avagy: Orbán Viktor tökös gyerek.

Volt, aki három nappal ezelőtti bejegyzésemből, vagyis egy belinkelt Joseph Stiglitz-cikkből nem jött rá, ezért most egyértelműsítem (némileg leegyszerűsítve): az IMF-et a globális finánctőke (vagyis az összefonódott termelő és banktőke) olyan szervezetének látom, amely e globális tőkés világ centrumának - ma már nem is csak vagy elsősorban centrumországainak, hanem centrumoligopóliumainak - az érdekeit képviseli. Nem érdeklik országhatárok, szarik a nemzeti érdekekre. Csúnyák, rosszak, nem szeretem őket. Na és?

Itt élünk, egy olyan országban, amelyet tarthatunk a világ legnagyszerűbb nemzetének (tudjuk pontosan, mit értünk ma nemzeten?), tarthatunk sorsüldözöttnek vagy éppen büszkélkedhetünk azzal, hogy több tízezer éve mi fújjuk a passzátszelet, hogy valójában mi vagyunk a sumérok, tőlünk származik a Jézusnak nevezett parthus királyfi, és hogy itt van a világ szívcsakrája, és hogy a "magyar géniusz", hiszen nézzük csak meg azt a sok magyar (zsidó) Nobel-díjast... Csak éppen... Csak éppen szinte a nullával egyenlő a befolyásunk a világ valóságos nagy folyamataira, a világot meghatározó, uraló globalizmusra. És ebből következően meglehetősen csekély a befolyásunk a saját életünket alapvetően meghatározó tényekre, folyamatokra, vagyis a világgazdaságra, a hatalmi erőviszonyokra. (Sok mindent persze magunk csinálunk - jól vagy rosszul, de ez más téma.) Viszont élünk, élni szeretnénk.

Rossz hírem van. A szociáldarvinizmus ugyan sok szempontból nemcsak hibás, hanem iszonyú gonosztettekre is mentséget nyújtó gondolatnak bizonyult, de témám  szempontjából kénytelen vagyok emlékeztetni arra, hogy az élőlények közül azok maradtak fenn, amelyek képesek voltak alkalmazkodni a változó körülményekhez, képesek voltak átalakulni, fejlődni. A helyzet ugyanis az, hogy lehet ugyan széllel szemben pisilni, csak kellemetlen következményekkel jár.

Lehetünk önérzetesek, sőt, az is lehet, hogy nekünk van igazunk - mármint morálisan. De - akaratunktól függetlenül - benne vagyunk egy játékban. És nemcsak arról van szó, hogy akkor el kell fogadni az erősek által diktált játékszabályokat, hanem, hogy ezt a játékot lényege szerint is csak ezekhez alkalmazkodva - s ha okosak vagyunk, velük élve, őket fel- vagy kihasználva - lehet játszani. El tudok képzelni más játékot is - sőt, annak a híve vagyok -, de ez momentán nem aktuális.

Persze vannak nemes hagyományaink: "Ugocsa non coronat!" Na és?

Szerző: rás  2010.07.23. 11:58 22 komment

Címkék: globalizáció imf függetlenség

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr964929226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andris 2010.07.23. 15:10:05

Nem tudom, hogy azok közé tartozom-e, akik félreértettek, elég sokmindenről volt szó, meg talán volt egy kis el-beszélés egymás mellett. Na, hogy a poszthoz (is) hozzászóljak. Stiglitz cikke miről szól? röviden: aki pofázik, először kokit kap, majd lerontják a papírjait, aztán jön az államcsőd. Ezt erősíted meg te is, és érzek némi kárörömöt részedről, hogy lám-lám: majd megtanítják csúszni-mászni Orbánt, ha van olyan ostoba, hogy megpróbál valamilyen új elképzelés szerint cselekedni. 1., A globális tőke szempontjából mi kis piac és kis adós (állam) vagyunk, most nem azért kapjuk a körmöst, mert kurvafontosak vagyunk, hanem azért, mert nem árt az eltévelyedőnek odasózni egyet, mielőtt majd a nagyobb piacok és nagyobb adósok is követnék a példát. Érdekes dolog, hogy a híreknek milyen hatása van a bizalomra, annak meg a piacokra és a tőzsdékre. Amikor a Kósa-Szíjjártó duó bemondta a maga okosságát, zuhant a forint, annak ellenére, hogy a leglényegesebb mutatók mindenben sokszorosan jobbak voltak Görögországénál. A pánik nagy úr, önbeteljesítő jóslattá nőheti ki magát.A hitelező sosem örül annak, ha az, akit anyagi szabadságában korlátozott, ki akar lépni az ördögi körből, és nem kell a kamatospénz. 2. Az "ugocsa non coronat"-tal lehet gúnyolódni, de nem ez lenne az első (és követendő dolog), ami a nemzeti hagyományok kapcsán eszembe jut. Akkor már a posztnak címet adó Kossuth-nóta és 1848 szellemisége lehetne mérvadó...az áprilisi törvények, a (megkésett)jobbágyfelszabadítás és örökváltság, egy csomó korszerű és haladó vívmány. 3. 2002-től kezdve a szocialista kormányok úgy táncoltak, ahogy a globális tőke fütyült. Ennek ellenére mi történt? Nem volt nemzetközi hördülés, a globális tőke segítségével újra és még jobban eladósodtunk, viszont azt legalább mosolyogva, mondhatni jó érzésekkel telve. Semmi rosszat nem látok abban, hogy Orbán máshogy akarja csinálni, nem kér pénzt, hanem próbálkozik. Nem tudok mást mondani, lehet beolvadni, azonosulni, hogy hátha akkor majd jobb

Andris 2010.07.23. 15:12:48

lesz, de az a pálya, amin vagyunk, nem jó. Nem jó mások jóindulatától függni. Néha van úgy, hogy akkor is meg kell próbálni változtatni, ha nem tudjuk mi következik. Majd kiderül, hogy vak volt a ló, vagy bátor. (és bocs, hogy hosszú voltam)

Ismeretlen_46946 2010.07.23. 19:08:31

Na, így legalább két álláspont is olvasható a blogon.

BB 2010.07.23. 20:32:40

Andris, az oké, ha az ember úgy bátor, hogy tudja, mit akar és mire számít. De mivel maga Orbán mondta, hogy most az EU-tárgyalásokra koncentrálnak (vö. "büdösül fogalmunk sincs, mi sül ki belőle, de azért játsszuk a Winnetout"), ez így egyszerűen faszság, nem bátorság. A szociknak (bocs, Bajnaiéknak, ne keverjük a kettőt), ha hülyeség is, de volt valami ködös elképzelésük. Ezeknek most az az elképzelésük, hogy nekifutunk, aztán majd meglátjuk, mi lesz. És mindeközben még Orbán beszél arról, hogy csőd szélére vitték a szocik az országot. Ő is ugyanazt teszi, az ijesztő csak az, hogy fogalma sincs róla.

Andris 2010.07.23. 21:00:41

BB:Csak bízni tudok benne, hogy van fogalmuk. És nem tudom, hogy mit gondolnak közben. A szocik valóban csődbe vitték az országot, aztán megpróbálták menteni, amit még lehet, az meg egész jól sikerült. De ezért nem szeretnék hálálkodni nekik. A végeredmény számít, és annak a megítélése 2 hónap után nem lehetséges. Annyi türelmet ők is megérdemelnek, mint amennyit a szocik kaptak.

Pocakos · http://pocakosgondok.blogspot.com 2010.07.23. 21:33:37

Azzal egyetértek, hogy az IMF segítségét kérni baromság volt. Viszont 2008 őszén gyorsan kellett cselekedni, és NEM volt más alternatíva. Köztudott, hogy az IMF a legrosszabb hitelnyújtó!!! - az a világ gazdasági mumusa, az tette tönkre Argentínát is, mert a pénze visszaszerzése (biztosítása) érdekében sok mindent megkövetel, sok mindenbe beleszól. Ezért rohant Gyurcsány az EU nagyjaihoz engedélyért(!), mert (akkor még!) EU tagállam IMF hitelben NEM részesülhetett! Végül rábólintottak, azzal, hogy az EU garantálja a magyar visszafizetést (de pénzt nem adtak!). Persze erről a gyurcsányi rohangálásról hallgattak Bpesten, - az volt a duma, hogy két napot kell várni, amíg az IMF küldöttség Pestre érkezik az aláírásra !!!! Addigra pedig az EU kiadott egy közleményt: az euro zóna országai NEM vehetnek fel IMF kölcsönt! Ez volt ősszel. A helyzet tavaszra nem javult. Újabb kölcsön kellett, és irodát nyitott az IMF - hogy közelről figyelje a dolgokat! Ekkor GyF belátta, hogy nagy a szar, és lemondott. Jött a kéthetes "keressünk miniszterelnököt" cirkusz. Szerencsére az amúgy is EU-s pénzekkel foglalkozó Bajnai végül elvállalta, - és az ország megmenekült!

Pocakos 2010.07.23. 21:34:40

folyt. Majd idén tavasszal jött az EU, az euró, ill. a görög válság. Kiderült, hogy a görögök össze-vissza csaltak, és gyakorlatilag az EU- támogatásokat nem a gazdaság fejlesztésre fordították, hanem az életszínvonal emelésére, tartására. Az EU ekkor döntött úgy, hogy az euró övezet országai is vehetnek fel pénzt az IMF-től. Az IMF és az EU további szigorításokat helyezett kilátásba a „gyengélkedő” tagországoknak (24), köztük Magyarországnak is. OV ebben NEM akar belemenni, ill. belenyugodni. (jogosan) fél, hogy a "forradalom" ellene fordul. Az IMF és az EU viszont ragaszkodik az eddigi feltételek betartásához, fenntartásához. Azzal, hogy most az IMF hazautazott, Mo. nem tudja lehívni az eredeti 20 milliárdból még fennmaradt kb. 6 milliárd eurót. Bajnaiék azt mondták, hogy erre amúgy sincs szükség, mert az ország meg tudja termelni a visszafizetéseket.

Pocakos 2010.07.23. 21:35:48

folyt. OV és Matolcsy viszont ebből a pénzből akarja fedezni (legalább az őszi helyhatósági választásokig) a hiányt. OV nem akar megszorításokat, az IMF pedig ahhoz köti a pénz lehívását. Kb. ez a valós helyzet. Itt tartunk. Ja, és OV pechjére, az IMF és az EU a görög helyzetből tanulva, nem hisz el semmi féle „ígéretet”, csak, ami konkrétum, azaz egyértelműen láthatók a megvalósítási tervek…… Az átmeneti (max. három éves) irdatlan magas bankadóval sem látják az ország fejlődési pályára állítását, mert ez csak a (jelenlegi) hiányt pótolja, és hosszú távon azt NEM szünteti meg!

Pocakos · http://pocakos.blogspot.com/2010/07/bizalom-kepei.html 2010.07.24. 12:14:59

Bocs, hogy ily hosszú lett. Talán ezzel kompenzálom. ;-) http://pocakos.blogspot.com/2010/07/bizalom-kepei.html P.

Szó-szóró 2010.07.24. 17:10:17

Pocakos: tényleg kíváncsi vagyok és szeretnék kérdezni két dolgot: 1.te honnan tudod, hogy Gyurcsány rohant Eu engedélyért? 2. Miért az az általános vélemény, hogy az IMF a legrosszabb hitelnyújtó?

Pocakos · http://pocakos.blogspot.com 2010.07.24. 19:21:51

Szó-szóró: 1. Akkoriban erről írtak a külföldi szakújságok, hírügynökségek. Ez volt a magyarázata, hogy miért kellett két napot várni az aláírással. Ha emlékszel, állítólag az IMF kereste meg Mo.-ot. Ha ezt elfogadjuk, akkor még inkább érthető, hogy engedély kellett, hiszen Mo. volt az első EU-s ország, amely (nagy) szarba került. Merkel hallani sem akart a megsegítésről, már akkor jelezte, hogy "nekik elég volt az NDK". Az EU ezért nem követte az US-t, mert a fene tudta (akkor), hogy ki, milyen szarban van. Sőt, még azt sem tudták, hogy hány német bank éríntett, hiszen az EU bankrendszere sokkal biztonságosabb, mint az amerikai. Ha Németországban (személyi) kölcsönt veszel fel, akkor köteleznek egy biztosításra, ami akkor lép életbe, ha pl. munkanélküliség miatt nem tudod fizetni a részletet. Viszont, azt senki sem tudta, hogy egyes EU tagországok (főleg a "volt szocik"), ill. az egyes bankok mennyire éríntettek az amerikai hitelválságban, mint "befektetők". Ezért csak EU garanciát kaptunk 2008 őszén. 2. Az IMF "mindenkin segít", főleg a "szegényeken", és mivel politikamentes, így bukásra érett diktatúrákat, diktátorokat is "visszahoz a sírból". A lényeg a nemzetközi valuta (és gazdasági) stabilitás. Ha nem lenne olyan rossz híre, akkor az EU is mellette állna, de ez sohasem volt így! Sőt, most a görög válságkor is ez volt a legkritikusabb: az IMF "segítségét" nem akarták. Saját EU Valutaalapot akartak felállítani. Majd mégis belementek az IMF segítségébe, mondván akkor az EU-nak kevesebbet kell kiadnia (vagy buknia?) Ekkor jött az ötlet, egy saját alap létrehozására, amit a bankok megadóztatásából hoznak létre. (persze nem olyan őrült összeggel, (és céllal), mint OV). Ha jól tudom a németeknél a GDP 0,5 %-a, mig Mo.-on ez 1,5 %. Az IMF lényege: It is an organization formed with a stated objective of stabilizing international exchange rates and facilitating development through the enforcement of liberalising economic policies [3][4] on other countries as a condition for loans, restructuring or aid.[5] It also offers highly leveraged loans, mainly to poorer countries. A többi (érdekes) részletet itt olvashatod: http://en.wikipedia.org/wiki/Imf a magyar nyelvűt nem ajánlom, mert az épp olyan "gagyi", mint a többi magyar (nyelvű) tájékoztatás.

Szó-szóró 2010.07.24. 21:49:59

Pocakos: nagyon köszönöm a részletes magyarázatokat. Az IMF koncepciója -angol leírás- is világos, csak az nem, hogy 1. honnan van a pénze? és 2. ha pénze van, akkor azt ki kell helyezni, hiszen az sem jó, ha passzívan ott parkol az IMF egyik alszámláján. Következmény: itt nemcsak az IMF "tesz szívességet", hanem a hitelt felvevő ország is, hiszen kamatot is fizet majd az IMF-nek.

Andris 2010.07.24. 23:49:08

Pocakos: kösz, ez szép volt, a hossza ellenére, alaposan utánanéztél. A csatolt linken szereplő képekkel szerintem semmi baj. Ez protokoll kérdés. Ha én lennék a magyar miniszterelnök, alapvetően én is kezet csókolnék Merkelnek, kivéve ha tényleg puszit akar. Egyébként ezt a diplomáciában egyeztetni szokták előre. Ez vagy elmaradt, vagy elszúrták valakik a dolgukat.

Szó-szóró 2010.07.25. 08:54:15

Pocakos: Kicsit lusta voltam és csak most olvastam el az angol wikipedia leírást. Világos, hogy honnan a pénz, de az nem világos, hogy rájuk hogy vonatkozik az a követelmény, ami egy normál bankra: a pénzeket ki kell helyezni, egyébként az nem dolgozik és nincs bevétel. A puszilkodós képeidről egy héber mondás jutott eszembe: ha nő lenne, mindig terhes lenne. No de estünkben Angela nem nő, hanem politikus.

Pocakos · http://pocakosgondok.blogspot.com 2010.07.25. 14:35:00

Szó-szóró: az IMF igazából nem bank! - mint a neve is mutatja egy *alap*, amely "segélynyújtással" foglalkozik, miközben "biztosító"-ként is funkciónál, - hogy nem menjen tönkre. ;-)) - én így látom. A "kézcsók" ügynek is van háttere - szerintem. http://pocakosgondok.blogspot.com/2010/07/egy-kezcsok-es-mas-semmi.html Andris jól sejti.... üdv

Andris 2010.07.26. 15:07:14

Íme egy újabb vetülete a bankos kérdésnek: http://mti.hu/cikk/2010/07/26/the_times-_eljen_magyarorszag-_amiert_szembe_szallt_az_imf-fel-491605 Nem kell túl nagy jelentőséget adni a cikknek, de azért érdekes. Továbbá a gazdasági rovatban megtaláljuk Király Júliát is, amint a főnökénél pedálozik, illetve kénytelenül, de elismeri, hogy a bankok még a bankadóval együtt sem járnak hosszútávon rosszul. Remélem majd egyszer valaki kiszámolja, hogy a banki szféra mennyit vágott zsebre a rendszerváltás óta.

Pocakos · http://pocakos.blogspot.com/2010/07/szerkesztosegi-okok.html 2010.07.26. 15:52:17

ezzel a cikkel(?) az a baj, hogy az MTI (is) csúsztat. Ez ugyanis NEM a The Times (hivatalos) "cikke", hanem egy vélemény! - a vélemény rovatban jelent meg! - no meg az angol nyelvű magyar portálon: http://www.politics.hu/20100726/bully-for-bully-orbans-decision-to-stand-up-to-the-imf-and-eu-brutes Viszont a Die Welt vajon miért halasztotta holnapra, a mára igért Orbán interjú második részét? (kattins a nevemre)

Andris 2010.07.26. 16:31:35

Pocakos: kicsit gyanús is volt a hangvétele... És ki a szerző? Legalább szakember? Újságíró? Vagy egy mezei angol polgár?

Ismeretlen_46946 2010.07.26. 17:27:21

Jelzem, az MTI tudósításában is szerepel, hogy a véleményoldalon megjelent cikkről van szó.

Pocakos · http://pocakos.blogspot.com 2010.07.26. 17:42:02

Andris: Adam LeBor egy Budapesten élő brit író, újságíró. http://en.wikipedia.org/wiki/Adam_LeBor érdekes, csak angolul említi a wiki. rás: igen, de a főcím sumákol! ;-)

Pocakos 2010.07.27. 11:19:19

egy kis kiegészítés (nemcsak Andrisnak!) http://alomlato2.nolblog.hu/archives/2010/07/27/Budapest_jegyzokonyv/

Andris 2010.07.27. 11:57:33

Pocakos: az utolsó linked fényében a Times-cikk(vélemény) inkább tűnik pamfletnek, mint komoly érvnek, ha tényleg így van, akkor ez elég elkeserítő.
süti beállítások módosítása