Ha valaki megnézi a Partizán tegnap esti páros interjúját Karácsony Gergellyel és Márki-Zay Péterrel, képet kaphat a történtek (szavazatelőny ellenére visszalépés, MZP gyors felívelése) egyik legfőbb okára. Egy szociológus állt szemben egy marketingessel. A tépelődő, gondolkodó Karácsony, a határozott, kételyt nem ismerő political animal Márki-Zayjal.

Politikailag, világnézetileg - de alkatilag is - hozzám mindig közelebb állt Karácsony, de már az első fordulóban is MZP-re szavaztam. Az ok az, amit tegnap Karácsony kimondott: bármennyire fáj, rá kellett jönnie, hogy ma Magyarországon baloldalról nem lehet győzni. Azzal nyugtatta magát - és baloldali szavazóit, támogatóit -, hogy az összefogásban résztvevő hat párt által elfogadott közös program baloldalibb, mint MZP, és neki miniszterelnökként azt kell majd végrehajtania. Ezt MZP is elismerte.

A nagy kérdés persze az... Illetve több "nagy kérdés" van. Az egyik az, hogy az elmúlt napok huzavonái, szócsatái által részben felhergelt, részben elidegenített potenciális Karácsony-szavazók hogyan viselkednek a holnap kezdődő 2. fordulóban. Azt hiszem, nőttek Dobrev - eddig se rossz - esélyei az előválasztás megnyerésére, miközben továbbra is fennálnak azok az okok, amiért Karácsony is, MZP is lehetetlennek tartja, hogy megverje majd Orbánt (végül is ez a - politikai! - meggondolás vezette kettőjüket a kényszerű együttműködésre. A másik nagy kérdés, hogy - akár Dobrev, akár MZP lesz a közös ellenzéki miniszterelnök-jelölt - fennmarad-e jövő tavaszig a közös ellenzék.

Az egyre jelentéktelenebbé váló MSZP már második alkalommal "lízingelte" a párbeszédes Karácsonyt, akiről mindig is lehetett tudni, hogy finoman szólva is fenntartással viszonyul az MSZP-hez. Nagyobb - nem 2022-es - távlatból nézve az egész előválasztási folyamat pozitív hozadéka lehet az MSZP megszűnése, akár egy a választások után létrejövő MSZP-Párbeszéd-LMP pártegyesülés, akár a formális szétesés útján.

Karácsony jelölése nemcsak az MSZP számára jelentett kényszert, hanem magára KG-re nézve is. Az elmúlt napokban már csak a jelölő pártok - és a mögöttük állók - nyomására tartotta fenn a jelöltségét, sőt, játszotta el szerdán a hozzá nagyon nem illő "tökös gyerek" szerepét. A szabadeurópás Kerényi György fogalmazta meg szerdán, hogy azok, akik százmilliókat toltak be Karácsony kampányába, nem fogják engedni visszalépni. Hogy mégis visszalépett, annak következménye, hogy se az MSZP, se az LMP nem hajlandó (legalábbis a szombat reggeli állapot szerint) Karácsony mellé állni az MZP-t támogató új kampányában.

Pedig, tetszik vagy nem tetszik: MZP!

Szerző: rás  2021.10.09. 10:44 14 komment

Címkék: előválasztás MSZP Karácsony Gergely Márki-Zay Péter

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr5916715496

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

egy nagyi 2021.10.09. 17:38:19

Tíz évben egyszer úgy gondolom, hogy na most biztosan nyerni fogok, és veszek egy lottószelvényt, de közben kiesik a zsebemből s pont a kutyaszarba, így kitöltetlenül otthagyom, s máris elillant az illúzióm.

P_o_c_a_k_o_s 2021.10.09. 21:13:09

Két személyt látok, láttam alkalmasnak a miniszterelnöki posztra, azokat, akik, mint polgármesterek közigazgatási gyakorlattal, tapasztalattal rendelkeznek. (lásd Adenauer, Brandt, BoJo, stb.) A jelöltek közül egyedül MZP-nek van külföldi tapasztalata, évekig az USA-ban és Kanadában élt, családostúl! Hogy magyar viszonyok között hogyan lehet (demokratikus úton) megtörni a kb. 1,5-2 milliós stabil Orbán tábort, nem tudom.
Nagyon bízom Kőszeg Feriben.

egy nagyi 2021.10.09. 22:37:33

@P_o_c_a_k_o_s:Konok Péter írása Márki-Zay Péter tulajdonképpen az éteri Orbán. Az, amit Orbán propaganda- és marketingstábja Orbánról állít: egy ellentmondásaitól, negatív vonásaitól (a dohos rögvaló megannyi zavaró tényezőjétől) mentes figura, a Haza Atyjának magasztosan platóni ideája. Az általa képviselt „értékek” ugyanazok, amiket Orbán képvisel, hangja elcsuklik, mikor istenről-hazáról-családról beszél, és – akárcsak Orbán - istenét mindenkire nézve kötelezőnek tekinti („keresztény országot” kíván építeni), hazája alapvetően kirekesztő fogalom (menekültellenességét sokszor hangoztatta, hogy például a cigányok listázásának igényéről már ne is beszéljek), a család esetében pedig szintén meglehetősen orbáni képet dédelget: apa férfi, anya nő, pár atyai pofon indít el az élet rögös útján, ahol buzivicceket mondogató joviális, derék emberek göcögnek a hagyományosan vidékiesch kocsmapultot támasztva.
A társadalomról ezeken felül – ha a lózungokat leszámítjuk – nemigen van mondanivalója, ahogy Orbánnak sem. Jó neoliberálisként (bizony, mindketten azok, Orbán a neoliberalizmus egy rablóváltozatát játssza, ahol az államhatalom az ország totális kiaknázásának puszta eszköze) valójában – mint Thatcher annak idején megfogalmazta – abban hisznek, hogy társadalom voltaképpen nem létezik.
Az éteri Orbán persze nem korrupt, és ez Márki-Zay központi üzenete: hogy ő elveti, elítéli, felszámolja a korrupciót. De tekintve, hogy a korrupció nem valami félresiklása az orbáni rendszernek, illetve az Orbánban (mint konkrét személyben és mint a rendszert illusztráló szimbolikus figurában) összekapcsolódó érdekköröknek, hanem annak természetes működése (lásd fentebb: az állam pusztán a tőkefelhalmozás eszköze, a társadalmat csupán erőforrásnak tekinti, amelyet igazgatni kell, hogy alávetettségét tűrje és elfogadja), ez a dolog értelmetlen.

egy nagyi 2021.10.09. 22:43:35

Az éteri Orbán egyszerűen képtelenség: feltételezett pozitívumai (ezekről Márki-Zay többször beszélt) azonosak manifeszt negatívumaival. Ezt maga Márki-Zay is érezte, nem utolsósorban akkor, mikor a jobbikos Bíró László korrupciós ügyeiről kijelentette, hogy azok csak megbocsátható ügyeskedések, az európai pénzek kreatív kezelései. Orbán sem állít mást a korrupcióról: az mindig „odaát” van, az igazság meg mindig „ideát”.
Márki-Zay egyetlen releváns üzenete nem az, hogy ő nem Orbán, hanem az, hogy ő nem Gyurcsány. Hogy nem tartozik abba a rendszerbe, ami hosszú évek óta rabul ejtette a magyarországi elitpolitikát (és a nagyközönségre oktrojált politikai mentalitást): az egylényegűség látszólagos dualizmusába, ahol Yin úr és Yang úr egymásba fonódva teszik ki a politikai egészet. És ebben bizony van igazság, hiszen Dobrev Klára frappánsan megtestesíti ennek az örök harcként ábrázolt organikus szimbiózisnak a végtelenítését. Ha Márki-Zay az „éteri Orbán”, akkor Dobrev a „nem-Orbán” abban a rendszerben, amely éppen az „Orbán” és a „nem-Orbán” folyamatos kölcsönhatásán alapul. Márki-Zay azt állítja, hogy ő az árnyék nélküli fény, miközben valójában csak árnyék a barlang falán, Dobrev (pontosabban a DK, mint a NER egyik esszenciális szerveződési formája) maga a barlang fala.
A fontos tehát nem az lenne, hogy Márki-Zay vagy Dobrev, de még csak nem is az, hogy valamelyikük vagy Orbán. Ez a történet csupán a NER újrapozicionálásának lehetőségeiről szól, mert a NER sok szempontból kifáradt, és – mint minden diktatórikus rendszer – állandó karbantartásra szorul. Ha – tegyük fel, hogy Orbán elveszíti a tavaszi választásokat – Márki-Zay lesz a miniszterelnök (és Gyurcsány a legnagyobb kormánypárt frakcióvezetője), a NER kap egy kegyelmi időszakot, sőt friss legitimációt, amíg újraerősödhet. Új csomagolást kap a régi áru. Ha Dobrev lesz a miniszterelnök (és Gyurcsány a legnagyobb kormánypárt frakcióvezetője), a NER – az eddigi játékszabályok szerint – szimpla váltógazdálkodás marad. A kettő között nincs lényegi különbség. Ha Orbán marad a miniszterelnök (és Gyurcsány a legnagyobb ellenzéki párt frakcióvezetője), a NER az eddigieknél is vadabbá válik (hiszen egy rogyadozó rendszer elnyúló végnapjai hosszabbodnak meg), és eléggé valószínű, hogy a határozottabb diktatúra felé mozdul, mert nem marad más lehetősége saját létének biztosítására, mint hogy folyamatosan szorítsa a csavarokat a túlfeszülő kazánon. Eltömődnek a szelepek, a kormány az utolsó pillanatig harcban áll majd, „ellenzéki” csapatait pedig Gyurcsány (Orbán pandant-ja) tartja a helyükön. Ám ez a folyamat még igen sokáig eltarthat, és rémes lesz, még sokkal rémesebb annál, ami most van.
Az előválasztás és a tavaszi választások tétje szerintem ennyi: egy megreparált, friss lendületet kapó NER (néhány új szereplővel, akik pont olyanok lesznek, mint a régiek, és éhesek lesznek, mivel ők az újak); egy látszólagosan inverz NER, ahol a yin-yang tökéletes körében éppen a „másik” összetevő lesz a fehér, és az eddigi a fekete, hogy aztán bármikor újra színt válthassanak; vagy a NER egyre durvább, egyre elviselhetetlenebb hosszú agóniája – ahol nem hogy nem lehetséges semmiféle „konszolidáció”, hanem éppen az állandó srófolás sztahanovizmusa a mindennapi norma. Nagyjából ezek az alternatívák (és ezeket akár valid alternatíváknak is lehet tekinteni, ez érthető igény).
Persze, a NER sem örökkévaló. Önmaga súlya – a mindig éhes klientúrák, a nyomor, a globális tőke állandóan fokozódó igényei, a társadalom totális kifosztása, a természeti erőforrások végletes kiszipolyozása, az elit- és közpolitika teljes kiüresedése, a kultúra kéjes megerőszakolása, az állam klasszikus állami funkcióinak önfelszámolása, a jog jogfosztása, a szelepek végzetes hiánya – felrobbantja, és önmagát fogja felzabálni. Utána a vízözön, működésének alapja mindig is ez volt: hogy a lehető legtovább kitolja a vízözön időpontját, jöjjön az a vízözön akár belülről, mint mikor egy szupernehéz csillag – miután szupernóvaként kirobbanva önmagából mindent elpusztít maga körül – fekete lyukká roskad össze, vagy kívülről, ha maga a társadalom lázad fel, mert viszonyait már elviselhetetlennek érzi.
De egyvalami biztos: a NER önmaga eszközeivel – a magához idomított pártokkal, politikusokkal, „ellenzékkel”, parlamenti színjátékkal – nem számolható fel. De ezt alighanem maguk a politikusok, a NER különféle svádájú és marketingstratégiájú vigécei sem gondolják komolyan.
Senki sem tudja, tudhatja, hogy mi lesz. Hogy nem lesz vidám, az kétségtelen.

egy nagyi 2021.10.11. 15:19:19

@P_o_c_a_k_o_s:a középső szöveg ismétlés, nem tudom, hogy kell kitörölni. Számomra azt üzeni ez az írás, hogy a NER önmaga eszközeivel nem számolható fel, s Konok azt ragozza, hogy az ellenzék ugyanezekkel az eszközökkel akarja leváltani a Fideszt.Nekem a végkicsengés az, hogy úgymond revolúció nélkül nem fog menni , de nem fog bekövetkezni, belesimulnak kis változtatással a mai NER-logikába.

johnnymoore 2022.02.18. 10:33:16

"Pedig, tetszik vagy nem tetszik: MZP!"

Szia Rás! :) Még mindig úgy véled, hogy ez a fenti mondat érvényes?

Üdv,
egy hosszú idő óta újra visszatérő olvasód :)

rás · http://ras2.blog.hu 2022.02.18. 10:48:04

@johnnymoore: Hiányoztál, komolyan. Veled, az enyémmel szögesen szembenálló, de mégis normális (ha ma még egyáltalán van értelme ennek a szónak) állásfoglalásaiddal kerek a világ. Úgyhogy örülnék, ha valahol - blog, Facebook, saját weboldal - olvashatnálak.

A kérdésedre a válasz: igen. Nem azért, mert megszerettem MZP-t, vagy közel állna hozzám a világlátása, hanem mert továbbra is ő a lehetőség O. V. eltávolítására, amit mindennél fontosabbnak tartok.

johnnymoore 2022.02.18. 11:01:27

@rás: Köszi! :) Kicsit nosztalgikus hangulatba kerültem most azzal, hogy kommenteltem és ez jól esik.

Sajnos sehol nem tudsz olvasni tőlem már, mert nincsen blogom, sem semmilyen platformom, ahol írnék bármiről is. Közéletről sem nagyon szoktam már beszélni, ugyanis nem hiszem hogy lenne értelme. Másrészt sajnos megváltozott a közéletről való diskurzus természetrajza is, ahol értelmesen beszélni dolgokról már nem lehet.

A véleményem pedig nekem sem változott, én rendületlenül szeretném, ha Orbán még maradna legalább 4, de inkább 8 évig. :)

És amúgy hiányolom tőled is a közéleti témájú bejegyzéseket. ;)

rás · http://ras2.blog.hu 2022.02.18. 11:35:39

@johnnymoore: "megváltozott a közéletről való diskurzus természetrajza is, ahol értelmesen beszélni dolgokról már nem lehet". Igen, így van, ez a társadalmat hívekre ("igazakra") és ellenségekre osztó Orbán egyik legfőbb bűne.

Annak, hogy a blogon kevesebbet írok közéletről, két oka van: egyrészt én is eléggé belefáradtam a magyar politikába, másrészt meg a súlypont átkerült a Facebookra - persze főleg megosztásokkal és kommentekkel fejezem ki a véleményemet. A FB-címemet - ha érdekel - elküldtem üzenetben.

johnnymoore 2022.02.18. 13:09:42

"Igen, így van, ez a társadalmat hívekre ("igazakra") és ellenségekre osztó Orbán egyik legfőbb bűne."

Itt azért nem elhanyagolható az időközben a nemzetközi térben megjelenő WOKE-kultúra eljövetele és megerősödése is, amely lubickol a cancel culture-ben és megbélyegzi azokat, akik nem vallják az LMBTQ+ "érékeket". Ők is "igazakra" és ellenségekre osztják a társadalmat. Vagy mindenért Orbán a hibás? :)

"A FB-címemet - ha érdekel - elküldtem üzenetben."

Bátorkodtam felvenni veled a kapcsolatot. :)

rás · http://ras2.blog.hu 2022.02.18. 14:45:07

@johnnymoore: Nem hiszem, hogy Orbán hazai ámokfutásának bármi köze lenne az amerikai keleti parti egyetemekről kiindult Woke-hoz, amely - a történelem átírása nem új tények, hanem új normák alapján - számomra se szimpatikus, noha azt is gondolom, hogy az eredeti szándék, az indiánokkal vagy a feketékkel szemben elkövetett bűnök elismerése, tiszteletre méltó. Csak épp úgy túlhajtották, az esztelenségig fokozták, mint a píszít meg a metoot. Az LMBTQ -általad idézőjelbe tett - értékeivel kapcsolatban más a véleményem, már csak meleg barátaim miatt is. És semmi nem menti Orbán gátlástalanságát ez ügyben, a már kérdéseiben is hazug "gyermekvédelmi" népszavazást.

egy nagyi 2022.02.19. 23:16:36

@rás: hazug "gyermekvédelmi" népszavazást

ezzel kapcsolatban tette fel nekem egy ismerősöm, aki baloldali, hogy
hogyan fogom kitölteni ezt a lapot, hogy érvénytelen legyen. Azt találtam mondani, hogy összevissza összefirkálom a kérdőívet, vagy miszlikre tépem és lezárt borítékban bedobom. De még nem tudom, hogy egyáltalán elmegyek-e szavazni.
Most este láttam egy bolgár filmet, amiben egy falu közössége az esztelenségig fokozta az afrikai fekete férfi üldözését.

johnnymoore 2022.02.21. 11:06:31

@rás: Természetesen úgy értettem, hogy a társadalmunkat nem csak Orbán osztja fel részekre, hanem mindenki más is, aki részt vesz az uralmi- és hatalmi struktúrában, és így példaként kiemeltem a Woke-ot.

"az amerikai keleti parti egyetemekről kiindult Woke-hoz, amely - a történelem átírása nem új tények, hanem új normák alapján - számomra se szimpatikus, noha azt is gondolom, hogy az eredeti szándék, az indiánokkal vagy a feketékkel szemben elkövetett bűnök elismerése, tiszteletre méltó. Csak épp úgy túlhajtották, az esztelenségig fokozták, mint a píszít meg a metoot."

Ezzel a helyzetértékeléssel pedig teljesen egyetértek, csak én sokkal mérgesebb vagyok érte, mint Te. :D

A gyermekvédelmi népszavazás pedig szerintem nagyon fontos, így mindenképpen fel kell ráncigálni a kérdést a társadalom felszínére, ugyanis ha szép csendben a háttérben dől el, akkor könnyen a nyugati típusú országok sorsára juthatunk, ahol sajnos már olyan közösségek élnek, akik képtelenek az elemi reprodukcióra... már fel sem ismerik a helyzetüket, amiben vannak... :(
süti beállítások módosítása