„Gyurcsánynak mennie kell" - a (fél)mondat a mai Népszabadságban jelent meg, igaz, a Vélemény oldalon, amely nem feltétlenül tükrözi a szerkesztőség álláspontját, nincs is felszólítást jelző felkiáltójel utána, és a mondat folytatódik is (erről kicsit később). A lényeg mégis ez: Gyurcsánynak mennie kell, mondja egy az MSZP-hez közelálló politológus, Galló Béla (és szerzőtársa, Gábor Péter közgazdász). Azért kell mennie, mert alkalmatlannak bizonyult a kormányzásra, öt évének mérlege az ország és az MSZP csődje. Amit tett és tesz, az csupán „energikus ötletelés", kommunikáció, „zajongás" és „zakatolás"; „jó képességű ember, aki... saját közegében minden kunsztra képes a hatalom birtoklásáért, esélyes meglovagolni bármilyen pillanatot". „Hiába bizonyult mindmáig nagy túlélőnek, csapdából csapdába menekül, válságból válságba sodródik, képtelen átlátni és irányítani a mélyebb társadalmi és gazdasági folyamatokat."

Teljesen egyetértek Gallóékkal, és nagyon szerénytelenül csupán annyit jegyzek meg, hogy ezt én már egy évvel ezelőtt megírtam, igaz, nem a Népszabadságban, hanem egy blogbejegyzésben (ez volt utolsó szereplésem A vajszínű árnyalaton). Sőt, azt is megírtam, hogy fölösleges illúzió, amiért Gallóék le akarják mondatni/váltatni Gyurcsányt. A bevezetőben idézett mondat egészében ugyanis így hangzik: „Gyurcsánynak mennie kell, mégpedig mielőbb, hogy az MSZP maradhasson." Marhaság. Legkésőbb egy év múlva az MSZP is menni fog, mert mennie kell. És azt mondom, hogy ez a baloldal érdeke is (ha van ilyen ma egyáltalán Magyarországon).

Gallóék cikke a hét végén rendezendő MSZP-kongresszusra időzítve jelent meg; gondolhatnánk, hogy szerzői azt remélik, a kongresszuson esély van Gyurcsány leváltására legalább miniszterelnöki tisztéből. Nincs ilyen esély, az MSZP ma Gyurcsány túsza. Ezt persze Galló is tudja, pártonkívüli szakértőként elég közel áll az MSZP vezetéséhez. Konkrétan Szili Katalinhoz. És ez az, amiért nem tudok felhőtlenül örülni a cikknek. Szilit úgy tartják nyilván mint Gyurcsány egyik fő párton belüli kritikusát - ellenfelet nem mondok, mert nincsenek azonos súlycsoportban, noha Szili élvezettel hagyja, hogy időnként Gy. F. „kihívójának" minősítsék. Természetesen semmi esélye, hogy most pártelnök lehessen, de egy látványos kampánnyal talán „spontán" jelöltként még beverekedheti magát a pártelnökségbe. Valójában azonban Sz. K. pécsi polgármester-jelöltként épp most menti át magát a jövőre, pártja hosszú ellenzéki jövőjére, talán szétesésére. (Ehhez persze győznie kell júniusban.)

Gallóék az MSZP megmentése érdekében akarják eltávolítani Gyurcsányt, de az MSZP menthetetlen. És nem kár érte (még ha sok ember van is ott, akivel egyénileg rokonszenvezek). Illetve, a dolog azért bonyolultabb. Egy gyurcsánytalanított MSZP talán képes lenne megakadályozni Orbán jövő tavaszi kétharmados győzelmét, s ez azért fontos lenne. A szörnyű, küldetéstudatától gátlástalan, demagóg, de kormányzati alkalmatlanságát bizonyító Gyurcsány már nem alkalmas a szörnyű, küldetéstudatától gátlástalan, demagóg, de kormányzati alkalmasságát egyszer már bizonyító Orbán feltartóztatására.

Így vagy úgy, de az MSZP-nek már annyi. Az elmúlt hét év végleg bebizonyította, hogy egy eszmék, értékek, gondolatok, ideológia nélküli konglomerátum, amelyet csak a hatalom és az érdek tart össze, s talán ez a mélyebb oka kormányzati alkalmatlanságának. Ennek bizonyítására egyébként elég, ha összevetjük a hétvégi pártkongresszus elé terjesztett, A magyar szociáldemokrácia és a XXI. század kihívása című, széteső, fecsegős közhelyhalmazt például a Francia Szocialista Párt közelmúltban elfogadott, öntudatos Elvi Nyilatkozatával. Amely történetesen a Galló által főszerkesztett Egyenlítő c. folyóiratban jelent meg februárban.

Lesz 10-15 évük az ellenzékben, hogy gondolkozzanak.

Szerző: rás  2009.03.17. 16:00 14 komment

Címkék: mszp gyurcsány galló béla

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr204929031

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_57265 2009.03.18. 05:19:29

De ki lesz Brutus? -az itt a kérdés.

Ismeretlen_46946 2009.03.18. 08:59:05

jel: Hát hiszen épp az az egyik probléma, hogy ezeknek még Brutusuk sincs. (És köszönet az előző József Attila-versért; nem ismertem.)

Ismeretlen_102949 2009.03.18. 23:08:48

Elég lassan kapcsol az MSZP. Szerintem már a TV székház, de legkésőbb az "egészségügyi reform" bukása után egyértelmű volt, hogy az MSZP nem maradhat életben Gyurcsánnyal. Nehezen tudom elképzelni, hogy a párt tagjai ne tudtak volna róla, hogy csak akkor van esélyük nem szendedni látványos vereséget 2010-ben, esetleg győzni, ha eljátszák Gyurcsány eltávolításának és a párt megújításának a színjátékát, esetleg még egy valóban baloldali programot is csinálnak, és bizonyos elemeit el is kezdik megvalósítani.. Ha kiátkozzák Ferit, mint Hruscsov Sztálint, csak akkor lett volna esélyük bármire, ha ez nem esett le nekik, nincs joguk politikusnak nevezni magukat.. Nem is értem igazán miért helyezték saját hosszú távú érdekeiket a rövidtávúak elé. Szimpla gyávaság?

Ismeretlen_46946 2009.03.19. 09:32:09

Clodius: Az utolsó előtti mondatodat nyilván fordítva gondoltad. Amúgy szerintem az MSZP - úgy egészében és többségében - még mindig nem kapcsolt, a fő probléma ugyanis, hogy képtelenek érzékelni a valóságot, s benne saját magukat. Részint mert nagyon benne vannak (hatalomban, gazdasági érdekösszefonódásokban, napi szervezeti rutinban, sima egyéni karrierépítésben stb.), részint mert hiányzik az az elvi, ideológiai nézőpont, ahonnan látni és értékelni tudnák a világot.

Ismeretlen_102949 2009.03.19. 16:05:38

Igen, köszi:) Nagy igyekezetemben kifelejtettem egy nem szócskát a mondatból. Egyébként azt hiszem igazad van, főleg abban, hogy nincs semmi ideológiájuk, így pedig valóban nehéz lehet értékelni, értelmezni a világot. De valahogy akkor is hihetetlen számomra, hogy annyira vakok lettek volna, hogy nem látták, hogy Öszöd óta Gyurcsány Mo. legnépszerűtlenebb embere. Ha pedig más nem, akkor tényleg kijózaníthatta volna őket a népszavazás. Mindegy. Végül is, úgy kell nekik, ha valakik, hát ők megérdemlik. Valóban a baloldal érdeke (is), hogy az MSZP bukjon, bármit értsünk is itt most alatta. Csak valahogy nagyon nem vonzó Orbán díszmagyaros, Semjén Zsoltos, népnemzeti és enyhén klerikálfasiszta "demokráciája" ami következni fog.. "Ki állította + az órát, nehéz idők jönnek Másik Magyarország, félek tőled.." - énekelte Hobo valamikor 90 környékén. Francba.

Ismeretlen_46946 2009.03.19. 16:49:56

Clodius: Igen. A francba!

Ismeretlen_10155 2009.03.21. 18:10:51

ja -- és így hónap közepén viszi a forintárfolyamot meg a lakáshitel-törlesztőmet is. :) afrancba!

Ismeretlen_70144 2009.03.22. 10:30:06

...mindent újra lehet kezdeni.

András 2009.03.22. 19:43:24

Nem lesz Brutus, csak olyan, akit GYF nevez ki annak. Mondjuk Bajnai Gordon. Egyébként miért kellene feltartóztatni Orbánt? Ő és a pártja a magyar politikai rendszer része, és itt a lehetőség, hogy elővarázsolják a nyulat a kalapból, rendbe tegyék a gazdaságot, ahogy azt Orbán többször felvázolta. Csak ne legyenek nagyon fasiszták.

Ismeretlen_46946 2009.03.22. 22:59:41

András: durva leszek: Hitler és pártja a német (demokratikus) politikai rendszer része volt. Nem gondolom, persze, hogy Orbán náci vagy fasiszta volna, ő egy küldetéstudattól és hatalomvágytól megszállott, tehetséges demagóg. Politikusként pedig többet mutatott, mint (a számomra rokonszenvesebb víziókkal megáldott) Gyurcsány.

Andris 2009.03.25. 17:49:42

Ebben kegyelmednek teljesen igaza van. Kifejezetten nem szerettem az Antall- majd Boross-kormány(később az Orbán-kormány) Horthy-korszak iránt vágyódó nosztalgiáját. Engem az gondolkoztatott el, hogy ha az elmúlt évek botrányait, következmények nélküli aljasságait, pofátlan lopásait, eltapsolt százmilliárdjait és a társadalmon tett erőszakosságokat Orbán Viktor miniszterelnöksége alatt érjük meg, akkor vajon kitartott volna-e mostanáig a türelem? Nekem úgy tűnik, hogy a szocialista kormányok több megértést kapnak az emberektől és a médiától egyaránt. Pedig nem érdemlik meg.

anna 2009.03.25. 19:27:08

én a zászlóanyáktól kaptam hülyét annakidején.

Ismeretlen_46946 2009.03.25. 19:35:15

Anna: Biztos irigykedtél, hogy te nem... :)
süti beállítások módosítása