„Az ország kétharmada jobbikos, csak még nem tud róla” – mondta tegnap éjjel Vona Gábor, és lehet, hogy igaza van. Eddig nem volt jellemző rám, hogy fasisztákkal értsek egyet, de Vonának még egy mondata megragadott, ahogy jóval éjfél után, Galkó József Attila performanszáról hazaautózva a rádiót hallgattuk. Azt mondta, amit néhány órával korábban – egy választási házibulin, a szájzárra kényszerített tévéállomásokat bámulva – én is: az MSZP-kormány úgy távozik, olyan botrányos működésképtelenséget bizonyítva, mint ami egész tevékenységét jellemezte. Fél 10-kor fel is adtam, és – híven e blogon az elmúlt napokban kifejtett választási programomhoz – visszatértem a Gát utcába. „Jöjj el, szabadság! Te szülj nekem rendet…”

Ott, József Attilát hallgatva, délben és éjszaka összesen vagy öt órát… Galkóval dedikáltattam is a magammal vitt kötetet: – Én írjak bele a József Attilába?! – Őt már nem kérhetem. – És írta (klikk a képre):

… Szóval, József Attilát/Galkót hallgatva persze nem jutott eszembe, hogy jobbikos lennék, csak az, ami a szavazástól való távolmaradásomat is motiválta, hogy tudniillik: Ezt nem! Ebből elég! … De hiszen alapvetően ezért szavaztak oly sokan a Jobbikra, ezért szavaztak még többen, amúgy normális, szimpatikus, gondolkodó emberek (és nem csak a zemberek!) Orbán vezérre. Nem, nem a Fideszre: Orbánra, a remélt rendteremtőre. Ja, hogy „Óh, én nem így képzeltem el a rendet”? Mindegy. Kost was kost. Most éppen ennyit kóstál: 10-15 év keresztény-nemzeti, autoriter jellegű Bethlen-remake-et. És a továbbiakat illetően a reményt abban, hogy Marxnak igaza van: bár a történelem ismétli magát, de az először tragédiaként lejátszódó események másodszor már bohózatként kerülnek színre.

Persze nem vagyok jobbikos, és nem csak azért, mert hiányzik belőlem a gyűlölet és a fanatizmus. Azért se, mert (már?) nem hiszek a leegyszerűsítő világmagyarázatokban. Éppen ezért meggyőződéses baloldaliként, „komcsiként” se vagyok hajlandó kétségbe esni a Fidesz győzelmétől, Orbán eljövetelétől.

És pláne nem a „baloldal”, az MSZP bukásától. Legfeljebb azt tartom bajnak, hogy nem bukott nagyobbat: a majdnem 20 százalék, a Jobbik megelőzése, a „legerősebb ellenzéki párt” gyorsan felvett póza alibi lehet ahhoz, hogy egyelőre ne történjék ott semmi. Egyelőre. Mert azért az, hogy (Csongrád kivételével) az egész Alföldön és Észak-Magyarországon a Jobbik megverte az MSZP-t, hogy olyan egymástól nagyon különböző, de egyaránt emblematikus szocialista politikusok, mint Szekeres Imre vagy Szili Katalin saját választókerületükben katasztrofális vereséget szenvedtek, aligha maradhat következmény nélkül. De az is biztos, hogy nem a Mesterházy Attilához hasonló ifjú karrieristák hozzák majd a baloldal újjászületését.

Újra el lehet, el kell gondolkodni azon is, hogy talán tényleg nincs értelme (jelenleg? már? még? nálunk?) a bal- és jobboldal emlegetésének, ennek a politikai-gondolati sémának. Megjegyzem, ez már a rendszerváltás környékén is felmerült (bennem is). Mindenesetre az utóbbi évek kormányzati tevékenységét és politikai propagandáját tekintve a hagyományos (tőke-munka, gazdag-szegény stb.) értékrend alapján a Fidesz lényegesen balra áll(t) az MSZP-től. Az „ökoszociális” (mi a franc ez?) LMP megjelenése és sikere pedig eleve új dimenziót jelent a magyar politikában.

Egyébként csak akkor lett volna lelkiismeret-furdalásom a szavazástól való távolmaradásom miatt, ha egy szavazat hiánya miatt az LMP nem jutott volna be a parlamentbe. De ennek inkább esztétikai, mint politikai okai vannak.

Szóval, azt gondolom, április 25. után is lesz élet Magyarországon.

Lesznek emberek, könyvek, zenék…

Előzmény: Nemválasztási kampány

Szerző: rás  2010.04.12. 14:03 18 komment

Címkék: választás mszp jobbik józsef attila lmp galkó balázs

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr314929191

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sv 2010.04.12. 16:22:16

Milyen szep, regi koteted van :)

Ismeretlen_10155 2010.04.12. 17:10:44

lesznek. ez bizonyos -- a demokráciában az a szép, hogy egy csomó olyan szegmense van a létezésnek, amit a politika nem determinál. :D

Ismeretlen_46946 2010.04.12. 17:27:33

Sv: 1961-es, kicsit szakadozott, de az enyém :) drc: Lehet, hogy már szenilis vagyok, de úgy rémlik, hogy a "diktatúrában" is voltak barátaim, olvastam és jártam koncertre. (És akkor még a könyv-, lemez- és jegyárakról nem beszéltem.)

Ismeretlen_10155 2010.04.12. 20:52:20

ezek szerint a népi és a nép- előtagú jelzős szerekezetek mégsem voltak egészen hasonlatosak a fosztóképzős nyelvtani alakzatokhoz? vö.: népköztársaság, népi demokrácia

Ismeretlen_46946 2010.04.12. 21:49:35

drc: A politika által nem determinált szegmensekről volt szó. (Más kérdés, hogy mit gondolok a "demokráciáról" - és annak változatairól.)

Ismeretlen_111226 2010.04.12. 22:42:16

"Lesznek emberek, könyvek, zenék…" Igen. S lesznek, akik megírják a könyvet/zenét. Nem a dicsőítőket, a szépeket. Mert kell a léleknek a nyugalom. Nem ártana a hétköznapokban sem. Mindannyiunkra ránk férne. (Irigyellek a J.A. est miatt)

Ismeretlen_102949 2010.04.12. 23:10:35

Asszem akkor a következő 8-20 évet arra szánom, hogy írjak valamit, ami szép, mivel perpill úgy néz ki, hogy jobb dolgom úgy sem lesz..

Ismeretlen_46946 2010.04.13. 08:35:32

defalla: :) Clodius: Igyekezz! A 8 év még, remélem, belefér az életembe, de a 20 már erősen kétséges. :))

Ismeretlen_57265 2010.04.13. 08:38:04

Clodius: ez nagyszerű! Kezdd is ma el, mert ha netán 20 évig írod (ami nem baj, csak jó legyen!), azt én már nem biztos, hogy megérem.

Ismeretlen_57265 2010.04.13. 08:39:42

rás: :)

Ismeretlen_10155 2010.04.13. 08:53:48

#5 persze, bocsáss meg, politikus-reflex. másrészt viszont sokkal kevesebb könyv marad politikai okokból kiadatlanul ma, mint húsz-harminc-negyven éve. ráadásul egyre erősebb vára az irodalmároknak a magánkiadás. az ismeretségi körömben van vagy kb. 10-15 pacák, akik maguk adatták ki a könyvüket. (meg persze van az a három-négy is, akiket a Magvető. azokat a könyveket jobban megéri elolvasni.)

Andris 2010.04.13. 09:00:40

Jó lett a poszt, élvezet volt olvasni. Szerintem sem kell túllihegni a dolgot. Valahogy mindenképpen lesz, és a baloldalnak mindenképpen csak jót tehet az - ha máshogy nem, a következő 8-15-20 év idő önmagában - hogy eltakarítsa a soraiból azokat a gazembereket, akik miatt sokan lesütött szemű, szégyenkező baloldaliakká váltak. A magam részirül nem vagyok hajlandó az mszp-re szavazni, amíg egyet is látok a mostani bandából.

Ismeretlen_57265 2010.04.13. 09:34:31

drc: nagyon fontos lenne, hogy legyen egy olyan pl. blog, ahol ezeknek a magánkiadásban megjelent könyveknek legalább a címe, szerzője és rövid ismertetése megtalálható. Mert pl. az is kétséges, hogy ezekből az így kiadott könyvekből eljutnak-e a köteles példányok a könyvtárakba. hphp biztos tudja ez hány darab, 12?, 18? (Bár, az is lehet, hogy ezek a szerzők komolyabban veszik ezt a kérdést,mint némelyik hivatalos kiadó.)

Ismeretlen_46946 2010.04.13. 10:09:36

drc: Nem hagyom, hogy belekergess a Kádár-rendszer apológiájába. Most nem. :)

Ismeretlen_46946 2010.04.13. 10:15:17

Andris: "A magam részirül nem vagyok hajlandó az mszp-re szavazni, amíg egyet is látok a mostani bandából." Ennél egy kicsit mélyebb vagy legalábbis körültekintőbb álláspontot várnék tőled. Kit tekintesz a "mai bandának"? Bárkit, aki az elmúlt húsz év során folyamatosan bekerült, becserélődött az MSZP-be, akár vezetőként (esetleg csak egy időre), akár aktivistaként vagy párttagként? És ha új gazemberek és/vagy alkalmatlanok lesznek az MSZP, akkor hajlandó leszel szavazni rájuk? És mi a helyzet a más pártok "mai bandáival"?

Ismeretlen_10155 2010.04.13. 10:40:52

jel: igen, jellemzőbb, hogy a magánkiadásban megjelent kötetetek szerzői komolyan veszik a kötelespéldányokat, bár -- mivel ez nekik zsebre megy -- a recenzióra szánt példányokkal gyakorta gondban vannak. ám hát ha nem recenzálja őket a kutya se, és viszik a könyvüket, mint a cukrot, elvileg rendben van. inkább jellemző azonban, hogy néhány hónap vagy év múltán maga dobja utánad a recenzens példányt -- ingyér'. csakhogy addigra általában már a kutyát sem érdekli...

Andris 2010.04.13. 15:31:25

rás: na jó, akkor bővebben, kezdjük a végéről: nem akartam felületes lenni,csak besokalltam a mocsoktó. A bár a többi rendszerváltó pártnak is megvan a maga szégyenletes szerepe abban, hogy ott tartunk, ahol. A kormányon töltött időt tekintve is, meg súlyozottan is az Mszp-t illeti a legnagyobb felelősség. Nem is csak azokról a személyekről van szó, akik tevékenyen mindebben részt vettek mint állam- és/vagy pártfunkcik, hanem sokkal inkább lényegs kérdés a politikai kultúra, aminek a megváltozása alapvető fontosságú a magyar demokrácia jövője miatt. Az Mszp-nek remek lehetőség, hogy rendbe tegye magát. Addig meg kormányozzon a Fidesz, kívánom O.V-nak, hogy képes legyen arra, hogy politikusból államférfivé váljon (még ha én nem is hiszek ebben annyira)

Pocakos · http://pocakosgondok.blogspot.com 2010.04.17. 11:21:54

Talán, valakit érdekel: http://pocakosgondok.blogspot.com/2010/04/szall-turul-feszkere.html
süti beállítások módosítása