta az annyira várt hitelt a Népszövetségtől, ami a MNB megalapításához vezetett. Csak megjegyzem: a diszkriminatív numerus clausus ellenére, a külföldi továbbtanulási lehetőség megvolt! Németország mellett a fasiszta Olaszországban tanultak a magyar “zsidók” - ösztöndíjasok is! Sokkal embertelenebb volt a 45 utáni továbbtanulási lehetőség. Törvény nélkül, származási alapon válogattak a jelentkezők közül. Akit eltanácsoltak, annak NEM volt lehetősége külföldre menni! Az Antikominternhez való csatlakozás felhánytorgatása “komcsi” duma, hiszen a 1939-es szovjet-náci meg-nem-támadási szerződés (M-R paktum) értelmetlenné tette!!! A második zsidótörvénnyel kapcsolatban ajánlom hiteles (és tárgyilagos) források tanulmányozását. http://www.holokausztmagyarorszagon.hu/index.php?section=1&type=content&chapter=3_1_3

Ismeretlen_46946 2012.04.06. 11:11:54

@Pocakos: nem hiszem, hogy történelemszemléletünk közelíthető lenne.

jel 2012.04.08. 17:30:11

Kántor Péter verse a literán: Öregember a térről http://href.hu/x/hjmz

Ismeretlen_46946 2012.04.08. 19:48:51

@jel: Köszönöm, máris csatoltam a bejegyzéshez. (Szeretem Kántor Péter verseit.)

Szó-szóró 2012.04.22. 19:44:46

thomas (20): kicsit megkésve, de szeretnélek megnyugtatni, hogy nem kell évekig készülődni ahhoz, hogy Siófokra lejusson az ember :) Nagyon bájos volt a pátoszod, ahogyan megtervezted ezt a siófoki kirándulást. Szerintem össze fog jönni! :))

Ismeretlen_46946 2012.04.22. 22:22:59

@Szó-szóró: Érdekes, hogy mennyire hiányzik belőled az empátia.

thomas 2012.04.25. 14:07:37

@Szó-szóró: Megtisztelő, hogy egyetlen kommentedben bájos pátoszommal foglalkozol. Én nem szánok a képedről vigyorgó cinizmusnak még egy fél kommentet sem.

Szó-szóró 2012.04.26. 15:56:26

rás: Igazad van, belém bújt a kisördög, elnézést kérek thomastól is, és egy kicsit tőled is. De azért azt lássuk be, hogy thomas jól feladta a labdát. Még jó hogy azt nem írta, hogy "Ha a jó Isten erőt ád, még egyszer felszállok a hetes buszra és átmegyek Budára ..."

Szó-szóró 2012.04.30. 10:08:45

Pocakos: a Telekiről szóló polémiából (is) kiderül, hogy jól ismered XX.század első felének történelmét. Nagyon érdekelne, hogy te hogyan értékeled Károlyi szerepét. Az mégsem normális -de sajnos mégis így van-, hogy Károlyi - Horthy - Teleki szerepét politikai alapállástól függően csak fehérnek, vagy csak feketének látjuk.

Andris 2012.04.30. 22:41:12

Szerintem nagyon ritka az, hogy a történelem szereplői - akár Károlyi is - feketék vagy fehérek legyenek.

Pocakos 2012.05.01. 12:41:30

rás: bocs, hosszú lesz! Szó-szóró: kösz a bókot. ;-) (ez nem sértés a blog tulajdonosa felé?) Károlyiban én Nagy Imre és Antall József sorsának és szerepének keveredését látom, érzem. Nagy Imre épp oly hamar leköszönésre kényszerült volna, ha győz a forradalom (’56), mint Károlyi esetében történt 1919. márc.20-án. Károlyi épp úgy nem tudott mit tenni a „rendszerváltással”, mint Antall József, hiszen hatalomra kerülése előtte arra még nem volt példa. Azaz a *köztársaság* intézménye 1918 őszéig ismeretlen volt magyar földön. Sőt! Franciaország kivételével, egész Európában. Károlyinak gyakorlatilag nem a munkássága, tevékenysége (szavaiddal: szerepe) a lényeg, hanem annak szimbolikus értéke, jelentősége, hogy ő volt/lett az *első köztársaság*, első miniszterelnöke, majd elnöke. Sajnos ezt elfelejtik. Pedig köztársaságról álmodott Petőfi, Ady és a többi (nagy) elődök is. Károlyi franciabarát volt. Tisza István haláláért épp annyira nem volt felelős, mint Nagy Imre a mosonmagyaróvári sortűzért, vagy Horthy, Somogyi és Bacsó meggyilkolásáért. Helyzetét bonyolítja, hogy „szociális érzékenysége” miatt szakított azzal a társadalmi réteggel, amihez tartozott. Ez lett Nagy Imre veszte is! Ugyanakkor – akárcsak Nagy Imre – naivan hitt a nyugati nagyhatalmakban. Egyről megfeledkezett, de nem csak ő, hanem az egész hazai társadalom (a mai napig is!): Magyarország robbantotta ki az első világháborút, hiszen az Osztrák-Magyar Monarchia egynek számított! Ugyanaz a személy volt a király! A népek társadalmi változást akartak, amivel a köztársaság intézménye kecsegtetett, benne a parlamentáris demokráciával és rengeteg szociális változtatással. folyt.

Pocakos 2012.05.01. 12:45:58

Szó-szóró:folyt. A győztesek, elsősorban a franciák, szeme előtt azonban a Monarchia totális megsemmisítése, teljes feldarabolása lebegett. Ezt Károlyi nem látta, nem érzékelte, mivel nem területben, hanem társadalomban gondolkozott. A bolsevizmust elvetette, hiszen a már 1917. március 15-én leköszönt cárt és családját fogságba tartó bolsevikok (1918. júl. 17.) brutális kegyetlenséggel legyilkolták, ami világszerte felháborodást váltott ki. Mindez a keleti fronti (breszt-litovszki) béke (1918. márc. 03.) után. 1919. február végén a Népszava székház feldúlása közben a kommunisták négy rendőrt (is) megöltek, amiért Károlyi börtönbe csukatta a párt vezetőit. Márc. 20.-án adta át az Entente budapesti irodavezetője (Vix) a párizsi „béketárgyalások” jegyzőkönyvét, amiben további (magyar) területek kiürítését, azaz antant csapatok általi megszállását követelték. Ebbe Károlyi nem ment bele, és – a demokrácia szabályai szerint - kormányával együtt lemondott, abban a hiszemben, hogy egy tiszta szociáldemokrata kormánynak adja át a hatalmat. Ehelyett, a megbízottak a börtönből kihozták a bolsevikokat, akik kikiáltották a szovjet (tanács) köztársaságot, és bevezették a (vörös) diktatúrát. Az 1918 őszén kikiáltott *köztársaságnak* és a veleszületett (fiatal) *demokráciának* ezzel vége szakadt. Károlyi hamarosan Csehszlovákián keresztül francia emigrációba kényszerült.

Ismeretlen_46946 2012.05.01. 18:12:13

@Pocakos: meg van bocsátva.

Szó-szóró 2012.05.01. 18:47:04

Pocakos: nagyon köszönöm a részletes leírást. A történészek általában azt mondják, hogy Károlyi adta át a hatalmat Kun Béláéknak, te azt írod, hogy a "megbízottak". Ez technikailag hogy történhetett?

Pocakos 2012.05.01. 20:10:37

rás: kösz! ;-) Szó-szóró: úgy történt, ahogy írtam. Károlyi és kormánya (Berikei) a Vix jegyzéket elfogadhatatlannak tartva lemondott, annak tudatában, hogy szociáldemokrata kormány alakult másnap. A szocdemek közben nem bíztak saját erejükben, és a balszárny tagjai (élükön Landler Jenővel) elmentek a gyűjtőfogházba, hogy tárgyaljanak a lecsukott vezetőkkel (köztük Kun Bélával). A komcsik csak akkor voltak hajlandók „besegíteni”, ha bevezetik a (szovjet mintájú) „proletárdiktatúrát”. A délután folyamán ebben megállapodtak, méghozzá úgy, hogy a két párt Magyar(országi) Szocialista Párt néven egyesült. Minderről Károlyi csak az este folyamán, telefonon értesült. Miközben a nevében, és kormányfője (Berinkei) nevében a fegyvertelen puccsot végrehajtó bolsevikok kiadtak egy hamis nyilatkozatot! Ezt később maga Károlyi is megerősítette. A Szociáldemokrata Párt vezetőségének tekintélyes tagjai (Garami, Buchinger, Peidl, stb.) a bolsevikokkal való egyesülés ellen szavaztak, - eredménytelenül. Állítólag az „egyeztető” tárgyalás végén Garami Ernő az asztalra csapva csak annyit mondott: "Most temettük el a magyar szociáldemokrata pártot!". Szó-szóró: ennek a net-en is megtalálható irodalma van.

Pocakos 2012.05.01. 21:28:28

Találtam képanyagot! http://tinyurl.com/66u4zeu (a kép és a szöveg olyan ismerős, csak Philipet hiányoltam. ;-)

Szó-szóró 2012.05.02. 06:51:30

Pocakos: ismét köszönöm. Én viszont megtaláltam Philipet a filmhiradó részletben: 2'28"-nál, gyönyörködve nézi Kun Bélát, a kép jobb alsó sarkában :)
süti beállítások módosítása