84 éves korában ma meghalt Jevgenyij Jevtusenko orosz költő. Szovjet-orosz költő.  

A ma húszéveseknek valószínűleg semmit nem mond a név, de a hatvanas években hihetetlenül népszerű volt, tízezrek előtt, stadionokban olvasta fel a verseit. Húszéves volt, amikor meghalt Sztálin, s az ezt követő évek optimizmusa, az újrakezdés lendülete határozta meg pályáját és népszerűségét. Az "olvadás" korszakának lángoló, kommunista hitű költője és propagandistája lett. Majakovszkij örökösének tekintette magát, és annak tekintette őt a közönség, s a politika, amely használta is, de azonnal felemelte figyelmeztető ujját, ha az öntörvényű költő netán a hivatalostól eltérő nézetet fejtett ki. Nem szerették, amikor 1962-ben arra figyelmeztetett: hiába távolították el a mauzóleumból Sztálin holttestét, Sztálin örökösei még ott vannak. És maga Hruscsov pártfőtitkár-miniszterelnök tiltakozott, amikor 1961-ben Babij jar c. versében a nácik által elpusztított kijevi zsidókról írva a (továbbélő) orosz antiszemitizmust ítélte el. (Sosztakovics néhány hónappal később ebből írta XIII. szimfóniáját.) Hruscsov azt mondta: minek kell külön is beszélni a zsidókról, hiszen a háborúban oroszok, ukránok is meghaltak, sokkal nagyobb számban.

Aztán kiment a divatból a lángoló kommunista hit, a kommunistaság (egyik leghíresebb, fiatalkori verse: Tartsatok kommunistának) és vele Jevtusenko is. A Szovjetunió összeomlása, a rendszerváltás óta jórészt Amerikában élt és tanított, s már inkább prózát írt. Műveit több mint hetven nyelvre fordították le.

Mintegyország

Az utóbbi két-három évben befurakodott az orosz köznyelvbe, és azután szertemászott az egész országban az a kétes értelmű szó, hogy „mintegy”, amely mindent megkérdőjelez és ugyanakkor mintegy gúnyosan mintegy megnyugtatja mintegy a lelkiismeretünket.


Ahol lakom, az államnak Mintegyország a neve,
Furcsa bár, de Franz Kafka út nincsen ám errefele,
Gogolt is és Harmszot is csak
csak amúgy mintegy olvassák,
néha mintegy szeretnek, de
sok a mintegy durvaság.

„Igaz, hogy Mintegyországban
mindig mindenki mintegy részeg?”
Van, aki aki mintegy nem iszik,
Mintegy csöppet sem, tényleg.

„És miféle népség maguk ott, ezek a mintegyek?”
Mintegy egész kedves, ám vannak mintegy
tolvajok, gyilkosok, gazemberek.
Azért mind mintegy derűsek,
mintegy egész rendesek.
Békepártiak vagyunk, de
dörögnek fegyverek.
Mintegy csecsenföldi harc dúl
konyhánkban a mintegy az ellenséggel,
Harcolunk csizmával, lábbal,
Vasalóval,
Akár konyhakéssel.

Mintegyországunkban szerte
Hétköznapi őrület.
Bíróságon mintegy bírák,
A Dumában mintegy okos csődület.
Egy mintegylány megvallotta
Egy mintegy apró titkát nekem,
Hogy amint elolvas, elolvad,
Mintegy örök a szerelem.

Szeretnék úgy Isten színe elé állni,
nem csak mintegy,
kvázi,
hanem amilyen tényleg vagyok
a valóságban
nehogy csak mintegy boldog legyek
egy mintegy életben
egy mintegy szabadságban.

(Hetényi Zsuzsa ford.)

Szerző: rás  2017.04.02. 00:30 7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr2212394577

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mpl 2017.04.03. 15:54:07

Jevgenyij Jevtusenko:
Babij Jár

Babij Járban emlékmű nincs sehol.

Mély szakadék –, akár egy sírgödör.

Félelmetes.

Ma oly idős vagyok,

mint a zsidók: sok ezer év gyötör.

Úgy érzem, szörnyű fáradtság fog el:

Egyiptom ősi földjén én bolyongtam,

és én pusztultam el keresztre vontan,

a szögek nyomán rajtam még a jel.

És úgy érzem, Dreyfus is én vagyok,

a nyárspolgár elítélt, feladott,

gyűrűbe fognak, tömlöcaljba vetnek,

leköpnek,

megrúgdosnak,

kinevetnek,

s visongó, finomcsipkés dáma-had

napernyőkkel döfködi arcomat.

Most Belosztokban kisfiú vagyok,

a vér patakzik padlóra, küszöbre,

döng a huligán kocsmahősök ökle,

pálinka s hagyma... förtelmes szagok.

Vas csizmasarkok közt kell összerogynom, rimánkodok, hiába – Ez a pogrom:

„Üsd a zsidót, és mentsd meg a hazát!” Egy vad kupec anyám arcába vág.

Ó, orosz népem!

Jól ismerlek én.

Egyforma néked bármelyik fiad,

de sokszor épp a mocskos búj mögéd,

s nevedben csörtet a garázda had.

Én tudom, a mi földünk csupa jóság,

s az antiszemita

alávalóság

az „orosz népi szövetség” nevében

ágál... Hogy föl nem pörzsöli a szégyen! Aztán úgy érzem,

Anna Frank vagyok,

törékeny, gyönge áprilisi ág,

és szeretek,

de szótalan a vágy –

így jó: két szempár egymásba ragyog.

Jaj, rosszul látok!

S fojtogat a lég!

Nekünk nem int lomb,

nem kéklik az ég.

De kincsünk is van – estelente lágyan

összesimulni a sötét szobában.

Jönnek?

Ne félj – a tavasz lépte hallik –Ne félj,

a tavasz zsong csak, az morajlik. Jöjj közelebb,

úgy várom már az ajkad!

Dörömbölnek?

Jégzajlás szava jajgat!

Babij Járban csak száraz fű zörög,

harag és vád ül itt a fák szemébe.

Némán sikolt a táj.

Kalaplevéve

megállok, s érzem, lassan őszülök.

Tömör s hangtalan

ordítás vagyok ma.

Az ideföldelt tízezrek felett.

Minden agyonlőtt öreg

én vagyok ma.

Én vagyok minden

agyonlőtt

gyerek.

Felejtés, egy emlékemet se öld meg!

Zúgjon „Fel, fel, ti rabjai a földnek”,

mikor fekete sírgödörbe zárják

a föld utolsó antiszemitáját.

Bennem zsidó vér csöpp sincs, de azért

engem is tajtékozva ostoroz

az ádáz antiszemita.

S miért?

Mert orosz vagyok! Igazi orosz!

Ágai Ágnes fordítása

rás · http://ras2.blog.hu 2017.04.03. 15:57:15

@mpl: Nagyon szépen köszönöm. Én is kerestem az interneten, de nem találtam se ezt, se a Sztálin örököseit.

mpl 2017.04.03. 16:11:49

A Historia 1986/5-6 számában volt róla cikk, de mindenhol csak említik a neten...érdekes, hogy nem lehet letölthető oldalt találni

beszélő név 2017.04.04. 01:03:56

Nem a költészetét ismertem, csak a figuráját, az elvhű értelmiségit. Számomra ez egy roppant fontos probléma, ha nem is épp a politikai attitűd rokonsága folytán. Kitartani, változatlannak maradni, amikor körülötted minden változik, amikor kortársaid, korábbi elvbarátaid sorra könnyebb ellenállások felé mozdulnak. Szép, ám ott a másik olvasat: kívül rekedni, makacsnak, rugalmatlannak, maradinak látszani, kiesni a diskurzusokból, partvonalra kerülni. Megengedheti ezt magának egy értelmiségi? Nem tartozna ehhez a társadalmi szerephez nem kevés érzékenység is, a változások nyomon követésén túl annak felelőssége is, hogy aktuális maradjak, elsajátítsam valamennyire a változások nyelvét, karban tartsam reagáló képességemet? Meddig hasznos, meddig proaktív, meddig példaértékű a hűség? Vagy úgy állna a dolog, hogy nem csupán hangtanilag hasonlít egymáshoz a két szó, hűség és hülyeség?

A helyzet személyes gondként pedig így áll: filoszként, beszélt vagy írott, de mindenképp argumentatív szövegterekben magamat otthonosként tudó figuraként hova is taszít ez a digitális-virtuális-szövegidegen Éden? És jól tudom, nemzedékemből vagyunk jó páran tanácstalanul ekként. A Jevtusenkók – vagy éppen a Gyurkó Lászlók, a Rozsnyai Ervinek – nem előképeink-e? Ha nem is a vallott eszmék, hanem a követett gyakorlat tekintetében?

egy nagyi 2017.04.04. 01:52:05

@rás: A "Rakéták és szekerek" című kötetben megtalálható a Sztálin örökösei. Talán az antikvárium.hun be lehet szerezni a kötetet. /1963-as kiadás/. Illusztris fordítói csoport munkája.
@beszélő név: úgy gondolom,hogy csak a belülről irányított ember, aki megtalálja belső, immanens lényegét,az tud hű maradni önmagához. A hülyeség az én elvi szótáramban nem létezik, mert az esendő embert is lehet megérteni, szeretni csak empátia kell hozzá. Kivételek az erkölcsi hullák:gyilkosok.
Soha nem szabad feledni a kérdezést, az a bizonyos digitális-virtuális-szövegidegen Éden is tud felelni, ha jól kérdezünk. Egyébként érdemes egy kicsit belenézni Jevtusenkó verseibe.
Gondolom nem vagy fiatal, de beszélgetni kell velük nagyon sokat. Én szerencsés vagyok, mert a gyerekeimtől, unokáimtól sokat tanulok.

rás · http://ras2.blog.hu 2017.04.04. 10:14:04

@beszélő név: Számomra is fontos kérdéseket vetsz fel az értelmiségi szerepről gondolkozva. Az értelmiségi hatni akar a szűkebb-tágabb közegére, és ezt a szerepet - tehát önmagát - hasznosnak gondolja. Ez magyarázza sok kor- és korábbi eszmetársunk "elmozdulását", gyakran elvtelen alkalmazkodását a változó körülményekhez, a divatosabb, dominánsabb diskurzusokhoz. (Meg persze a gyávaság meg a megélhetés kényszere.) Úgy gondolom azonban, hogy igenis fontos az - általad Gyurkóval, Rozsnyaival példázott - etikai szerep. Náluk az elvhűség, a kívül rekedés nem kivonulást, vagyis az értelmiségi szerep feladását jelenti, hanem etikai kiállást, a "van másik út" csendes hirdetését, aminek jelentősége van, még ha hatása szűk körre terjed is ki. Itt persze bejön az a szempont, ami Gyurkónál, Rozsnyainál valószínűleg életkori okból nem érvényesülhetett, hogy tudniillik a politikai, eszmei, etikai más véleményemet a mai kommunikációs technikákkal is meg kell próbálnom felmutatni - bármi is a véleményem az internetkultúráról. (Rossz a véleményem, mert a felületességet és a tömegvéleményhez való igazodást gerjeszti és terjeszti.)
Ami Jevtusenkót illeti, igazából nem tudom, miket írt az utóbbi évtizedekben, politikai szerepvállalásából annyit olvastam, hogy 1991-ben ott volt a moszkvai "Fehér Ház", a parlament védői között, és lényegében a Jelcin-puccs után távozott Amerikába. Amikor Jevtusenkót "siratom", akkor a saját ifjúságomat, a saját hiteimet - és ostobaságaimat is! - siratom.

@egy nagyi: A "Rakéták és szekerek" itt van a polcomon (jellemző módon eszembe se jutott, hogy levegyem a kötetet, de most majd beleolvasok), de én a könnyebb út, az egyszerű bemásolhatóság miatt kerestem már kilenc éve is, a 75. születésnapján írt bejegyzésemhez az interneten.

egy nagyi 2017.04.04. 10:56:58

@rás: ha van felület, ahol szólhat egy értelmiségi, tegye meg, de csak akkor, ha kellően felháborodott.
@beszélő név: reagálni sokféleképpen lehet, még akkor is, ha fojtogat a hatalom. Még mindig jobb a partvonalon kívül maradni, mint egyszer is meghasonlani.
Erről a diskurzusról eszembe jut József Attila és a kommunista párt konfliktusa.
süti beállítások módosítása