Itt volt kamaszkori legjobb barátom, J egykori felesége, P. Ők vagy 35-40 éve elváltak, J több mint tíz éve halott. J-vel a 60-as évek végén megszakadt a barátságunk, P hosszú ideig külföldön élt, nem volt kapcsolatunk. Valamikor a 90-es években jött haza, véletlenül futottunk össze, már nem emlékszem pontosan, talán egy koncerten. S ha J-vel nem is, vele felújult a baráti kapcsolat. Felidézte - amit akkorra már elfeledtem -, hogy amikor J bevonult katonának, rám bízta, hogy vigyázzak a barátnőjére. 

Sok okból nem találkoztunk már évek óta, csak e-mailek révén tudtunk egymásról. Ma végre itt volt, és az általam készített finom vacsora mellé meglepetéssel is szolgáltam. A múltidézés - régi lakások emlegetése - során vagy ötven évvel visszamenőleg lebuktattam a volt, akkor még férjeként funkcionáló férjét. J egyik lakásáról a felhőtlen ifjúkor vége jutott eszembe, azé az ifjúkoré, amikor számomra természetes volt, hogy a barátaimhoz előzetes bejelentés nélkül (még nem volt mobil telefon), bármikor felugorhattam. Ez történt akkor is, valamely napsütötte délelőttön. Becsöngettem J-hez, aki résnyire nyitott ajtót, és közölte, hogy most nem tud beengedni. Mondom, az idők szomorú változásának példájaként idéztem fel a dolgot, s emlékeimben az akkori J egyedülálló volt, hiszen mi másért gondolhattam, hogy bármikor beállíthatok hozzá, és mi másért maradt meg keserű emlékként, hogy akkor nem engedett be. P nevetve közölte, hogy akkor már házasok voltak...

Szerző: rás  2023.05.14. 22:09 10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr3918124072

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

látjátok feleim szümtükkel 2023.05.16. 21:23:39

Hát ez a világ rendje. Amikor a fiatalok párt találnak, becsuknak egy ajtót a hátuk mögött és nem mindenkinek nyítják ki. Aztán egyszer azt veszik észre, hogy egyedül vannak, és elkezdik keresni az ajtókat.
Te szerencsés időben nyitottad azt az ajtót. Sajnos sokan és sokszor csak az ajtót találják, találjuk, már nincs az ajtó mögött senki. Ekkor csodálkozunk magunkra, hogy miért nem próbáltuk korábban.

látjátok feleim szümtükkel 2023.05.18. 09:15:52

@rás:

Emlékszel az Ilyenek voltunk ( 1973 )című filmre?

Általában minden ember életében eljön az a pillanat, amikor már nagyon ráér, és olyan kérdésekre keresi a választ, amit régen elfelejtett feltenni. Leggyakoribb kérdés, miért is nem kérdeztem meg időben anyámtól ennek, vagy annak az ételnek a receptjét, közben elfelejtve azt, hogy azért, mert a saját ételének recetjén dolgozott. Ebben a folyamatban a látás a legszebb. Visszalátunk a múltba, és nem gondolunk rá, hogy a jövőbe meg nem látunk. Pedig még ezekben a pillanatokban is van jövő. Én úgy tapasztalom, akadnak emberek, akik nem a múltat vizsgálják, hanem a jövőt tervezik, és azt ami előre visz. Ez a baja a magyar politikai elitnek, ők sem a jővőt tervezik, hanem a múltba akarnak visszajutni. Nekik még nem jutott eszükbe, hogy milyenek voltak. De vannak akik tartják eléjük a tükröt: 24.hu/belfold/2023/05/18/egyetemi-alapitvanyok-kuratorium-alkotmanybirosag/

rás · http://ras2.blog.hu 2023.05.18. 18:53:35

@látjátok feleim szümtükkel: Én a tegnap látott filmre sem emlékszem, nem hogy egy ötven évvel ezelőttire. Viszont emlékszem Kölcsey versére, a Husztra: "Régi kor árnya felé visszamerengni mit ér?" De ettől még merengek, miközben azért a messze jövendővel öszvevetem a jelenkort, de sem ez, sem az nem tesz boldoggá. De persze "Hass, alkoss..."

nagyi egy 2023.05.20. 17:19:56

aranyosak vagytok ezzel a régnosztalgiával és kontrajövővel, direkt írtam így.
Amikor az ember már házas és gyerekei születnek még lehetnek családi barátaik és összejárhatnak. Aztán kiderül, hogy barátok elváltak, s így eltávolodnak a
család barátai. A gyermeknevelés, ha lelkiismeretes egy szülő rengeteg időt vesz igénybe. Nekem egy idióta párttitkár, természetesen gyermektelen/ azt mondta, hogy miért foglalkozunk annyit a gyerekeinkkel, mert az állam neveli őket. A jövőt illetően az a vágyam, hogy megérjem legalább egy dédunokám születését, s a két kisebb unoka diplomáját. És mit ér egy felszínes barátság ahhoz képest, hogy amikor tíz óra felé este leültem olvasni, amikor úgy éreztem ma már derekasan helytálltam a munkahelyemen s itthon is.

látjátok feleim szümtükkel 2023.05.20. 20:37:48

@nagyi egy:

Sok igazság van abban amit írtál, de én elsősorban a saját családomban el nem hangzot kérdésekre gondoltam. Pl. Soha nem kérdeztem apámat az ő apjáról, így a nagyapámról alig tudok valamit, igaz őt nem is ismerhettem. De a másik nagyapám szüleiről sem tudok semmit, pedig tőle meg tudtam volna egy-két dolgot kérezni, és érdekes, hogy az anyám sem beszélt soha róluk.

nagyi egy 2023.05.20. 21:48:23

@látjátok feleim : a felmenőimről részleges tudásom van.Anyám mesélt egy keveset róluk.A nagymamám is egy-két dolgot elmondott, főleg a szüleimről. A férjem családjában amikor oda kerültem napi téma volt a vészkorszak. Nekem is van hiányérzetem. A nagyszüleim szüleinek esküvőjén például nem volt törvényes anyakönyvezés. XIX. század eleje, de lehet, hogy még előbb.

látjátok feleim szümtükkel 2023.05.21. 18:49:23

@nagyi egy:

Az apósomék esküvőjén volt anyakönyvezés, és még azt is elrontották. Anyosom meghalt az elrontottt névvel és kiadták az anyakönyvet, de amikor a papa meghalt, közölte az anyakönyvvezető, hogy ilyen néven nincs születési anyakönyvezve, és a gyereke, meg az unokája sem jogosult a név viselésére. Nagy győzködés után az anyakönvyvezető elitézte, hogy a papának a születési nevén adták ki az anyakönyvét, a gyekeke és unokája meg kaptak miniszteri engedélyt az addig viselt családnév további használatához.
A galiba oka az volt, hogy a papap anyja meghalt a születése után, és egy család örökbe akarta fogadni az isten háta mögötti kis faluban még a kilencszázhuszas években. Valamit vahol elrontottak, mert a születési névhez hozzáírták az örökbefogadó családnevet és így élt 93 évet, de ezzel senkit nem zavart. Szóval ilyen és hasonó dolgok miatt érzem úgy, hogy amikor mód lenne kérdezni, akkor nem tesszük fel azokat, aztán meg hiányérztünk támad, pl. arról hogy a szüleink hol ismerték meg egymást, és sok hasonló kérdést.
süti beállítások módosítása