egyenrangú 

    

           1.   Akit mással vagy a többiekkel egyenlő elbírálás, megbecsülés stb. illet meg. (Magyar értelmező kéziszótár)

 

           2.  Találkoztam valakivel, és sok ok lett volna arra, hogy ne nagyon értsük meg egymást. Nem így történt, s amikor efölötti, némileg meglepett örömömet akartam megfogalmazni, kicsúszott a számon, hogy mint egyenrangúval tudtam vele beszélgetni. Rögtön éreztem, hogy ez nem a jó szó, nem azt fejezi ki, keresgéltem, korrigáltam. Később aztán morfondíroztam a dolgon, és rájöttem, hogy sértés volt, amit mondtam. (Még akkor is, ha én nem sértésnek szántam, ő pedig nem sértődött meg. Tényleg, van olyan, hogy objektív, reálisan létező, tudatunktól független sértés?) Ha azt mondom valakinek: egyenrangú vagy velem, abban benne foglaltatik, hogy én ismerlek el egyenrangúnak, és én akár mondhatnám (gondolhatnám) azt is, hogy nem vagy egyenrangú. 

     3. Az ötvenes években a vezérigazgató nem „Józsinak”, hanem „Varga elvtársnak” szólította a sofőrt, és a miniszter család háztartási alkalmazottja (nagyságos asszony vagy „naccsága” helyett) „elvtársnőnek” a munkaadót. De elvtárs volt a portás és a hentes is (akárcsak Gogolák elvtársnő A tanúban). A dolognak az volt az üzenete, hogy egyenrangúak, egyenlők vagyunk, mi miniszter és cseléd. Képmutatás volt? Persze. De ne feledjük, „a képmutatás a bűn főhajtása az erény előtt” (La Rochefoucauld). Az egyenlőség a nagy francia forradalom óta vezéreszméje volt minden baloldali mozgalomnak, a kommunizmus is erre törekedett, amikor még nem rendszer, hanem eszme, mozgalom volt. Aztán mindig lett, ami lett. Ami persze – Hume szerint – a jövőre nézvést nem jelent semmit.

      4.  „Minden. emberi lény szabadon születik és egyenlő méltósága és joga van. Az emberek, ésszel és lelkiismerettel bírván, egymással szemben testvéri szellemben kell hogy viseltessenek.” (Az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata)1971-ben jelent meg az Illés együttes Human Rights c. beat-oratóriuma, a „fehér lemez”. Az Emberi Jogok Nyilatkozatának részleteit Mensáros László mondta el. A szöveg és a dalok (akár) rendszerellenes lázításnak is voltak felfoghatók, hosszú huzavona is előzte meg a megjelenést, és a Rádió nem is játszotta ezeket a dalokat. A megjelenést az tette mégis lehetővé, hogy a lemezt Angela Davis bebörtönzött amerikai, fekete, kommunista polgárjogi harcosnak ajánlották, s a lemez mellé egy Angela Davis-fotó is járt.http://tinyurl.com/5lug28  

Szerző: rás  2008.07.18. 16:29 8 komment

Címkék: illés emberi jogok

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr814928932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_31312 2008.07.18. 17:49:57

2. ponthoz Azt kellene megvizsgálni, hogy a sértésnek van-e hanyag gondatlanságból elkövetett alakzata (ez a minimum, ami a bűnösség megállapításhoz kell)? Tehát amikor kimondtad az "egyenrangúval beszélek" fordulatot, akkor kellő körültekintés mellett előre kellet volna látnod az esetleges sértő mivoltát e szavaknak? Különben meg ezzel a bejegyzéssel "tevékeny megbánást" mutattál, tehát a bünti ugrott:)

Ismeretlen_32012 2008.07.18. 20:57:57

én az illés urban legendet nem így ismertem. a lényege az, hogy ez volt a bűnbánó lemezük a szabadeurópás londoni kirándulásuk után, innen megint övék volt a terep. igen, kellett hozzá angela davis.

Ismeretlen_57265 2008.07.18. 21:15:18

Kommentekben régóta (2 éve?) találkoztam rás-sal. Kerestem is blogját. Nem volt,vagy csak én nem találtam.Most van, hála drc-nek,hogy észrevettem. Pótolni fogom a lemaradásom,-apránként. Jó,hogy van,szeretem az okosságát meg az érzékenységét, meg azt,ahogy gondolkodik dolgokról. Egy olvasó (aki épp ma fogadta meg,hogy többet soha,sehol,senkinek nem ír kommentet,-dehát,mint tudjuk:kivételek erősítik...etc...etc...

rás · ras.freeblog.hu 2008.07.18. 23:08:02

titokzatos .: köszönöm. platen: nincs körültekintés és előrelátás; Schwartz bácsit, a néhai, Szentkirályi utcai fűszerest tudom idézni: "Irom vers, ahogy jön." thomas: bűnbánásnak elég furcsa lenne ez a lemez, a dalok szövege.

thomas 2008.07.19. 11:04:34

koncz zsuzsa > boldizsár iván > aczél györgy láncon üzenték, hogy megbánták a londoni interjút. a szöveg meg annyira elvont, hogy nyugodtan (félre)értelmezhették az elftársak amerikaellenes megnyilvánulásnak. én így tudom. de mondom, hogy urban legend.

Ismeretlen_10155 2008.07.19. 14:00:01

. szívesen! örülök, hogy segíthettem.

Ismeretlen_10155 2008.07.19. 14:00:58

. = yko! http://regiszter.blogspot.com ;)

Ismeretlen_46946 2008.07.19. 16:16:36

drc: köszönöm.
süti beállítások módosítása