Mármint nem ő töpreng (valószínűleg ő is, de ki lát a fejébe?), hanem én, arról, hogy mit jelent Áder János köztársasági elnöksége, mi az értelme, milyen következményei lehetnek.

Orbán péntek reggel azt mondta a Kossuth rádióban, hogy olyan elnökre van szükség, aki biztonságérzetet ad. Nos, Áder – összehasonlítva az elmúlt napokban szintén emlegetett Kövérrel vagy akár magával Orbánnal (hogy a parodisztikus Schmittről most ne is beszéljünk) – kétségtelenül nyugalmat, biztonságot sugárzó személy. Ezen túlmenően eddigi nyilvános politikai tevékenysége országgyűlési elnökként, frakcióvezetőként, majd az Orbán által egyre hisztérikusabbá tett hazai közéletből való kivonulása ugyancsak ezt a higgadt, felkészült politikusi benyomást erősíti.

Áder mindig is némileg Orbán alteregója volt. Ebben nemcsak a közös pártalapítás, a Bibó Szakkollégium vagy éppen a foci szeretete játszik szerepet, hanem a hasonló háttér: dunántúli kisvárosban szocializálódott, elsőgenerációs értelmiségiek.

A Fidesz alapítójaként, a párt legszűkebb vezetői köréhez tartozó emberként – és Orbánhoz fűződő személyes kapcsolata, elsősorban e kapcsolat múltja miatt – Áder azon kevesek egyike, akik képesek arra, hogy bármikor önálló véleményt fogalmazzanak meg, akár Orbánnal szemben is. Persze csak befelé. Mert afelől nyilván senkinek semmi kétsége nem lehet, hogy alapvetően ugyanazokat az ideológiai, politikai célokat, azt a társadalompolitikai elképzelést osztja, mint Orbán vagy Kövér, noha a pszichopata, vizionárius Orbánnal szemben a józanságot képviseli.

A fentiekből következően szilárd hatalmi-közjogi támasza lesz (lehet) az Orbán-rendszernek; abban az értelemben is, hogy képes lefaragni, megakadályozni a fülkeforradalmi hevületből származó és az új rendszer stabilitásának is ártó jogi nonszenszeket, szimpla baromságokat. Hihetetlen jóindulattal és naivitással akár azt is feltételezhetjük, hogy Orbán szándékosan teremt „féket, ellensúlyt” önmagának. Ennél valószínűbbnek tartom azonban, hogy Orbán kényszerhelyzetben cselekedett, és hogy Áder jelölésében sokkal inkább Kövér László akarata érvényesült – furcsa szövetségre lépve a magyar politikát kifelé is stabilizáló, realista szándékok képviselőivel. (Ugyanis biztos, hogy vannak ilyenek a Fideszen belül is – Pokorni, Varga vagy Navracsics mellett akár a cinikusan, gátlástalanul pragmatikus Lázár és Rogán is ilyen lehet –, még inkább a párt szellemi hátországában.) Miután nem vált be egy „bábelnök”, és a Schmitt-ügy kapcsán „csalódniuk” kellett az értelmiségben (Pálinkás, a Professzorok Batthyány Köre stb.) is, Kövér viszonylag könnyen meggyőzhette Orbánt, hogy megbízható, kemény politikusra van szükség az államfői tisztségben. És Kövér – Orbán által mindig csodált – eszére és (ha nem a „komcsikról” van szó, akiktől elborul az agya) stratégiai gondolkodására, realitásérzékére vall, hogy tudta, ő nem megfelelő erre a szerepre.

Tehát a Fidesz egyik oszlopa, a megfontolt, biztonságot, nyugalmat sugárzó Áder.

Aki azonban alkalmatlan a köztársasági elnöki szerep azon feladatának betöltésére, hogy képviselje, megtestesítse a nemzet egységét. És nem csak, vagy nem elsősorban azért, mert kétségtelenül pártpolitikus, 1988 óta a Fidesz egyik „arca”. Sokkal inkább azért, mert – kora és habitusa miatt – nem felel meg a magyar átlagszavazó, a „zemberek” azon vágyának, hogy az elnök apafigura legyen, olyasvalaki, akire nem az esze, a politikai tehetsége miatt nézünk fel. Ez még nem kell, hogy olyan nagyon zavarja Orbánt. Az azonban igen, hogy helyzetbe hozta a párton belüli egyetlen megmaradt lehetséges riválisát.

De lehet, hogy Orbán már megint egy lépéssel előre gondolkodik. Ha az IMF elleni „szabadságharc” végleg elbukik, akkor bejöhet az a már többször felmerült lehetőség, hogy Orbán látványosan – az IMF-fel és az EU-val való elégedetlenségét demonstrálva – visszavonul, és a pártelnökséget megtartva, ideiglenesen, a következő választásokig átadja a kormányfői tisztséget. Erre pedig a hozzá lojális Áder sokkal megbízhatóbb jelölt lehet, mint a saját karrierjét építő Lázár János.

És akkor majd lehet új köztársasági elnököt választani. Réthelyi Miklóst vagy akár Eperjes Károlyt.

Szerző: rás  2012.04.14. 13:47 31 komment

Címkék: fidesz áder jános orbán viktor kövér lászló

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr104929584

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_111887 2012.04.14. 19:09:30

Én nem vagyok ennyire bizakodó Áder személyét illetően, különösen azóta, amióta egyszer Orbánnal szembe ment egy parlamenti szavazás alkalmával. Azt hiszem, ez akkor történt, amikor a magánnyugdíjpénztárak ügyében volt parlamenti szavazás, és a Viktor éppen Amerikába látogatott. Közben meghagyta a frakciónak, hogy mindenképpen az MSZP-vel együtt kell "nemet" szavazniuk az SZDSZ-szel szemben, de Áder mégis igent mondott és így a frakciófegyelemből következően az egész frakció igennel szavazott. Orbán amikor megtudta ezt, hihetetlenül ideges volt, de végül belátta, hogy átverték és kijátszották. Kövér egyébként vörös fejjel ordibált Áderrel a zárt frakcióülésen, de már akkor is kisebbségben volt az orbáni vonal a pártban, így nem volt foganatja. Szóval tévedés, amikor valaki azt gondolja, hogy Orbán teszi oda Ádert a köztársasági elnöki posztra. :) A helyzet sajnos az, hogy valaki más teszi őt oda. Egyébként van ez a mondatod rás, hogy: "Aki azonban alkalmatlan a köztársasági elnöki szerep azon feladatának betöltésére, hogy képviselje, megtestesítse a nemzet egységét." Ezzel csak az a baj, hogy a nemzet sajnos NEM egységes, így sosem lesz olyan elnök, aki megtestesíti a nemzet egységét. :)

Szó-szóró 2012.04.14. 19:54:53

Dzsoni: titokzatos vagy, szerinted ki teszi oda arra a posztra?

Andris 2012.04.14. 23:02:16

rás: érdekes az eszmefuttatásod, és jó volt olvasni. Szerintem kicsit többet nézel ki Áderből, mint amire valójában képes. A Fidesz (Orbán) állíthatott volna jobb jelöltet, mint Áder vagy Kövér. Bár mindkettő pártpolitikus, Áder talán elfogadottabb, ismertebb, annak ellenére, hogy a 4 év frakcióvezetősködés és szarköpködés - Orbán helyettesítése - után, 2009-től Brüsszelbe küldték száműzetésbe. Áder nem Orbán utolsó (párton belüli) ellenfele... ő most kap egy végső esélyt, lehetőséget arra, hogy bizonyítsa: hű maradt a vezérhez. Ádert képességei, vagy azok hiánya fosztja meg attól, hogy Orbán ellenfele legyen: se támogatottsága, se karizmája, se elképzelései...ő egy csinovnyik, egy zoknibáb. Még azt sem tartom elképzelhetetlennek, hogy lázár helyére küldik.

Andris 2012.04.14. 23:06:29

Szó-szóró: Ki más, mint Soros Gy., meg a Rotschildok? Vagy nem, Johnny? :)

Ismeretlen_111887 2012.04.15. 03:56:32

Elpoénkodhatod Andris, de valójában ők. :DDD Aztán, hogy te elhiszed-e vagy sem, az tulajdonképpen részletkérdés...

Ismeretlen_46946 2012.04.15. 08:37:03

@johnnymoore: "a nemzet sajnos NEM egységes, így sosem lesz olyan elnök, aki megtestesíti a nemzet egységét." Tökéletesen egyetértek veled. A "sajnos" szó kivételével, ugyanis a fenti tényt én nem érzelmi kérdésként kezelem, hanem történelmi valóságként, nincs okom visszasírni egy (hamis) 19. századi kategóriát. Én nem is tenném be semmilyen alkotmányba/alaptörvénybe. Viszont az is történelmi, filozófiai és szociálpszichológiai tény, hogy létezik a "hamis tudat" kategóriája, egy adott, valóságos - tehát sokféle szempontból tagolt - társadalom nagy csoportjai képesek a valóságot tévesen leíró eszméket követni. Rotschild-ügyben természetesen nem kezdek megint vitát, ez a te (hamis) pályád. Legfeljebb felhívom a figyelmedet Claudio Magris és Umberto Eco beszélgetésrészletére a szombati Népszabadság "Hétvége" mellékletében, gondolom, hétfőre fölkerül majd az internetre is.

Ismeretlen_111887 2012.04.15. 13:11:26

rás: válaszaim teljesen ellentétesek lennének a 6. komment tartalmával, így már meg sem kísérlem, hogy hosszasan leírjam azt. Rothschild-ügyben pedig... hát, ott nem tudom ki van hamis pályán. :)

Ismeretlen_46946 2012.04.15. 15:49:13

De, tudod. Csak éppen másként, mint én tudom. :))

Andris 2012.04.15. 21:51:15

off: Én nem tudom a világot és annak működését olyan egyszerűen, sematikusan értelmezni, hogy a végső válasz mindig Rotschild legyen.

Ismeretlen_46946 2012.04.15. 22:13:07

@Andris: Ezért nehezebb a te életed. Folyton kérdéseid meg kételyeid vannak. Pedig csak hinni kéne...

Ismeretlen_111887 2012.04.15. 22:52:20

Ez nem hit kérdése, ezek tények. És hát azok makacs dolgok. :) Mindegy, úgysem fogjátok sosem belátni, szóval, teljesen mindegy.

Ismeretlen_111226 2012.04.16. 06:47:27

Én cseppet sem bánom, hogy a végeredmény nálam sem Rotschild. Nekem mindössze egy kérdésem van azokhoz, akik szerint a tények magukért beszélnek: elhiszi-e a beszélgetőtárs, hogy ha mindenkit, aki nem hurráoptimista, másként gondolkodó, faji, vagy/és szexuális kisebbséghez tartozó, balkezes, kövér, sovány, fogyatékkal élő, dögevő vagy vegetáriánus, bicsérdista, stb., ha mindezeket először lehülyézzük, majd kisvártatva szóban megfenyegetjük, beígérünk pár sallert, akkor attól jobb lesz a zországnak (sic!), eljön a kánaán?! Mert innen csak egy lépés a könyvégetés, onnan pedig a gettósítás... Nem kedvelem a mentalitást, mely szerint "dögöljön meg a szomszéd tehene" s mindig más a hibás. Ez akkor is így van nálam, ha tudom - de nem fogadom el -, hogy mindig azt a lovat ütik, amelyik húz. :/

Ismeretlen_10155 2012.04.16. 07:15:55

@rás: nem ismerek rád! no persze nem az elemzéssel kapcsolatban, az -- amennyire meg tudom ítélni -- tűéles, hanem egy másik ügyben. hogyhogy nincs vita az ideszokott antiszemitával? hol a pedagógiai véna? csak nem rájöttél, hogy semmi értelme?!

Ismeretlen_111887 2012.04.16. 08:28:58

@drc: Aztán te meg mire alapozod az antiszemitizmusomat, nagyokos? Meséld el! Hol mondtam egyetlen terhelő szót is a zsidókra? Te is csak össze-vissza beszélsz és kirekesztesz állandóan, és még te nevezed magad olyan marha nagy humanistának meg demokratának... hát, leginkább szégyellned kellene magadat, én azt gondolom...

Ismeretlen_46946 2012.04.16. 09:47:55

@drc: Ha figyelmesen olvasod a kommentjeimet (nem kötelező, nem is biztos, hogy érdemes), akkor láthatod, hogy továbbra is vitatkozom. De nem a vita kedvéért, hanem bizonyos kérdések tisztázásának szándékával. Vannak természetesen olyan dolgok, amikben nincs értelme a vitának, mert legfeljebb - jó esetben - szurkálni, rossz esetben sértegetni, megbántani tudjuk egymást; ilyen a világnézet, a hit vagy valamely rögeszme. Nem hiszem, hogy meg tudnám ingatni johnnymoore hitét - "tudását" - abban, hogy a világot egy pénzügyi összeesküvő csoport uralja, amely történetesen zsidókból (zsidó nevűekből) áll. Legföljebb néha arra próbálom felhívni a figyelmét, hogy e személyesnek tételezett uralmi-függésrendszer valójában - szerintem - strukturális jellegű, ezért is veszélyesen félrevihet ha ezt bizonyos (etnikailag, "fajilag" körülírható) személyi csoporthoz kötik. Hogy rövidebben fejezzem ki magam: nem "a Rotschildék", hanem a tőke. A tévedés - a tévút logikájának - másik veszélye természetesen az antiszemitizmus. (De ha valakiről feltételezem, hogy tudatos antiszemita, azzal nyilván nincs mit beszélnem.)

Ismeretlen_111887 2012.04.16. 10:56:18

@rás! "hogy a világot egy pénzügyi összeesküvő csoport uralja, amely történetesen zsidókból (zsidó nevűekből) áll" Én sosem mondtam, hogy kizárólag zsidókból áll, maximum azt, hogy zsidókból IS áll. Nagy különbség. De amúgy nem a zsidóságuk a lényeg, és ezt is már elmondtam párszor. :) A látszat ellenére én továbbra sem vagyok antiszemita! Nincsen bajom kollektívan a zsidókkal. Mi bajom is lehetne? És különben is, akkor utálnom kellene Radnótit, Woody Allent és még egy sor kitűnő zsidót. Nekem pedig nem ment el teljesen az eszem, mint a Jobbikosok többségének. :) Egyébként lehetséges, hogy hihetetlen lesz, amit most mondok, de a helyzet az, hogy van néhány jobbikos ismerősöm, akiknek a szemében és természetesen zsidóbérenc vagyok... Nos, azt hiszem, ennyit kell tudni az antiszemitizmusról, mint olyanról... :)))

Ismeretlen_46946 2012.04.16. 11:10:00

@johnny: ha az előző kommentemből nem lett volna világos, akkor most expressis verbis mondom: nem tartlak antiszemitának, hanem "csak" azt gondolom, hogy a gondolatmeneted logikája veszélyeztet antiszemitizmussal. Az antiszemitizmusról mint olyanról persze sokkal többet kell tudni, és a Günther Grass-botrány kirobbanása óta - pontosítok: mióta G. G.-t az antiszemitizmus képtelen vádjával illették - foglalkoztat egy (valószínűleg többrészes) bejegyzés gondolata, de egyelőre se időm, se energiám.

Ismeretlen_111887 2012.04.16. 11:39:37

Pedig szívesen olvasnék az rás-féle antiszemitizmus tárgykörről, szóval én várom. ;) És igen, a gondolatmenetem logikája magában rejti az antiszemitizmus veszélyeit, de ha ez így van, akkor az sajnos a "logikámat" (ami nem is az enyém!) támasztja alá.

Ismeretlen_46946 2012.04.16. 11:58:49

Tudom, hogy nem a tiéd.

BB 2012.04.17. 08:00:56

Én remélem, hogy a sok EU-parlamenti év után ragadt rá valami az européer mentalitásból. Bár igaz, hogy Schmitt is nemzetközi környezetben dolgozott, és mit ért vele.

Ismeretlen_10155 2012.04.19. 19:13:09

@rás: jajj, elnézést! valóban igazad van, több tudatosságot feltételeztem erről a hepciáskodó taknyosról, mint amennyit szabad. tényleg igazad van: buta, faragatlan furkó paraszt ez, tuskó, amit faragni kell, nem pedig valamiféle általában tudatosan és logikusan gondolkodó lény, akivel érdemes volna vitába szállni... abból, hogy zsidó családneveket emleget, még nem következik, hogy zsidózna... persze. ezer bocsánat ismét. elnézést... =))

Ismeretlen_10155 2012.04.19. 19:31:01

If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.

Ismeretlen_111887 2012.04.20. 01:27:19

@döröcö: Hé seggfej, neked nem igazán van meg a képességed arra, hogy ezt az egészet megértsd, szóval ne is nagyon erőltesd meg magad, mert teljesen felesleges. Kár azt a kis keveset is erre fecsérelned, fordítsd inkább valami másra, hidd el jobban jársz. Meg egyébként sem áll jól neked az elmélkedés... :DDD (...) Rás, most nem fogok elnézést kérni emiatt a kis intermezzo miatt, hiszen jól láthatóan ismét nem én kezdtem a dolgokat, hanem a magyar blogszféra alternatív Forrest Gump-ja... :DDD

Ismeretlen_46946 2012.04.20. 08:28:04

:(((

Ismeretlen_10155 2012.04.20. 14:51:56

@rás: mondd, ismer ez a taknyos engem valahonnan, hogy tudja mi áll jól nekem és mi nem?! =))) szánom, de téged is, már ne is haragudj...

Ismeretlen_46946 2012.04.20. 18:20:33

@drc: De haragszom.

Ismeretlen_10155 2012.04.20. 18:54:46

@rás: tedd. joggal teszed. csak nem értem, hogy milyen politizáló megfontolás vezet, hogy eltűrd neki, amit nekem sosem tűrtél el, s ha már itt tartunk, én, alföldi parasztcsalád sarja, sosem volnék képes hallgatva tűrni, hogy egy barátomat sértegessék. (másik barátnak sem.) de nyilván nem az én magatartásom a célravezető. sajnálom, hogy nem tudok olyan nyugodt és kimért maradni, hogy tessen neked, ahogy kifejezem magam.

Szó-szóró 2012.04.20. 19:01:18

bb (20) européer: az európai parlamenti viták során elképesztően sok alpári megnyilvánulást látni, nem tudom, hogy ebből mit kellene tanulni? Azt, hogy piszkálja az orrát? Vagy azt, hogy a képviselő ordibálva mondja el érveit? Européer. Na nekünk már csak ez hiányzott.

Ismeretlen_46946 2012.04.20. 19:23:33

@drc: A szemrehányásodat igazságtalannak tartom. Megint te kötöttél bele johnnymoore-ba, és a sértegetést, sajnos, ezúttal is te kezdted. A 15-ös kommentben próbáltam elmagyarázni a vitával mint olyannal kapcsolatos álláspontomat (akárcsak a márc. 26-i, "Párbeszéd" bejegyzés utolsó részében) - úgy tűnik, nem sikerült.

Ismeretlen_10155 2012.04.20. 19:42:35

Mire várjak még tovább, a jövőt lesve alázatosan? Fut az idő, és ami él, annak mind igaza van. Én vagy ti, egyikünk beteg; és mégse nézzem a fegyvereket, hogy szeretet vagy gyűlölet közelít-e felém? Ha mindig csak megértek, hol maradok én?

Ismeretlen_111887 2012.04.20. 19:57:53

Sajnálom Rás, hogy megint kellemetlenséget okoztam a személyemmel. Ezt most tényleg nagyon sajnálom. :(
süti beállítások módosítása