(Tovább olvasva Gitta Sereny könyvét)

Albert Speert 1942. február 8-án, Fritz Todt halála után néhány órával nevezte ki Hitler fegyverkezési miniszternek. (Todt a Führer keleti főhadiszállásáról, Rastenburgból repült vissza Berlinbe, de gépe a felszállás után lezuhant. Úgy volt, hogy Speer is ezen a gépen utazik, de fáradtságára hivatkozva inkább Rastenburgban maradt. Voltak arra vonatkozó feltételezések, hogy a Hitlernek ismételten az oroszországi hadjárat leállítását javasoló Todt merénylet áldozata lett, de ez most nem érdekel.)

Speer új tisztsége lényegében a háborúval kapcsolatos minden, gazdasági tevékenységet felölelt az ágyúgyártástól az útépítésen át az atombomba-fejlesztésig. (De most ez se érdekel.) Munkáját a minisztérium átszervezésével kezdte, mégpedig azon az elven, hogy a bürokratikus hadigépezet - katonák, politikusok (pl. Göring), hivatalnokok - irányítása alól kivonva az "egyéni felelősség" alapján "ipari technokratákra" vagyis az egyes üzemek vezetőire bízta a háborús termelést. A húszéves börtönbüntetése után megjelent Emlékiratokban, de már a spandaui börtönből barátjának és munkatársának, Rudolf Woltersnek küldött levelében is azt írja, hogy ezt a koncepciót Walther Rathenautól, "az első világháborús német hadigazdálkodás nagy szervezőjétől" kölcsönözte. Hoppá!

1942-ben ezt Speer aligha hangoztatta. Walther Rathenau ugyanis zsidó volt - pontosabban a német nacionalistává vált asszimiláns zsidó iskolapéldája. Befolyásos zsidó politikusként elutasította a cionizmust (liberális nagytőkésként a szocializmust is), és a németországi zsidók teljes asszimilációja mellett volt. Az első világháború alatt a hadügyminisztérium nyersanyag-gazdálkodási részlegét vezette, de közben, 1915-ben megörökölte apjától az AEG elnöki tisztét is.

A háború után, 1921-ben újjáépítési miniszter, 1922-ben külügyminiszter. Kiállt amellett, hogy Németország teljesítse a versailles-i békeszerződés feltételeit, s közben próbálja meg elérni azok módosítását. A német szélsőjobboldal számára ez épp olyan bűn volt, mint a Rapallóban a szovjetekkel a kapcsolatok rendezéséről kötött megállapodás. A zsidó-kommunista összeesküvés részesének tartották, és 1922. június 24-én meggyilkolták.

Ami feltűnő: miközben a Speer-könyv egyik értelemszerűen visszatérő témája a zsidókhoz való viszony (ami nem csak a zsidók kiirtását jelenti), az amúgy rendkívül aprólékos és Speert sok éven át kérdezgető, kíváncsi szerző erre a momentumra nem kérdez rá.

Szerző: rás  2010.08.01. 10:00 5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr994929231

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_31312 2010.08.02. 09:40:38

Rás: Nagyon örülök, hogy az általam kölcsönadott könyvből rögtön két bejegyzés is született. Bár a kérdésre nem tudok pontos választ, felhívnám egy fontos dologra a figyelmedet: miközben a náci propaganda harsányan antiszemita volt, nem sikerült minden németet, sőt minden nácit antiszemitává nevelnie. Így akár az is elképzelhető, hogy a fajelméletben és politikai kérdésekben kevéssé járatos Speer bizonyos körökben Rathenau-ra hivatkozzon akár 42-ben is. Marcell Reich-Ranicki írta emlékiratiban, hogy sok német katona sokáig csak a propagandából ismerte az ortodox zsidókat, először csak Lengyelországban találkoztak fekete kaftános ortodoxokkal. Tehát Speer és mások számára a zsidó származás bizonyos értelemben csak absztrakció volt. Majd később kiderül a könyvből, hogy Speert igazából nem érdekelte az egész téma, sőt egyes nem-áriák megbújhattak az általa irányított szervezetekben.

Ismeretlen_46946 2010.08.02. 10:04:55

Igen. Már kiderült, hogy Speert nem érdekelte a dolog - pontosabban mint zavaró tényezőt kizárta a saját világából a zsidókérdést: adottságnak, "peremfeltételnek" tekintette az antiszemitizmust, és nem akart tudni a tömeges megsemmisítésről sem. Az pedig, hogy valaki még életében nem látott zsidót, nem akadálya a zsidógyűlöletnek.

Ismeretlen_10155 2010.08.03. 10:33:52

"Az pedig, hogy valaki még életében nem látott zsidót, nem akadálya a zsidógyűlöletnek." hogy okosat mondjak, most a lengyel jobboldal néha erős, néha enyhébb antiszemitizmusa jutott az eszembe.

Pocakos 2010.08.03. 11:16:08

"...a lengyel jobboldal (...) antiszemitizmusa jutott az eszembe. ..." (drc) Ez NEM jobb- és/vagy baloldal kérdése Lengyelországban, ez arrafelé közhit: "azért megy nekünk rosszul, mert a nemzetközi zsidóság a világban mindenhol és minden formában akadályoz minket" (pedig a "disznóságokat" a németek csinálták). Még 60-as évekbeli stoppos élményem: lengyel barátom megállt az utcán két egymás mellett parkoló autónál, majd azt mondta: Látod! ez itt a győztes (mutatott a lengyel Warszawa-ra), és ez itt a vesztes, a legyőzött (nyugatnémet rendszámú Merci). Ez baromira bennem maradt.....

Pocakos 2010.08.03. 11:29:42

Még valami. (a kelet-poroszországi) Rastenburg lengyel neve Rastembork (volt), a háború után a helyi németeket (poroszokat) elűzték és helyükre az 1939-ben a Szovjetunióhoz csatolt lengyel területekről ugyancsak elűzött ("áttelepített) lengyelek jöttek. A város nevét 1950-ben megváltoztatták a Kętrzyn-re, Wojciech Kętrzyński-ról, aki különben Adalbert von Winkler néven született, de Lengyelország függetlenségéért küzdött 1918 előtt, amikor még nem is volt Lengyelország.
süti beállítások módosítása