Szent István a Képes KrónikábanAz idézés egy kicsit (vagy nagyon) hamisítás: régi – jelen esetben ezeréves – szövegrészt kiemelünk eredeti kontextusából, nemcsak a szöveg teljességéből, hanem korából, születésének körülményeiből, céljából. Szent István király fiához, Imre herceghez írt Intelmei például először is a vallás, az egyház, a főpapok tiszteletéről szól, ez természetes – már csak azért is, mert a minden bizonnyal írástudatlan uralkodó nevében valamely főpap, a legáltalánosabb feltételezés szerint Asrik (Aserik, Asztrik, Anasztász) apát írta latinul –, de engem itt és most ezek a részek nem érdekelnek. Az Intelmek tehát ebből is következően nem a magyar géniusz egyedülálló terméke; Asrik maga valahonnan német földről került – Rómán keresztül – Magyarországra, téríteni, s ő hozta a koronát is Szilveszter pápától Istvánnak. A műfaj pedig a középkorban, így a Karoling- és a bizánci udvarban is ismert „fejedelmi tükör”, a jó kormányzásról szóló elmélkedések, tanácsok.

„Hamisítás” az is, hogy kihagyom az öregek feltétlen tiszteletére és az ifjak véleményének negligálására (ők csak harcoljanak, az a dolguk, ne próbáljanak okoskodni!) vonatkozó tanácsokat. Én most ezeket a részeket tartom érdekesnek, ezért ezeket idézem.

Az Intelmek egyébként hol „Szent István király”, hol „István király” intelmei címmel szerepel. Utóbbi olvasható annak az 1982-ben a Gondolkodó magyarok sorozatban megjelent könyvnek – inkább füzetnek – a címlapján, ahol most újraolvastam. Azt, hogy 1982-ben István király neve előtt nem áll ott a „Szent”, nem feltétlenül a „kommunista diktatúra” indokolja, hanem például az is, hogy a protestánsok elvetik a szentek tiszteletét.

A Gondolkodó magyarok sorozatot a Magvető Kiadó adta ki, Szigethy Gábor irodalom- (és színház-) történész szerkesztésében. 1981-1989 között 56 füzet jelent meg. (számmisztikusoknak: 1981-ben volt ’56 huszonötödik évfordulója). A hihetetlenül gazdag sorozat a nemzeti önismeretet szolgáló, klasszikus írásokat tartalmaz, némi eligazító bevezetővel és bőséges jegyzetapparátussal..

 

V. AZ IGAZ ÍTÉLET ÉS A TÜRELEM GYAKORLÁSÁRÓL

ha becsületet akarsz szerezni királyságodnak, szeresd az igaz ítéletet; ha hatalmadban akarod tartani lelkedet, türelmes légy. Valahányszor, kedves fiam, ítéletet érdemlő ügy kerül eléd vagy valamely főbenjáró bűn vádlottja, türelmetlenül ne viselkedjél, esküvel se erősködjél, hogy megbünteted; bizony ez ingatag lenne és mulandó, mert a bolond fogadalmat megszegi az ember; és ne ítélkezz te magad, nehogy királyi méltóságodban a hitvány ügyben forgolódva folt essék, hanem az efféle ügyet inkább bírákhoz utasítsd, az ő megbízatásuk, hogy törvény szerint döntsenek. Óvakodj bírónak lenni, ám örülj királynak lenni s neveztetni. A türelmes királyok királykodnak, a türelmetlenek pedig zsarnokoskodnak. Ha pedig egyszer olyasvalami kerül eléd, amelyben ítéletet hozni méltóságoddal összefér, türelemmel, irgalommal, esküdözés nélkül ítélkezz, így lesz majd koronád dicséretes és ékes.

VI. A VENDÉGEK BEFOGADÁSÁRÓL ÉS GYÁMOLÍTÁSÁRÓL

A vendégek s a jövevények akkora hasznot hajtanak, hogy méltán állhatnak a királyi méltóság hatodik helyén. Hiszen kezdetben úgy növekedett a római birodalom, úgy magasztaltattak fel és lettek dicsőségessé a római királyok, hogy sok nemes és bölcs áradt hozzájuk különb-különb tájakról. Róma bizony még ma is szolga volna, ha Aeneas sarjai nem teszik szabaddá. Mert amiként különb-különb tájakról és tartományokból jönnek a vendégek, úgy különb-különb nyelvet és szokást, különb-különb példát és fegyvert hoznak magukkal, s mindez az országot díszíti, az udvar fényét emeli, s a külföldieket a pöffeszkedéstől elrettenti. Mert az egy nyelvű és egy szokású ország gyenge és esendő. Ennélfogva megparancsolom neked, fiam, hogy a jövevényeket jóakaratúan gyámolítsad és becsben tartsad, hogy nálad szívesebben tartózkodjanak, mintsem másutt lakjanak. Ha pedig le akarnád rombolni, amit építettem, vagy szét szórni, amit összegyűjtöttem, kétségkívül igen nagy kárt szenvedne országod. Hogy ez ne legyen, naponta nagyobbítsd országodat, hogy koronádat az emberek nagyságosnak tartsák.

VII. A TANÁCS SÚLYÁRÓL

…A tanács állít királyokat, dönt el királyi sorsokat, védelmezi a hazát, csendesíti a csatát, győzelmeket ő arat, kerget támadó hadat, behívja a barátokat, városokat ő rakat, és ő ront le ellenséges várakat. Minthogy pedig a tanácsnak ekkora haszna van, ostoba, pöffeszkedő és középszerű emberekből összeállítani, én úgy vélem, mit sem ér; hanem a tekintélyesebbek és a jobbak, a bölcsebbek és a legmegbecsültebb vének ajkán formálódjék és csiszolódjék…

 

 

Szerző: rás  2011.08.20. 10:11 5 komment

Címkék: szent istván gondolkodó magyarok

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr474929410

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

egy nagyi 2011.08.20. 15:40:48

rás:nagyon jó,hogy újból fellapoztad és közkinccsé tetted az Intelmeket.Ebből a könyvsorozatból nekünk is nagyon sok megvan,a nyolcvanas évek közepén olvastam ezt, a Te kiemelésed nagyon találó mind a három pontban.Hol vannak a bölcsebbek és a legbecsültebb vének? Úgy gondolom még jó a szövegértésem.

Pocakos 2011.08.20. 19:23:32

kieg.: http://tinyurl.com/3sb8juq

egy nagyi 2011.08.20. 20:16:03

Pocakos:nagyon jó volt olvasni a tényeket és a gondolataidat.

ez betegség 2012.04.03. 19:52:31

Nekem az általános iskolában azt tanították, hogy Mátyás volt az első királyunk, aki írni-olvasni tudott. Kicsit le voltam lombozódva magamban, hiszen én hat éves koromban lenyűgözve olvastam el a Toldit. Ezek a nagy királyaink meg ilyen analfabéták voltak. De hát a történelemtanár mégiscsak okos ember, nyilván jól tudja. Szent István tehát nem lehet szerzője az Intelmeknek, hiszen az egy királytükör, a korabeli műfajok mintájára készült, tehát nyilván valaki, aki külföldről jött, és jobban tudott mindent, az írhatta. Talán Gellért? Áááá, nem. Fennmaradt művének stílusa nem illik az Intelmekhez. Hát akkor ki lehetett? Asztrik? Aki hozta a koronát? Hozott egy Intelmeket is? Bárki írhatta, csak Szent István nem. Hiszen ő analfabéta volt - mint tudjuk. Nem is lehetett más. Hiába próbálta taníttatni Géza Európa híres tudósaival kora ifjúságától fogva. Gyenge volt a felfogása, mint tudjuk, nem ment fejébe a betű. Hogyan is írhatta volna az Intelmeket? Ugyan, ki volt a mi Szent Istvánunk? A korabeli magyarság és a Kárpát-medencei népeket magában foglaló ország megalapítója? Azt az országot tudta egységbe szervezni, ami már sok részre szakadt – talán több részre is, mint ma. Ehhez nyilván nem kellett semmi tehetség. Tök analfabéta is megcsinálja. A magyar keresztény egyház megalapítója? Népek térítője? Ugyan már. Jöttek a külföldi tanácsadók, innentől kezdve már csak egy kis (nagy) kegyetlenség kellett a sikerhez. Jeles hadvezér? Ugyan már. Milyen hadvezér az, aki az országra támadt ellenséget legyőzve, nem hogy eladná az egész kompániát rabszolgának, vagy lemészároltatja a vesztes betolakodókat. Nem. Feltarisznyázza a nyavalyásokat étellel, itallal, és elkíséri azokat a hazafelé vezető úton, nehogy eltévedjenek. Nem. Ilyen ember nem írhat semmi jelentőset. Inkább bárki, aki máshonnan jött jobbantudni. Ez betegség.

Ismeretlen_46946 2012.04.04. 16:31:00

@ez betegség: Érdekes nick, levezethetném belőle a kommentet is. Komolyan véve az ironikus megjegyzéseket, a válaszom: nem hiszem, hogy bármi dehonesztáló lenne abban, hogy István (még nem szent, hanem király korában) - korának megfelelően - nem tudott írni-olvasni. Abban meg pláne nem, hogy okos emberekkel vette magát körül, akiknek a megítélésében - ugyancsak a kornak megfelelően - a nemzetiség (akkor még persze ez a kategória nem is létezett) a legutolsó szempont volt.
süti beállítások módosítása