„Mert a gondolatoknak, meredt rám Schriwanek bácsi, szintén egyforma ízük van: ha cirmos, ha mérges, mindegy, a gondolat íze olyan, mintha viaszt ennél, fiam, benne van az égés, a korom, ott szunnyad benne a tűz, ott alszik belül, érzik, dolgozott rajta az agy.” (Grecsó Krisztián)

„Technikai koalíció”? Bojkott? A Fidesz legújabb választójogi elképzelése, úgy tűnik, végleg ráébresztette a liberális demokrácia híveit, mennyire reménytelen a helyzet(ük). 24 órán belül kétféle, egymásnak gyökeresen ellentmondó válaszjavaslat született, s bár jelenleg egyiknek sincs sok reális esélye a sikerre, 2014 még messze van.

Nincs jelentősége, és úgyse hiszi el senki, de nekem fél nappal előbb eszembe jutott az, amit Karácsony Gergely, az LMP frakcióvezető-helyettese javasol: az MSZP, az LMP és a Jobbik kössön megállapodást arról, hogy közösen (feltehetőleg a mai parlamenti arányokat tükrözően) indulnak a következő választásokon, így a maguk javára fordítva a bevezetendő új rendszert – „a győztes visz mindent” – simán elérhetik a kétharmadot, vagyis az alkotmányozó többséget. Ennek az együttműködésnek ugyanis az egyetlen célja az lenne, hogy – a hármójuk által előzetesen elfogadott minimál koncepció alapján – a lehető leghamarabb eltöröljék azokat a kétharmados törvényeket, előírásokat amelyek Orbán nélkül is bebetonoznák a viktoriánus rendszert és mentalitást. Ezek után azonnal feloszlatnák az Országgyűlést, és új választásokat írnak ki, most már az arányos képviselet alapján, s természetesen immár egymással is versengve, ütközve. E forgatókönyv abból a feltételezésből indul ki, hogy a következő választásokig a magyar társadalom többsége kiábrándul Orbán Viktorból. Ennek a feltételezésnek szerintem megvan minden gazdasági, szociális és kulturális alapja – részletezésükbe most nem mennék bele –, de persze biztosra nem vehető.

A hidegen racionális LMP-felvetésre azonnal megszülettek a zsigerből jövő, indulatos elutasító válaszok – Gyurcsánytól és a Jobbiktól egyaránt. „Ezekkel” soha! Ennél átgondoltabb válasszal állt elő a mai Népszabadságban a baloldali liberalizmus szenvedélyes híve, Révész Sándor, aki szerint – ha a Fidesz tényleg keresztülviszi a parlamenten Áder választásirendszer-javaslatát – a demokratikus pártoknak egyszerűen bojkottálniuk kell a következő választásokat, ezzel jelezve, hogy Magyarország lényegében már diktatúra. Ez pedig majd kiváltja az Európai Unió közbelépését, hiszen „Európa nem tűrheti, hogy…”.

Azt gondolom, hogy ez az elképzelés nagyon tiszta, elvhű, erkölcsös – és végtelenül naiv. Akárcsak az egész magyar baloldali liberális értelmiség. (Kitérő és magyarázat: van egy fontos terminológiai probléma. A mai magyar közbeszéd „bal-liberális”-ként mossa egybe a baloldalt – ezen a szociáldemokratákat értve – és a liberálisokat, vagyis a korlátozatlan piacgazdaság és a parlamentáris, képviseleti demokrácia legkövetkezetesebb, tehát lényegileg jobboldali képviselőit. Ami nem zárja ki azt, hogy legyenek politikailag, kulturálisan baloldali liberálisok.) Szóval, technikailag is problematikus egy ilyesfajta bojkott sikere, hiszen biztosak lehetünk benne, hogy fellépnének olyan – akár a Fidesz által konstruált vagy támogatott, új – pártok, amelyek a „gazdátlanul maradt” irányzatokat és szavazókat képviselnék vagy „képviselnék”, s mozgósítanák.

Ennél nagyobb probléma a naiv Európa-hit. Persze, az Európai Parlamentben és a nyugat-európai sajtóban az eddigieknél is hevesebb támadások érnék Orbán Viktort és rendszerét. De Magyarországot aligha közösítenék ki. Egyrészt nem vagyunk mi annyira fontosak, hogy a nyakukba vegyék az ezzel járó politikai és jogi problémákat. Másrészt egyre kérdésesebb, hogy vajon 2014-ben létezik-e majd az Európai Unió – legalábbis abban a formájában, ahogy ma ismerjük. Ma éppen ott tartunk, hogy – a 2008-ban kezdődött világgazdasági rendszerválság újabb hullámaként – összedőléssel fenyeget az Unió pénzügyi rendszere, az euróövezet. Márpedig egy ilyen fejlemény általában is megrengetné a gazdasági uniót, s nyilvánvaló hatással lenne a politikai együttműködésre is. Nekem nincs kételyem a tekintetben, hogy az európai együttműködés fennmarad, mert ez – túl minden politikai meggondoláson, illetve éppen hogy megelőzve azokat – gazdasági kényszer, sőt megmásíthatatlan tény. Ennek az együttműködésnek a kerete, maga a rendszer, azonban nem változtathatatlan. Kialakulóban van a „kétsebességes” Európa, s „jó” esély van arra, hogy a legstabilabb, a lényegében egész Európának diktáló országok egy „magegyüttműködéssel”, egy „magunióval” megszabadítják magukat a kolonctól – tőlünk is. Szemben azokkal, akik most boldogan elkezdenek tapsikolni, hogy „na végre, ezt vártuk, szabadok leszünk!”, szeretném leszögezni, hogy nem leszünk azok. Részei maradunk a globális tőkerendszernek, amelynek ma már a német vagy az angol kormány is csak a menedzselője. Viszont ezek a „magországok”, a hagyományos Nyugat-Európa, megszabadulnak attól, hogy jogilag, formailag egyenrangúként kezeljék a szerencsétlen dél- és kelet-európai perifériát. S akkor tényleg nem lesz fontos, hogy mennyire lábszagú az itteni kormányzat.

Tágítsunk egy kicsit az optikán. A rendszerváltással – az elmúlt 20-25 évvel – Magyarország betagolódott a globális kapitalizmus világrendszerébe. Annak félperifériájába. Nagy különbség van az MSZP-SZDSZ-, illetve a Fidesz-kormányok politikai gyakorlata, stílusa, kultúrája és ideológiája között. Gazdaságpolitikában azonban – a lényegben tehát – minden propagandaszöveg ellenére Orbánék csak folytatják, amit a második Gyurcsány-, majd a Bajnai-kormány csinált. Az átalakítás alatt a kapitalizmus építése zavartalanul folyik.

*

A mai Népszabadságban nem csak Révész említett cikke érdemel figyelmet. Olvasható a lapban a napokban elhunyt Petrovics Emil zeneszerző – baloldali értelmiségi – utolsó nyilvános megszólalása.

„…Itt, évek óta a liberális értékek mentén helyezkednek a gondolatmenetek. Tagadom ennek létjogosultságát. A világon sehol sem volt képes a liberalizmus megteremteni a demokráciát, a köztársaságot, a tisztességes társadalmi együttélés minimális feltételeit sem. A tőke nem alkuszik.

Én sem.

Mindig feltettem a kérdést: mi az, hogy baloldaliság. Senkitől sem kaptam választ…

Baloldali vagyok és gyűlölöm a pénz, a tőke mindenhatóságát. Zimbabwében, az USA-ban és Magyarországon...”

 

Szerző: rás  2011.07.13. 12:10 34 komment

Címkék: eu választások válság lmp petrovics emil világrendszer elmélet

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr614929391

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andris 2011.07.13. 12:41:54

rás: Remek írás, az utóbbi idők legjobbja, főoldalra vele. Ami a pártszövetséget illeti, még ha sikerülne is valahogyan időlegesen összekalapálni az ellenzéket, az első terheléses tesztnél szétesne. A Jobbikot sehogyan sem tudom elképzelni, mint a köztársaság és demokrácia megmentőjét.

Ismeretlen_10155 2011.07.13. 12:54:11

Révésznek alighanem igaza van: a liberalizmus ugyanis nem megteremti, csak fenntartja a demokráciát, mégpedig a kapitalista rendszer erejének és a gazdasági elittel kötött alkuk lehetőségének a kihasználásával. ahol a liberális politika tisztességes alkukészsége nem érvényesül vagy nem érvényesülhet, ott a kapitalizmus ereje, a pénz hatalma válik a társadalom fő elnyomójává, a gazdasági elittel összefonódó politikai elit az előbbi megrendeléseit teljesíti csak, megfeledkezve elsődleges (és mindig hipotetikusnak hagyott) funkciójáról, a népképviseletről. minél tovább gondolkodom a megoldáson, annál kevésbé látok békés alternatívát, pedig minden idegszálammal reménykedem benne.

Ismeretlen_10155 2011.07.13. 12:56:40

bocsánat, nem Révésznek, hanem Petrovics Emilnek van a fentiekben nyilvánvalóan igaza.

egy nagyi 2011.07.13. 16:36:07

rás:lenyűgözően logikus írás. Kérdésem tudunk-e a kapitalizmus építése nélkül létezni? Az EU bizonytalansága késztette-e O.V.-t Kína felé? Kérdés mennyire tudjuk humanizálni a tőke természetét?

Ismeretlen_46946 2011.07.13. 17:29:11

Köszönöm a dicséreteket. :) @Nagyi: az első kérdésedre az a válaszom, hogy egyelőre nem látok reális, a belátható jövőben megvalósítható alternatívát, viszont ha a tőkét nem is, de a tőkés rendszer természetét lehet humanizálni - erről szóltak a háború utáni évtizedek Nyugat-Európában.

Ismeretlen_111887 2011.07.13. 18:25:45

Az Orbán-köpködést leszámítva jó kis bejegyzés lett ez, rás. :) (De az csak nekem nem tetszik, amúgy mindenki más tapsol érte, szóval nem probléma.) Igazad van akkor, amikor azt mondod, hogy a tőkés rendszert kell humanizálni, más alternatíva nem igazán létezik szerintem sem. Csak ezzel egyetlen baj van, mégpedig az, hogy nem igazán tudunk szóba elegyedni a tőkés rendszerrel és szólni neki, hogy "hé haver, legyél egy kicsit kevésbé profitorientált pszichopata, oké?" Addig ugyanis, amíg a változtatáshoz szükséges hatalom azok kezében van, akik ellenében kellene megváltoztatni a rendszert, addig hihetetlenül nehéz lesz itt bármit is csinálni... Jöhet aztán egy Shiffer-Vona-Mesterházy-trió is, ők is kizárólag csak uralomra tehetnek majd szert, de hatalomra sosem... (Egyébként a Karácsony-gyerek ezen felvetésén még most is röhögök...) :) Elképzeltem egy pillanatra, ahogy a jobbikos Vona összeszűri a levet a "cionista elempével" és a "volt állampárti cionista emeszpével". Hát, nem mondom nagy show lenne... :)

Ismeretlen_46946 2011.07.13. 19:37:16

@johnny: igen, nagy show és csoda lenne, ha összefogna a három párt. Ilyen csodára csak a nagy mágus és csodatévő, Orbán Viktor képes. Esetleg. :)

Ismeretlen_111887 2011.07.13. 20:00:12

Igen, vagy ahogyan egyszer régebben is hívtad: Cipolla... :)

Ismeretlen_46946 2011.07.13. 20:11:15

:) Vigyázz, Cipollát a novella végén lelövik.

Ismeretlen_111887 2011.07.13. 21:47:03

Féltem is a Viktort, ne félj! :)

Ismeretlen_111226 2011.07.13. 22:36:51

Petrovics Emil nagyszerű EMBER volt - csupa nagybetűvel! A többi részemről felejtős - a strucc esete a közelgő viharral. Vagy valami hasonló.

egy nagyi 2011.07.14. 00:00:46

johnny:"elképzeltem egy pillanatra ahogy a jobbikos Vona stb." A politikában minden megtörténhet cionizmus nélkül is. rás:Igazad van a háború utáni évtizedekben Ny-E.-ban, de számomra az Üvegfal mögött vagy a neorealista filmek azt sugallták nem rózsás a helyzet ott sem. Szeretném, ha MO-nak potens, igazi balodali pártja lenne, akárhogy nevezi is magát. Különben Vona megnyilatkozása a Fidesz malmára hajtja a vizet, de Lázárnak előbb kellett volna ébren lenni.

Szó-szóró 2011.07.14. 08:45:06

Az lenne az igazi, ha Gyurcsány meg tudná csinálni a Demokrata Pártját, mert akkor aztán négy párt tudna jól összeszövetkezni, lenne itt rettegés a jobboldalon. És még akkor nem is beszéltünk Thürmerről, aki az igazi balszélső, akit vétek kihagyni egy ilyen buliból. Az ültetési rendnél persze nagyon kellene figyelni, nehogy Thürmer Vona mellé üljön a díszvacsorán, mert ezek képesek lennének leenni egymás nyakkendőjét, ugrana a nagyszövetség.

Andris 2011.07.14. 09:49:47

Szó-szóró: A Munkáspárt nem szélsőbaloldali párt, illetve köztük és a Jobbik között elég sok az átfedés, pl. a globalizáció - és EU ellenesség, a szociális kérdések megközelítése stb. A helyzet az, hogy Thürmeréknek nem sikerült az a mértékű áttörés a 2010-es választásokon, ami a Jobbiknak igen, a Munkáspárt már nem tényező a magyar politikai rendszerben, se befolyása, se tömegbázisa. Gyurcsány alakuló(?) pártjával kapcsolatban sok kérdés merül fel. Az ideológiai irány és saját maguk meghatározása a mutatvány könnyebbik része, a pártstruktúra és a szervezeti felépítés már nehezebb.

Ismeretlen_10155 2011.07.14. 09:55:36

OFF: olvasom a Rubicon legújabb számát. A háborús bűnösök elszámoltatásával kapcsolatos népbírósági pereket elemzik... hát gyerekek! az egész '45-46 egy fieszta volt a politikai paletta valahány résztvevőjének, kivéve persze a hungaristákat, a fasisztákat és más háborús uszítókat. ott tolongott mindenki, aki rendszerellenesnek számított Horthy apánk vagy a nemzetvesztő bajtárs őrjöngése alatt a tanúk padján vagy a nézők között, hogy demonstrálja, mennyire antifasiszta is! (no persze már ki-kivillant a kommunista lóláb a rendőrkabát alól, de az eljárások többsége így is megjárja!)

Ismeretlen_46946 2011.07.14. 11:36:21

@drc: hasznos ez a kis "OFF", mert felidézheti, hogy ha politikai erők külön-külön gyengék, akkor a közös ellenséggel szemben - minden fenntartást félretéve - képesek összefogni. De ez az összefogás természetesen korlátozott, és csak addig tart, míg le nem győzik a közös ellenséget. Aztán egymásnak eshetnek. Lásd antifasiszta koalíció a II. világháború idején.

Ismeretlen_10155 2011.07.14. 14:11:06

@rás: engem inkább arra emlékeztet, hogy járnak azok, akik háborúkat indítanak... Orbán-mester mióta másodjára is miniszterelnök lett, már a harmadik vagy negyedik háborút deklarálja, szerencsénkre egyelőre csapán fogalmak, intézmények és egzisztenciák ellen, remélem ennél a szintnél nem jut tovább!

Szó-szóró 2011.07.14. 17:38:46

Furcsa ez az egész. Antifasiszta szövetség, és a szövetség egyik fontos szervezete a Jobbik. Mindez a demokratikusan 2/3 parlamenti aránnyal megszavazott fidesz ellen. Gyurcsányt tudnám idézni: "Demokraták, ébresztő". drc: milyen háborúkat deklarált OV? Ezek szerint én úgy élek egy háborús övezetben, hogy észre sem vettem, hogy háború van.

Ismeretlen_46946 2011.07.14. 20:08:25

@Szó-szóró: mintha lenne egy megállapodásotok drc-vel arról, hogy ignoráljátok egymás kommentjeit... Úgyhogy én válaszolok: olvasd, nézd vagy hallgasd Orbán Viktor beszédeit, aki az utóbbi egy-két hónapban többször beszélt arról, hogy "háborúban állunk" az államadósságal. Ha csak a Jobbikkal összefogva lehet legyőzni a 40 éves hatalomra berendezkedett Orbánt (szintén ő mondta, hogy az alkotmánnyal és a kétharmados törvényekkel "megköti a következő tíz kormány kezét"), akkor sajnos vele kell. A másik megoldás, hogy Orbán változik...

Andris 2011.07.14. 20:17:19

Szó-szóró: Elég, ha a kulcsszavakat megnézed bármelyik beszédében, 4-5 évre visszamenően(vagy még régebben) számtalan példát találsz a militáns szókészlet használatára: "megvédtük", "támadás", "harc", "háború", "visszavertük", "győzelem". drc: egyetértek.

Ismeretlen_10155 2011.07.15. 07:39:53

@Szó-szóró: azt hittem megállapodtunk; részemről mindenesetre tartom.

Ismeretlen_10155 2011.07.15. 07:48:29

még egy dolog: a II. vh. utáni népbírósági perek nem csupán a háborús főbűnösök, hanem az egész, akkora már megbukott Horthy-rendszer fölött mondott halálos ítéletet. idéznék, ha szabad, Marosán György politikai ügyésztől, amit a Sztójay-perben mondott. hosszú lesz, de érdemes végigolvasni, -gondolni. "Horthy a szegedi gondolattal jön, ennek jegyében csináltak politikát, gazdasági, társadalmi és szellemi életet ebben az országban. Mi jellemezte ezt a szegedi szellemet? Az, hogy magyarnak és kereszténynek tartotta magát, magyarnak úgy, hogy jogtalanságban tartotta a parasztot, a munkást és az értelmiséget, kereszténynek pedig abban a vonatkozásban, hogy jóval előbb elkezdte a zsidót verni, mint Európa bármely más országában.

Ismeretlen_10155 2011.07.15. 08:01:55

Meg kell mondanom, hogy félreértés ne legyen, ez nem zsidó-per. A legélesebben tiltakozunk az ellen, hogy a Szótjay-kormány peréből valaki gettó-zsidópert akar csinálni. Ezek az urak előbb vertek magyar parasztokat, százezreket véresre, mint zsidókat. Csek egyben disztingváltak 25 évvel ezelőtt. 25 évvel ezelőtt a kis zsidókat verték fejbe, rá egy negyedszázadra már nem válogatták a zsidókat, hanem verték a gazdagot és a szegényt egyaránt fejbe, és hurcolták ki az országból; (gúnyosan:) ez egyébként hozzátartozik a fejlődéshez, minden rendszernek megvan a maga tökéletessége, minden rendszer ki tudja fejleszteni magából a lehető legrosszabb módszereket és legtökéletesebb eszközöket. Horthy nevéhez nemcsak politika, hanem magatartás is fűződik; ha kor szerint lemérném a vádlottak padján ülőket, megállapíthatnám, hogy többé-kevésbé már 1919-ben is megvoltak, valamilyen társadalmi, gazdasági vagy politikai pozíciót töltöttek be. Mindenesetre komikusan hangzik, de úgy van, hogy Horthy, a kurtanemes, aki kenderesi tanyáját védi, a kenderesi tanya mellett és mögötte azonban a magyar arisztokrácia földbirtokát, a magyar gyárosok, az uralkodó osztály kiváltságait védelmezi. Ha nagyon goromba akarnék lenni, talán azt mondanám: itt fogtak kezet az Esterházy hercegek Krausz Simivel, hogy pontosan mindig a legkisebbet üssék fejbe, a kis zsidót, a munkást és a parasztot ebben az országban. Ebben aztán teljesen egyetértettek minden vonatkozásban, és gondoskodtak arról, hogy ebben az országban ne legyen olyan tanár, ügyvéd, mérnök, orvos vagy politikus, aki szemben áll ezzel a rendszerrel. Aki szabadságot, jogot, becsületet, tisztességet mer kérni a magyar népnek, a trianoni Magyarországon belül élő népnek, azt szigorúan elintézték. Ha nem ment szépszóval, akkor ment börtönnel is, de ha a börtön nem volt elég, gondoskodtak arról, hogy az illetőt hidegre tegyék. A vádlottak padján Szójayékkal együtt egy 25 éves politikai, gazdasági és társadalmi rendszer ül, és azért kell kemény ítéletet mondani, mert e személyeken egy egy rendszer felett is ítéletet mondunk."

Ismeretlen_10155 2011.07.15. 08:15:44

jah, és még mielőtt bárki baromságokat kezdnene mondani: 1) ismerem Marosán életpályáját, tudom kivé lett később, ekkor azonban még nem a "Mától kezdve lövünk!" keményvonalas kommunistája, hanem szociáldemokrata politikus. 2) a történelmi igazságok megfogalmazóinál nem elsősorban a beszélő fontos, hanem az, hogy mit mondott. 3) az Orbán által alapítani kívánt rendszer horthysodásának még nagyon az elején járunk, de már sajnos látszanak az előjelei. minél korábban vesszük észre, hogy baj van, annál gyorsabban kell cselekedni. szerintem.

Ismeretlen_46946 2011.07.15. 10:13:53

@drc: Köszönöm. Számomra ebből a szövegből - és persze magából a történelemmé vált jogi-politikai aktusból - most az a tanulság, hogy vannak kiélezett, tragikus helyzetek, amikor az éles fényben szükségképpen eltűnnek az árnyalatok, csak jó és rossz, igen és nem van. Csak a kontrasztok lehetségesek. Ismétlem: ezek tragikus helyzetek.

Szó-szóró 2011.07.15. 19:44:23

rás: ha sikerülne a fidesz megbuktató terv, akkor az azt követő választás után ki alapítana kormányt? A jobbik, az emeszpé, vagy az elempé? Vagy lenne egy koalíciót? De mi lenne a program, vagy a cél? Egy harmadik Gyurcsány kormány? Vagy kormányozzon az elempé? De hát ők csak picit szervezettebbek, mint Timur és csapata, és lehet, hogy valamivel több szakértő áll mögöttük. Ezt komolyan gondoltad? Ha jól értem: nem számít semmi, csak menjen a fidesz, mert gyalázatosan beledöngölte a baloldalt a betonba, ezt nem lehet megbocsátani, ha szükséges, akkor még a jobbikkal is szövetkezni kell. (Azon vettem észre magam, hogy péntek este Marosán idézeteket olvasok. Én sem vagyok teljesen százas :)

Szó-szóró 2011.07.15. 19:59:13

Andris: azt az apróságot azért ne felejtsük el, hogy a háborúnak fokozatai vannak. Egyik legenyhébb a gagyi tévék által a hüvelygomba ellen meghirdetett háború, a másik véglet a napalm bombás emberirtás Vietnámban. Érdemes árnyaltabban fogalmazni, a tisztánlátás végett. Háborús hangulatkeltésre szerintem nincs szükség.

Ismeretlen_46946 2011.07.15. 19:59:47

@Szó-szóró: igen, jól értetetted, nem számít semmi, csak menjen a Fidesz - illetve Orbán -, mert gyalázatosan bedöngölte a betonba - a demokratikus jogállamot. Hogy ki alakít(ana) kormányt, természetesen nem tudom; az akit a köztársasági elnök megbíz, úgyhogy valószínűleg Schmitt Pállal is kell valamit csinálni (mondjuk, előszedni régi BM-kartonokat). Egyébként kb. 1-2 hónapra kéne egy nem politikusokból álló, ügyvezető kormány (hárompárti parlamenti támogatással), ezalatt a parlament meghozná a szükséges törvényeket, módosításokat, aztán feloszlatná önmagát, és most már tisztességes feltételek közt rendeznének új választásokat. E forgatókönyv megvalósulásának egyébként e percben úgy 10 % esélyt adok. Úgyhogy még nem kéne ennyire aggódnod.

Szó-szóró 2011.07.15. 20:02:55

rás: értelek, természetesen elfogadom és nagyon tisztelem a gondolatmenetedet. Komolyan. Én másként látom a helyzetet, de ezt tudjuk.

Ismeretlen_46946 2011.07.15. 20:03:09

@Szó-szóró: "Háborús hangulatkeltésre szerintem nincs szükség." (Bár nem nekem címezted a kommentet.) Teljesen egyetértek veled, csak OV-vel van vitád.

Ismeretlen_46946 2011.07.15. 20:07:20

@Szó-szóró (29. sz. komment) :)) Hogy megnyugtassalak, Gyurcsány vagy (ez) az MSZP nem fog kormányt alakítani. Ők már tökéletesen lejáratták magukat. A legnagyobb probléma éppen az alternatívahiány. Ezért jósolok 10-15 évet még Orbán regnálásának. Minden egyéb csak vágyálom, a "jó lenne, ha..." kategória.

Szó-szóró 2011.07.15. 20:13:40

rás: teljesen egyetértünk. Egyébként én is örülnék egy alternatívának. Egy normálisnak. Kinőhetne az akár az elempéből is, de ez még nagyon messze van. 30. megjegyzésed: ez aranyos :))

Ismeretlen_10155 2011.07.16. 08:04:39

@Szó-szóró: "Azon vettem észre magam, hogy péntek este Marosán idézeteket olvasok. Én sem vagyok teljesen százas :)" ha nem megy, hogy ne szólj hozzá ahhoz, amit írok, akkor ne fogadj el olyan kompromisszumot, amiben épp ezt ajánlod föl. =))

Szó-szóró 2011.07.16. 11:17:26

drc: igazad van, elnézést, de Buci Gyuri, mint főügyész, a nagy bölcsesség kimondója, ez picit meglepett. Elnézést, indítsuk újra a békét. (Reset :))
süti beállítások módosítása