- Tanár úr! Tanár úr!

Éjfél felé jár, jövök a moziból, a Benjamin Button után érzelmileg felfokozott állapotban, talpig szentimentalizmusban. A Moszkva tér sarkán rutinosan, nagy ívben kerülöm ki a boltajtó mélyedésében iszogató három hómleszt, nem is nézek rájuk.

- Tanár úr! Tanár úr! - hangzik mögöttem a kiáltás. Muszáj megfordulnom, egyikük, egy cigány férfi kiabál. Normálisan öltözött, normális kinézetű, 40 körüli, ismeretlen ember, hatalmas, fekete szemekkel.

- Nem ismer meg? Csaba vagyok. Csaba. - Mond egy érthetetlen vezetéknevet is. - Csaba. A leninvárosi, tiszaújvárosi gyerek.

Az a helyzet, hogy pokolian rossz az arcmemóriám. Életem során voltam „tanár úr" gyépés nevelőotthonban, zenei szakközépben és főiskolán is. Az előbbi kettő jó régen volt, a főiskola mostanában, de ez utóbbit kiejtem. A srác nem onnan van.

Kényszeredetten mosolygok, úgy csinálok, mint akinek valami már dereng, holott...

A srác közben rajongó tekintettel beszél és beszél. Hogy mennyi jót, mennyi szeretetet, gondoskodást, bíztatást, emberséget kapott tőlem. Elérzékenyülök. Magamtól.

Odalépek, megölelem, már majdnem sírok.

És fogalmam sincs, hogy ki ez. Tapogatózni kezdek: mikor láttuk egymást utoljára. Kiderül, hogy a konziban tanítottam - az 32 éve volt. Ő most 49. Nem néz ki annyinak.

Közben rájön, hogy hiába teszem magam, valójában nem ismertem meg. Csak egy pillanatra sértődik meg, aztán magáról beszél, érzelemtől elfúló hangon, szaggatottan. Nem, nem hajléktalan. És most villamosvezető. Élt Kanadában, volt egy (így mondja) afroamerikai felesége, két gyereke, három és fél évig börtönben is volt adócsalásért (nem derül ki, hogy ott vagy itt).

- Nem így képzeltem el az életem, tanár úr - megremeg a hangja. - De az egyik fiam, most 21 éves, hazajött, és az orvosira jár. Hogy legalább ő...

Míg beszél, hol a vállát, hol a fejét fogom, évtizedek keserűsége tör elő belőlem, nem is tudom, hogy őt sajnálom vagy magamat.

Mondom neki, hogy most muszáj hazamennem, de itt a telefonszámom, hívjon fel, mert le akarok ülni vele beszélgetni. Hogy mikor érek rá? Mondom, akár holnap délelőtt. Az jó, mert holnap szabad, be is kell mennie a kanadai nagykövetségre, mert elvették minden papírját, de ott visszakapja, reméli, hogy a jogosítványát is, hogy el tudja hozni a Mercijét. A történet itt számomra követhetetlenné válik, de nem is akarom követni, csak azt érzem, hogy szüksége van rám, és ettől elérzékenyülök. Aztán nagyon körülményesen lelejmol. - Visszaadom, amint rendbe jönnek a dolgaim. - Annyit adok, hogy ne tűnjön megalázó alamizsnának. Megbeszéljük, hogy holnap - azaz ma - 11-kor találkozunk a Moszkván. Még egyszer megöleljük egymást, odaköszönök a másik kettőnek és elügetek.

Míg hazaérek, lecsillapodom, gondolkodni kezdek. Kérdések, kételyek. Nem kever össze valakivel? Ő mondta, hogy „konzi" vagy én, és ő csak rám hagyta, ahogy bármit rám hagyott volna?...

Ma pontban 11-kor a megbeszélt helyen voltam. 15 percet vártam rá, nem jött, nem is telefonált.

A Benjamin Button egyik kulcsmondata: „Minden lehetséges."

 

Szerző: rás  2009.03.18. 21:26 19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr184929032

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_102949 2009.03.18. 22:15:03

Izé.. Ha kicsit megnyugtat, szerintem mindenkinek van egy kicsit hasonló története.. Nekem is, de nekem sosem volt és lesz erőm megírni, azt hiszem. Egy embernek mondtam el, de mára azt is megbántam. (Én háromnegyed órát vártam.) Részvétem.

Ismeretlen_83035 2009.03.18. 22:25:08

Na ez így a végén úgy ért, mint a hidegzuhany..

Ismeretlen_29810 2009.03.18. 22:52:19

Én is Wale véleményén vagyok.

Ismeretlen_81552 2009.03.18. 23:32:58

Örülök, hogy ezt átélted ;) Gazdagabbá tett, mintha megmaradt volna a pénzed ;)

Ismeretlen_57265 2009.03.19. 11:39:14

Hajszálvékony a határ, korábbi tapasztalat (vadidegennel kötelező a távolságtartás) és az előítélet között. Éles helyzetben nagyon kellemetlen, hogy csak e kettő közt választhatunk. Utóbbit nem akarjuk, előbbiben elbizonytalanítanak. Érző lelkek hajlamosak ebben a szituációban egy harmadik, a filantróp megoldást választani... És engedjen meg egy gonosznak tetsző, de szeretetteljes megjegyzést -visszautalva egy korábbi bejegyzésére: miféle cinikus mentalitást kéne Magáról elhinnünk ezek után?!

Ismeretlen_78065 2009.03.19. 16:03:52

Pedig már én is lelkesedtem, de a vége visszarántott a valóságba. Kutyából ugyebár...

Ismeretlen_46946 2009.03.19. 16:53:48

vgx: Teljesen egyetértünk. jel: 1./ De hiszen nem volt vadidegen! Azt mondta, hogy ismer: jó ember vagyok. :) 2./ Természetesen nem tartom magam cinikusnak (ezt mások mondták/mondják néha rólam). Mindössze néha megpróbálom védeni magamat - magamtól. 979: A második (fél)mondatodat inkább nem értem meg. :(

anna 2009.03.20. 10:34:58

ez a legjobb, ami történhetett. mint az egyszeri lány: adtál is ajándékot, meg nem is...

Ismeretlen_46946 2009.03.20. 13:00:39

Anna: Félreérted a történteket. :) Adtam és kaptam. Ez a lényeg.

thomas 2009.03.21. 08:07:18

Most akkor ez egy zéró összegű, vagy nem zéró összegű játék volt?

Ismeretlen_10155 2009.03.21. 21:55:03

játszma volt-e? (pic-hológiai értelemben véve)

Ismeretlen_102949 2009.03.21. 23:04:38

Én tartok tőle, hogy igen, ráadásul elég szemét egy játszma:(

Ismeretlen_46946 2009.03.21. 23:34:24

Többeknek: Aki sajnálkozik, hogy - úgymond - engem átvertek vagy hogy vesztese lennék egy "játszmának", az nem értette meg, hogy mit írtam. De lehet, hogy én nem fogalmaztam érthetően. Esetleg más-más világban élünk. Sajnálom.

Ismeretlen_10155 2009.03.22. 07:03:17

nem hiszem, hogy vesztese volnál annak a bizonyos "játszmának" -- kifejezetten nyertél vele sztem. ;)

Ismeretlen_102949 2009.03.22. 11:09:29

Azt hiszem valóban nem értettem meg. Nyilván nem ezzel a szándékkal írtad, de nekem ez a poszt kb. annyit mond, hogy még annyira se bízzak meg az emberekben, mint eddig. (Nem is fogok.) Köszönhetően a köztünk lévő kor és egyéb különbségeknek, nyilván tényleg más világban élünk.:)

Ismeretlen_46946 2009.03.22. 11:32:14

Clodius: baromira sajnállak; ha nem bízol az emberekben, ők se fognak benned, és akkor semminek semmi értelme. A poszt egyrészt valóban arról szól, hogy nem tudom, mi történt. Másrészt és főleg viszont arról, hogy vannak az életnek fájdalmasan gyönyörű pillanatai.

Ismeretlen_102949 2009.03.22. 11:52:04

Talán pontatlanul fogalmaztam, és most te nem értettél meg eléggé. Leginkább arra gondoltam, hogy az "idegenekben" nem vagyok képes megbízni többet, legalábbis azt hiszem, és ennek a posztnak a vége: "Míg hazaérek, lecsillapodom, gondolkodni kezdek. Kérdések, kételyek. Nem kever össze valakivel? Ő mondta, hogy „konzi" vagy én, és ő csak rám hagyta, ahogy bármit rám hagyott volna?... Ma pontban 11-kor a megbeszélt helyen voltam. 15 percet vártam rá, nem jött, nem is telefonált." mindezt megerősítette bennem. Sajnálom, hogy nem értettem meg, hogy pontosan mire is akarsz kilyukadni, de számomra továbbra is az a végső üzenet, hogy óvakodjak attól, aki bonyolult történettel és körülnényes lejmolással meg akar szabadítani a pénztől, amit könnyű, vagy éppen nehéz munkával tudtam csak megkeresni. Mikor először elolvastam a posztot az volt az első reakcióm, hogy sajnáltalak, amiért mindezt át kellett élned, és eszembe jutott, hogy én magam mekkora balek vagyok: pl. adtam kölcsön olyan lánynak viszonylag sok pénzt, akiről tudtam, hogy soha nem fogja visszafizetni, és egy alkalommal fizettem előre, pedig minden idegszálam tiltakozott ez ellen az ostobaság ellen. Persze megérzéseim bejöttek és nem is kaptam semmit a pénzemért, csak háromnegyed órát fagytam a jeges szélben, a város másik oldalán, egy éjszakai busz megállójában. Megérdemeltem, mert nem hallgattam magamra. Ami azonban dühített, hogy te szerintem nem. És nem jó szembesülni azzal, hogy vannak olyan (szerintem) gátlástalan emberek, akik a nagyobb empátiával megáldott, érzékeny és intelligens embereket képesek a dumájukkal összezavarni egy pillanatra és megszabadítani pénzüktől, amit azok munkával kerestek. Szóval: Továbbra is úgy gondolom, hogy sokkal jobban jársz, ha mozi után talpig szentimentalizmusban nem futsz össze a fickóval, hanem egyszerűen hazamész, mint, aki jól végezte dolgát és Csaba helyett, a filmről írsz posztot.. De persze, a te életed, te tudod, nem én..:)

Ismeretlen_33859 2009.03.22. 23:43:31

Valaki belinkelhetné Csaba blogját, lássuk, ő hogyan látja a történteket...

Ismeretlen_46946 2009.03.23. 09:28:12

YsB: :)) És: Welcome to the Homeland!
süti beállítások módosítása