(Ez a bejegyzés 14 éve, 2008. novemberben született. Abból az alkalomból vettem elő, hogy ma teljesítettem évi rendes Tonio Krögeremet - kvázi megfürödtem benne. Az akkori Hadelich-felvétel ma már elérhetetlen a YouTube-on, egy jó tíz évvel későbbit találtam.)

A hegedűs „Tonio Kröger"-t valójában Augustin Hadelichnek hívják. A Liszt Ferenc Kamarazenekar tegnap esti gyönyörű koncertjének szólistájaként egy Haydn-hegedűversenyt játszott - csudaszépen. Megjelent a dobogón egy dús, barna hajú, kissé füstös képű srác - 24 éves -, és nemcsak szépen hegedült, hanem kisugárzása, izgalmas személyisége volt. A műsorfüzetben olvastam, hogy német szülők Olaszországban született és felnőtt gyermeke. Ettől ugrott be azonnal Thomas Mann kisregényének hőse. Tonio Kröger az északi apa és a gyanúsan déli anya gyermeke, a művész, aki reménytelenül vágyik arra, hogy ő is szőke, kékszemű legyen, olyan mindennapi polgár, mint a többiek. Hétköznapiság és művészet véget nem érő csatája.

(A 28 éves Thomas Mann műve számomra a világirodalom egyik csúcsa; nem tudom hányszor olvastam már, és mindig találok benne valami újat - aznapi énemhez szólót - vagy valami megindítóan ismerőset, otthonosat*.)

Művészet valamilyen feszültségből születik; a kettős származás is lehet ennek egyik formája. Thomas Mannál gyönyörűen megfigyelhető a németek - és általában az északiak - ambivalens vonzódása a Dél és konkrétan Itália iránt. A Dél  a szenvedélyt, a művészetet, az érzéki és szellemi izgalmat jelenti, de egyszersmind a zavarosságot, a dekadenciát, a pusztulást is (Halál Velencében, Mario és a varázsló). A szerelem és a művészet olyan kivételes momentuma az életnek, amely egyszerre jelenthet csábító gyönyört és pusztulást. Akárcsak a bűn. Ezért hát a fegyelmezett, rendes polgár számára bűn vagy titkolnivaló szégyen, ha szeret, vagy ha verset ír.

„Megutálta és meggyűlölte az érzékiséget, szomjúhozva vágyott a tisztaság, a tisztes nyugalom után, holott közben a művészet levegőjét lehelte, az örök tavasz lanyha és édes, illatterhes levegőjét, ahol a nemzés titkos kéjében serken és fortyog és csírázik minden. Így csak azt érte el, hogy rikító ellentétek sodrában, fagyos szellemiség és emésztő érzéki tűz közt talajtalanul ide-oda hányódva, a lelkiismeret gyötrelmétől lankadt életet élt, elvetemült, kicsapongó és rendetlen életet, amelytől ő, Tonio Kröger, a lelke mélyén undorodott. Micsoda tévút! - gondolta olykor. Hogyan történhetett, hogy belebonyolódtam ezekbe az excentrikus kalandokba. Elvégre nem ekhós szekéren járó cigánynépből származom..."

Nietzschenél is megvan a Dél csábítása - ott ezt az antik görögség képviseli -, de nála a fegyelmet, mindenfajta törvényt, még az erkölcsi parancsokat is elsöprő, elszabadult szenvedély egyértelműen pozitív, az igazi emberi kiteljesedés. És hogy még tovább kontárkodjak a német szellem és irodalom történetében: Goethe számára az Itáliával való megismerkedés a klasszikus formákkal való találkozás esztétikai - tehát fegyelmező(?) - élményét jelentette.

Csak megjegyzem: nem tudok olyat, hogy egy olasz vonzódott volna a tüchtig németekhez.

Amikor tegnap este újra beleolvastam, tudatosult bennem a Tonio Kröger még egy, számomra fontos, eleme: az (észak)német polgári fegyelmezettség, hétköznapiság és az olasz szenvedélyesség, érzékenység között a szláv elem közvetítése. (A szlávok, oroszok mint vonzó péla egyébként másutt is felbukkan a fiatal Thomas Mann-nál, például az Egy apolitikus ember elmélkedéseiben.) Tonio Lizavetával, a (Münchenben élő) orosz festőnővel osztja meg kétségeit:

 „Az irodalom általában nem hivatás, hanem átok, ha tudni akarja. Mikor kezdi érezni az ember ezt az átkot? Korán, rettentően korán. Abban az időben, amikor úgy illene, hogy még békében és egyetértésben éljen Istennel és a világgal. Azzal kezdi, hogy megbélyegzettnek, másokkal, a közönségesekkel, a rendesekkel rejtélyes ellentétben állónak érzi magát, az irónia, a hitetlenség, az ellenzékiség, a megismerés, az érzés örvénye, mely a művészt embertársaitól elválasztja, egyre mélyebben és mélyebben tátong, a végén egyedül marad, és azután nincs többé mód a megértésre."

Lizaveta válasza: „Maga, Tonio Kröger, a polgár, aki tévútra jutott."

És a kisregény végén a Tonio Krögerből művészt teremtő feszültség megfogalmazása:

„Be jó lenne újrakezdeni, felnőni... jóravaló, vidám és egyszerű, szabályszerű és rendes emberré, aki egyetértésben van Istennel és a világgal, akit szeretnek az ártalmatlanok és boldogok;... a megismerés átkától és a teremtés kínjától mentesen élni, érezni, létezni boldog közönségességben. Újrakezdeni? De hát nem érne semmit. Ugyanúgy lenne megint minden - minden úgy történne ismét, ahogy történt. Mert vannak, akik szükségszerűen tévútra jutnak, mivel számukra egyáltalán nincs is igaz ösvény."

És zárásul, persze, Augustin Hadelich: ezen a felvételen Paganinit játszik:

 

*Most például egy barátság elemzését az első oldalakon: „Aki jobban szeret, az alul marad, és szenvedni kénytelen - ezt az egyszerű, kemény tanulságot az ő tizennégy éves lelke már megkapta az élettől; és olyan természet volt, hogy az ilyen tapasztalatokat jól megjegyezte, mintegy bensőleg felírta magának, és bizonyos fokig öröme telt bennük, noha persze ő maga nem igazodott hozzájuk, és gyakorlati hasznot sem húzott belőlük."

Szerző: rás  2023.01.04. 23:14 3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr6618018580

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

egy nagyi 2023.01.05. 00:58:22

rás: ekkor még nem voltam követőd a blogon.

Ami a Tonio Krögert illeti nekem is többszörös olvasmányom. A művészet és a polgár viszonyát már magam is sokszor megfogalmaztam. Úgy gondolom, hogy Thomas Mann a korának erkölcsi tabuitól félt, s nem volt elég bátor ahhoz, hogy teljesen alámerüljön a művészet adta szabadságba.
Túl intellektuális volt, s gyötörték az etikai kérdések.

Már nem T.M.-ról, csak úgy megjegyzem a szenvedély, megismerési vágy, a fantázia nélküli élet ,a szellemi kicsapongás, s az abban való alámerülő nélküli élet nem ér semmit. S ezek nélkül nem kerülhetünk a műalkotások közelébe.

látjátok feleim szümtükkel 2023.01.05. 16:09:09

T.M. tévedett?
Minden élve született embernek meg van a maga ösvénye már a születése pillanatában. Ezen aztán lehet maradni/haladni, vagy arról meg lehet próbálni letérni, de az ösvény akkor is ugyan az, amire a születésünk biológiailag tett.
Bár talán ezt ő is érezte, vagy tudta? Hiszen leírta:

„Aki jobban szeret, az alul marad, és szenvedni kénytelen - ezt az egyszerű, kemény tanulságot az ő tizennégy éves lelke már megkapta az élettől; és olyan természet volt, hogy az ilyen tapasztalatokat jól megjegyezte, mintegy bensőleg felírta magának, és bizonyos fokig öröme telt bennük, noha persze ő maga nem igazodott hozzájuk, és gyakorlati hasznot sem húzott belőlük."

Én arra tippelek, hogy tudta az író pontosan tudta. Már 14 éves korában. Ezért lett Thomas Mann, és nem egy szimpla ember.

egy nagyi 2023.01.05. 16:33:24

@látjátok feleim szümtükkel: ha jól figyeltél akkor rejtetten például ez a gyermekkori iskolatársa iránti szerelem bonyolult áttételen keresztül tetten érhető a Varázshegy elején. Egyébként olyan érzékien írta le a szépség csodálatát. Akár testi, akár lélektani vonatkozásban. Nekem kedvenc műve a József-tetralógia. Soha nem tudhatjuk, hogy egy polgári létforma alatt milyen szubjektív izzások vannak.
süti beállítások módosítása