Pirosló arccal és piros zászlókkal
És a zászlókon eme szent jelszóval:
”Világszabadság!"

(Petőfi)

*

„Csak először hangzik őrültül és furcsán, de igaz: a Petőfi Sándor Magyarországa valóságosabb volt a mainál. Ördögbe is a kapitalista civilizáció nem a non plus ultra, s egy társadalmat nem az tesz lelkessé és megállapodottá, hogy például a mai Franciaország vagy Németország nyomában jár-e. Kína se kutya, s a sanyargatott India olyan mélységes, hatalmas erejű, hogy ma talán még nem is sejtjük. A mai Magyarország egy bátortalan, nagyobb arányú, de összevissza valami, egy káosz…

… Az a magyarság, mely övéinek exhumált porai fölött cifra püspökökkel mondat cifra beszédet, gyalázatosan bánt vele akkor is…” (AdyEndre: Petőfi nem alkuszik)

*

„... Szedd össze csontjaid, barátom:
lopnak a bőség kosarából,


a jognak asztalánál lopnak,
népek nevében! S te halott vagy?!

 

Holnap a szellem napvilágát
roppantják ránk a hétszer gyávák.

 

Talpra, Petőfi! Sírodat rázom:
szólj még egyszer a szabadságról!”

(Utassy József: Zúg Március)

 

Szerző: rás  2011.03.14. 13:07 34 komment

Címkék: petőfi ady utassy március 15 e

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr814929333

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

thomas 2011.03.14. 18:24:27

Gondoltam, betérek ma este a Pilvaxba. Aztán rájöttem, hogy még nincs itt az idő. ("még" italicban, de még nem bold...)

Ismeretlen_46946 2011.03.14. 18:48:00

Akkor ezért várlak hiába!

thomas 2011.03.14. 19:46:55

Jövőre. Talán.

BB 2011.03.15. 18:43:51

Viszont mi Benkő László mellett ebédeltünk egy tabáni kocsmában. Ezt se hittem volna gyerekkoromban, amikor az Időrablót hallgattuk mono lemezjátszón :)

Ismeretlen_10155 2011.03.15. 21:03:53

Hatvany Lajos mondta, ha igaz, József Attila halálakor, hogy a (már akkor is soviniszta és/vagy nacionalista) jobboldal ugyanúgy ki fogja őt sajátítani, mint Adyt, akiből nagy nemzeti költőt csináltak. nos, igaza volt*, és nem csak Adyval, hanem már Petőfivel is. __________________ *lsd. pl. Johnnymoore barátodat, aki -- bár szerintem nem is érti mit idéz -- előszeretettel nyúl a József Attila-ovoure darabjaihoz bármikor, bármilyen alkalomra. =))

Ismeretlen_145118 2011.03.16. 23:17:50

drc: irodalmár haverom mondta, hogy például József Attilának is van jobbos verse, csak mivel nem illet bele a róla alkotott profilba, ezért nem kerülhetett a tanítandók közé. Az is egy etikai fiaskó, hogy vajon mi legyen József Atillának azokkal az írásaival, amiket a gyógykezelés alatt vésett le (enyhén szólva is a gyógyszerek hatása alatt), és kábé p*na, b*szás, k*rás és hasonló szabad gondolat áramlásban folyik végig. nem védek senkit távol álljon tőlem, de ők költők, és nem politikusok náluk más jelent szerintem egy állásfoglalás a versben (rájuk építeni pont ezért veszélyes dolog). Bér pont maga József Attila figyelmeztet, hogy:: "Tudod jól, a költő sose lódít: az igazat mondd, ne csak a valódit..."

Ismeretlen_10155 2011.03.17. 08:59:49

@borosta: ad 1) "irodalmár haverod" azt is mondhatta volna (már ha tudja), hogy ezek a jobbosnak besorolt versek JA költői életpályájának kifejezetten az elején foglalnak helyet. egy 16-17 éves ember politikai értékválasztása még nem kiforrott, következésképpen ezen megítélni az életművet hülyeség. ugyanakkor pont JA az a költő, akinél nem túlzás kiforrott és jól artikulált politikai nézetekről beszélni -- no persze nem tiniként, hanem harminc-akárhány évesen. nem Babitsról, és főleg nem Kosztolányiról beszélünk! JA etekintetben sokkal inkább Ady örökébe lép, mint bárki más a kortársai közül. ami nem tudott mit kezdeni az istenes versekkel és a fiatal kori "jobbos" írásokkal az a valamikori "kommunista" irodalomtörténet-írás, amely valóban bele akarta szuszakolni őt a "szocialista költő" skatulyájába. (próbálkoztak persze Adyval is, csakhogy ő sok szempontból keményebb diónak bizonyult.) úgyhogy ezúton is tiltakozom az ellen a buta és rosszindulatú izzadtságszagú csúsztatás ellen, hogy amikor József Attila politikai lírájának balos elkötelezettségét emlegetem, akkor megpróbálják az álláspontomat az államszocialista rendszer irodalomtörténetének problémáival összemosni! vannak tények, amiket illene tudomásul venni és tisztelni, nem pedig "irodalmár haverok" másodkézből szerzett információira hivatkozva kenni itt a szart szerteszét! ad 2) feltételezem, hogy a Szabad ötletek jegyzékére célzol, amikor a fasz, pina, baszás szavakat "kérnéd számon". tájékoztatlak, hogy az egy pszichiátriai anyag, elmekórtani elváltozások tanulmányozására ma is nagyszerű forrás, csakhogy még így sem része a József Attila-i életműnek. (a begyógyszerezésről pedig annyit, hogy az is csak egy legenda, a freudi pszichoanalízis szabad asszociációs írásait éppenséggel, hogy színtiszta józanon kell leírni, különben semmit sem tud vele kezdeni a terapeuta.) ad 3) az idézett versmondat helyesen -- már amennyiben a szintén politikai ihletésű, verséből, a Thomas Mann üdvözléséből idézed -- így szól: "Te jól tudod, a költő sose lódit: az igazat mondd, ne csak a valódit, a fényt, amelytől világlik agyunk, hisz egymás nélkül sötétben vagyunk."

Ismeretlen_10155 2011.03.17. 09:14:42

ja, és: az "egymás nélkül" kitételt -- tekintettel arra, hogy kihez szól a vers -- kéretik nem "Mi, emberek, mind, magyarok és nem magyarok"-értelemben, hanem úgy venni, hogy bennünket, értelmiségieket egymás eszméinek, tudásának fénye nélkül a bunkó sötétség vesz csak körül... pláne 1936-ban volt ez igaz, a fasizmusba züllött Németországban és a kompország Magyarországon.

Ismeretlen_46946 2011.03.17. 10:32:08

Túl azon, hogy egyetértek drc minden fentebbi szavával, azzal egészítem ki, hogy "jobbos" verseken nyilván J. A. 1922-ben (17 évesen) írt Trianon-verseit kell érteni. Olyat ugyanis, amely társadalmi vagy politikai értelemben jobboldali lenne - a kapitalizmust, a tőkéseket, az úri Magyarországot, a "keresztény kurzust" (Prohászka Ottokár: "keresztény kurzus keresztények nélkül"; Szabó Dezső: "patkánykurzus") Horthyt vagy Gömböst dicsőítené -, aligha találsz. Trianont, az ország, a nemzet igazságtalan és fájdalmas megcsonkítását viszont minden politikai erő, így a kommunisták is elítélték, tehát akkor ez önmagában nem számított jobboldaliságnak.

Andris 2011.03.17. 11:41:06

Az a ritka helyzet állt elő, hogy az utolsó betűig egyetértek rással és drc-vel.

Ismeretlen_145118 2011.03.17. 12:10:21

látod csak nem tudok én se mindent:) csak nem baj, h ezt felhoztam, erről szól a kommentelés, hogy írok valamit, ha nincs igazam megokolod, és kész. a trianont történész aggyal én is tudom, h nem hülyeség összemosni a jobboldalisággal.

Ismeretlen_46946 2011.03.17. 12:22:08

@borosta: :)

Ismeretlen_10155 2011.03.17. 12:47:13

@borosta: oké, tehát az alapkijelentés amit Hatvany Lajostól idéztem még mindig áll: a jobboldal lenyúlja Petőfi, Ady és József Attila költői örökségét, kiforgatja a valóságot, amikor őket nemzeti költőként próbálja besorolni. (és ez ugyanaz a baromság, mint amit Révayék akartak csinálni, csak pepitában. külön megbocsáthatatlan, hogy utóbbiak ezt egy állítólag demokratikus köztársaságban teszik.)

Szó-szóró 2011.03.17. 12:59:31

drc (5): elég egyszerűen látod a világot. A jobboldal neked soviniszta és vagy nacionalista. Nincs vele gond, nincs fejfájás, ilyen egyszerű az élet, tehát nagyon jó dolog baloldalinak lenni rás: meglepett, hogy a te figyelmedet is elkerülte ez a kategorikus megfogalmazás.

Ismeretlen_46946 2011.03.17. 13:06:40

@Szó-szóró: Nem kerülte el a figyelmemet, de a kontextust tekintve - erről szólt részben a bejegyzés is - egyetértettem vele. Természetesen igazad van abban, hogy jobboldalon vannak nem sovniszta és nem nacionalista emberek, politikai és eszmeáramlatok. Itt és most - Magyarországon 2011-ben - azonban a szélsőségesség és az ostobaság dominálja a politikai jobboldalt. Mindebből persze se az nem következik, hogy drc baloldali lenne (nem tudom, az-e, annak tartja-e magát), se az, hogy "baloldalinak lenni nagyon jó dolog". Számomra egyszerűen nincs más út.

Szó-szóró 2011.03.17. 13:14:08

rás: a te baloldaliságodat mindig elfogadtam és tiszteltem. A másik oldalnak is kijár a minimális tisztelet, még akkor is, ha úgy gondolod, hogy ma a jobboldalt a szélsőség és az ostobaság határozza meg. drc egyébként baloldali, amit persze szintén tisztelettel fogadok el és semmi bajom nincs vele. Azt is tudom, hogy nagy lendülettel ír és fogalmaz, amibe -úgy gondolom- most is belecsúszott egy alaptalan kategorizálás, amit szeretnék pontosítani. (drc: nem óhajtottam kötekedni.)

Ismeretlen_10155 2011.03.17. 13:45:22

@Szó-szóró: anélkül, hogy kötekedni szeretnék, megjegyezném, hogy azt hiszem erősen tévedsz a politikai hatalmat anno és ma birtokló, önmagukat jobboldalinak tekintők eszmei irányultságát tekintve. azt, hogy maga Orbán meggyőződéses soviniszta és/vagy nacionalista volna nem állítom, azt azonban igen, hogy ekként jelenik meg hívei és az ország előtt, és azt is, hogy a hívei többsége -- ide érteve annak a hatalmi struktúrának az alkotóelemeit is, amelynek csúcsán van szerencséje helyet foglalni -- az, legalábbis nem áll messze tőle az ilyen típusú retorika kritika nélküli elfogadása. politikust meg mi másból ítélhetünk meg, mint a tetteiből és azokból az eszmékből, amiket hirdet?! szintén a kötekedés szándéka nélkül jegyzem meg, hogy nem tudom, mit jelent az, hogy baloldali, úgyhogy baloldali az, aki mondja! liberális. az vagyok, de baloldali... attól lesz valaki baloldali, hogy Orbán Viktort és csapatát felkészületlen, balfasz, amatőr diktátornak és tehetségtelen, saját szakmájukat sem igazán ismerő seggnyalóknak gondolja?

Ismeretlen_10155 2011.03.17. 13:50:27

@Szó-szóró: és a slussz-poén: az 5. hsz-ben báró Hatvany Lajos egykori irodalommecénás gondolatát idéztem, amihez csupán hozzátettem, hogy biza' Petőfi, a nemzeti liberális is így járt volt a jobboldallal. ki látja itt elég egyszerűen a világot?!

Szó-szóró 2011.03.17. 14:16:43

drc: pontosan ezt mondom. Te a teljes jobboldalt látod olyannak, amilyennek írod, egységesen, nem akarom ismételni a jelzőidet. Engedd meg, hogy én a baloldalt árnyaltabban szemlélhessem. Érdekes, hogy most a 4 napos ünnep alatt ismét elolvastam a János vitézt. Imádtam Petőfi "liberalizmusát". Nem hiszem, hogy a normális gondolkodású, nemzeti érzületű emberekre Petőfi a te jelzőidet aggatta volna. Azon is csodálkozom, hogy nem tudod mit jelent az, hogy baloldali. Egy biztos, én nem fogom neked elmagyarázni.

Ismeretlen_145118 2011.03.17. 15:17:36

én már régen elvesztettem az oldalamat :) sok kérdésben alapvetően jobboldali nézőponttal szimpatizálok (mint a vallás), de például szak dolgozat témavezető tanár választásánál egy dolog volt fontos, hogy felnézzek rá, mint emberre, és egy köztudottan baloldali, de szerintem nagyon rendes tanárt sikerült választani, ugyanígy meghallgatom és szimpatizálok egy másik oktatóm is, aki észérvekkel közelíti meg a gazdaságpolitikát. bár leginkább a boldogulásomnak a pártján vagyok:)

Ismeretlen_46946 2011.03.17. 16:44:48

@borosta: 1./ A vallásosság nem jobboldali privilégium vagy attribútum. 2./ Régen rossz, ha valaki a személyes és szakmai kapcsolatait politikai szempontok alapján alakítja.

Ismeretlen_10155 2011.03.17. 16:51:28

@Szó-szóró: szeretnék osztozni azon naivitásodban, miszerint jelenleg az ún. jobboldal egésze gyakorolja a politikai hatalmat, sőt, még jobb volna, ha a valamennyi magyar állampolgár tenné ezt, politikai nézetre való tekintet nélkül. (ezzel szemben a helyzet az, hogy...) @borosta & rás: anno az én szakdoga-témavezetőm is kemény jobbos volt, azóta is jókat vitatkozunk politikán, mivel jóbarátom.

Ismeretlen_145118 2011.03.17. 17:21:32

Rás: igen, én is erre jöttem rá, hogy még olyan érzékeny témánál se számít, sokkal fontosabb a szakmaiság.

Szó-szóró 2011.03.17. 19:24:05

drc: a hozzám címzett mondatod kicsit zavarosra sikeredett, kéretik pontosítani. (Nem vagyok naiv, de kérlek egyéb jelzőkkel se próbálkozz, inkább érveket írj le.) A korábbi megjegyzéseidhez: a nagy költők kisajátításával minden politikai oldal próbálkozik. Az igazság pedig az, hogy mindegy, hogy egy tökéletesen csiszolt gyémántot milyen irányból nézel (balról, jobbról, de még fentről is és lentről is), gyönyörű. (Ezt a szép gondolatot szerinted honnan vettem?)

egy nagyi 2011.03.17. 23:31:09

Szó-szóró:örülhetsz, mert a tökéletesen csiszolt Petőfi márc.15-ei verséből igen sok szakasz kimaradt a Fidesz ünneplésén.A tényt honnan nézzük lentről,fentről, balról, jobbról ? Talán megosztva kellett volna a verset elmon- dania a sajtószabadságért tüntetőknek, hogy vilá- gítson az igazgyöngy. Egyébként nem kellene valakinek a politikai nézeteit stigmának kezelni egyik oldalról sem. Persze ez könnyebb az általános emberi érintkezés-ben, mint a hatalom gyakorlóinál. borosta:majd ha már minden J.A. verset saját véleményed szerint átértékelsz ráfogsz jönni,hogy egyáltalán nincs bennük trágárság.Ami pedig a Szabad ötleteket illeti az ő korában még egyáltalában nem voltak olyan korszerű gyógyszerek, amelyek őt kihozták volna a betegségéből.Csakis a pszichoanalízisre volt utalva a terapeuta.Önanalízissel nagyon sok mindent felszínre hozhat magából egy ember.

Ismeretlen_10155 2011.03.18. 07:33:07

@Szó-szóró: arra kívántam célozni egyedül, hogy összekevered önmagadat azokkal a jobboldaliakkal, akik jelenleg a politikai hatalmat gyakorolják, pedig szerintem Te és Őközöttük ég és föld a különbség. mondjuk kezdjük azzal az alapvető különbséggel, hogy egyáltalán szóba állsz velünk, ellenzékiekkel. =) :/

Szó-szóró 2011.03.18. 08:41:37

drc: ez nagyon kedves volt, köszönöm :) nagyi: nagyon erős képzelőerő kell ahhoz, hogy a 48-as média helyzetet a mostanihoz hasonlítsuk. Nekem ez műbalhé. Akkor lett volna értelme, ha settenkedőt lecsukják pár napra a szalámi miatt, mert akkor lehetett volna menni kiszabadítani: Szabadítsuk ki Settenkedőt!

Ismeretlen_46946 2011.03.18. 08:58:57

@Szó-szóró: Ez hozzád méltatlan, színvonaltalan megjegyzés volt.

Ismeretlen_10155 2011.03.18. 09:30:37

@Szó-szóró: nem kedvességnek szántam, szerintem nem is az!

Szó-szóró 2011.03.18. 12:02:07

rás: elnézést, nem tudtam ellenállni a poénnak. drc: nem baj, akkor is köszönöm.

egy nagyi 2011.03.18. 23:30:30

Szó-szóró:a Fidesz sincs híján a képzelőerőnek, amikor az Alkotmányozásról beszél.Minap hallottam egy vitát erről és a fideszes résztvevő azt mondta, hogy Magyarországon mindenki keresztény még ha nem is tud róla.Magamra nem tudom venni,mert ateista vagyok.Számomra ez egy kicsit nevetséges. Ne gondold, hogy a fideszesek között nincsenek Settenkedő-szerű figurák, lehet, hogy még nincsenek,de lesznek.A szellemi horizontok különbözősége vívta ki a tüntetést.Nézz magadba te is fogod látni a a kor- mány nevetséges megnyilvánulásait. Persze még a gazdaságfilozófiájuk igazolódásának a nyomát sem látjuk.Egy szerencséjük van, hogy sokan utálják ma még a Jobbikot, de meddig ,ha sok lesz a talajt vesztett ember?

Szó-szóró 2011.03.19. 10:50:27

nagyi: természetesen a fidesz és környéke is tele van gyenge minőségű figurákkal. Nem értem a szellemi horizontok különbözőségére történő utalásodat. Magamba néztem, nem láttam magamban a kormány nevetséges megnyilvánulásait. A kormány gazdaságfilozófiájából pedig nagyon sok dolog tetszik. A Jobbik valóban a fidesz egyik nagy szerencséje, de azt is el kell ismerned, hogy a gárdáskodást a fidesz sokkal jobban kiirtotta mint Gergényiék. Látod nagyi, azért van amit ugyanúgy látunk, és ez jó hír.

Andris 2011.03.19. 11:13:17

nagyi: Sok a talajt vesztett ember, ezért van a Fidesznek 2/3-a, ezek az emberek elkeseredettek voltak, de azért nem annyira hülyék; illetve nem szélsőségesek. A Fidesznek megvolt az a lehetősége, hogy értelmesen változtasson a bejáratott mechanizmusokon és a közgondolkodás által utálatosnak vélt dolgokon. Csinálhatták volna máshogy...A sok deklaráció, meg átnevezés, megújulás; a hangos, bömbölő ostobaság, ami csak a formai követelményeknek (vagy annak sem) felel meg... Még a látszatra sem ügyelnek, még ara sem, hogy ne rögtön az elején derüljön ki, hogy semmivel sem jobbak, mint azok, akikek a helyére jönnek.

egy nagyi 2011.03.19. 14:29:32

Szó-szóró:a szellemi horizontok különbözőségén a sajtó és médiatörvény értelmezését értem.Egyébként figyelem a F. gazdaságpolitikáját, ma még tanácstalan vagyok,de sok dolog nem tetszik, nem látom mi lesz az output.Attól félek,hogy ők sem tudják.
süti beállítások módosítása