(Ezt a bejegyzést a jelenleg Kanadában élő Solvere volo nem nyilvános blogjáról vettem át – természetesen az engedélyével. Mint mondta, ez tulajdonképpen komment a Mesterszakács és drc blogján olvasható kommentekhez.)

 

Hassem nagyon nevetett, amikor meglátta a büfét.

– Hát itt meg miféle ételeket árulnak? Hahahaha! – Kicsit értetlenül néztünk rá.

– Teriyaki. Ez ilyen japán szósz. Nem használnak zsiradékot, édes szójaszószban főzik. Nem rossz... – magyarázta egyikőnk. Ja, könnyű ilyeneket pontosan tudni, hogy édes szójaszószban, ha az ember papája kínai szakács. Kínából.

– Jó, hát, gondoltam, hogy valami más lesz – mondta Hassem, a könnyeit törölgetve a nevetéstől. – A 'teriyak' perzsául ópiumot jelent, a 'teriyaki' meg az ópiumfüggő. Hihihi.

Van úgy, hogy szavak egészen mást jelentenek. ("Másutt máshogy van" – írta volt TGM valahol, gondolom, csak hogy bizonyítsa, tőmondatokat is tud, és abban is okos.)

Akklimatizálódási célból olvastam magyar közéletet, és kommenteket is. Az egy nehéz műfaj, nekem mindig megakad a torkomon. Szeretik használni azt a szót, hogy tolerancia. Sokan. És sokfélére.

Mint Dingidungi, az Alice Tükörországban-ban. (Na, ezt vajon hogy kéne írni...)

"– És csak egy marad a születésnapi ajándékokra, érted? Ez aztán a dicsőség, mi?

– Nem tudom, mit ért azon, hogy "dicsőség" – mondta Alice.

Dingidungi megvetően mosolygott.

– Hát persze hogy nem érted, amíg én meg nem mondom. Úgy értettem: "Ez aztán az elsöprő erejű érvelés, mi?"

– De hát a "dicsőség" nem jelenti azt, hogy "elsöprő erejű érvelés" – ellenkezett Alice.

– Ha én használok egy szót – mondta Dingidungi megrovó hangsúllyal –, akkor az azt jelenti, amit én akarok, sem többet, sem kevesebbet!

– Az a kérdés - hitetlenkedett Alice –, vajon engedelmeskednek-e a szavak.

– Az a kérdés – így Dingidungi –, ki az úr és kész.

Alice sokkal zavartabb volt, semhogy erre bármit is válaszolni tudjon." (Lewis Carroll és Révbíró Tamás)

Nagyjábol ilyenek a toleranciáról folytatott viták. A tolerancia azt jelenti, amit én akarok, mert én vagyok az úr, és kész. Pro és kontra.

Tolerancián is persze mindenki azt ért, amit akar, lehet az akár dicsőség, akár elsöprő erejű érvelés. Vagy más is.

Azt hiszem, az elmúlt pár évet a világ egyik legtoleránsabb országában töltöttem. A kanadaiak egyébkent nincsenek maguktól elragadtatva, szégyenkezve néznek, ha az őslakosok szóba kerülnek, és azt mondogatják, Új-Zéland meg maorik, az igen, de hát ők, ugye, hát nem az igazi... Kétségtelen, van miért szégyenkezni, mégis azért inkább lennék itt indián, mint odahaza cigány. Vagy zsidó. Vagy nő. Vagy gyerek. Vagy öreg.

A tolerancia itt nem egy szó, ami mindenféléket jelent, attól függően, kinek van éppen kedve használni. A tolerancia Észak-Amerikában (az USA-ban is, szeretném jelezni) - egyszerű praktikum. Elképesztően különböző kultúrájú emberek próbálnak itt együtt élni minden nap, együtt utazni, enni, dolgozni, lakni. Alkalmazkodni kell, sokszor nem is tudni pontosan, mihez. Mivel fogom a másikat megbántani? Mivel fog ő engem? Ki tudja, mit hoz az új nap? Kompromisszumot kell találni, különben állando torzsalkodással fogjuk a napot tölteni, és mind éhen halunk.

A közösségeknek vannak írott és íratlan törvényeik. Itt, mivel olyan elképesztően nagyok és sokszor váratlanok a különbségek, van tendencia arra, hogy mindent leírjanak, ami sokszor elég furán veszi ki magát. De ami le van írva, ki van függesztve a falra, az onnantól tudható, hogy ezt így kérjük csinálni.

Pár évvel ezelőtt fényképes volt a bérlet, egy helyen csinálták a varosban, ott csinálták a fenykepet is. Hosszú sor, falon felirat: a nem vallási okból viselt fejfedőket kérjük levenni. Szerintem az okos tolerancia iskolapéldája: mert valójában a többieknek ugye baromi mindegy, ki mit visel a fején, de aki vallási célból viseli, azt megkérni, hogy kendő/burka/turbán/kipa/baseballsapka nélkül fényképezkedjen, az nagyjából olyan, mintha minket kérnének meg, hogy ugyan, tolnánk már le a gatyánkat egy igazolványkép erejéig. Van fénykép, nincs megbántás, nincs konfliktus.

A tolerancia nyilván nem arról szól, hogy bárki lenyomhat bármit a többiek torkán. Azok a mondatok, hogy "én toleráns vagyok, de", értelmezhetetlenek (dicsőség). Sőt, az is értelmetlen, hogy "én toleráns vagyok". Ha én toleráns vagyok, de te meg nem, akkor te engem előbb-utóbb nagyon meg fogsz verni, azt meg nem szeretném. És fordítva. A tolerancia, mint megvalósítható, megélhető irányelv, kizárólag közösségi kontextusban értelmezhető. Nagyjából így: te meg én (meg ő) egy közösséghez tartozunk, és a közösségen belüli mindenfajta erőszak tabu (fizikai, verbális, vizuális, szimbolikus, minden), a vitás kérdések megoldását békés, kompromisszumos módszerekkel keressük minden áron*, és ha megszületett a kompromisszum, azt elfogadjuk. Te, meg én, meg ő, akik a közösséghez tartozunk, mindannyian. Akik nem, akik ezt felrúgjak, azokkal nem tabu. A szabályrendszerbe vetett bizalmat az adja meg, hogy nyitott rendszer: ha nekem valami ebben nem jó, reális esélyem van arra, hogy elérhetem a rendszeren belüli eszközökkel a szabályok változtatását, de kapok legalábbis valamilyen megoldást a problémámra, ami nekem kb. jó, a többieket meg nem (nagyon) zavarja. A többiek hajlandóak kisebb kényelmetlenséget elviselni, mert tudják, ha nekik akad problémájuk, nekik is kerül megoldás (turbános fénykép, alacsony járdaszegély, soknyelvű felirat, laktozmentes tejeskávé, mittudomén). Vannak a közösségnek olyan tagjai, akiknek az érdekérvényesítő képessége nem jó. Gyerekek, öregek, betegek. Az ő érdekeikre fokozottan odafigyelünk, nem kitaláljuk helyettük, mi nekik a jó, hanem megpróbálunk olyan helyzetet teremteni, hogy ők is hallathassák a hangjukat. Nagyjából ennyi. Nem dicsőség, nem elsöprő erejű érvelés. De még csak nem is ópium vagy édes szójaszósz.

Hassem, aki egy okos, művelt, békés fiú egy totálisan eszement országból, csak nevetett rajta, hogy a szavak időnként mennyire mást jelentenek. Egy percig nem gondolta, hogy ópiumos sütit árulnak a kórház aljában. Nyilván senki nem gondolja, hogy ha egy japán szó es egy perzsa szó ugyanúgy hangzik, az feltétlenül ugyanazt jelenti. Azt viszont szoktuk gondolni, hogy egy adott magyar szó két ember szájából ugyanazt jelenti. De nem. Nincs semmi, ami két nemzetet annyira el tud választani egymástól, mint a közös nyelv, mondta volt G. B. Shaw. Úgy látszik, nem is kell hozzá két nemzet, egy is bőven elég.

* És ezért nem jó, sőt kontraproduktív az a bizonyos rosszul értelmezett political correctness, ami összevont szemöldökkel néz a skót/zsidó/szőke nős/cigány/néger/Newfie/stb. viccekre. Közösségen belül óhatatlanul kialakul feszültség, ezt az agressziót viszont tanácsos inkább szublimálni, mint kiélni. Az agresszió verbális szublimálásának legkellemesebb módja pedig a vicc.

 

Szerző: rás  2010.01.24. 14:00 19 komment

Címkék: kanada solvere volo

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr644929157

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sv 2010.01.24. 16:05:57

http://href.hu/x/bb1v Csanyi Vilmos egeszen hasonlo gondolatai a demokraciarol.

Ismeretlen_1589 2010.01.25. 12:59:21

Nekem meg ez jut erről eszembe: http://www.youtube.com/watch?v=6tdZkcV8o54 (Marhakonzerv akció, John Candy és Dan Aykroyd)

Ismeretlen_46946 2010.01.25. 15:59:07

algi: :))

Sv 2010.01.25. 16:24:30

Igen, algi, ez tenyleg vicces. Es valoban ketszer szerepel az uvegen, hogy Coca-Cola. Ok maguk is viccet csinalnak belole sokszor. Ez viszont nem vicc: http://www.youtube.com/watch?v=E_WeHMSWJNg A rendorseg "domestic assault" miatt intezkedett, ami meg csak nem is fizikai eroszak feltetlenul ugye. A ficko nem akarta igazolni magat, es el akarta venni egyikojuk fegyveret. Belvaros, delutan 3 ora, 2008, junius 29. Ez az, ami valojaban tortenik, ha valaki a szabalyokon kivul probalkozik.

Ismeretlen_10155 2010.01.25. 22:29:59

megnyugtathatlak: ha magyar rendőr fegyvere után nyúlkált volna, a válasz nagyon hasonlított volna ehhez (csak talán még véres is lett volna a végére a delikvens egy kicsit).

Sv 2010.01.26. 00:24:59

O, tudom en, nem is azert mondtam. Csak arra, hogy a "tolerancianak" igen kemenyen meghuzott hatarai vannak. Egyebkent oriasi tevedes azt hinni, a kanadai rendor valami vicces ovobacsi. Nagyon nem az.

Ismeretlen_46946 2010.01.26. 08:35:52

Sv és drc: Ne keverjük össze a társadalmi toleranciát a rendőrségi szakszerűséggel. (Bár természetesen minden összefügg mindennel, ahogyan azt a magyar rendőrség általános cigányellenességére vonatkozó felmérések is mutatják.)

Ismeretlen_1589 2010.01.26. 10:26:09

Én sem értem, hogy mi köze a toleranciának ahhoz, hogy valaki a hivatalos erőszakszervezet tagját le akarja fegyverezni. A tolerancia nem az, hogy bármi történjék, azt eltűröm. Ez az egy dolog nem történhet meg. Az megtörténhet, hogy nem jár sikerrel az intézkedés, az is előfordulhat, hogy megsérül vagy meghal az intézkedő rendőr, de ott már nagy bajok vannak, ha egy intézkedő rendőr a gyanúsított hatalmába kerül. (Lásd tévészékház ostroma!) Nem akarok olyan országban élni, ahol a rendőr egy kedves óvóbácsi hatalmával és képességeivel rendelkezik. Ha választanom kell, hogy egy olyan országban éljek, ahol hőzöngő barmok virtuális fogságba ejtik az intézkedő rendőrcsapatot vagy egy olyanban, ahol könnygázt lövetnek randalírozók közé, fél pillanat alatt az utóbbit választom. Erre való a rendőr. Ne keverjük össze a demokráciát és az anarchiával!

Ismeretlen_46946 2010.01.26. 11:17:55

Algi: Köszönöm a részletes érvelést, teljesen egyetértek veled.

Andris 2010.01.26. 13:25:11

Algi,rás: Én viszont - engedelmetekkel - nem értek egyet, mert ez nem ennyire egyszerű. A felsorolt lehetőségeken túl van más is, amit nem elfelejtesz megemlíteni ha már a tévészékház ostromára hivatkozol. Én meg nem szívesen élek egy olyan országban, ahol a politikai akarat beavatkozik a rendőrség munkájába, ahol emiatt kerül sor a tévészékház ostromára, majd lehetőséget adok a véres megtorlásra, MINDENKI ellen. Majd ugyanez a politikai akarat eltussolja az egészet, lehazudik mindent, a pribékeket pedig a végén kitünteti.

Ismeretlen_1589 2010.01.26. 14:40:45

Amikor törvénytelenül piknikeztek a Kossuth téren széthugyozva a pázsitot (higgyem el, hogy spontán maradtak napokon át?), azt a bagázst nem oszlatták fel. A rendőröket csak akkor vetették be, amikor már autókat gyújtogattak és egy közintézménybe törtek be azért, hogy egy politikai kiáltványt közzétegyenek. (Ha az nem politikai befolyásolás, hogy "Ha nem olvasod be, akkor betöröm a fejedet.", akkor nem tudom, mi az.) És a rendőri akció csődje a legfényesbb bizonyíték arra, hogy a politika nem készítette fel a rendőrséget semmire. Persze gondolom akik a rendőrség pártosságára panaszkodnak, azok szerint a Magyar Gárda és/vagy a csendőrség pártfüggetlen erőszakszervezet lenne.

Andris 2010.01.26. 15:36:20

algi: "Persze gondolom akik a rendőrség pártosságára panaszkodnak, azok szerint a Magyar Gárda és/vagy a csendőrség pártfüggetlen erőszakszervezet lenne." Rosszul gondolod. És ez most hogy jön ide? Személy szerint úgy vélem, hogy a rendőrség politikai jóváhagyással ÉS kollektív bosszúból járt el úgy, ahogy. A rendőrség pártos, a vezetői gerinctelen,karrierista seggfejek, akik lefekszenek a politikának. Továbbá nem hiszem, hogy bármilyen további erőszakszervezetre szükség lenne. Elég az, ami van, ha jól működik. A kossuth-téri bohócokat meg ne mossuk össze a Toroczkai-féle fasisztákkal. Egyébként csak a rend kedvéért: a petíció beadása Toroczkaiék részéről egyértelmű provokáció volt, mindenki tudta, hogy nem fogják beolvasni a petíciót, a probléma az volt, hogy még csak át sem vette senki. A rendőri/politikai vezetőknek több órájuk volt arra, hogy megfelelően felszerelt és megfelelő létszámú csapaterőt odavezényeljék az MTV-hez még az ostrom előtt, sőt az egészet megakadályozhatták volna, stb,stb,stb... Professzionális rendőrséggel ez nem fordulhatott volna elő, kivéve akkor, ha ez volt a cél. És csak halkan kérdezem meg: 1990-től kezdődően miért nem került sor egyetlen kormány alatt sem arra, hogy a személyi állományt(vezetőket és beosztottakat egyaránt) elméletben és gyakorlatban is felkészítsék a hatékony, arányos, a kor követelményeinek technikailag megfelelő oszlatásra?

Ismeretlen_1256 2010.01.26. 16:57:50

"A tolerancia nyilván nem arról szól, hogy bárki lenyomhat bármit a többiek torkán. Azok a mondatok, hogy "én toleráns vagyok, de", értelmezhetetlenek (dicsőség). Sőt, az is értelmetlen, hogy "én toleráns vagyok". Ha én toleráns vagyok, de te meg nem, akkor te engem előbb-utóbb nagyon meg fogsz verni, azt meg nem szeretném. És fordítva. A tolerancia, mint megvalósítható, megélhető irányelv, kizárólag közösségi kontextusban értelmezhető. Nagyjából így: te meg én (meg ő) egy közösséghez tartozunk, és a közösségen belüli mindenfajta erőszak tabu (fizikai, verbális, vizuális, szimbolikus, minden), a vitás kérdések megoldását békés, kompromisszumos módszerekkel keressük minden áron*, és ha megszületett a kompromisszum, azt elfogadjuk. Te, meg én, meg ő, akik a közösséghez tartozunk, mindannyian. Akik nem, akik ezt felrúgjak, azokkal nem tabu." A legszebb megfogalmazás. Önigazolva érzem magam. Emiatt nem tudok toleráns lenni a nácikkal. Persze, lehet, hogy félreértettem...

Ismeretlen_46946 2010.01.26. 17:16:25

Mesterszakács: szerintem nem értetted félre. (Csak arra kell vigyázni, hogy ne tartsuk nácinak és ezért ne legyünk intoleránsak azzal, akinek csak nagyon más a véleménye a világról, mint nekem vagy neked.)

Ismeretlen_1589 2010.01.26. 19:07:23

Andris: Csak lécci döntsd el, hogy amellett érvelsz, hogy inkompetensek vagy rosszindulatúak voltak a rendőrök, mert ez nem derült ki. Remélem, az utóbbi mellett döntesz, mert imádom az összeesküvéselméleteket.

Sv 2010.01.26. 20:18:53

Mesterszakacs: Nem ertetted felre. Az itteni logika inkabb ugy mukodik, hogy amig valaki a kozosseghez tartozonak tekinti magat, es elfogadja a tabut, lehet olyan bogara, amilyet akar. Logikus is, a tamil valsagtol kezdve Kozep-Europa lelkenek osszes csipkejeeig nem lehet mindent ismerni. A "magunkfajtazas" viszont eleve kizaro ok, karlenditessel vagy anelkul. A tobbiek vitajaban egy kicsit lemaradtam, de azert elmondanam. Az egy ilyen (amerikai) vicc, hogy a kanadai rendor milyen cuki - az is, egy darabig. A tarsadalmi tolerancia pedig nagyon fugg attol, hogy a rendorseg mennyire kemeny. A tolerans tarsadalom ugyanis a normalis onvedelmi reakcioit adja fel (legalabbis reszben), amikor eleve elfogadokent fordul a furcsasagok fele, es nem gyanakodva. Ezt csak ugy lehet elvarni, ha kozben biztosan tudhatja, hogy a rendorei megvedik a szelsosegektol. Joidoben itt mindennaposak a tuntetesek (a vilagban barhol tortenik valami, az itteni kisebbseg azonnal az utcara vonul) - sose tornek-zuznak, sose hagyjak el a kijelolt helyet, elkepzelhetetlen, hogy letaborozzanak valahol. Ezert altalaban rokonszenv es turelem ovezi a tunteteseket, meg ha nem is mindig erti mindenki, mirol is van szo. Nem kell gyanakodni, hogy az a masik majd hirtelen mit csinal velem, tudom, hogy a konszenzusos szabalyokon belul mozgunk, es ezek ugyan kenyelmesen bore vannak szabva, de be is vannak tartatva kokemenyen. algi, abban nagyon igazad van, hogy az anarchiaval a demokraciat vagy toleranciat nem szabad osszekeverni: sot, valahol pont az ellenkezoje, hiszen a (mukodo) tolerancia pont hogy a szabalyok elfogadasan es betartasan, ha kell, betartatasan alapul.

Andris 2010.01.27. 09:02:25

Algi: Kiderül, mert egyértelműen leírtam, hogy a rendőrök rengeteg szakmai hibát követtek el ÉS vezetői jóváhagyással kiélhették magukat. Ha szerinted a rendőri bosszú összeesküvés-elmélet, akkor az ellenkezőjéről nem akarlak győzködni.

Ismeretlen_10155 2010.01.27. 09:19:19

Nagyon-nagyon OFF, de én a tévészékház ostroma után azt vártam, hogy a főhadnagyot, aki eldöntötte, hogy nem tartják tovább az akkor már evakuált épületet (mondván: "Nem fogom hagyni az embereimet itt megdögleni."), kitüntessék. Szakmailag és emberileg felelős parancsnokként viselkedett a srác. Remélem azóta már százados, és nem szerelt le.

Ismeretlen_51043 2010.01.28. 15:22:17

jólesett a lelkemnek ez az írás.
süti beállítások módosítása