Az előbb olvastam a hírt, hogy lemondott az úszóválogatott éléről (meg a százhalombattai al-polgármesterségről); nem érzek elégtételt, nem gondolom, hogy ezzel helyreállt volna a világrend, vagy akár igazság tétetett volna. Ebben az ügyben nincs, amit igazságnak tudhatnánk.

Egy lány (egyéni vagy csoportos) megerőszakolása vagy akár egy ember - legyen nő vagy férfi, fiatal vagy öreg - "egyszerű" megalázása mocskos bűn. Kiss László a bíróság akkori ítélete szerint 1961-ben részt vett a csoportos erőszaktételben, s ezért börtönbüntetésre ítélték, aminek több mint a felét letöltötte, aztán valamiért kiengedték... Erre még visszatérek.

Az eset óta 55 év telt el, Kiss László megbecsült és sikeres alakja lett a magyar sportéletnek. Valaki ezt nem szerette, és 55 év után újból "feldobta" az ügyet - a nyilvánvalóan várt hatással "Össznépi felháborodás, hogy "egy ilyen ember..." egyrészről, másrészt viszont az edző szakmai környezetének összezárása Kiss László mögött. Szégyellem, hogy egyetértek (a máskülönben általam gengszternek tartott) Gyárfás Tamással, de én is azt gondolom, hogy a bűnt - vagy bűnpártolást - a 60-as években követték el, amikor a börtönből szabadult Kisst visszaengedték az edzői pályára, fiatalokat bíztak a kezére. Igaz viszont, hogy azóta semmi rá nézve dehonesztáló ügy nem történt - vagy nem került nyilvánosságra (de ez messzire, az uszoda furcsa világába vezet már). Leszámítva a (leszámíthatatlan) Hosszú Katinka-affért, mostanáig általános elismerés övezte a tevékenységét. Furcsa, visszatetsző dolog ezért most számon kérni rajta egy több mint félévszázados ügyet, amiért egyszer már felelősségre vonták.
Nem szeretem, amikor valakit kicsinálnak. Márpedig itt erről van szó. Egy rablónak, egy gyilkosnak is megadják az esélyt, hogy ha letöltötte a büntetését, akkor megpróbáljon beilleszkedni a társadalomba, ez az (egyik) értelme a halálbüntetés eltörlésének és annak, hogy a tényleges életfogytiglant is csak kivételes esetekben alkalmazzák. Tudom, a magyar társadalom többsége hörögve támogatná a halálbüntetés - valamint a karlevágás, a szemkitolás stb. visszaállítását. De én nem értek egyet a magyar társadalom többségével. (Ebben sem.)

És egy mellékszál: amióta kirobbant a botrány, célzások és találgatások sora látott napvilágot arról, hogy vajon miért engedték ki anno a három évre ítélt Kisst húsz hónap után a börtönből, miért folytathatta edzőként a sportpályafutását. Az egyik sugallat szerint nyilván a börtönben ügynöknek szervezték be. Az elmúlt két és fél évtizedben a lázas ügynökkeresés a sportvilágban is folyt, de Kiss Lászlóról soha senki nem beszélt ilyen összefüggésben. Feltéve, de meg nem engedve, hogy mégis ez történt: nem érthető, nem elfogadható ha egy 21 éves fiatalember hagyja magát megzsarolni és aláír egy papírt a szabadság ígéretében? Ismétlem: semmi erre utaló bizonyíték nincs. A másik - Kiss László és környezete által sugallt - feltételezés, hogy valójában nem is történt erőszak, a lány önként ment bele a dologba, csak - újabb feltételezés - terhes lett, megijedt, elmondta az apjának, persze már elferdítve a dolgokat; a papa magas állású ember volt (egy variáció szerint rendőr), a bíróság azért ítélt úgy, ahogy ítélt, de mindenki tudta, hogy nem így történt, ezért kapott aztán kegyelmet - az Elnöki Tanácstól és az Úszószövetségtől egyaránt. Pont olyan hihető történet, mint az előző.

Semmit nem tudunk, csak azt, hogy valaki 55 évvel ezelőtt csinált valamit, a bíróság elítélte, börtönben ült, és a 21 éves fiatalemberből 76 éves, érdemdús szakember lett. És most lecsaptak rá - elég nyilvánvalóan nem a megsebzett erkölcs nevében, hanem aljas szándékból.

Szerző: rás  2016.04.07. 18:12 16 komment

Címkék: botrány erőszak Kiss László

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr818576636

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

defalla 2016.04.07. 20:57:31

S ismét - szerintem nem utoljára - egyetértünk.
Hogy egy klasszikussá érett kabaréból idézzek: " - Helyes a kiszögellés(sic!) Cicvarek? (nem tudom, helyesen hogyan kell írni, bocsánat)
- De milyen helyes, csak a hülyék hiszik, hogy itt valami változni fog..."

rás · http://ras2.blog.hu 2016.04.07. 22:27:02

@defalla: Érdekes, a Cicvarekre emlékszem, a kiszögellésre nem. :)

rás · http://ras2.blog.hu 2016.04.08. 13:38:05

@defalla: Hja, én csak a klasszikus, egy nemzedékkel korábbi, Benedek Tibor-féle kabaréjelenetet ismertem (a 12 évvel korábbi államosításra vonatkozó utalás alapján 1960-ból vagy 61-ből): youtu.be/bIgVo4Zxubg

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2016.04.08. 20:06:33

Én nem éreztem az "össznépi felháborodást". Pontosabban a felháborodást igen, de az össznépit nem. Inkább megosztottságot látok: Kiss Lászlót nem csak a környezete védte, hanem a közvélemény egy jelentős része is.

Az én adalékom ehhez az ügyhöz a következő:

1) "Egy rablónak, egy gyilkosnak is megadják az esélyt, hogy ha letöltötte a büntetését, akkor megpróbáljon beilleszkedni a társadalomba..."

Erre a felvetésre itt van az a válasz, amivel én egyetértek:

divany.hu/ego/2016/04/08/masodik_esely/

2) A másik sokszor felvetett kérdés a kora hatvanas évekbeli per jogszerűségének megkérdőjelezése. Nos, ezzel kapcsolatban persze lehet úgy állni a kérdéshez, hogy "Semmit nem tudunk...", de ezen az alapon a múlt bármely magyar (jogi) eseményének valóságtartalmát megkérdőjelezhetjük. Szerintem a helyzet sokkal inkább az, az igazságszolgáltatás azért próbál megfelelő alapossággal eljárni és az esetek többségében ez sikerül is neki. (Ismerjük a politikai indíttatású kivételeket, itt nem erről van szó.)

Tehát ha van Kiss László ellen egy itélet, akkor annak a valószínűsége, hogy ez igaztalan lett volna, meglehetősen alacsony. És ezirányú meggyőződésemet az ítéletet kétségbevonó felvetések ügyesen célozgató, de konkrétumokat kerülő jellege inkább csak erősíti.

(Az erőszakolási ügyekben általában is sokkal inkább a rejtve maradt esetek szokásosnál is nagyobb száma jellemző, nem pedig a "téves riasztás"...)

rás · http://ras2.blog.hu 2016.04.08. 22:32:46

@promontor: Köszönöm, hogy megírtad a véleményedet.

Hegyi Zsolt · http://zen-taxi.blog.hu 2016.04.10. 08:49:24

Nem értek egyet veled. Két egyszerű okból. Az egyik primer, a másik áttételes.

A primer, hogy attól, hogy akkor nem zártál el gyerekektől, uszodától, hiba volt, és ezt a hibát sajnos nem orvosolta senki eddig, viszont ez nem csökkenti a bajt, és nem teszi meg nem történtté. Egy háborús bűnöst se ment fel az, ha sikeresen bújdokol vagy szerez új identitást. És az se menti, hogy milyen sikeres szakmailag, mert a kettő nem azonos terep, nem csökkenti a bűnt sem az idő, sem a szakmai siker.

A szekunder pedig annyi, hogy ezt tetézte a fickó azzal, hogy megszólalásaiban semmi részvét, semmi megbánás, semmi önreflexió nem volt, sőt, magát mosdatja, az áldozatot okolja, vagyis patkány módra menekül előre.

Szóval ez nem egy áruházi kiflilopás, nem is egy gyorshajtás, ez erőszak, csoportosan, és itt nincs felmentés. Még ha volna megbánás, mert tudod a bűnt követnie kell a bűnhődésnek, és a börtön NEM AZ! A börtön csak rredménye a bűnnek, a bűnhődést nem lehet letudni vele.

rás · http://ras2.blog.hu 2016.04.10. 10:13:32

@Hegyi Zsolt: Kiss László nem bujdokolt, nem próbált új identitást szerezni - nem volt rá szüksége. Az ügye és a büntetése nyilvános volt, megjelent a sajtóban is. A környezet, a társadalom (és más kérdés, hogy milyen volt a 60-as évek magyar társadalmának általános mentális állapota, ezen belül az erőszakkal, a nemek közti viszonnyal stb. kapcsolatban) a börtön után elfogadta. És semmi nem utal arra, hogy "bűnismétlő" lett volna.

De hát nem muszáj mindenben egyetértenünk, annak viszont örülök, hogy ezek szerint (néha) olvasol, és megosztod velem a véleményedet.

Hegyi Zsolt · http://zen-taxi.blog.hu 2016.04.10. 13:19:25

Olvaslak én sokszor, írni nehezebb, nem vagyok jó ideje írós periódusban.

Kiss László ügye haladt a maga útján. Schrödinger macskájaként, benne egy dobozban. Ez a doboz eltört most, és a kérdés attól vált kérdéssé, ahogy erre reagált Kiss. Rosszul, nagyon rosszul. És így már a dolog visszahat, és ettől válik a dolog vállalhatatlanná. Meg attól a szövedéktől, ami védőháló akart lenni alatta, Gyárfással és a többi féleszűvel. Ha hallgatott volna, bölcsebb maradt volna, szokták mondani, és ez ide is kb igaz, ha bevállalja, hogy ez volt, leültem, bánom, igyekeztem, blablabla, vállalom, akkor ez egy felhőátvonulás lett volna. De az, ahogy erre ugrott és ahogy erre összefogott a szakma, az borzalom. Tehát elsősorban nem azért kellett elmennie, mert erőszakolt, hanem mert erőszakolt ÉS nem tanult belőle, hanem elkezdte azt maszatolni, hogy ez akkor nem si volt igaz, és nem is volt korrekt és kurva volt vagy sem, szóval moslék.

egy nagyi 2016.04.10. 18:11:54

amikor az etikátlan világ etikát követel, de ez csak a szar passzírozása,kifogyhatatlan az elterelő hadművelet a valós problémákról.

egy nagyi 2016.04.18. 15:18:47

rás:lehet, hogy nem idevaló, amit mondok,de csak hasonlatként.
Tanulmányainkból tudjuk, hogy Villon alighogy elkerülte az akasztófát, Dosztojevszkij sem makulátlanul volt Szibériában, és a mi Bari Károlyunk is megjárta a börtönt, s mégsem ezért szeretjük őket, hanem a megkérdőjelezhetetlen teljesítményükért.
Hiába bíráskodunk most, az emlékezés a sporttörténetben van. És hány férfi erőszakolja meg a hitvesét a négy fal között.

rás · http://ras2.blog.hu 2016.04.19. 10:06:59

@johnnymoore: Egy ösi kinai(?) mondäs szerint csak a hegyek nem talälkoznak. :)
Köszönöm a dicseretet, es öszinten örülök, hogy ezek szerint neha olvasol.

rás · http://ras2.blog.hu 2016.04.19. 10:09:00

@egy nagyi: Dosztijevazkij speciel ällamellenes összeesküvesert volt Sziberiäban.

egy nagyi 2016.04.19. 10:20:51

@rás:ezt tudom én is, de úgy rémlik az életrajzából volt ott más is, például kártyaadósság. Ha egyszer a könyvtárban kezedbe kerül Anna Dosztojevszkaja életrajzi könyve olvasd el. Kitűnő olvasmány. CSak úgy mellékesen , nem tartozik a témához.
süti beállítások módosítása