Kertész Ákosnak bocsánatot kell kérnie az augusztus végén az Amerikai Népszavában megjelent nyílt levelében írtak miatt, s "amennyiben nem kér bocsánatot, a kormány szemében méltatlanná válik a Kossuth-díjra" - fogalmazott Halász János államtitkár hétfőn az Országgyűlésben egy interpellációra adott válaszában.
A jobbikos Farkas Gergely azt kérdezte a kormánytól, hogy kezdeményezik-e a köztársasági elnöknél az író Kossuth-díjának megvonását.
Halász János államtitkár a kormány nevében adott válaszában leszögezte: Kertész Ákos cikke elfogadhatatlan és védhetetlen, a kormány pedig visszautasít "minden rágalmat, amit Magyarországra, vagy a magyar népre mond bárki". Éppen ezért "Kertész Ákosnak bocsánatot kell kérnie, amennyiben nem kér bocsánatot, a kormány szemében méltatlanná válik a Kossuth-díjra" - tette hozzá.

"Az ember nem köpheti szemközt magát. A bőréből nem bújhat ki az ember. Amivé lett, azt vállalnia kell, mert azt maga csinálta, azért ő a felelős. Hogy ez és ez vagyok. És ez voltam. És nem voltam művész, és nem voltam szélhámos, és nem voltam forradalmár, és nem voltam betörő, és nem voltam miniszter, és nem én voltam a jani… pedig lehettem volna. De én olyanforma állat voltam, aki olyan akart lenni, mint más, mint mindenki, szóval észrevétlen és boldog szürke pont, egy a tömegből, akit nem vesznek észre, aki nyugodtan alszik, békésen vegetál, kopaszodik és kerek pocakot ereszt, akit tisztel a házmester, akinek a közértes előre köszön, a cigarettáját és a zsilettjét mindig ugyanabban a trafikban veszi meg, aki vasárnap délelőtt sétáltatja a gyerekét, míg az asszony otthon megfőzi az aranykarikás húslevest, és Nagy úrral, Kovács úrral, Porempovics úrral egyetemben a sarki kricsmiben korsó sört iszik, és szenvedélyes vitát folytat velük arról, hogy a csapolt sör jobb vagy az üveges; én ezt akartam, Vali, ezért harcoltam, de nem akárhogy: keményen és kegyetlenül, és elértem, van állásom, találmányom, némi pénzem is, lakásom, feleségem, gyerekem, szeretőm; tökéletes ember vagyok. És most meg fogok dögleni. Ne kiabálj és ne vágd hozzám az ecsetet, és ne csapkodd a földhöz a festékes tubusokat, reménytelen. Ne mondd el, tudom: mindig gyáva voltam, most is gyáva vagyok, most, mikor végre fölfogtam az imbecillis agyammal, amit tíz éve prédikálsz nekem, most, mikor végre képes lennék rá, hogy elinduljak, amerre mennem kell, hogy leszámoljak mindennel és újrakezdjek mindent, most akarok megfutni?! Vali, drága öreglány, értsd meg, fáradt vagyok, túl bonyolultak a dolgok, nagyon kuszák a szálak, nem tudom elkötni őket; én tíz évet, frászt tízet, negyvenet áldoztam a művemre, nézd meg, itt a művem, itt van: AZ OTTHONOM, ez tellett tőlem, filodendronnal, amitől nem szabad kinyitnom az ablakot, mert Magdus sipítozik, hogy huzatot kap a növény, nézd, itt a konyha, amit én bütyköltem össze Magdusnak, hogy Bolgárnéval meg ne öljék egymást (és mindketten engemet), én ezt produkáltam, erre ment el az erőm; ez a művem, ez a kövérkés, megcsúnyult buta asszony, aki itt beszél velem szemben valamit (csak tudnám, mit mond, nem értem, pedig figyelek), a kislány, aki ott alszik a szobában, csücsörít a puha kis szájával, és nem az enyém (látod ezt is tudom, csak nekünk lehetett volna közös gyerekünk, Magdussal a gyerekünk se lehet közös, pedig én csináltam neki, de Magdika vagy az enyém, vagy az anyjáé, és én odaadtam, mert már eleve neki csináltam, mert ő volt a gyomorbajos, a dilis, az ideges, mert azt akartam, legyen meg neki is az öröme, legyen célja, legyen, akit szerethet, és egy kicsit szálljon le rólam, csak egy kicsit; és ezt sem lehet megúszni büntetlenül). Én mindent tudok már, amit tudni lehet, csak éppen jóvátenni nem tudok semmit, ezért a tudásom szart se ér. De ha még emlékszel rám, a régi időkből, arra is emlékezned kell, hogy Makra Ferencnek mindig volt ereje elmenni onnan, ahol már nagyon összekuszálódott körülötte a világ. És ennyi erőm még maradt." (Kertész Ákos: Makra - részlet)

*

De ki a f* az a Halász János?

Szerző: rás  2011.09.12. 21:48 25 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr954929480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BB 2011.09.12. 22:18:37

Ennek kapcsán: mi a hazafiság? vagy ki a hazafi? vagy ki nem az? mit jelent a hazát szeretni? és mi a haza? Szeretjük például Ózdot? vagy a Rottenbiller utcát? az eladó nénit a sarki cukrászdából? Torgyán Józsefet? A Vivaldit hegedülő cigányt a pláza előtt? Mi a hazaszeretet? És ha már Kertész Ákos: ő talán inkább a magyarokért haragszik, nem ellenük. Szerintem.

Ismeretlen_111887 2011.09.12. 22:57:59

Szerintem pedig az a minimum, hogy Kertész Ákos bocsánatot kér a magyaroktól a szörnyű mondataiért, valamint ha önmagát is "moslékzabálónak" és "genetikusan alattvalónak" hiszi, akkor önmagától is bocsánatot kell kérnie. Néhány napja még amúgy magam is azt az álláspontot képviseltem, mely szerint meg kell vonni tőle a Kossuth-díjat, viszont ma ezzel már nem értek egyet. A rangos díjat nem a két szép szeméért kapta, hanem minden bizonnyal a kiváló írói munkásságáért és a remek irodalmi tevékenységéért, tehát emiatt biztosan nem vonható vissza tőle az elismerés. Viszont az is igaz, hogy egy ilyen díj bizony von maga után némi erkölcsi tartást és valamennyi lojalitást is. (...) Sajnos, ezeket a dolgokat Kertész képtelen volt gyakorolni az ominózus levelében, így - felfogásom szerint is - valóban méltatlanná vált eme díj birtoklására... Szóval, tényleg nem kell elvenni tőle az elismerést, hiszen erkölcsileg és lelkileg már jó néhány napja nincs is a birtokában... Egyébként pedig keményen szégyellheti magát!

KB 2011.09.13. 09:14:28

Köszönet a Makráért. Engem nem sért, bár úgy tudom, magyar vagyok. Az is igaz, hogy nem rohangálom végig a fél országot a véleményemmel, mint a felháborodottak hada. Halász előtt pedig még ígéretes jövő áll.

Szó-szóró 2011.09.13. 11:20:51

rás: nagyon jól ír Kertész Ákos. El fogom olvasni a Makrát. A Kossuth díjat én sem venném el, mert azt már megérdemelte, azért már "megdolgozott". Saját maga miatt lenne jó, ha megszólalna a kérdésben. Ha tényleg így gondolja, ahogy írta ebben a gyalázatos szövegben, akkor az nagy baj, de ha az elkeseredettség, vagy az ital szólt belőle, akkor azt jó lenne elmondani. Az ő dolga, neki lenne könnyebb, én nem várom el a magyarázkodást -csak nagyon jól esne, hogy egy ilyen jó író mégsem alja népnek tartja magát és a magyarokat.

Andris 2011.09.13. 11:56:51

Kertész remek író, a Makra pedig kiváló írás, ezért kapta a Kossuth-díjat. Miért kellene visszavenni bármit? Ilyen indoklással Szabó István is adja vissza a díjait, és kötelezzük erre Csurka Istvánt is? (És még hosszan lehetne folytatni a sort.) Miért nem lehet a helyén kezelni a dolgokat?

Ismeretlen_10155 2011.09.13. 15:32:44

Ez a tehetségtelen, politikai uborkafára felkapaszkodott bagázs, akik azt hiszik, jogosultak a haza nevében beszélni, éppen Kertész Ákos szavait igazolja azzal a nemtelen és buta reakcióval, amit kormányállásfoglalás címen fingott valaki. (Elnézést, de még ezzel a szóval is csak eufemizálok ahhoz képest, amit valóban gondolok erről a politikai nyilatkozatról.) Szóról szóra, betűről betűre igazolnak mindent. Hülyék. Hadd álljon itt egynéhány Márai-sor arra vonatkozólag, hogy mi is a haza (és mi a különbség a haza és az állam között -- ég és föld): "Nevelhetünk-e valakit hazaszeretetre? Mintha azt mondanám: 'Korbáccsal és szöges ostorral kényszerítlek, hogy szeresd önmagadat.' A haza nemcsak föld és hegy, halott hősök, anyanyelv, őseink csontjai a temetőkben, kenyér és táj, nem. A haza te vagy, szőröstül-bőröstül, testi és lelki mivoltodban; ő szült, ő temet el, őt éled és fejezed ki, mind a nyomorult, nagyszerű, lángoló és unalmas pillanatokban, melyek összesége életed alkotja. S életed a haza életének egy pillanata is. Hazaszeretetre nem tudlak megtanítani: őrült az, aki önmagát tagadja. Hazád a történelmi mértékben megnagyított és időtlenített személyiség. A haza végzet, személyesen is. Nem fontos, 'szereted'-e, vagy sem. Egyek vagytok. De úgy látom és tapasztalom, hogy te - szóval ünnepélyesen, írásban és a dobogókon - inkább az államszeretetről teszel bizonyságot és hitvallást. A hazától ugyanis nem lehet várni semmit. A haza nem ad érdemrendet, sem állást, sem zsíros kenyeret. A haza csak van. De az állam ad finom stallumot, csecse fityegőket szalonkabátodra, príma koncot, ha ügyesen szolgálod, ha füstölővel jársz körülötte, ha - férfiasan, kidüllesztett mellel - megvallod a világ előtt, hogy te szereted az államot, akkor is, ha kerékbe törnek. Általában nem törik ezért kerékbe az embert. Éppen ezért, minden államszeretet gyanús. Aki az államot szereti, egy érdeket szeret. Aki a hazát szereti, egy végzetet szeret. Gondolj erre, mikor hörögsz a dobogókon és melled vered." (Márai Sándor: Füves könyv. Helikon Kiadó, 2000. 33-34. oldal)

Ismeretlen_46946 2011.09.13. 18:28:14

@drc: Nagyon köszönöm a Márait.

Szó-szóró 2011.09.14. 10:53:34

KÁ megszólalt, de nem sok jót mondott. Emberileg nálam megbukott, írónak nagyon jó.

Fabi 2011.09.14. 11:50:07

http://kepfeltoltes.hu/view/110912/gartnerpatesz_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Ismeretlen_111887 2011.09.14. 11:51:06

Szó-szóró: Igen, most már nem vagyunk genetikusan alattvalók... Örüljünk neki. Most már csak moslékzabálók vagyunk és nem mellesleg egyedüli felelősei a holokausztnak. Ez így sokkal bájosabb... :(

Ismeretlen_10155 2011.09.14. 12:42:02

@Fabi: szép ez a kép a zsidó patkányról... de azt hiszem a rajzolóját és azokat, akiknek tetszik az effajta ellenségképet kreáló és e képzelt képet az élő emberrel együtt megalázó humor, én jobban szánom, mint Kertész Ákost. ;-)

Ismeretlen_46946 2011.09.14. 14:28:11

@drc: Gondolkodtam, hogy töröljem-e Fabi "kommentjét", de úgy döntöttem, hagyom, ez is jellemző a "vitára".

BB 2011.09.14. 15:04:03

"...magában megállapítja, hogy milyen frappáns és ellenállhatatlan humora van neki."

Pocakos 2011.09.14. 21:38:50

http://www.nepszava.hu/articles/article.php?id=469902

Ismeretlen_46946 2011.09.14. 22:08:10

@Pocakos: Köszönöm.

Szó-szóró 2011.09.15. 14:40:43

rás: 1. a fabi féle mocsadék nem volt jellemző a vitára. 2. A rasszista vádlottból (ká) vádló szeretne lenni? Milyen erkölcsi alapon? És ehhez ti asszisztáltok, sőt dicsőítitek? Ha ká még rasszistább, közönségesebb mondatokat ír le, akkor szobrot is fogtok neki emelni? Elnézést rás, de nagyon meglep, hogy a te toleranciádba még ez is belefér.

Ismeretlen_46946 2011.09.15. 16:58:30

@Szó-szóró: 1./ természetesen nem az itt folyó vitára gondoltam a mocsadék kapcsán 2./ Mint talán eddig is kiderülhetett, Kertész Ákost - és az általa mondottakat - nem tartom rasszistának: egy elkeseredett magyar ember indulatos mondatai voltak saját népéről, társadalmáról.

Andris 2011.09.15. 18:00:32

Szó-Szóró: én nem láttam dicsőítést, ez most olyan volt, mintha johnny írta volna.

BB 2011.09.15. 18:55:04

Ők például nem gyalázzák a magyar népet, és nem is zsidók: http://tinyurl.hu/dy5M/

Ismeretlen_111887 2011.09.15. 21:35:48

@Andris: Úristen, már negatív példaként emlegetsz? Miért?

Andris 2011.09.16. 11:33:56

johnny: Azért, mert olyan stílusban írt, ahogy te szoktál sokszor: feleslegesen túlozva és ferdítve. A személyes véleményem az, hogy Kertész írásában vannak tévedések, a harag rossz tanácsadó. Íróként (sőt:sikeres íróként) tisztában kell lennie a szavak erejével, és a várható reakciókkal. Ha pedig ezt komolyan gondolja, az ő dolga, én nem fogok felháborodni rajta, joga van a véleményéhez.

BB 2011.09.16. 12:07:37

Hozzátenném még: mit változtat az, hogy Kertész Ákos bocsánatot kér? Mást fog gondolni ezután? Ez olyan, mint amikor Zuschlag bocsánatot kért a beszólásáért: és? Részeg volt? Nem. Dühös volt, meggondolatlan? Nem. Ő ilyen, legfeljebb soha nem fogok arra a pártra szavazni, ami képes volt teret engedni az ilyen bunkóknak.

Ismeretlen_10155 2011.09.16. 12:20:21

@BB (22.) azért tudod, az számít, hogy Kertészt rákényszerítik-e a bocsánatkérésre. ilyen "bocsánatkérésket", nyilvános önkritika gyakorlását ugyanis eddig csak a totális diktatúrák, a nácik és a kommunista pártok személyi kultuszos diktatúrái vártak el az "alattvalóktól" állami szinten. ennek fényében én meg úgy gondolom, hogy aki tényleg azt várja el Kertész Ákostól, hogy azon a kiigazításon túl, amit az Amerikai Népszavában megtett a "genetikus" jelző miatt (amit persze csak az értett félre, aki nagyon félre akart valamit érteni), még nyilvános önkritikát is gyakoroljon dicső államunk dicső kormányának dicső nyomására, az tényleg alattvaló, mert benne van a vérében a térden csúszás és ugyanezt várná el másoktól is. ;-)

Ismeretlen_10155 2011.09.16. 12:21:43

@Andris: gratulálok, te lettél -nak az úristen! =))
süti beállítások módosítása