kalapácsos_ember.jpgKiírtam ide, a blogom oldalsávjába május elseje alkalmából egy nagyon ósdi, lejáratott jelszót: „Világ proletárjai, egyesüljetek!” Ifjabbak kedvéért: ez egy 163 évvel ezelőtti, pártalapító manifesztum, a Kommunista Kiáltvány zárómondata. „Proletárok”, „kommunisták”, brrr. Idejétmúlt, s éppen ezért gyanús kategóriák. Mit lehet kezdeni például a „proletár” fogalmával? A 19-20. században a társadalom rohamosan növekvő részét kitevő, gyáripari munkásokra értették. A 21. századi Európában – még a Magyarországhoz hasonló félperifériális országban is - a klasszikus gyáripar, s vele a klasszikus értelemben vett munkások egyre kevesebben vannak. A proletár azonban valójában nem egyszerűen munkást jelent, hanem azokat az embereket, s emberek olyan nagyon sokféle társadalmi csoportját, akik (fizikai vagy szellemi) munkaerejüket viszik a piacra, hogy eladják másoknak – magántőkéseknek, társaságoknak vagy az államnak –, s az ő tulajdonukban lévő termelőeszközöket (gépet, villamost, szupermarketet, bankfiókot stb.) üzemeltessenek. Ritka kivételtől eltekintve, jellemzően egyenlőtlen viszonyról van szó, amelyben a tulajdonos – szép eufémizmussal: a munkaadó (munkát „ad”, önzetlenül, persze, istenem, milyen jó ember!) – diktálja a feltételeket. Változott ebben valami a 19-20. századhoz képest? Persze. A klasszikus gyáriparban az egy munkahelyre tömörített sok száz, sok ezer munkás – pláne, ha még az akkoriban ritka szakképzettséggel is rendelkezett – képes volt egymással összefogni érdekei védelmében. Egyebek között ennek lett az eredménye a 20. század közepén létrejött „szociális piacgazdazdaság”, a „jóléti állam”. Az 1970-es évek végétől nem az (vagy nem elsősorban az) történt, hogy egyre inkább „elfogyott a pénz” és finanszírozhatatlanná váltak a szociális juttatások, hanem a gazdasági-technológiai korszakváltás következtében olyan szolgáltatói ágazatok váltak dominánssá, ahol a munka- és üzemszervezés, a részmunkaidő, a távmunka, a kölcsönzött munkaerő alkalmazása stb. szinte lehetetlenné tette az alkalmazottak – a lényegi „proletárok” – összefogását, érdekképviseletét. Ehhez jött a „szocialista világrendszer” összeomlása, s vele magának a társadalmi egyenlőség eszméjének a diszkreditálódása. (Nem, valójában nem az összeomlás járatta le az eszmét, hanem ami összeomlott. De hát vajon az inkvizíció vagy Semjén Zsolt tevékenysége érvénytelenítette, mondjuk, a Tízparancsolatot?)

„Világ proletárjai, egyesüljetek!” – mondták Marxék, hiszen úgy vélték, a már a 19. századra nemzetközivé vált tőke ellen csak a munkások nemzetközi összefogása vezethet eredményre. Ma a globális tőkerendszer korát éljük. Munkavállalók – vagyis a munkaerejükből élők, a „proletárok” – példátlanul atomizálódott, egymás ellen bármikor kijátszható világával.

Ezt az ünnepi bejegyzést (Igen, b… meg, ünnep! A munka, a munkások, sőt a nemzetközi munkásszolidaritás ünnepe. Na, jól megbotránkoztál?) egy József Attila-verssel akartam kezdeni vagy zárni. De melyikkel? A 22 éves lázadó Szabados dalával?

„Ahol nincsen villanylámpa,
gyújtsd a burzsujt gyertyalángra,
ahol nincsen hús a babban,
füstölt burzsuj főjjön abban,
úgy biz édes cimborám!”

Nem, nem, ez túl erős, és egyébként is, az én cimboráim között „burzsujok” is vannak…

Esetleg a Munkásokat 1931-ből, hiszen a 30-as évek most éppen aktuálisak:

„Forgolódnak a tőkés birodalmak,
csattog világot szaggató foguk.”

Aztán A város peremén című, gyönyörű versnél kötöttem ki:

„A város peremén, ahol élek,
beomló alkonyokon
mint pici denevérek, puha
szárnyakon száll a korom,
s lerakódik, mint a guanó,
keményen, vastagon.

Lelkünkre így ül ez a kor.
És mint nehéz esők
vastag rongyai mosogatják
a csorba pléhtetőt -
hiába törli a bú szivünkről
a rákövesedőt.”

(A teljes vers itt olvasható)

A komor, mélabús kezdés ellenére magabiztos, optimista vers. Egy 28 éves férfitől, 1933-ban…

Marx a 30. életévében jár, amikor a 27 éves Engelsszel a Kommunista Kiáltványt fogalmazzák, egy-két hónappal az 1848-as európai forradalmak kitörése előtt. 80 és 160 évvel ezelőtti történetek, nevek, fogalmak.

Szerző: rás  2011.05.01. 10:58 36 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr894929357

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_102949 2011.05.01. 11:33:09

Gyönyörű volt:) Boldog május eljesét, remélem szépen telik majd.:))

Ismeretlen_115131 2011.05.01. 13:52:00

Nem értik a fogalmat! Hogyan is tudnák ünnepnek tekinteni ezt a napot? - nekem sem jelent semmit sem a karácsonyi, sem a húsvéti mise :) (szánalom a mai ember! a halál után akar élni)

Ismeretlen_46946 2011.05.01. 15:07:18

@Clodius: köszönöm. (Reggel természetesen megnéztem "néma" blogjaidat, hátha...) @Kattal: Nem hiszem, hogy így szembe kéne állítani az ünnepeket. Misére ugyan én se járok, de mélységesen tisztelem mások - őszinte - hitét. És képzeld, vannak olyanok is, akiknek a húsvét és május elseje is ünnep.

Ismeretlen_145118 2011.05.01. 17:32:59

kattal: "szánalom a mai ember! halál után akar élni" nekem ez a mondtad olyan volt, mintha visszautaztál volna az időben jónéhány száz évet, manapság a nyugati társadalmat erősen áthatja az én központú élvezet hajhászás. rás: Tökéletesen igazad van a harmadik hozzászólásodban. Szerintem, a többség, aki nem tudja május elsejét a keresztény ünnepekkel ugyanúgy nincs tisztában. Az érdektelenség nem tesz különbséget ünnepek között.

Szó-szóró 2011.05.02. 07:45:04

rás: most is igazad van, például nekem a Húsvét és a május 1 is ünnep. Konzervatív vagyok, és a munkát is és a munkást is mélyen tisztelem. kattal: az, hogy te belül hogy vagy berendezkedve, magánügyed. Ugyanakkor úgy tűnik, hogy élvezed, ha másokat provokálsz. Mi lehet ennek az értelme, célja?

Andris 2011.05.02. 10:44:21

rás: nekem a május elseje nem akkora ünnep, mint a karácsony, de nagyon gyerekként nagyon szerettem! :) Clodius: ja, néha csekkolom én is, hátha írsz.

Ismeretlen_111887 2011.05.02. 10:45:52

"Kiírtam ide, a blogom oldalsávjába május elseje alkalmából egy nagyon ósdi, lejáratott jelszót" Most akkor honnan tudja majd az esetleges idejáró, hogy "nem a te alkotmányod"? Akkor az nem is lesz már kint többet?

Andris 2011.05.02. 13:46:06

Pardon. Az első "nagyon" törlendő.

Andris 2011.05.02. 13:58:28

Jó ez a talpig kalapácsba öltözött figura. (a szocdem Ironman, höhö.) Elnézés, ha valakinek nem kell bemutatni a szerzőt, nekem újdonság volt. A szöveg innen, bővebben is-> http://artportal.hu/aktualis/hirek/wagner_istvan_aki_megrajzolta_a_kalapacsos_embert_biro_mihaly_becsi_tarlata Bíró Mihály (1886–1948) "A vörös ember utóélete Az időszaki rendezvény frappáns emblémája és egyik vezérfonala a híres „kalapácsos ember” motívuma. A vörös munkás figuráját eredetileg 1911-ben vetette papírra a baloldali Népszava napilapot népszerűsítő plakát számára. Izmos és meztelen alakjához olimpiai bajnok birkózó barátja állt modellt, akit kisszoborként is megmintázott. A fehér alapon fekete kontúrokkal rajzolt és pirosra festett „ős-változat” a Tanácsköztársaság idején, 1919. május elsején óriási transzparensként született újjá. (Sőt, monumentális köztéri plasztika készült belőle a százezres tömegtüntetésre.) Miután Bírónak menekülnie kellett a Horthy-rendszer retorziói elől (nem utolsósorban a „fehér terror” különítményeinek kegyetlenkedéseit naturalista részletezéssel ábrázoló Horthy-mappa húsz színes litólapja miatt), az osztrák fővárosban több alkalommal is átformálta a szimbolikus főszereplőt a munkásmozgalom éppen aktuális ottani céljaira. Így például választásra szólító falragasz lett belőle, amely markában szorongatja a reakciós erőket vagy seprűvel takarítja el a múlt maradványait, a klérus, az arisztokrácia és a kapitalizmus karikatúraszerűen ábrázolt képviselőit. Közben ezt az ikonikus baloldali jelképet német vagy angol földön is átvették az európai hírű magyar mestertől. (Itthon a jobboldali rezsim azzal igyekezett diszkreditálni, hogy például egy Trianon-ellenes plakáton a „vörös rém” a Dunában mossa véres kezét a Parlament előtt, mint a háttérben feltűnő szétdarabolt Nagy-Magyarország térkép felelőse.)"

Andris 2011.05.02. 14:12:31

A "Kalapácsos ember" modellje, Fischer Tibor egyébként nem olimpiai, "csak" eb- és vb győztes birkózó volt. Ha valakit érdekel a művész és a bajnok kapcsolata, itt talál bővebb infót. http://www.nepszava.hu/articles/article.php?id=385526

Ismeretlen_115131 2011.05.02. 15:05:12

szó-szóró, az hogy te belül hogy vagy berendezkedve - az meg a te magánügyed... ugyanakkor simán leírod saját véleményed TE is és mindenki más is a hozzászólásokban, nem? :) - mi ebben a provokáció? Vagy úgy gondolod, ha te nem értesz egyet velem, akkor én téged provokállak? Szerintem csupán arról van szó, hogy én nem azt mondom, amit hallani, látni szeretnél... Nehéz ezt elfogadni? Én speciel abszolút tudomásul vettem azt, hogy veled szinte mindenben ellentétes véleményen vagyok... és egyáltalán nem zavar a dolog (amíg nem találkozunk valami közös tevékenység kapcsán). Tehát én továbbra is szétröhögöm az agyam, ha véletlenül beleszaladok egy mise közvetítésébe, viszont, ha templomnézőben élőben botlom bele egy vallásgyakorlásba, akkor hidd el tökéletesen tiszteletben tartom az ott lévőket. Rás, hidd el én is tisztában vagyok vele, hogy sokaknak ez is, az is egyformán ünnep tud lenni - nem is volt összetűzésem soha ilyenből. De nem szeretném, ha arra kérnének, hogy én is szeressem azt, amit nem tudok, csak mert igen elterjedt szokás...

Andris 2011.05.02. 15:17:06

Elég lett volna megnéznem 2010. nov. 5., péntek-i bejegyzést. Bocs az ismétlésért. Azt hittem, nem lesz többször deja vu-m. :)

Ismeretlen_115131 2011.05.02. 15:20:17

borosta, egyet is értek veled, manapság tényleg az van: egoizmus és önáltatás magas fokon, de én a vallás "tanítására" gondoltam, hogy majd a másvilágra tartogassa a hívő emberke a boldogságát...! tehát a kettő együtt kissé undorítónak tűnik: gátlástalanság az életben, de üdvözülés a paradicsomban - nekem ez gusztustalan. Miért ne lehetne az ember életében mérsékletes, és boldog is egyszerre? ... csak mert lehet :)- utána meg úgy sem lesz jobb, vagy szebb, vagy boldogabb, sem semmi ... A vallási tanításokat félre értelmeztetik a hívőkkel - ők meg bedőlnek ennek, hát ez a baj! Andris, köszi a linket! Nekem amúgy a kor plakátjai a kedvenceim :) (ha szó-szóró provokációnak veszi, akkor is!)

Ismeretlen_145118 2011.05.02. 19:09:11

kattal: ez olyan, hogy bármilyen "eszmét" félre lehet értelmezni. Olyan, mint mikor általános iskolában megmondtam, h én gimiben a piaristáknál folytatom Kecskeméten, köz nevetség tárgya lettem, hogy miért nem a helyi gimibe jövök, talán pap akarok lenni. Egyszerűen arról volt közben szó, hogy az az iskola minőségben klasszisokkal jobb volt, meg szerettem volna abba a légkörbe kerülni, mert elegem volt az állami suli apátiájából. Egyszerre lehet valami szabadság és emberi hülyeség. Ez utóbbi volt a volt általános iskolás osztálytársaim részéről. Szabadság az,hogy az eszmék keverednek. Például Dél-Amerikában a kommunista értékek, összemosódtak egy nacionalista törekvéssel is (mondjuk Che Guevaránál ott volt a pán amerikai eszme is). A kereszténység is egy keverő pult, ahogy a Faithless tartja, God is a Dj. De én már rájöttem, hogy nélküle nekem személy szerint nem megy (mert nem akarom, mert sors közösséget akarok vállalni azokkal az emberekkel). Persze, hogy vannak, akik szögletesen látják a vallást is, meg más eszméket is, de amikor én beszélek ezekről nem őket szoktam mércének tekinteni. Az eszméket ezer féleképpen élhetjük meg.

Ismeretlen_145118 2011.05.02. 20:28:36

meg ott van az az ellentmondás, hogy a vallás egy eszme, és a mai világot az érdekek irányítják. Olyan ellentmondás, amiben csak az eszme húzhatja a rövidebbet...

Szó-szóró 2011.05.03. 09:05:07

kattal: 1. írod: "én a vallás "tanítására" gondoltam, hogy majd a másvilágra tartogassa a hívő emberke a boldogságát...! tehát a kettő együtt kissé undorítónak tűnik: gátlástalanság az életben, de üdvözülés a paradicsomban". Ez melyik vallás tanítása? 2. írod: "szétröhögöm az agyam, ha véletlenül beleszaladok egy mise közvetítésébe". Minden vallási témájú közvetítés ennyire szórakoztat? Melyik a legviccesebb?

Andris 2011.05.03. 10:26:38

kattal: Örülök, hogy Szó-szóró megkérdezte ezt, helyettem is. Amit a földi, és a halál utáni életről írsz, azon elég régen túl van az egyház. (mellesleg jegyzem meg, hogy teljesen off a téma)

Ismeretlen_115131 2011.05.03. 17:38:39

Andris, túl lenne rajta? Miért nem ezt mondja? szó-szóró, minden vallási ceremónia viccesen hat, a tudomány jelenlegi ismeretei miatt :)- pont olyan, mint a való világnak nevezett förmedvény a tévében. Amúgy a hit - bármiben! fontos dolog, ha azzal nem mások pusztítása a cél... vagy ...! és itt nem tudok én azonosulni azzal, hogy minden vallás hirdet valamit, amit azután csak felkent papjai "élveznek". A kereszténység bűnbocsánatától pedig egyenesen égnek áll a hajam, amennyiben két miatyánkkal le lehet rendezni bármiféle vétket is úgy, hogy még lelkiismeret furdalása se maradjon az igen nagyon hívő embernek. Ahhoz, hogy pl. a 10parancsolat szerint éljek, nekem nincs szükségem érseki palotára, ceremóniákra, miseruhákra, de még arra az unott papra sem, akit saját szememmel láttam, és saját fülemmel hallottam értelmi fogyatékosoknak tartott "keresztút" .... valamit prezentálni. Én ugyanis értelmes kísérőként tudtam rá figyelni és nem kerülhettem el, hogy álságosságát fel ne fedezzem... ahogy a hitoktatók tevékenysége sem hozott még pozitív tapasztalatokat... Így tehát egy mese nagy körítéssel az egész vallás, mint intézmény - ájtatos áltatása a szerencsétlen és jobb sorsra érdemes embereknek. Tudod, ha konkrét segítségnyújtást látok, akkor is az embert tisztelem, aki adta - mert vannak emberből is papok, mint ahogy kiváló emberek is léteznek vallásos hit nélkül. Hát ennyi lett volna a hozzászólásom lényege... és a mesés körítés a legviccesebb :), meg a duma hozzá :)amiről a Semjén jut eszembe és az ő hozzáállása a védett madaraink vadászatához. Mi ez, ha nem vicc? Rossz vicc!

Ismeretlen_145118 2011.05.03. 19:12:56

ez így nagyon kevés. Olyan sztereotípia, mint a sötét középkor, amit az olyan "nagy" Felvilágosodás aggatott rá...

Ismeretlen_145118 2011.05.03. 19:53:06

a "misztériumot", de bármi eszmét az egyénnek és a közösségnek egyszerre kell megélnie, pont ez a lényege a dolognak.

Andris 2011.05.04. 10:19:41

kattal: (off)amit te írsz, az a katolikus egyház középkori felfogása, ezért írtam, hogy ezen már túl vagyunk, illetve nem erre van kihegyezve az egyház(ak)és a hívők közötti kommunikáció. Mivel úgy tűnik, hogy nem vagy hívő, vagy legalábbis nem a hagyományos értelemben, azt tanácsolnám, hogy beszélgess normális keresztényekkel, meg fogsz lepődni. Nagyon sok dolgot összemosol, ami nem hinném, hogy segítségedre lesz az előítéleteid feldolgozásában. Például Semjént említed, aki politikus és emellett szar ember, ha rajta keresztül akarod megítélni a keresztényeket, akár az egyházat, akkor rossz úton jársz. Természetesen hosszan lehet sorolni az egyház által elkövetett bűnöket, de az kevéssé tartozik a hithez. Az egyház képes a változásra, ezt az elmúlt 2000 évben elég sokszor bizonyította. (Mondom mindezt úgy, hogy nem járok templomba, és eleget tudok ahhoz, hogy ne kedveljem a klérust.)

Ismeretlen_115131 2011.05.04. 16:14:09

Andris, nem éltem a középkorban :) - nem is arról szólnak a tapasztalataim! Maradjunk annyiban, hogy nem kedveled a klérust, és én sem. Jobb szerettem volna a munkáról beszélgetni amúgy, de hát ezt találtátok fontosnak - úgy értelmeztem... de szeretném már ezt a meddő vélemény nyilvánítgatást ezennel befejezni az egyházról.Én biztosan nem akarok senkit eltéríteni az ő hitétől. (pont) A munkát ünnepelni viszont nagyon is! :)

Andris 2011.05.04. 17:14:19

Akkor miért nem a munkáról írtál? Nézd meg az első kommentedet.( mert én sem ragoznám már, ha nem muszáj.)

Ismeretlen_115131 2011.05.05. 17:27:40

Andris, "Nem értik a fogalmat, hogyan is tudnák ünnepnek tekinteni.." - biztosan ezért reagált mindenki a komment második részére :) - mert ugye ezt inkább ki kellett volna kérniük magunknak! De nem... belekötöttetek abba, amit én nem szoktam ünnepelni - na így jártunk így.

Szó-szóró 2011.05.05. 18:45:14

kattal: A bejegyzésed első részében is teljes félreértésben vagy. Mit nem lehet érteni a május 1-hez kapcsolódó ünnepen? Ez mitől lenne annyira bonyolult? A bejegyzésed második része pedig azért váltott ki annyi reakciót, mert példátlanul elefánt a porcelánboltban stílusú volt.

Andris 2011.05.05. 20:04:49

kattal: Nem kötött beléd senki. A kommented egyik része otromba volt, a másik fele hülyének nézős.

Ismeretlen_10155 2011.05.06. 15:37:09

@borosta: "ez így nagyon kevés. Olyan sztereotípia, mint a sötét középkor, amit az olyan "nagy" Felvilágosodás aggatott rá..." nem kellene a Felvilágosodást talán így lekicsinyelleni. =)

Ismeretlen_115131 2011.05.06. 19:35:09

ámen!

Ismeretlen_145118 2011.05.07. 11:10:48

drc: nálam a naivitásuk vágja ki a biztosítékot. Neki esnek az egyháznak, középkornak, aztán létre hoznak valamit, ami ugyanúgy ellentmond az emberi természetnek. mondjuk abban igazad van, hogy igazságtalan vagyok egy kicsit, mert mint minden eszmerendszer a felvilágosodás is úgy fogalmazza meg magát, hogy mereven szembe áll az előzővel, szóval ezt nem róhatnám fel nekik. Annyiban dicséretes, hogy "rákényszerítette" Közép- és Kelet- Európát a felvilágosodott abszolutizmusra. Csak idegesít, hogy meggyökereztették a sötét Középkor, maradi egyház fogalmakat az emberek agyában. OFF, ha van itt szegedi és szerda este kilenctől ráér lesz egy érdekes előadás a Grand Caféban A filozófia hosszú éjszakája - A filozófia és hatalom címen. Egyik egyetemi előadó tartja.

egy nagyi 2011.05.08. 12:32:20

Számomra a Munka ünnepe a konkrét tisztes- séggel elvégzett feladat ünnepe.Önbecsülésünknek és moralításunknak ad formát és természetesen megélhetést.Az nagyon lényeges, hogy az egész világon megünneplik.Ahogy Marx és a többiek alulról nézik a kérdést mai is érvényes dimenzíó. Ami pedig a vállási kérdést érinti a világ bár- mely vallása és hitélete nem lehet nevetséges, mert abból táplálkozott az eddigi világunk kultúrája. Persze a vallásháborúkról ne feledkezzünk meg. Ateista vagyok,de bármilyen templomban szívesen ismerkedem annak szentjeivel és történetével. Nagyon sok egyházi jellegű zene van,s az orgona- játékot kedvelem.Mindenkinek magánügye, hogy mit gondol a másvilágról.

Szó-szóró 2011.05.08. 22:23:00

rás: nagyon érdekesen írsz a világ proletárjairól, de csak felületesen érinted azt, hogy ma miért nem tudnak a világ proletárjai összefogni. (Ez most nem provokáció, hanem tényleg egy olyan kérdés, ami szerintem érdekes lehet.) Azt nem értem, hogy most, amikor annyira könnyű a kommunikáció, miért nem tud összefogni egy azonos érdekeltségű ember egy hasonlóval?

BB 2011.05.09. 06:03:00

Ahhoz, hogy a világ proletárjai összefogjanak, kellene egy közös cél. Nem?

Pocakos 2011.05.09. 09:45:19

Csak megszólalok. ;-) Úgy érzem a blogbejegyzés a mai Magyarországnak szól, és nincs sok köze a világhoz, és e szlogen csak ürügy, hogy a hazai helyzetről beszéljünk. Megjegyzem: május elsejét elsősorban Európában ünneplik, annak ellenére, hogy eredete egy véres amerikai tüntetésről való megemlékezés. Az angolszász világban van Labour Day (a Munka Napja – és nem ünnepe!), de az máskorra esik. Sőt! A munkások, szakszervezetek kiharcolták, hogy (Karácsony kivételével) valamennyi munkaszüneti nap hétfőre essék, hogy a dolgozóknak hosszú hétvégéjük legyen! A UK-ban például május 1. mindig a naptár szerinti köv. hétfőre esik, mint munkaszüneti nap (bank holiday). Ausztráliában, USA-ban stb. hivatalosan NEM munkaszüneti nap május 1. Érdekes, csak a szovjet típusú diktatúrákban nevezték el a „Munka ünnepe-„.nek. Vajon miért kell(ene) a munkát ünnepelni? Gyerekkoromban már feltűnt, hogy ameddig ezen a napon, „Nyugaton” tüntetéseket szerveztek és jobb munkakörülményeket (pl. szabadszombat, 37 órás munkahét stb.) követelő transzparensekkel vonultak fel, addig „Keleten” (állami szinten) majálissá alakították át, és a transzparenseken éltették a pártot és vezetőiket. (ez valahogy kimaradt a fenti beírásból, valamint, hogy a nácik vezették be először, mint fizetett munkaszüneti napot.) PS. még sok mindenről lehetne beszélni e bejegyzés kapcsán.....

Pocakos 2011.05.09. 10:47:01

kieg. Karácsony és Újév kivételével - ezzel jelezve a keresztényi gyökereket, és mint a világ által elfogadott nemzetkozi időszámítást. A Labour Day elnevezés inkább Munkás Nap, azaz a Munkások, Munkásság Napja....... (magyarul)

egy nagyi 2011.05.09. 13:36:48

Pocakos:magam részéről nagyon kíváncsi vagyok a további felvetéseidre, hogy árnyaltabb le- hessen erről alkotott felfogásom.

Ismeretlen_46946 2011.05.11. 22:12:46

Pocakos: Természetes mindig elsősorban Magyarországról, a hazai helyzetről beszélek, de speciel ebben a bejegyzésben (szándékom szerint) nem. A figyelmesebb olvasás talán segít megérteni. Egyébként pedig mindenkinek köszönöm a hozzászólásokat, az érdekes vitát, és elnézést, hogy nem reagáltam, de tíz napig nem voltam itthon.