"A hagyományos regény a hagyományos időfelfogáson alapul. Percek követnek perceket és évek éveket, egy perc pontosan egy percig tart, és egy év egy évig. Ez az időtartam, amelyet gépiesen jelez az óra és a kalendárium. Bergson mutatott arra rá, hogy a valóságos tartam, az idő, amelyet a lélek valóságában élünk át, egészen más. A valóságos tartamot az élménytartalom határozza meg. Vannak napok, amelyek oly eseménytelenek, hogy valóságos tartamuk semmi. Azonkívül a valóságos idő nem mindig követi a kronológiai sorrendet. Vannak pillanatok, amelyek később történnek meg a lélekben, mint az óra szerint utánuk következő pillanat.
Ennek az időfogalomnak, a bergsoni durée réelle-nek az alapján áll Proust. Könyvében pillanatokig tartó események és helyzetek leírása olykor száz oldalt foglal el, míg máskor éveket elintéz egy mondatban. Nem a mechanikus időt regisztrálja, és nem azt keresi, hanem a valóságos időt.
A valóságos idő Proust szerint kívül esik a köznapi értelemben vett realitáson. Ez az idő csak a lélekbenvan. Pontosabban: az emlékezetben. Az emlékezet a tulajdonképpeni élet. Önmagában semmi sem szép, nem is csúnya. Csak a lélekben lesz valamilyenné, azáltal, hogy emlékeztet valamire...
Ez az emlékezet, amelyről Proust beszél, nem az a gépies, gondolati visszaemlékezés, amely mindenkinek mindig a rendelkezésére áll, és az amúgy is halvány valóságnak még halványabb mását reprodukálja. Van egy másik önkéntelen visszaemlékezés, és erről beszél Proust.
Ez a fajta emlékezés az akaratunktól teljesen függetlenül, váratlanul szokott rátörni az emberre. Talán a tárgyakba van belebűvölve, gondolja Proust, mint a régi mondák szellemei, és mi szabadítjuk ki őket a tárgyakból...
...Az emlékezésnek ezekben a pillanataiban élünk csak igazán...." (Szerb Antal: Hétköznapok és csodák)
*
Befejeztem az ötödik kötetet (A fogoly lány), jöhet az első.
Utolsó kommentek