Mong Attila műsorvezető után után ma reggel egy riportalany újságíró, Jászberényi Sándor akart egyperces hallgatással tiltakozni a médiatörvény ellen, illetve kifejezni szolidaritását Mong Attilával és Bogár Zsolttal. Beszámoló a Médiablogon, hangfelvétel Patrónál. A dolog érdemi részével kapcsolatos véleményemet elmondtam már itt egy hete: igen, úgy gondolom, hogy a kiépülő autoriter rendszer, a viktatúra veszélyezteti a sajtószabadságot, amelyet én értéknek tartok - minden Kurucinfo- és Való világ-mocsok ellenére -, és szolidáris vagyok azokkal, akik tiltakozni mernek ellene.

De most valójában nem erről akarok írni, hanem arról, a Médiablog kommentelői közt is kibontakozott vitáról, hogy milyen veszélyei vannak egy élő adásnak, annak, hogy például egy vendég, egy riportalany nem csak azt mondja, amit várnak tőle. Van, aki ezt tahóságnak vagy éppen banditizmusnak tartja. És erről jutott eszembe egy régi történet.

A Ki nyer ma? - játék és muzsika 10 percben a Magyar Rádió egyik legnépszerűbb műsora volt évtizedeken át. Lazítás a Déli krónika politikai hírei után, könnyed zenei ismeretterjesztés, és persze mindenekelőtt játék, kis nyereménnyel - hanglemezzel, koncertjeggyel. (S ami talán ennél is nagyobb dicsőség volt: bemondták a játékos nevét a Rádióban!) 1969-ben indult a műsor, az Astoria szálló halljából sugározták, diákok, háziasszonyok, nyugdíjasok és ebédszünetben a munkahelyükről kiugró hivatalnokok adták élő törzsközönségét és az éppen jelenlevők közül kisorsolt játékosokat. Nem volt ez magától értetődő 1969-ben, mikrofont dugni élő adásban ismeretlenek orra alá, de a téma, a klasszikus zene részint ártatlan volt, részint szűrőnek is bevált. Egészen a rendszerváltás hajnaláig (előestéjéig? jó vitatéma). Emlékeim szerint valamikor 1987-be történt, hogy miután bemutatták a játékost, egy - hangja alapján - idősebb férfit, és elhangzott az első zenei bejátszás, az illető a zenemű címe helyett ezt közölte: "Beszélni szeretnék Kádár Jánossal". A műsorvezető megpróbálta visszaterelni a kérdéshez, de megismételte: "Beszélni szeretnék Kádár Jánossal". Nem tudom, hogy küldték/távolították el a mikrofontól, a műsorvezető megbicsakló hangon valami olyasmit reagált, hogy "vendégünk összetévesztette az Astoria hallját a Parlamenttel". Nem emlékszem már, hogy lekeverték-e a műsort, vagy folytatódott a tartalékjátékossal.

Ja! A Ki nyer má-t 2007-ben legyilkolta az előző, "liberális" rádióvezetés. Nekrológként is beillik Para-Kovács napokban megjelent publicisztikája a Hírszerzőn (akik allergiásak a szerzőre, elég, ha az utolsó bekezdést olvassák el).

Ezt pedig a YouTube-on találtam.

Szerző: rás  2010.12.28. 13:25 8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr914929294

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_95957 2010.12.28. 19:23:57

Hat éves helyi rádiós tapasztalat is mondatja velem, hogy ebben a kérdésben soha nem lehet úgynevezett igazságot tenni. Ha egy élő műsorban úgymond "helyzet" van, akkor egy pillanat alatt kell döntenie annak, aki akár technikai, akár műsorvezetői eszközökkel ezt megteheti. Utólag meg jönnek az okosok és megmondják és magától értetődő természetességgel meg is indokolják, hogy mit kellet volna csinálni. Természetesen a magam részéről kívülállóként jó ötletnek tartom, hogy a riportalany, ha már lehetősége volt megpróbált élni a tiltakozásnak ezzel a formájával, de szerintem ( főleg a Mong affér után ) biztosan van belső szabályzat az ilyen esetekre. A műsorvezetőnek és a technikusoknak meg ennek megfelelően kellett cselekedniük. A tiltakozás így is elérte a célját, hiszen a sajtó és a netes nyilvánosság is tovább vitte az ügyet. Egyúttal hadd ragadjam meg a lehetőséget, hogy a bloggazdának és minden olvasónak boldog új évet kívánjak.

Ismeretlen_46946 2010.12.28. 22:50:55

BT: köszönöm a jókívánságot, neked is boldog új évet! Ami a dolog szakmai részét illeti, azt nem érheti kifogás, Bálint István a tőle elvárható módon kezelte a helyzetet, elhajtotta a renitens vendéget, s megfelelően adták be a műsorszignált is, zökkenőmentesen folytatódott a 180 perc. ('87-ben ez még nem ment ilyen flottul, igaz, a Ki nyer ma műsorvezetője se politikai újságíró volt.) Az más kérdés, hogy engem most Jászberényi gesztusa érdekelt - az is mintaszerű volt. Vagyis mindenki tette a dolgát, minden a legnagyobb rendben van. Szakmailag.

Szó-szóró 2010.12.28. 23:48:55

rás: a Ki nyer ma? tényleg nem volt rossz, erre belinkelsz egy egészen primitív Para-Kovács írást. A vicc az, hogy ezt a jó kis műsort az előző szoc-lib rezsim szüntette meg, és nem is értem, hogy most mi a cél: meg kell találni a párhuzamot a mai "viktátor" világgal? rás, ne haragudj, azért ezt mos át kellene gondolnod.

Ismeretlen_111226 2010.12.29. 06:19:16

Szerettem a Ki nyer ma? műsort, és szerettem a szintén megszüntetett kabarécsütörtök adásait is. Azóta csak a zemerhárombartók (sic!) szól nálam. Valamint jó(k) volt(ak) a színházközvetítés(ek) este, amikor súgva közölte a szpíker: ... elhagyja a színpadot. :) Nekem jobban tetszett(ek) az "átkosban" a rádióműsor(ok). Is. Szerintem nem 2007-ben szűnt meg a műsor - a Kossuth adón - , de ezen (sem) nem veszünk össze ;)

Ismeretlen_46946 2010.12.29. 11:23:54

defalla: Minthogy én az Aranybullán (1222) kívül egyetlen évszámot se tudok megjegyezni, próbáltam utánanézni az interneten: 2007. októberéből egy csomó hírt, tudósítást találtam arról, hogy novembertől az (mr1-gyé váló) Kossuth helyett a körzeti adókat tömörítő mr6-on megy majd a Ki nyer ma? Hogy aztán mi lett, nem tudom. Szó-szóró: Nem először fordul elő, hogy valamely bejegyzésem lazán kapcsolódó asszociációkra épül; ezt természetesen jogodban áll nem szeretni (vagy nem érteni). Ami Para-Kovácsot illeti, felhívtam a figyelmet a veszélyre (ha tetszik, kitettem a kor- és ízléshatárt jelző karikát), és csak az asszociációs láncba illő utolsó bekezdésre hívtam fel a figyelmet. Meglep, hogy a klipet nem tetted szóvá. Azt pedig, hogy a Ki nyer má-t ki szüntette meg, magam is beleírtam a szövegbe.(ceterum censeo: nem szeretem OV-t)

Szó-szóró 2010.12.29. 15:43:48

rás (Cato): Igazad van, kicsit türelmetlen voltam, elnézést, de Para-Kovács stílusa (?) nekem nehezen emészthető. Azt azért megjegyzem, hogy Jászberényi szerintem sunyi volt, mert -amint a műsorvezető is elmondta- szólhatott volna a folyosón, hogy mi a terve.

Ismeretlen_46946 2010.12.29. 16:55:30

Szó-szóró: Jászberényi csak annyira volt sunyi, amennyire egy ilyen akcióhoz ez szükséges (vagyis az én szememben teljesen erkölcsösen cselekedett). Ha megmondja, mit akar, a lábát nem teheti be a stúdióba.

BB 2010.12.31. 18:04:15

Viktatúra, ez jó. Szomorú, hogy ezzel kell zárjuk az évet. És meghalt Polgár László is.
süti beállítások módosítása