Napok óta nyomaszt a tudat, hogy "kerekszámú" bejegyzés jön, hogy valami "méltó" kéne, amiben véletlenül sincs orbánviktor, emeszpé vagy más hasonló gusztustalanság. Egy "séta" vagy egy "hordalék" lenne jó, de éppen nincs raktáron. Vagy megkérni Platent, aki rávett a(z önálló) blogolásra, hogy írjon/írjunk valamit, de ő meg nem ér rá. Máté? Ő meg szerelmes.

És persze egy ilyen bejegyzésnek rólam kell szólnia, mint ahogy az egész blog rólam szól. Végül is ezt az egyveleget találtam ki, aminek a legnagyobb erénye, hogy utána, a 251-iktől megint lehet normálisan blogolni.

Addig is köszönet a 249-ért minden olvasómnak, kommentelőmnek.

Picasso: Rohanás (Rohanó nők a tengerparton)

József Attila:
Amit szivedbe rejtesz


Freud nyolcvanadik születésnapjára

Amit szivedbe rejtesz,
szemednek tárd ki azt;
amit szemeddel sejtesz,
sziveddel várd ki azt.

A szerelembe - mondják -
belehal, aki él.
De úgy kell a boldogság,
mint egy falat kenyér.

S aki él, mind-mind gyermek
és anyaölbe vágy.
Ölnek, ha nem ölelnek -
a harctér nászi ágy.

Légy, mint a Nyolcvan Éves,
akit pusztítanak
a növekvők s míg vérez,
nemz millió fiat.

Már nincs benned a régen
talpadba tört tövis.
És most szivedből szépen
kihull halálod is.

Amit szemeddel sejtesz,
kezeddel fogd meg azt.
Akit szivedbe rejtesz,
öld, vagy csókold meg azt!

 

Ez csak részlet, a YouTube-on sok egyéb felvétel is van róla, de nekem ez az igazi. Meg persze ez.

És ha már, akkor:

"Azért mikor kinn ülök a folyó lerobbant rakodópartján napnyugtával, és az ég New Jerseynek nyúló sávját figyelem, és elgondolom, hogy az éggel egyközűen épp ilyen hosszú sáv föld ível a nyugati partig, és a földön út vonul, és az út hossza az álma mindenkinek, és lowában, tudom, a gyerekek ilyenkor sírnak, mert ott nem bánják, ha sír a gyerek, azért ne sírjatok, mondom innen, mert a csillagok feljönnek mindjárt, és nem tudjátok, hogy az Isten Micimackó? az ég pedig odébb a prérire hajlik, és hullajtja rá diadémjait, mikor alig tűzte még a fekete éjszakára, a föld áldására, a folyók csendesítésére, csúcsok sipkájául, és elrejti benne a végső part titkát, hogy senki ne tudja, mi lesz, csak az öregedés foszló ruháit tudja, azért ha ilyeneket gondolok, Dean Moriartyn jár az eszem meg az apján is-, a másik Dean Moriartyn, akit soha fel nem kutattunk: Dean Moriartyra gondolok." (Jack Kerouac: Úton, Bartos Tibor ford.)

És mielőtt félreértés lenne:

 

(Fiatalabbak kedvéért: ez a Patyomkin páncélos c. Eizenstein-film részlete.)

Marx: Tézisek Feuerbachról

1. Minden eddigi materializmusnak... az a fő fogyatékossága, hogy a tárgyat, a valóságot, érzékiséget csak az objektum vagy a szemlélet formájában fogja fel; nem pedig mint emberi érzéki tevékenységet, gyakorlatot; nem szubjektíven. Ezért történt, hogy a tevékeny oldalt, a materializmussal ellentétben, az idealizmus fejtette ki - de az elvontan, mivel az idealizmus természetesen nem ismeri a valóságos érzéki tevékenységet mint olyant. Feuerbach érzéki - a gondolati objektumoktól valóban megkülönböztetett - objektumokat akar: de magát az emberi tevékenységet nem fogja fel tárgyi tevékenységnek. Ennélfogva a Wesen des Christentumsban (A kereszténység lényege) csak az elméleti viszonyulást tekinti az igazán emberinek, míg a gyakorlatot csak piszkos-zsidó megjelenési formájában fogja fel és rögzíti. Ennélfogva nem érti meg a „forradalmi”, a „gyakorlati-kritikai” tevékenység jelentőségét.

2. Az a kérdés, hogy az emberi gondolkodást tárgyi igazság illeti-e meg - nem az elmélet kérdése, hanem gyakorlati kérdés. A gyakorlatban kell az embernek gondolkodása igazságát, vagyis valóságát és hatalmát, evilágiságát bebizonyítania. Az olyan gondolkodás valóságáról vagy nemvalóságáról folytatott vita, amely elszigeteli magát a gyakorlattól - tisztára skolasztikus kérdés.

3. Az a materialista tanítás, hogy az emberek a körülményeknek és a nevelésnek termékei, megváltozott emberek tehát más körülményeknek és változott nevelésnek termékei, megfeledkezik arról, hogy a körülményeket éppen az emberek változtatják meg, és hogy a nevelőt magát is nevelni kell. Ennélfogva szükségszerűen oda jut, hogy a társadalmat elkülöníti két részre, melyek egyike fölötte áll a társadalomnak (például Robert Owennál). A körülmények változásának és az emberi tevékenységnek egybeesését csak mint forradalmasító gyakorlatot lehet felfogni és racionálisan megérteni.

...

10. A régi materializmus álláspontja a „polgári” társadalom; az újnak az álláspontja az emberi társadalom vagy a társadalmasult emberség.

11. A filozófusok a világot csak különbözőképpen értelmezték; de a feladat az, hogy megváltoztassuk.

Bocsi, majdnem kifelejtettem Leonard Cohent:

 

 

És még egyszer, hogy biztosan bőgjek meghatódjak:

 

 

2010. 08. 15. 11:07:30

w.m.

 

tény és való, hogy szerelmes vagyok, de...


"szeretem a ködöt, mely eltakar, és egyedül lehetek benne.
szeretem a ködöt, mert csend van benne, mint egy idegen országban, melynek lakója a magány, királya pedig az álom.
szeretem a ködöt, mert túl rajta zsongó jólét, meleg kályha, ölelésre tárt karok és mesék vannak, melyek talán valóra válnak.
szeretem a ködöt, mert eltakarja a múltat, a jövőt, és a jelen is olyan homályos benne, hogy talán nem is igaz.
olyan kevesen szeretik a ködöt, és olyan kevesen találkozunk benne, de akik találkozunk, nemcsak a ködöt, de egymást is szeretjük."
(fekete istván)

Szerző: rás  2010.08.15. 11:07 23 komment

Címkék: marx józsef attila blogom picasso lou reed kerouac eizenstein

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr904929240

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pocakos 2010.08.15. 15:29:25

"....Napok óta nyomaszt a tudat, hogy "kerekszámú" bejegyzés jön, hogy valami "méltó" kéne, amiben véletlenül sincs orbánviktor, emeszpé vagy más hasonló gusztustalanság. (...) Végül is ezt az egyveleget találtam ki, aminek a legnagyobb erénye, hogy utána, a 251-iktől megint lehet normálisan blogolni....."(rás) rás: kösz a "normális blogolás" - ars poetica-nak is felérő - meghatározását. ;-))) GRATULA !

thomas 2010.08.15. 18:08:07

OFF, de nem szétoff: ez hogyan lehet? szerintem nevetségesen kevés... http://www.facebook.com/#!/pages/29-September-1st-European-General-Strike/134339309938854?ref=mf

Szó-szóró 2010.08.15. 18:38:07

rás: gratulálok a blogodhoz, nekem ez nagyon érdekes, vissza-vissza térek, de nem nagyon akarlak jobban dícsérni (bár lehet, hogy bírod a dícséretet). 1. érdekelne, hogy a beidézett Marx 1. 2. 10. és 11.-ben vázolt gondolatokról NEKED mi a véleményed. 2. a 250. születésnapodhoz ajánlok egy harmadik Hallelujah-t is, ha ismered, elnézést. Érdemes megvárni a 4 fiatal énekes közül a negyediket, akinek Shrek a beceneve. http://www.youtube.com/watch?v=T2NEU6Xf7lM

Ismeretlen_46946 2010.08.15. 19:14:51

Pocakos: :) Köszönöm. thomas: fogalmam sincs; egyébként most hallok róla először. Szó-szóró: köszönöm, jól bírom a dicséretet. :)) Ki vagyok én, hogy filozófiai kérdésekről nyilatkozzam? Egyébként természetesen egyetértek a tézisekben kifejtett gondolatokkal, különben nem tettem volna ide. Már gyanakodhattál eddig is, hogy marxistának vallom magam. Ezekben konkrétan a cselekvő, társadalomalakító emberi szubjektum hangsúlyozását tartom fontosnak. Köszönöm a Hallelujah-verziót, egyébként ismertem, mert valaki már régebben felhívta rá a figyelmemet. Shrek tényleg nagyon jó. Cserében itt van még egy változat, amit/akit nagyon szeretek: Jeff Buckley felvétele: http://tinyurl.com/63uo29 (Volt tőle egy még jobb felvétel, két éve fel is tettem a blogomra, de azóta a Sony leszedette a Youtube-ról)

Szó-szóró 2010.08.15. 21:12:42

rás: köszönet a marxista vallomásért. Ma ezt kevesen teszik meg. Vegyük úgy, hogy ezzel is a 250.-et ünnepeljük. Jeff Buckley is jó, kicsit hosszúkás, de jó. És mivel bírod a dícséretet: nemcsak a ködöt szeretjük, de a blogodat is (vastagon szedve). thomas: úgy tűnik, ebben egyetértünk.

Chase MD 2010.08.15. 22:21:28

applause Az orvosin mindig tapsoltunk az eloadasok utan. A jo eloadasok utan azonban tapinthatoan masmilyen volt a kotelezo taps.

Szó-szóró 2010.08.15. 22:48:24

chase md: kár, hogy végül nem tudtad elvégezni. Szerintem te jó orvos lennél.

Ismeretlen_46946 2010.08.15. 22:58:35

Chase MD: köszönöm. :) Szó-szóró: a nekem szóló ismételt dicséretet természetesen köszönöm, de nem értem, miért kötsz bele Chase MD-be. Történetesen tudom, hogy elvégezte.

Szó-szóró 2010.08.15. 23:12:12

rás: igazad van, azt hittem ennyi belefér. Ha nem, elnézést Chase MD-től.

Sv 2010.08.16. 09:29:21

ELjeneljen! Sv vagyok, ras-blog-fuggo :)

Ismeretlen_46946 2010.08.16. 11:03:20

Sv: :))

Ismeretlen_95957 2010.08.16. 16:43:36

Már vagy háromszor-négyszer rántottam magamra ezt a billentyűzetet tartó deszkafélét magam előtt, meg toltam vissza, de nem jönnek a szavak. Szerencsére neked igen. Már kétszázötvenszer jöttek, és remélem ezután is csak jönnek és jönnek és jönnek... bloggertrotter, BT, mostanában neonbagi és leroy

Ismeretlen_46946 2010.08.16. 17:26:39

Szia, BT! Köszönöm, és nagyon jó, hogy újra tudhatok rólad. Szerettem a blogodat. A Neonbagit már meg is találtam, leroyként egyelőre bújkálsz. :)

Ismeretlen_95957 2010.08.16. 18:45:53

Leroyként itt találsz: http://rezabrosz.nolblog.hu/

Ismeretlen_57265 2010.08.16. 22:33:26

a megérzésemre hallgatva, megnéztem az össz. kommentjei számát. no comment. :)) Csak annyit akartam mondani, jó hogy van ez a blog, szeretem olvasni.

Ismeretlen_46946 2010.08.16. 23:19:58

Jel: Ez óriási! A magáé a 2500-ik! Én persze elfelejtettem, hogy azt is megnézzem, a bejegyzésekre koncentráltam. Köszönöm a dicséretet, s még inkább az alkalmankénti kiegészítéseit. Az az igazság, hogy írni is jó.

Ismeretlen_31312 2010.08.18. 19:57:44

Akkor abszolút sereghajtóként, 2502-es számmal én is gratulálok és vállalom, hogy jóakaratú fondorral én vettelek rá a blogolásra.

Andris 2010.08.21. 10:22:39

Nyaralás okán kissé késve csatlakozom. Köszönöm az eddigieket és előre a többit is, remélem lesz sok.

Ismeretlen_46946 2010.08.21. 10:52:18

Andris: Míg élünk, remélünk... :))

Szó-szóró 2010.08.24. 22:31:49

Mit remélünk, drága Rás? A lényeg: tényleg szép ez a jubileum. Ugye nem baj, hogy lesz még komoly vita? (mert egyébként másként látjuk a világot)

Ismeretlen_46946 2010.08.28. 11:46:40

Szó-szóró: A "remélünk" válasz volt az előző kommentre, Andrisnak. :) Egyébként pedig persze, hogy nem baj, ha vitatkozunk; kifejezetten megtisztelőnek tartom, ha tőlem eltérő nézetű emberek olvassák a blogomat és még a véleményüket is megírják. Mint te.

Szó-szóró 2010.08.28. 22:58:41

rás: köszönöm, ez most tényleg jól esett, hiszen ebben a blogban azért különösen érzékeny témákat boncolgatsz, és itt azért könnyen leeshet egy pofon.

Ismeretlen_46946 2010.08.29. 10:10:55

Szó-szóró: volt pofozkodó, de az illetőt távozásra késztettem.
süti beállítások módosítása