Tocqueville, 1851: „Nem vagyok vak, látom, hogy az államcsíny sikerült, hogy a bűncselekményt végrehajtották, ebbe – tetszik, nem tetszik – bele kell törődni. Azt is fölösleges mondanod, hogy a franciák többségét elégedettséggel tölti el az új rendszer, és nem nagyon érdekli, hogy tiszteletben tartja-e a törvényességet meg a szabadságjogokat. Ezzel már csak azért is tisztában vagyok, mert jól ismerem a mi fásult, korrupt és enervált honfitársainkat, és tudom, attól még nem esnek kétségbe, hogy szolgaságba taszítják őket, az viszont nagyon is fontos nekik, hogy garantálják anyagi jólétüket.”

„A nemzet jelenleg betegesen retteg a szocialistáktól, és csakis arra vágyik, hogy újra jólétben élhessen. Ebben az állapotában egyszerűen nem képes, és – bár nem szívesen mondom ki – talán nem is méltó a szabadságra. Hiába is próbálnánk visszaállítani a demokratikus intézményeket, tehetetlenek vagyunk az uralkodó eszmékkel meg a közhangulattal szemben.”

A hvg.hu recenziója

Válogatás Alexis de Tocqueville leveleiből a Mozgó Világban

Szerző: rás  2011.03.31. 16:07 18 komment

Címkék: orbán mozgó világ tocqueville

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr824929342

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_111226 2011.04.01. 08:29:28

Sajnálatos, elkeserítő, s bosszantó - de igaz. Nagyon sokan úgy érzk, az anyagi javak birtoklásával felette állnak emvertársaiknak. S ha már felette állnak, akkor lehetnek cinikusak, arrogánsak. Egyet felejtenek el: magas lóról nagyot lehet esni.

Ismeretlen_10155 2011.04.01. 19:06:48

Ugyan, nem esnek ők sehová! Nem lesz meg ez az elégtételünk. Szép lassan nyugdíjba fognak vonulni, aztán utánuk a vízözön!

Ismeretlen_46946 2011.04.01. 20:27:15

@drc: Attól tartok, igazad van, s ráadásul még a korkedvezményes nyugdíjat is eltörlik. :))

Szó-szóró 2011.04.01. 23:59:09

Ez azért nagyon érdekes, mert közben vannak, akik ezt a helyzetet normalizálódásnak érzik és gondolják. Én is. Benneteket nem zavartak az elmúlt 8 év anomáliái? Nem vágytatok arra, hogy legyen egy elszámolás, számonkérés? Mit lehetett szeretni a Gyurcsány - Bajnai időszakban?

egy nagyi 2011.04.02. 01:26:52

Szó-szóró:az öszödi beszédben meg kéne már látni a tiszta szándékot, csak a saját párt is részben ellenállt, a jobboldal meg teljes mértékben kifordította annak lényegét, és egy hülye populista duma mentén politizált.Örülök az elszámoltatásnak, de amíg feljelentők vannak mindig lesz kit elszá- moltatni. Emlékeztetőül:ha Bokros csomag lemegy a nép torkán, akkor ma már másképp állna gazdaságilag ez az ország.Mi akkor megszívtuk a tandíjat, de jónak tartottam, Fidesz lázított. Na és a vizitdíj is egy normális lépés volt,Fidesz lázított.Kispénzű nyugdíjasok mond- ták, hogy azzal a bízonyos háromszáz forinttal normálisnak érzik az orvosi szolgáltatást ,és nem kell nekik a parasolvenciával foglalkozni.Persze akkor volt népszavazás, mert az a "mocskos nyolc" év kormányzásába belefért. Ne hogy az legyen már, hogy O.V.olyan maku- látlan.Mi is volt a Szőlővel?Pintér pedig egy bűn sötét figura.

Ismeretlen_46946 2011.04.02. 04:39:32

@Szó-szóró: A Gyurcsány-Bajnai időszakban nagyon sok mindent nem lehetett szeretni, de erről akkor írtam. Ha beütöd a blogom keresőjébe, mondjuk, a Gyurcsány szót, erről meggyőződhetsz. Az előző bejegyzésben idézett TGM-cikk pedig (részben) arról szól, mennyiben folytatja a viktoriánus rendszer Bajnaiék gazdaság- és társadalompolitikáját. S hogy mit lehetett szeretni a Gyurcsány-Bajnai időszakban? Hát azt, hogy tudtuk, vége lesz. Na épp ez az egyetlen konkrétum, amit a Viktor-korszakról ma tudni lehet: már mindent megtettek azért, hogy ne lehessen vége. Attól persze még vége lesz. Majd. Egyszer.

egy nagyi 2011.04.02. 08:53:04

Szó-szóró:még emlékeztetőül:A korrupció elleni harcot a Bajnai-kormány hirdette meg és kezdte el.Ne vakítson már mindent el a Fidesz. Meggyőződésem,hogy a legnagyobb unokám korosztályából 5-10 éven belül kifejlődik egy új politikusi nemzedék.Persze,ha nem lesz háború.

Szó-szóró 2011.04.02. 12:05:02

rás: tény, hogy Bajnai klasszisokkal jobban nyúlt a gazdaságpolitikához, mint szoci elődei. Ezt még akkor is el kell ismerni, ha tudjuk, hogy őt végül sorsolással választották ki, miután 19 jelölt nem vállalta. Az pedig, hogy az emeszpé mikor lesz potens váltópárt, most elsősorban az emeszpé megújulásán múlik. Ennek a megújulásnak nagyon alaposnak kellene lennie: eszmei, személyi, és még nem tudom hogy mi mindenben kellene változniuk. nagyi: sajnos elég pontosan ismerem Bajnai szerepét a Wallis liba-ügyében, ezért nagyon nehéz elképzelnem őt, mint az igazság bajnokát.

Ismeretlen_46946 2011.04.02. 15:08:02

@Szó-szóró: Nem hiszem, hogy az MSZP még egyszer potenciális váltópárt lesz. Viszont bármely potenciális új váltópártra úgyis azt fogja mondani a Fidesz papagáj-kommandó, hogy az az MSZP (vagy az SZDSZ) utódpártja. Ez tehát nem lehet szempont.

egy nagyi 2011.04.02. 16:02:52

Szó-szóró:a Lottót nem tudnám így meg- nyerni, mint ahogy biztos voltam a reakciódban. Rás:az általam vizionált új párt sokkal felkészültebb lesz, azt meg kell hagyni, hogy a Jobbik amikor nem bődületes hülyeséget mond eléggé felkészült, az LMP a legnormálisabb, viszont őket az éveken át demagógiával etetett nép nem érti. Lehet viszont mire ez kialakul meghalok. De hát az unokák ? Sok megrögzött MSZP-és ismerősöm van, ők kitartanak.

Pocakos 2011.04.02. 18:16:27

Véleményem (és nemzetközi példák) szerint, a kormányfőket általában saját pártja, annak vezetése szokta megbuktatni. A párton belüli a "fiatalok" kezdenek egy idő múlva "mozgolódni".

egy nagyi 2011.04.03. 00:19:19

Pocakos:hosszú távon Lázárt tippelem O.V. lefejezőjének.Csak a Fidesz akkor marad.

Ismeretlen_10155 2011.04.03. 08:33:36

@Pocakos & egy nagyi: ne nagyon spekuláljatok OV párton belüli megbuktatására. a Fideszben annyira személyre van szabva az a poszt, hogy meggyőződésem: ha OV megy, szétesik a párt is.

Pocakos 2011.04.03. 09:16:06

nagyi: korai tippelni. Én történelmi tényekre alapoztam (és alapozom) megjegyzésemet, időhatár, ill. időkorlát nélkül! Ez bekövetkezhet 10-20-30 év múlva, vagy mint a SZU esetében 70 év múlva. drc: megjegyzésed történelem (és élet-tapasztalat) ismerethiányra utal.

Szó-szóró 2011.04.03. 10:20:14

pocakos: gondolatmenetedet én is helyesnek tartom. Kiegészítésként megjegyzem, hogy 2006-ban majdnem leváltották Viktort. Ez a Schmidt Mária körüli konzervatív csoportosulástól indult, a jelölt is megvolt. Viktornak elképesztően jókor jött az őszödi böszme lebukás és az emeszpé/Gyurcsány mélyrepülésének kezdete.

Ismeretlen_10155 2011.04.04. 08:29:58

@pocakos: miért utal a megjegyzésem "történelem (és élet-tapasztalat) ismerethiányra"? szvsz a Fidesznek eddig összevissza 4 elnöke volt, egy 1993-tól 2001-ig, három 2001 és 2003 között és ugyanaz aki 1993-tól volt 2003 után.

Pocakos 2011.04.04. 09:28:53

drc: olvasd el még egyszer (lassan és figyelmesen) a 11. bejegyzésemet, és hasonlítsd össze a Te reagálásaiddal (13.,16.) Én *kormányfő*-ről beszéltem (általában), Te meg a Fidesz széteséséért aggódsz (13.), valamint a Fidesz elnökeiről regélsz (16.) 11-es bejegyzésemet pontosítom (hogy megértsd): ha nincs számottevő ellenzék, ill. alternatív program, vagy olyan a választótörvény, hogy a *kormányfőt* nem lehet elmozdítani, akkor (békés úton) csak pártján keresztül lehet „eltávolítani”. Ez szinte a világon mindenütt így van. Kivétel – talán – az Egyesült Államok, ahol ugyanazt az elnököt (embert, személyiséget) csak kétszer (max. 8 év) lehet megválasztani. Ez benne van az alkotmányban! Vajon az új magyar alkotmányban is benne lesz? Az USA-ban egyedüli kivétel Roosevelt volt, aki a II. vh-ra tekintettel indulhatott harmadszor is, mert az amerikai vezetés, valamint az amerikai nép úgy látta: neki kell befejezni.

Ismeretlen_10155 2011.04.04. 18:21:14

@pocakos: ezek szerint tévedtem, de ez a tévedés mennyiben utal szerinted "történelem (és élet-tapasztalat) ismerethiányra"? légy szíves és aranyos fejtsd ki ezt. jelzem: természetesen NEM GONDOLOM, hogy a Fidesz elnöke kell legyen a mindenkori magyar miniszterelnök, a megjegyzésem csupán arra irányult, hogy mivel e két tisztség jelenleg egybeesik, aligha látok lehetőséget arra, hogy a párton belülről lenne szándék, esély és lehetőség arra, hogy Orbán Viktort megbuktassák, mivel a pártelnöki tisztség nagyon rá van szabva és vaskézzel uralkodik a lehetséges ellenjelölteken is. megjegyezésem második fele, amelyben azt fejtegettem, miszerint egy párton belülről jött miniszterelnöki buktatás épp emiatt igen elképzelhetetlen, ez maga volna a Fidesz, mint párt és/vagy pártszövetség vége, e fenti kijelentés fényében értelmezendő. továbbra is kérdezem, miért utal ez szerinted "történelem (és élet-tapasztalat) ismerethiányra"?
süti beállítások módosítása