A tegnap esti tévétudósítás után ma reggel az újságban is elolvashattam Orbán Viktor diadaljelentését kétéves működéséről és a jövőről.  Ennek nyomán késztetést éreztem, hogy hosszabb eszmefuttatást írok arról, miszerint Magyarország miniszterelnöke nem - vagy nemcsak - gátlástalan politikai gengszter, hanem egyszerűen elmebeteg (aki ráadásul nem tanult földrajzot, történelmet, nem ismeri a számokat), és most már biztos, hogy szakadékba borítja az országot; és tökéletesen igazuk van mindazoknak, akik (főleg képzettek, fiatalok) elmenekülnek innen.

Aztán legyintettem egyet, és inkább elmentem megnézni a Ferenczi Károly-kiállítást a Nemzeti Galériában (jún. 17-éig van nyitva). A Várban, a Dísz téren éppen délben szálltam le a 16-os buszról, így belecsöppentem a Sándor-palota előtti őrségváltásba. Fényképező, magyar és külföldi turisták közt elvegyülve egy kicsit én is elkezdtem kívülről nézni a dolgot. A "dolog" a város, az ország, a köztársasági elnök mint olyan palotája, a hozzátartozó ceremóniával. Jópofa. Tulajdonképpen szerény, de szép, arányos épület az 1803-ban épült palota, és mértéktartó, nem nagyképű a historizáló (szuronyos puskával végrehajtott) őrségváltási ceremónia, alaki és csuklógyakorlatsor. Csak az jutott eszembe, hogy a feltételezésem szerint magánemberként normális Áder vajon mit gondol erről az egész szerepjátékról.

Közben elnyalogattam egy a Korona cukrászdában vett, jó közepes minőségű fagylaltot, ezzel is megtámogatva a turista-feelinget, majd a díszkapun és lépcsőn lementem a Galéria (a Várpalota) elé, a Savoyai Jenő-szoborhoz. Lenéztem a városra. Sütött a nap, és csudaszép volt. Jó dolog lehet itt élni - állapította meg rás, a turista.

Mint kiderült, a Ferenczi-kiállítás nem itt, hanem az A épületben, az egykori Munkásmozgalmi, majd Ludwig Múzeumban látható; semmi gond, átsétálok a kis boltíves átjárón, és már ott is vagyok. Hát nem. "Rendezvény van" - állított meg egy biztonsági őr, majd nagyon kedvesen elmagyarázta, hogy "ki tetszik menni a díszkapun, és egy kis kerülővel be tetszik menni a 'Koldus-kapun' (nem tudtam, hogy így hívják a hollós-díszrácsos nagykaput). A belépődíjas és éppen miniszteri megnyitó beszéddel súlyosbított Libamáj-fesztivált kellett kicseleznem. Sikerült, s már ott is voltam a tulajdonképpen kiállítási térnek tökéletesen alkalmatlan épületben, a Ferenczi-képek között.

Ferenczi Károly: Hegyi beszéd (1896-7)Jó festő. De nem nagy festő. Benne van, amit tanult, München és Párizs, az akadémizmus meg az impresszionizmus, sőt a posztimpresszionizmus néha élénkebb színei, kontrasztjai is, de nekem hiányzik belőle az eredetiség. Ezzel együtt van néhány nagyon szép képe, s már csak ezekért is érdemes megnézni a kiállítást, túl azon, hogy mégiscsak egy olyan alkotóról van szó, aki - elsősorban Nagybánya révén - a 20. század eleji magyar festészet egyik meghatározó, vezéralakja volt. Szépek a nagybányai tájképek, és van néhány érdekes - bár furcsán távolságtartó - zsánerképe. A leginkább azonban két olyan képe fogott meg - ezek láthatók itt (klikkre nagyíthatók), amelyek még nagybányai korszaka előtt, 1894-ben, illetve 1896-ban keletkeztek. Az Orpheusból valami elvont szépség, a művészet ideája sugárzik, míg a Hegyi beszéd köznapi, paraszt alakjai a Biblia, a Krisztus-történet és -tanítás - de ha tetszik: a mese - mindennapi érvényességét fejezik ki.

Aztán úszni mentem, megint megkapott a Budakeszi út és a Hárshegy közti völgyben fekvő Külkerpark szépsége, jólesett az úszás is. Majd hazajöttem.

És itthon Orbán Viktor levele várt a cinikus "nemzeti konzultáció" - úgymond - kérdéseivel.

Szerző: rás  2012.06.01. 18:10 7 komment

Címkék: budapest orbán vár ferenczi károly

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr944929599

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andris 2012.06.01. 22:49:34

Hű, de jó volt ezt olvasni. Kösz. Orbánra még lehet, hogy sort kerítek, de azt hiszem inkább mégsem rontom el a kedvem.

egy nagyi 2012.06.02. 14:56:22

rás:a Ferenczy Károly kiállítást még a kezdetekor néztem meg húgom és férjem társaságában. A Ludwig Múzeum, rendezvény stb. kálváriánk volt nekünk is. Szorgalmasan olvastuk az életrajzot és nézegettük a képeket egymástól függetlenül. Majd egyszer csak a húgom mondja, hogy nem tetszenek neki annyira a képek, valami hiányzik belőlük. Igazat kellett neki adnunk, mert a lélek dinamizmusa nem volt benne a képekben. De ennek ellenére, talán sznob módon szívesen el ücsörögnék itthon alatta, ha a szobánk falán lógna egy Ferenczy-kép. Tehát nem vagy egyedül a véleményeddel.

Pocakos 2012.06.02. 16:59:20

e virtuális tárlat alapján, nem rossz http://tinyurl.com/6vnc7o7

Pocakos 2012.06.02. 17:08:19

Itt meg egy video változat: http://tinyurl.com/7na93xq

BB 2012.06.02. 18:55:10

Ras, gyere Bukarestbe. Én ide jöttem kibekkelni őket. Elviszlek az óvárosba sörözni, egy Venchi nevű olasz csokiboltba, ahol isteni a fagyi. És mutatok szép, régi, omladozó épületeket. Csak hogy ne felejtsd el az egészséges depresszív hajlamomat :) Jöhet J is :)

BB 2012.06.02. 18:56:39

Ui. Orbán értékelését vagy mifenét nem szükséges elolvasnom, elmondom anélkül is, mi van benne.

Ismeretlen_46946 2012.06.02. 19:24:55

@BB: Kösz a meghívást, élünk is majd vele, de most éppen nem aktuális. :)
süti beállítások módosítása