Nagy mázli, hogy már a Szilágyi Erzsébet fasor másik oldalán lakom, különben erkölcsi kötelességemnek érezném, hogy elmenjek szavazni Donáth Lászlóra. „Jót tenni, hittel és becsülettel” – hirdeti plakátján, és neki elhiszem. Jellemző, hogy a III. kerületi MSZP-sek egy közülük való Niemand elvtárs kedvéért kiszorították saját területéről a templom- és szeretetotthon-építő, megkérdőjelezhetetlen tisztességű Donáthot. Ő meg vállalta, hogy átjön a Rózsadombra, megveretni magát egy undorító fideszestől, az inkvizitori tekintetű Balsaitól…

De valójában nem erről akarok írni, hanem arról, hogy én miért és kire-mire nem szavazok. Eddig tudatosan távol tartottam a blogot – és magamat – a választási kampánytól, de ez már lehetetlen, ha a haverom üvöltve lehülyéz, amikor közlöm, hogy nem fogok szavazni („Jobb neked egy kétharmados Fidesz- vagy egy Fidesz-Jobbik-kormány?”), idős hölgyismerősöm (egykori kollégám és elvtársam) pedig közli, hogy válaszom nyomán egy világ omlott össze benne. És persze ökölbe szorul a gyomrom a plakátokon vigyorgó jobbikos Pörzse Sándortól vagy a Máté által idézett (márc. 27-i bejegyzés) ifjúak  egyetemisták(!) antiszemita paranoiájától.

Annak, hogy egy választáson valaki melyik pártra adja voksát, számos oka lehet:

a./ Egyetért a párt elveivel, az általa képviselt értékekkel.

b./ Egyetért a párt aktuális politikai programjával, esetleg úgy érzi, hogy az neki személyesen is hasznos.

c./ Hisz egy politikusnak – vagy inkább egy politikusban, netán vezérben.

d./ Hagyomány, szocio-kulturális kötődés.

e./ Jobb híján, a kisebbik rosszat választva.

f., g., h…

Engem az elmúlt húsz évben a „d” és az „e” vezérelt, de most már elég volt ebből. Az MSZP bebizonyította a kormányzásra való tökéletes alkalmatlanságát (erről már korábban is írtam, például itt meg itt), és ez számomra a politikáról gondolkodva súlyosabban esik latba, mint hogy lopnak vagy hazudnak. (Cosi fan tutte – mind így csinálják, mondja egy kedvenc Mozart-operám.) Ezzel pedig megszabadítottak egy súlyos dilemmától, amit az okozott, hogy régóta tudom – csak sikeresen zárójelbe tettem -, hogy ennek a pártnak nincsenek elvei, értékei. Nekem meg vannak. Persze nagyon kérdéses, hogy mire megyek társadalmi-politikai normákkal, értékekkel, ha ezek ma szükségképpen magánüggyé csökevényesednek.

MSZP tehát nem, de más párthoz még ennyi közöm sincs – vagy éppen nyilvánvaló ellenségem.

Hiszterizálni már (még?) nem hagyom magam. Undorító fideszes évtized jön, de azt remélem, hogy – dumájuktól, propagandájuktól függetlenül – jobban, szakszerűbben fognak kormányozni, mint Medgyessyék, Gyurcsányék tették. (Bajnai, aki tényleg csak egy kapitalista válságkezelésre szerződött, egy évre, ebből a szempontból nem számít.) Működni fognak az állami intézmények, a közigazgatás, több pénz jut kultúrára, oktatásra, egészségre, és véget vetnek a Jobbik-bűnözésnek. Lesz persze „elszámoltatás”, megtorlás – de, legyünk őszinték, van mit számon kérni. (Ahogy rajtuk is lett volna – és lesz – mit.) De a Fideszben is, azt hiszem, legfeljebb Kövér László (meg néhány, Szíjjártó-kaliberű kis pöcs) akar félelmetesnek látszani, Orbán – mint minden diktátor – a lelke mélyén arra vágyik, hogy szeressék. Navracsics, Varga, Matolcsy meg csak kormányozni szeretne. És mögéjük sorakozott fel mára a magyar nagytőke.

Igen, gazdaság. (Economy, stupid! – figyelmeztetett annak idején az MSZP-hez képest vad baloldali Bill Clinton.) Remélem, az állami gazdaságpolitika nem kizárólag a multik érdekeit képviseli majd, noha a játéktér nagyon szűk.

És hogy mit nem remélek? Nem hiszem, hogy csökkennének a társadalmi egyenlőtlenségek, igazságtalanságok, és a belőlük fakadó feszültségek. Az ország tovább fog sodródni egy etnikainak látszó, valójában szociális robbanás felé. A mezőgazdaság és általában a falvak helyzete mellett a cigánykérdés az, ami a legjobban világít rá arra, hogy rendszerproblémáról van szó. Arról, hogy szétverte a társadalmat az elmúlt húsz évben kialakult kapitalista rendszer. Amelyben öncéllá vált a gazdaság, pontosabban a társadalmi szempontokat figyelmen kívül hagyó neoliberális „hatékonyság”-szemlélet. A profitnak – vagyis a haszonnak – csak pénzügyi értelme maradt, a társadalmi hasznosság, szükségesség nem szempont.

Tisztában vagyok azzal is, hogy ez nem magyar probléma, ebből következően nincs magyar megoldás sem. Magyarország egy világtörténelmi fordulat epizodistájaként – vagy inkább egyik színtereként – része lett a globális kapitalizmusnak, kiszolgáltatott, alárendelt, „félperiferiális” helyzetben.

Teljesen igazuk van azoknak, akik azt mondják, hogy kapitalizmus és demokrácia összefüggnek, feltételezik egymást. Legalábbis, ha demokrácián ezt értjük, ami csak az elitek közti választás „szabadságát” adja, illetve médiamanipulált korunkban már annak is csak az illúzióját. A kapitalizmus, a tőke szabadságához azonban valóban ez kell.

Én viszont elhatároztam, hogy ebből kilépek. Ezért nem megyek szavazni. Pontosabban: nemmel szavazok a rendszerre.

(Legalábbis most így gondolom.)

Szerző: rás  2010.03.30. 12:02 34 komment

Címkék: választás mszp fidesz demokrácia kapitalizmus

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr704929180

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_51043 2010.03.30. 13:20:09

köszönöm szépen, hogy biztosítod számomra az ideológiai táptalajt azon döntésem megerősödéséhez, miszerint április 11-én nem fogok elmenni szavazni és ezt nem csak azért teszem, mert lusta voltam átjelentkezni (lusta... országos nyilvántartó rendszer és lakcímkártya mellett hozzak külön papíron igazolást arról, hol van a bejelentett lakcímem...) és/vagy mert sajnálok 10ezer forintot utazásra költeni és/vagy kertészkedni és bográcsozni sokkal kényelmesebb.

bitadani · http://bitadani.tumblr.com 2010.03.30. 13:48:02

Lájkolom a bejegyzést, dacára hogy a következtetéseink eltérők :)

Ismeretlen_57265 2010.03.30. 14:38:37

így megy ez : http://www.youtube.com/watch?v=DsFnVFxuDXk a video nézettségére érdemes lesz figyelni, rögzítsük,most 1,802

Sv 2010.03.30. 17:32:12

Hm. En egy csomo mindent persze nem tudok es nem ertek, sot, kivetelesen nem is alnaiv vagyok, hanem tenyleg :) De biztos nem mesz? Nem fogod banni? En a szavazasra mindig ugy tekintettem (romantikusan es naivan, lehet), hogy az inkabb kotelesseg, mint jog, ami aztan megadja nekem kvazi az erkolcsi alapot a morgasra a kovetkezo negy evre is (meg meg sok mindenre). Azt en is ertem es erzem, hogy nincs kire szavazni, viszont undorodni van mitol boven (bar velem meg nem ordibalt senki, de ez valszeg csak azert van, mert meg nem nagyon talalkoztam emberekkel). De akkor most komolyan annyi maradt, hogy bedobni a gyeplot, es okos fejunkkel szetnezni?

Ismeretlen_46946 2010.03.30. 17:46:27

hphp: Nagyon szívesen, máskor is. bitadani: Igen, az LMP-re én is gondoltam, de aztán győzött bennem a rendszerszemlélet. jel: Köszönöm, tényleg jó, ötletes (bár kicsit hosszú) a film. De valahol mélyen ugyanazt a politikaellenességet lovagolja meg, mint a Jobbik. Persze az egyik szimpatikus, a másik undorító. Sv: "nemmel szavazok a rendszerre"

Ismeretlen_31312 2010.03.30. 19:31:43

Szerintem a jelenlegi helyzetben nem tartható álláspont, hogy nem megyünk szavazni. Ahogy az EU-parlamenti választás is megmutatta, a távolmaradók jelentős előnyhöz juttatták a szélsőjobbot. Ugyanez lesz most is: akik nem mennek el szavazni, azok a választási matematikának köszönhetően hozzájárulnak ahhoz, hogy egyes pártok több helyet szerezzenek a parlamentben (ezzel együtt több állami támogatáshoz is jutnak). Szerintem aki Magyarországon él, az nem léphet ki a rendszerből (kilépés szerintem az elköltözés lenne). És a mostani kiélezett helyzetben a "nem szavazok" szerintem nem a rendszer elutasítása, hanem felelőtlenség. Ha nem lenne a Jobbik, nem lenne ilyen súlya a nemszavazásnak.

Ismeretlen_46946 2010.03.30. 20:02:55

AvPlaten: A Jobbik nem a semmiből lett, ennek a rendszernek a terméke; ez ellen is tiltakozom a távolmaradásommal. Ez stratégiai döntés. Négy év múlva, amikor már valóban az lesz a kérdés, hogy a Jobbik alakíthat-e kormányt, akkor taktikai okokból valószínűleg elmegyek majd szavazni.

Ismeretlen_5123 2010.03.30. 20:28:01

rás: még ennél is eltérőbbek a következtetéseink, ha ugyanis az LMP-t esélytelennek gondolnám, nem jókedvűen, de a Fideszre is szavaznék - nagyrészt azért, amit írsz :)

Ismeretlen_57265 2010.03.30. 21:08:26

Volt már olyan a történelemben, hogy nagy stratégák rosszul döntöttek. :) De a még nagyobbak önmaguk rossz lépését is tudták korrigálni, ha aludtak rá egyet. (ráadásul, most 12-t lehet még) :)) (Szeretem azt a buddhista mondást, mert sokszor segített: "Ha döntöttél, gondold át mégegyszer. Nem, harmadszor nem kell meggondolnod.") Meg egyébként is, itt élünk, tudjuk, annyi minden fog még történni 11-ig, ami egyébként a Költészet Napja. És a Gát utca 3-ban Galkó Balázs aznap elszavalja József Attila összes versét. Mind a 640-et.

Ismeretlen_46946 2010.03.30. 22:23:56

Jel: 11-ére a fix programom egyelőre Galkó (persze nem mind a 640). Amúgy meg felhívom a figyelmét a bejegyzés utolsó, zárójeles mondatára, épp azért, mert még hátravan 12 éjszaka. De nagyon nem izgat, hogy a Jobbiknak 30 vagy 100 képviselője fog üvölteni a parlamentben, amíg nincs kormányon. Márpedig most nem lesz. Bitadani: Bízom benne, hogy az LMP bejut, de ebben a reményben több az ízlés, mint a politika.

Sv 2010.03.30. 23:40:32

Hm2. Hetvegi nepszabis TGM megvolt? Galkoert meg oszinten irigylek mindenkit, aki ott lehet :)

Ismeretlen_102949 2010.03.31. 03:55:08

Ez az LMP-s videó szerintem zseniális volt. :))) Mondjuk én már jóval ez előtt rég eldöntöttem, hogy rájuk fogok szavazni, a család kopogtatócédulái is hozzájuk kerültek. Rás: A döntésedet én - bármily furcsa ez gondolom, de - tökéletesen megértem, bár én is arra szoktam biztatni mindenkit, hogy menjen majd szavazni, és, mint említettem, megyek én is. Talán igazad van, és valóban mindegy, hogy 20, vagy 100 jobbikos képviselő üvölt a parlamentben, amíg nincsenek kormányon, de minden ember önző valamennyire és az én közérzetemnek 20 is túl sok, nem, hogy 100, másrészt az, hogy az ótvar szélsőjobb hány százalékot kapar magának össze a választáson az az országról is kiállít egyfajta erkölcsi bizonyítványt, ami akkor is elég szar, ha az ember úgy egyébként nem nagyon izgatja magát az országimázs miatt. A másik ok, ami még motivál, hogy nem csak a Jobbik, hanem a Fidesz kétharmad (bár ez az esély érzésem szerint már rég elúszott) és az MSZP ellen is szavazok, amitől azt hiszem jelen pillanatban a Jobbiknál is jobban undorodom. Nem fér a fejembe, hogy létezik egy párt, ami képes most azzal kampányolni, hogy megvéd bennünket azoktól a fasisztáktól, akik az ő dilettáns kormányzásának és gátlástalanságának köszönhetően vannak épp a nyakunkon. Ha jól emlékszem, azt írtad, hogy a Jobbik is ennek a rendszernek a terméke. Szerintem első sorban "MSZP termék" és persze nem úgy értem, ahogyan a fideszesek összeesküvés-elméletei. Egyébként kár szerénykedni, amíg ez a blog létezik, addig a politikai meggyőződésed nem csökevényesedik puszta magánéletté, vagy, hogy is fogalmaztál.

Andris 2010.03.31. 09:36:48

rás: teljesen igazad van, ne menj el, ha nem akarsz. Ez is lehet tudatos szerepvállalás. És azokat is megértem, akik számonkérést akarnak, sőt, még talán vért is.(ha ez utóbbit nem is helyeslem) Nem csak hogy azokat nem fogják megbüntetni, akik élen jártak a törvénytelenségekben és akik miatt M.O. lényegesen szarabb ország lett. Azokat sem veszik elő, akik arctalan haszonélvezői voltak az elmúlt 8 évnek, és akik közül személyesen is ismerek jó néhányat, ők azok, akik serényen zsebeltek az önkormányzatokban, Városházán, felső/középkáderként ott, ahol lehetett, és most próbálják magukat politikától távolabb eső pozíciókba ügyeskedni. Nem hiszem, hogy bármi változni fog, bármi történjen is, itt soha sincs következménye semminek. Ettől lett ilyen mocskos és undorító ez az ország. Nem gondoltam, hogy egyszer ezt fogom leírni(Clodius örülhet)- annak ellenére, hogy tisztában vagyok irrealitásával - de nincs más remény, csak a forradalom. Úgyhogy mindenki menjen Galkót nézni, hallgatni.

Ismeretlen_10155 2010.03.31. 10:36:35

Galkó Balázs szavalós akciójával tökéletesen azonosulok, magam is azt tervezem, hogy (ha addigra sikerül megcsináltatni), József Attilát ábrázoló pólóban járok-kelek aznap. a döntéseddel azonban nem tudok azonosulni, Rás. megértelek, de nem tudok veled egyetérteni. magam a legutóbbi időkig programszavazó voltam; arra a társaságra adtam a voksomat, akik a szám íze szerinti legjobb, vagy inkább fogalmazzunk úgy, hogy a legkevésbé szar programot hozták össze. e tekintetben jelenleg MDF-szavazónak kellene számítsak, mivel gazdasági és politikai értelemben a Bokros Lajos-fémjelezte program az, ami a leginkább reálisnak tűnik. viszont sajnos nincs gusztusom rájuk szavazni, ahogyan már az MSZP-re sincs. a Fidesz és a Jobbik (keresztény-konzervatív hablatyuk okán) nálam eleve labdába sem rúghatnak, de az LMP is olyan mértékben populáris szart dobott össze program címén, hogy a Jobbik gazdaságpolitikai dumájához képest csak a cigányozás, az antiszemitizmus és a baloldal-ellenesség hiányzik belőle. (pl. a vidékkel kapcsolatban, ahol kiviláglik, hogy halvány fingjuk sincs a nem budapesti Magyarországról.) ennek ellenére elmegyek majd és befogom az orrom. a továbbiakban pedig remélem, hogy a baloldal, szociáldemokrácia újjá lesz képes szervezni önmagát a következő egy vagy két ciklus alatt, s hogy az LMP igazi liberális párttá növi ki magát a mostani demagóg baromságok elhagyásával. merthogy mindkét politikai erőre szüksége van a hazánknak.

Ismeretlen_46946 2010.03.31. 10:58:26

Clodius, Andris, drc: Köszönöm a véleményeteket és hogy elgondolkodtatok azon, amit írtam. Szeretném megerősíteni: döntésemet nem a politikai célszerűség, hanem elsősorban a lelkiismeretem motiválta, másodsorban egy általános kritikai társadalomfelfogás. Plusz az undor.

anna 2010.03.31. 11:58:00

rás, szavazni KELL, szavazz, lécci, lécci!

stali 2010.04.01. 08:15:39

Persze nagyon kérdéses, hogy mire megyek társadalmi-politikai normákkal, értékekkel, ha ezek ma szükségképpen magánüggyé csökevényesednek. Legalább magammal lehessek jó viszonyban. Talán ezért. Részemről már felülbíráltam a távolmaradási szándékomat. Épp ezért.

Ismeretlen_46946 2010.04.01. 08:40:54

stali: Olyan magánüggyé csökevényesednek, amelyet például a blog segítségével igyekszem közüggyé tenni.

Andris 2010.04.01. 13:26:45

Egy kérdés: a Seres Mária által szervezett Civil Mozgalomról mit tudtok? Ki áll mögötte? Ki pénzeli?

Ismeretlen_51043 2010.04.01. 14:33:13

Bede Márton: Seres asszony, el tudná magyarázni néhány mondatban, hogy pártjára mi szükség van, mi neki a célja, mik az indokai és az érdekei? Seres Mária: Nem. Bede Márton: Köszönöm az interjút! /villaminterju.blog.hu/

Andris 2010.04.01. 15:03:53

hphp: kösz, már olvastam, épp ezért kérdezem! :)

Andris 2010.04.01. 15:35:35

Amúgy az idézett Bede poén egyáltalán nem vicces, sőt... Talán Seres Mária valóban az, akinek látszik: alulról szerveződő civilek vezetője, aki a képviselői költségtérítésekkel kapcsolatban gyűjtött korábban több, mint 600.000 aláírást és sikerült annyi ajánlást szerezniük, hogy lesz országos listájuk is; mindezt úgy, hogy én nem nagyon vettem észre, hogy a sajtó beszélne róluk; nos akkor teljes riszpekt neki(k). Tehát várom a rájuk nézve terhelő vallomásokat! :)

Ismeretlen_46946 2010.04.01. 16:16:33

Andris: Csak azt tudom, amit a médiában látok - illetve nem látok. Feltehetőleg senki nem áll mögöttük, senki nem pénzeli őket, ezért nem találkozhatsz velük és a propagandájukkal sehol. Amúgy véleményem szerint ők egyszerűen a politikaellenes, átlag állampolgári felháborodás kifejezői, de ezt most a Jobbik (és a mögötte valóban álló pénzes emberek) jobban kanalizálja.

Clodius 2010.04.01. 16:30:09

Anna: Engem meggyőztél volna, ha Rás lennék.:) Ez olyan aranyos volt, hogy öröm ilyet olvasni, ilyen komor téma közben. Andris, Rás: A "Civil Mozgalom"-ról nem tudok semmit én sem, pusztán nem örülök a létezésének, mivel szavazatokat vonhat el az LMP-től, aminek ténylegesen van esélye bekerülni, és nagyon nem lenne jó, hogyha a CM-re menne az az egy-két tized százalék, ami az LMP-nek esetleg a parlamenthez kéne. drc: Néztem az LMP listavezetőjét a "Magyarország Választban," szerintem mindennel lehet vádolni, csak populizmussal nem, veled ellentétben pedig azt remélem, hogy az LMP nem egy új liberális párttá növi ki magát, hanem vavalamivé, ami tényleg MÁS, (nincs dőlt betűm..) amire nem lehet ráhúzni egyetlen izmust sem, valami, ami egyszerre liberális, szocdem és anarchista, és mindeközben persze a legkevésbé sem jobboldali. Álmodozni lehet. Majd meglátjuk.

Ismeretlen_46946 2010.04.01. 19:51:48

Clodius: :)

Ismeretlen_57265 2010.04.01. 23:20:05

még 10 éjszaka :) http://tisztalap.blog.hu/2010/04/01/voto_en_blanco

Andris 2010.04.02. 09:16:06

Clodius: lehet, hogy bennem van a hiba, de engem nem győzött meg az LMP, és olyan nagyon nem is látom különbözőnek az Szdsz-től, hozzátéve, hogy az LMP nem csak urbánus, hanem kifejezetten budapesti párt, és érzésem szerint fingja sincs arról, hogy vidéken is van élet. Amúgy meg, ha be is jutnak, az nem azért fog megtörténni, mert olyan jó a programjuk, hanem azért, mert az embereknek tele van a puttonyuk, és jelen helyzetben sokkal inkább hajlamosak esélyt adni egy új formációnak. Az a baj, hogy én már egy kicsit sem tudok lelkesedni egyikért sem.

Ismeretlen_102949 2010.04.02. 17:15:37

:) Túl lelkes nem vagyok én sem, csak éppen jelen pillanatban nincs más lehetőség úgy érzem, pluszban 1. Az LMP-ből még bármi lehet 2. Egyébként sem nagyon van más választás.. 3. 1-2 tagjukat személyesen is ismerem/ismertem még azokból az időkből, amikor én is a "civil mozgalom"-ban dolgoztam, tudom, hogy kb. már akkor, 10 évvel ezelőtt meg régebben is ugyanazokat a dolgokat tolták, mint most, ezért max csak külső szemlélőnek tűnhet úgy, hogy ők a "semmiből" jelentek meg, én viszont saját múltam okán, tudom, hogy nem, épp ezért bármilyen furcsa ez egy anarchista szájából, számomra az LMP egy teljesen hiteles párt. 4. Jelen pillanatban nem az LMP az, akinek a vidék problémáját meg kell oldania, ezért elnézem nekik azt is, hogy a "vidék programjuk" esetleg még nem eléggé kidolgozott.

Ismeretlen_57265 2010.04.02. 22:24:16

Ez nem csak jópofa ötlet volt, de sok érdekes és megfontolandó tanulságot hozott a választást illetően: http://href.hu/x/byev

Ismeretlen_46946 2010.04.02. 23:14:03

Jel: Ezt is köszönöm, és én is ajánlom mások figyelmébe - a kommentekkel együtt, amelyek szerint a Fideszre kell szavazni. (Még jó, hogy olyan állhatatos vagyok.)

Ismeretlen_111226 2010.04.04. 08:30:23

Elolvastam kommentekkel együtt amit "jel" közzétett. Fafejű vagyok, de azt sem hiszem el, hogy maguk a pártok/képviselőik elhiszik magukról, amit hirdetnek...

Ismeretlen_57265 2010.04.04. 16:23:14

defalla: dehogy hiszik! :) Volt egy blog, amit nagyon szerettem, sajnos 2008-ban abbamaradt, jobbnál jobb ARANYKÖPÉSEK -et lehetett (de még most is lehet!) olvasni. Itt a linkje a politikához. :)) http://aforizm.blog.hu/tags/politika

Ismeretlen_111226 2010.04.04. 16:48:29

jel - Köszönöm szépen :)

Ismeretlen_57265 2010.04.07. 09:52:46

újabb vélemények: http://href.hu/x/bzld és egy karikatúra a zseniális Négymadár-tól http://negymadar.blog.hu/2010/04/07/kire_szavazzunk
süti beállítások módosítása