„Hatvanhat éves lettem én –/ meglepetés e költemény” – de lehet, hogy nem pontosan idézem a verset; arra se emlékszem, hogy bevettem-e a Cavintonomat…

*

Arany János: Sejtelem

Életem hatvanhatodik évébe’
Köt engem a jó Isten kévébe,
Betakarít régi rakott csűrébe,
Vet helyemre más gabonát cserébe.

(1882 márc. 2.)

Ez volt Arany utolsó verse, és tényleg nem érte meg a hatvanhatot. Öt évvel korábban írta az Epilogust. Tizenhét éves korom óta (akkor tanultuk) az egyik kedvenc versem; normális ez? És vajon hányan olvasnak még – az iskolán kívül – Aranyt? Mátéról tudom.

Epilogus (részlet)

Az életet már megjártam.
Többnyire csak gyalog jártam,
Gyalog bizon’...
Legfölebb ha omnibuszon.

Láttam sok kevély fogatot,
Fényes tengelyt, cifra bakot:
S egy a lelkem!
Soha meg se’ irigyeltem.

 

Nem törődtem bennülővel,
Hetyke úrral, cifra nővel:
Hogy’ áll orra
Az út szélin baktatóra.

 

Ha egy úri lócsiszárral
Találkoztam s bevert sárral:
Nem pöröltem, -
Félreálltam, letöröltem.

 

Hiszen az útfélen itt-ott
Egy kis virág nekem nyitott:
Azt leszedve,
Megvolt szívem minden kedve.

 

Az életet, ím, megjártam;
Nem azt adott, amit vártam:
Néha többet,
Kérve, kellve, kevesebbet.

Beethoven op. 66-os cselló-zongora darabját – 12 változat egy Mozart-témára – Mischa Maisky és Martha Argerich játssza (próbáltam csak audiófájlként betenni, de ügyetlen vagyok):

*

Máris 18 évvel túléltem az apámat. Nem, nem 18 éve halt meg, hanem 48 évesen – én akkor 16 voltam. Következik ebből valami? Anyám idén decemberben lenne 100 éves, ő 87 évet élt, vagyis addig még lenne 21 évem. Nem sok. Kevesebb, mint ami a rendszerváltás óta eltelt, pedig mintha ma lett volna… A francba! – már megint a politika.

*

66

A számmisztikában mesterszám, jelentése: egyetemes öröm. Történelem: i.sz. 66-ban a zsidók Judeában fellázadnak a római uralom ellen; elkezdődik az első zsidó háború, amely négy év múlva a zsidó állam bukásával, a második Templom lerombolásával és a zsidók szétszóródásával fejeződik be.

66 évvel ezelőtt 1946 volt. Érdekes év. Azzal kezdődött, hogy január 1-jén Hirohito japán császár deklarálta: nem isten, hanem ugyanolyan emberi lény, mint a többi japán. Február 1-jétől Magyarország köztársaság. Az év első hónapjaiban lefolytatják a magyar háborús és fasiszta főbűnösök népbírósági pereit, s kivégzik többek között Szálasi Ferencet, valamint Bárdossy László, Imrédy Béla és Sztójay Döme volt miniszterelnököket. (Októberben végzik ki a nürnbergi per tíz halálraítélt vádlottját.) Megkezdődik a magyarországi németek kitelepítése és február végén aláírják a magyar-csehszlovák lakosságcsere-egyezményt is. Júniusban államosítják a szénbányákat, novemberben a legnagyobb ipari üzemeket; augusztus 1-jén pénzcsere: a világtörténelem legnagyobb inflációjával elértéktelenített pengőt felváltja a forint. Churchill fultoni beszéde (március 6.): „A Balti-tenger melletti Stettintől az Adriai-tenger mentén fekvő Triesztig vasfüggöny ereszkedik le a kontinensre.”

Az év tudományos eredményei között van, hogy Philadelphiában üzembe helyezik az első elektronikus nagyszámítógépet: az ENIAC 18 000 vákuumcsövet, 70 000 ellenállást, 5 millió forrasztást tartalmaz; 30 tonnás, 160 kW-ot fogyaszt, percenként 5 000 összeadást vagy 400 szorzást tud végezni, 10 jegyig számol. Angliában megalakul a Mensa, a különlegesen magas IQ-jú emberek társasága.

Az irodalmi Nobel-díjat Herman Hesse kapta (nagyon szeretem), s 1946-ban jelent meg Pilinszky János első kötete, a Trapéz és korlát, onnan van ez a vers is:

Halak a hálóban

Csillaghálóban hányódunk
partravont halak,
szánk a semmiségbe tátog,
száraz űrt harap.
Suttogón hiába hív az
elveszett elem,
szúró kövek, kavicsok közt
fuldokolva kell
egymás ellen élnünk-halnunk!
Szívünk megremeg.
Vergődésünk testvérünket
sebzi, fojtja meg.
Egymást túlkiáltó szónkra
visszhang sem felel;
öldökölnünk és csatáznunk
nincs miért, de kell.
Bűnhődünk, de bűnhődésünk
mégse büntetés,
nem válthat ki poklainkból
semmi szenvedés.
Roppant hálóban hányódunk
s éjfélkor talán
étek leszünk egy hatalmas
halász asztalán.

*

1946-ban – rajtam kívül – olyan emberek születtek, mint például Koncz Zsuzsa és Sylvester Stallone, Várszegi Asztrik és George W. Bush, Nagy Feró és Freddy Mercury, Lendvai Ildikó és Patti Smith. (Nagy dolog az internet meg a Wikipedia.)

*

És van persze a „Route 66”, az Amerikát átszelő, híres 66-os út, három éve jártam rajta. Csodálatos dolog Toszkánában, Korfun vagy Rovinjban nyaralni, Párizsban vagy Londonban mászkálni, de vannak utazások – országok, emberek – amelyek/akik megértetnek valamit, módosítják az ember gondolkozását; a Szovjetunió [1970] és az 1986-os Nyugat-Németország után ilyen volt az USA is. Nem találom az ott készült képeket a gépemen, így a Wikipediából szedtem le két olyat, amit saját szememmel is láttam.

A 66-os út egy elhagyatott szakasza Illinoisban

A 66-os út Oatmanben (Arizona)

 

 

 

 

 

 

 

És hát:

 

Szerző: rás  2012.10.10. 00:01 24 komment

Címkék: beethoven arany jános pilinszky chuck berry

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr634929643

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_71657 2012.10.10. 06:06:44

A gyerekeim es az unokaim is olvasnak Aranyt is. Kivanok Neked egeszsegben eltoltheto tovabbi sok evet amig magad is kivanod magadnak.

Ismeretlen_46946 2012.10.10. 07:46:42

@stali: szép és okos kívánság, köszönöm. :)

egy nagyi 2012.10.10. 08:41:10

Jó egészséget és még sok örömöt kívánok Neked a gyarló világ ellenére.Isten éltessen.

jel 2012.10.10. 09:12:41

A kínai asztrológia szerint 1946 a kutya éve volt. E jegyben születettek a legbarátságosabbak, legkedvesebbek az összes állatjegy közül. Rendkívül határozott,kötelességtudó és nemes lelkű. A hűséget és a kitartást úgy értelmezi, ahogy arról mások még csak álmodni sem mernek. Szeret más emberekkel együtt lenni és határtalanul tisztességes, megbízható és toleráns. Keményen dolgozik és nincs számára lehetetlen kihívás. Végtelen a türelme és a találékonysága. (Ahogy elnézem a közéletet, a találékonyságára és a türelmére az elkövetkező évtizedekben is szép feladatok várnak.) :) Kedves András, Isten éltesse jó egészségben, jó kedvben, sok szerencsével! Boldog születésnapot!

Ismeretlen_46946 2012.10.10. 09:36:02

@egy nagyi: Köszönöm szépen. @jel: zavarba hozott, de nagyon szépen köszönöm.

Ismeretlen_121361 2012.10.10. 09:42:31

Isten éltessen, a számmisztika nem hazudik!

havaskati 2012.10.10. 10:23:31

boldog születésnapot drága judu!

Ismeretlen_46946 2012.10.10. 11:05:39

@Solya, havaskati: :) Köszönöm, tényleg nagyon kedvesek vagytok. Azt hiszem, gyakrabban kéne írnom a születésnapomról.

Ismeretlen_46946 2012.10.10. 17:01:28

@sv: :) Kösz, igyekszem.

Ismeretlen_111226 2012.10.10. 19:45:06

istenek éltessenek! Tudom, hogy zeneműkedvelő vagy, füleld meg ezt a szépséget - s ez is(!) fúvószene :) James Barnes(1949): III. szimfónia (1994) I. tétel: http://www.youtube.com/watch?v=1HqFKXWmXp0 II. tétel: http://www.youtube.com/watch?v=8eM-jjNFzto&feature=relmfu III. tétel: http://www.youtube.com/watch?v=8yERWzzT2eE&feature=relmfu IV. tétel: http://www.youtube.com/watch?v=esq1xgv-zD4&feature=relmfu

Ismeretlen_46946 2012.10.10. 22:16:56

@defalla: Köszönöm, tényleg szép, különösen a II. és III. tétel. De meg kell mondjam, ennyire nem érzem tragikusnak a helyzetet. :)

Ismeretlen_145118 2012.10.11. 07:17:59

csatlakozom a Boldog Születésnapot kívánókhoz!

Ismeretlen_46946 2012.10.11. 16:42:49

@borosta: köszönöm szépen. (Remélem, nem ijesztettelek el.)

Ismeretlen_145118 2012.10.11. 18:11:01

@ras: nem, csak mostanában magamat is próbálom utolérni. Most majdnem egy héten keresztül megfeszített tempóban készültem egy állásinterjúra, hogy az angolomat helyzetbe hozzam. De végül egy másik állás jött össze úgy néz ki a pályakezdőket támogató munkaügyis pályázat révén (amiből egyenlőre három hónap a biztos, mert addig a munkáltatómnak nem kerülök semmibe), de legalább a három hónapban olyat csinálhatok, ami érdekel: marketinges, kreatív munkatárs, meg egy kis pályázatírói asszisztens, remélem gyakorlati tapasztalattal felvértezve fejezem be a három hónapot, vagy ha úgy alakul, akkor maradok ott tovább. Így ma van időm végre kicsit magammal, blogolással foglalkozni, meg olvasni majd este nagyobb hatásfokkal.

Ismeretlen_46946 2012.10.11. 19:27:51

@borosta: sok sikert!

Ismeretlen_145118 2012.10.11. 20:54:07

@ras: köszönöm. furcsa érzés életem első munkahelye. Ha még így lehet rövid is lesz, végül jól alakult, mert abszolút arra van kitalálva ez a munkahely, hogy felvegyek egy tempót, gyakorlatot, ami az utána levő munkahelyekhez kell majd.

Ismeretlen_46946 2012.10.12. 08:03:48

@borosta: életem első munkahelye - ha leszámítom a gimnáziumi nyarak alatti egy-egyhónapos munkát - 19 (18 és fél) éves koromban következett be (egy nevelőotthon). Akkor még hatnapos, 48 órás munkahét volt, és a délelőttös műszakhoz (minden második héten) reggel 6-ra kellett bejárni. Bő egy évig tartott, mert aztán katonaság, egyetem.

Ismeretlen_10155 2012.10.12. 10:34:28

tartson meg sokáig, akinek az a feladata, hogy sokáig megtartson jó embereket!

Szó-szóró 2012.10.12. 13:15:23

rás: Boldog születésnapot kívánok Neked. (R. is)

rás · http://ras.freeblog.hu 2012.10.12. 16:31:03

@drc, Szó-szóró: köszönöm szépen. És annak külön örülök, hogy együtt köszöntöttetek és én közös válaszban mondhatok köszönetet. :))

Szó-szóró 2012.10.12. 16:43:34

rás: a teljes igazsághoz tartozik, hogy én értékelem drc írásait és őt nagyon tehetségesnek, eredetinek tartom, de más a véleményünk. Engem ez nem nagyon zavar :)

Chase MD 2012.10.12. 22:50:01

Sok oromet, jo kedvet ehhez az evhez, es sok jo kozos beszelgetest, gondolkozast nekunk, akik szeretunk, tisztelunk Teged! Robert Chase MD

Ismeretlen_46946 2012.10.12. 23:17:32

@Chase MD: Köszönöm, ennél jobbat én se kívánhatok magamnak.
süti beállítások módosítása