"Néha a letűnt időt hisszük boldogabbnak. Néha teljesebbnek az elkövetkezőt. Ám ezekből épp a sajátunk az, amely kirekeszt. Talán ezért igyekszünk jelenünk szakadozó rezzenéseiben nem figyelni a pillanatnak sem tökéletlen, sem befejezetlen voltára. Mert nem akarjuk elvetéltnek érezni a mindenkori jelen pillanatot. Hiszen az, hogy az elmúlt idő egyben befejezett pillanatok özöne, s hogy az elkövetkező tökéletesíthet önmagán, nem oldoz fel a jelenben élés elkerülhetetlensége alól. Ez a kényszerűség ugyanakkor el is állja a más időbe kívánkozás útját, hogy ne érezzük a lét szerencsétlenjeinek magunkat, amiért ez és nem más életünk ideje.

De mert az emberi örök jelen békétlen békéjét mégis mindegyre fenyegetheti a más korba kívánkozás, ezért már-már barbár örömmel örökítjük meg letűnt idők kínjait: háborút, vészt, tűzhalált, gyermekirtást – hátha ezektől a múltba vágyakozásnak szárnya szegül. És a jövő-elképzeltetés sem tesz másként, mikor csillaghullást jósol, embert fűszálnál többet, az út végére apokalipszist, addig pedig a már eddig is untig megért háborúskodást. Különös készsége a léleknek, hogy elfogadja a szellemnek ezeket az időt gyilkolón, embert jelenben tartó ügyködéseit. Így aztán, ha megpróbálunk kitekinteni a saját időnkből, minden irányból hallani véljük a lét jégpáncél-rianásait. Igaz, innen már csak egy lépés, hogy ki nem átallja, akár csodálhatja is korát. Ha másként nem, rettegve-örvendve, amiért most élhet, amikor embert éppen nem irtanak, és amikor még van kenyér. Ez az állapot aztán szülhet ragaszkodást is, sőt megbékéltethet elvetélt életviszonyok tökéletlenségeivel. De ha ily sikeresen bedugtad a füledet, és eltakartad a szemedet, hogy más időkre ne figyelhess, akkor már itt akarod tudni magad mellett szüleidet, gyermekeidet és mindazokat, akik körülvesznek. Innen a féltés, és innen a lehetetlen kívánság is, hogy mindenki addig éljen, amíg te élsz, amíg neked is, számodra is élhet."

A második oldalnál már abba akartam hagyni, annyira mesterkéltnek éreztem a nyelvét, stílusát. Most az 57-iknél tartok, van még hátra bő háromszáz. Valahogy beleszoktam, bevont nemcsak a történet, hanem a nyelv is - az értelmező szótárban és az interneten se található fura erdélyi tájszavakkal -, meg a lassú, ráérő mesélés. A nyelv is, az elbeszélésmód is kicsit Sütő Andrást idézi, a csaknem ötven éve olvasott Anyám könnyű álmot ígért című gyönyörű regényt.

Szerző: rás  2024.03.23. 22:15 6 komment

Címkék: irodalom Erdély Szilágyi István

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr8818362575

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Medea Res 2024.04.02. 14:33:07

Engem is rettenetesen lassan húzott be, de dacból tovább olvastam, s alapvetően nem bántam meg, sőt, még írtam is aztán róla a blogomon. Sokat tanultam belőle arról, hogyan lehet egy alapvetően 15 mondatos történetet regényben megírni. :)

egy nagyi 2024.04.02. 15:30:00

Miután eladhatatlan volt anno ez a regény csak mérgem volt vele, amikor vissza kellett küldenünk a kiadónak. Így fel se merült bennem, hogy elolvassam. Egyébként talán két hete volt az És-ben az íróról egy nekrológ.@Medea Res: csak akkor szeretem a nagyívű regényeket, ha a befogadás útján a műnek úgy történeti, emberi, filozófiai újabb mélyrétegét kapom.

rás · http://ras2.blog.hu 2024.04.03. 10:22:36

@Medea Res: Meg akartam nézni, mit írtál róla, de nem találom a blogodat. (Régebben Petitől tudtam "rád nézni".)

Medea Res 2024.04.03. 11:48:06

@egy nagyi: Szerintem ezt mind megadja a regény, csak sok idő ráhangolódni. De nemrég olvastam Saramagot (Az elefánt vándorútja) és ott is kellett vagy 2-3 fejezet, hogy elkapjon a gépszíj.

rás · http://ras2.blog.hu 2024.04.03. 22:57:29

@Medea Res: Én még mindig ott tartok - bő száz oldallal a vége előtt -, hogy próbálom megérteni Ilkát, vagy legalább a közeget.
süti beállítások módosítása