Nosztalgiára hajlamos ember lévén, Anita Ekberg halála alkalmából tegnap este a Duna TV-n megnéztem Az édes élet-et. (A tévécsatorna valamilyen földön túli megérzésből tűzte műsorára.) Ellentmondva az előző bejegyzésben felidézett emlékeimnek most nem láttam gyenge színésznek Ekberget, tökéletesen alakította az elkényeztetett amerikai filmsztár paródiáját. És a gyönyörű Anouk Aimée szépségét se volt most titokzatos. Viszont újra megérintett az a gyöngéd szeretet, ahogy Fellini a kurvákat, melegeket, transzvesztitákat, bohócokat ábrázolja. Meg Rómát.

Szenilis vagyok, de ez annyira fontos film volt, hogy az elmúlt évtizedekben többször láttam, és szinte minden jelenet "visszajött", ahogy néztem a (kicsit hosszú) filmet. És bosszúsan kellett felfedeznem, hogy cenzúrázott változatot látok.

Van, ugye, az a jelenet, amikor Sylvia (Anita Ekberg) fölszalad a Szent Péter székesegyház kupolájába, állnak a teraszon Marcellóval (Mastroianni), és a szél lefújja Sylvia "bíborosi" kalapját. Nevetve néznek utána. Ennyi. A jelenet üzenete világos: egy széllelbélelt nőcskét látunk... Vagy mégsem? Az eredeti változatban a kamera nézőpontjából a bíborosi kalap beteríti Rómát. Annak idején (1960) az egyház tiltakozására az olaszországi forgalmazásban ezt lehagyták, de a külföldi kópiákban megmaradt.(Megjegyzem, gyanús, hogy lemaradt valami a filmet kezdő képsor, a Krisztus-szobrot szállító helikopteres jelenet végéről is, de erre nem emlékszem biztosan.)

A másik a film vége felé Nadia sztriptíz-jelenete: a végén a bugyin kívül csak a nercstóla marad rajta, vágás, és a stóla Marcello kezében tűnik fel, mi pedig nagyon távolról látjuk a fedetlen keblű(!) Nadiát. Kimaradt az a "fülledt erotikájú" jelenet, hogy Nadiát "kigurítják a nercből...

Ami a döbbenetes: nem a magyar forgalmazó cenzúrázott: a filmet, illetve részleteit, így találtam a youtube-on is.

Az viszont magyar "bűn" (vagy én voltam figyelmetlen), hogy a szinkronban mintha elveszett volna Paparazzo azóta emblematikussá vált neve.

Szerző: rás  2015.01.14. 12:16 Szólj hozzá!

Címkék: film cenzúra Az édes élet

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr87073203

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása