A Facebook ma dobta fel 7 éves emlékként ezt az akkor - exhibicionizmusból kifolyólag - ott is közzétett bejegyzést. Most exkluzív ismétlés blogom olvasói (és a magam) számára.

***

in memoriam Máté

Kerek születésnaphoz közeledve fogamzott meg bennem a gondolat, hogy önéletrajzi sorozatot indítok, jórészt korábbi bejegyzésekre alapozva. Rögtön eszembe jutott, hogy „Cserepek” – Máté kezdett valamikor ciklust ezzel a címmel saját életéből, aztán Ancsa abbahagyatta vele; egy gyönyörű darabjára emlékszem, amelyben Krisztiánnal való megismerkedését írta meg. Az ”in memoriam” nem csak ennek szól: kétszer írtam bővebben nevelőotthoni múltamról, mindkétszer az ő – w.m. – valamely blogbejegyzésének hatására. Az itt olvasható (csekély változtatásokkal) a 2008. október 16-ai poszt megismétlése. Aktualitását az adja, hogy a budapesti Alföldi utcai gyermekotthon a most kirobbant, állítólagos pedofilügy színhelye, és én ott kezdtem „munkás” életemet. Az utca akkor Kállai Éva nevét viselte. (Nem ehhez a történethez tartozik, hanem az élethez, az élet furcsa véletleneihez: Kállai Éva lányával együtt voltunk Vlagyimirban, ő szegedi, én budapesti egyetemistaként, és a barátom lett.)  

Réges-régen, a történelem előtti időkben (1965-ben), érettségi után gyermekfelügyelőnek mentem a Fővárosi Gyermek- és Ifjúságvédő Intézet szellemi fogyatékosoknak fenntartott átmeneti otthonába. (Tanár akartam lenni, és oda volt protekcióm.) Egyhónapos nyári munkáról volt szó (minden nyáron dolgoztam valamit), hiszen ősszel majd úgyis megyek egyetemre.

Az első nap szörnyű élmény volt, azt hittem, nem hogy egy hónapot, azt a napot se fogom kibírni. A „szellemi fogyatékos" nagyon tág kategória, de semmiképpen nem férnek bele az elmebetegek (skizofrénok, epilepsziások stb.), márpedig itt ilyenek is voltak a vízfejűek, imbecilis képezhetetlenek és a „hivatalos" skála túlsó végét képező, tulajdonképpen teljesen normális gyerekek mellett; utóbbiak nagyrészt a családi körülmények, az ingerszegény környezet vagy más okok miatt két-három évvel lemaradtak saját korosztályuktól, ami 10–12 éves korban feltűnő, de, mondjuk, harminc évesen már nem. Szóval széles volt a skála.

„Átmeneti" volt az intézet, vagyis a – különböző okok miatt – állami gondozásba vett gyerekek ideiglenes elhelyezésére szolgált, de volt, aki már 13 éve „ment át". A gyerekek (fiúk, lányok) 6-18 év közöttiek voltak – én nem egész 19. Az intézet kissé túlzsúfolt volt: a kicsik 30 (emeletes)ágyas hálótermeiben esetenként ketten-hárman aludtak egy ágyban, és fogyatékosokról lévén szó, jó eséllyel közülük az egyik ágybavizelő volt. 20-30 gyerekre jutott egy nevelő (gyermekfelügyelő). Rendet csak az tudott tartani, aki nemcsak üvöltött, hanem ütött is – vagy legalábbis tudták róla, hogy szükség esetén üt. Szilfidebb, középkorú kollegina számára asztalos férje esztergált nevelőeszközt. Én persze azonnal megfogadtam, hogy soha, egy ujjal sem... ezt aztán nem tartottam be. Az intézet a város közepén volt, tágas, de mégiscsak zárt, unalmas udvarral, ezért a gyerekeket igyekeztünk kivinni, nekünk is jobb volt. A legkézenfekvőbb célpont a közeli Köztársaság tér volt. Kiérkezve klottgatyára vetkőztettük („a gyerek fogyóeszköz, de a ruha leltári tárgy"), majd szabadon engedtük őket. A második-harmadik nap a Hűvösvölgy volt a célpont (nagy ruháskosarakban vittük a kaját); a villamoson mellém sodródott egy kb. tízéves, szőke, kék szemű kisfiú – Attila –, megfogta a kezem, és azt kérdezte: „Bandi bácsi, szólíthatom apukának?" Szólíthatott. Ő lett az első kedvencem.  (Megjegyzés: soha, se előtte, se utána nem szólítottak Bandinak, csak ott.)

Aztán egy-két hónap múlva a kicsiktől átkerültem a nagyokhoz, mert kiderült, hogy értek a gyerekekhez. És mint az előző mondatból kiderült, ottragadtam. Nem vettek fel az egyetemre, és én megszerettem a munkát, a gyerekeket, a helyet, önmagam „Bandi bácsi" mivoltát – ami különösen érdekes volt, amikor 16-18 éves lány szólított így. Már tudtam, ez lesz az életem, az „iparengedély" miatt ugyan elvégzem majd az egyetemet, de ide jövök vissza. Közben egy új – jó politikai kapcsolatokkal rendelkező – igazgatónő (megint a véletlen: bő évtizeddel később az ő lánya kolléganőm lett a Rádióban) „konszolidálta" a viszonyokat, ősz végén már csak egy gyerek aludt egy ágyban.

A második kedvencem Pista lett, egy 16 éves, értelmes, pimasz srác. Egy alkalommal ön- és közveszélyes módon szemétkedett velem, és én – míg vacsorára tereltem kb. 40 fős nyájamat – őt leküldtem abba az alagsori helyiségbe, ahol kollégáim szokták elintézni a renitens gyerekekkel „lovagias" ügyeiket. Pista rendben ott várt. – Üssön meg, nyugodtan, engem az apám drótkötéllel vert! – ezzel fogadott. Beláttam, ezzel nem konkurálhatok. Leültünk, egy jó órát beszélgettünk, „lelkiztünk", barátokként álltunk fel. Néhány héttel később felajánlotta, hogy beajánl Budapest egyik leghíresebb galerijébe, az Almássy téribe. Hárítottam.

Attilát aztán elvitték egy vidéki intézetbe; évekkel később egyszer találkoztam vele: tagbaszakadt péklegényként borult a nyakamba. Pistát alkoholista apja kivette az intézetből, dolgozzon, keressen pénzt; többé nem láttam (de lehet, hogy még egyszer-kétszer visszalátogatott, nem emlékszem).

Aztán fölvettek az egyetemre, én minden nyáron egy-egy hónapot nevelőotthonokban dolgoztam, és egyetem után ugyancsak nevelőotthonba mentem dolgozni.

Aztán fél év után elmenekültem a pályáról.

 

Szerző: rás  2023.09.10. 15:59 10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr8918211311

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

látjátok feleim szümtükkel 2023.09.22. 09:10:12

Indítsd el azt az életrajti sorozatot. Nem magadért, hanem az utódokért.
Mert az utódok nem fogják tudni első kézből azt, amit az előttük élt korosztályok átéltek, csak akkor, ha annak nyoma marad.

Építkezéskor a mester azt mondta, hogy a tetőre ahová szükséges, ne horganyzott bádogot rakjunk, hanem műanyagot, mert az örök életre szól. Kb. 10 év múlva hóolvadáskor bementem a tetőtéri gardróbba, vizes volt a mennyezet. 10 év volt az örök élet.

A történelem azt már bebizonyította, hogy a papír és az írott szó örök életű. Most csak arra kell vigyázni, hogy ne a technika határozza meg a rögzítés módját, mert a nyomtatott szöveg is elhalványulhat ( lásd bolti nyugták fél év után már nem olvashatók ), továbbá a régi visszahallgatási vagy olvasási technológiát is elfelejthetik egyszer, sőt nagyon gyorsan.

Ha van régi szalagos írógéped, és van hozzá erőd, az nagyon sokig olvasható rögzítést ad. Még az sem lesz baj, ha itt-ott javítatlan elütésekkel lesz tele.

rás · http://ras2.blog.hu 2023.09.22. 14:01:32

@látjátok feleim szümtükkel: "Életcserepekből" - úgy is mint életrajz - 12 darab olvasható a blogon. Vannak más sorozatok is pl. Séta-történetek, s ezekből akár össze is állna egy önéletrajzi könyv, de 1./ lusta vagyok hozzá; 2./ nincsenek utódaim.
A szalagos írógép ötletétől (pláne, ha nem elektromos) elérzékenyültem.

látjátok feleim szümtükkel 2023.09.22. 21:56:30

@rás:

Nekem egy vérszerinti, és sok nem vérszerinti van. Nem csak az utód, aki vérünk, hanem az is, akire bárhol bármikor valamilyen hatással voltunk, vagyunk. A hatásunk akkor is létezik, ha nem észleljük közvetlenül.

A te hatásod abban csúcsosodhat ki, ha leírod azokat az éveket, tapasztalatokat, amiket akkor gyűkjtöttél, amikor ott voltál, ahol, és azt csináltad, amit szerettél. Mert más dolog ilyeneket annak a tollából megismerni, aki benne volt az "élet sűrűjébe", mint a politika elferdített propagandájából, és olyanok tollából, akik "kutatják" a múltat, de nem élték meg. Van erre egy nagyon jó könyv, Gémes Eszter Mindig magam című életrajza. /moly.hu/konyvek/gemes-eszter-mindig-magam

Én arra felé voltam fiatal, anyám hasonló korú volt, mint ez az egyszerű asszony, apám azon a részen volt gyerek, és megdöbbentett, hogy milyen pontosan írta le azt az életet, amit a családomon keresztül, az ő elmondásukból valamennyire ismertem. Ez egész életemre meghatározó élmény volt, és soha nem volt gondom azzal, ha egyedül kellett döntenem, csinálnom bármit, mert ez a nő megmutatta, hogy milyen az igazi élet küzdelme. Ebből értettem meg a nagyszülém özvegyi sorsát, és talán emiatt szerettem az összes rokon közül legjobban a nagymamámat, és a fiatalon elvált, kétgyermekes nagynénémet. Ebből értettem meg, hogy az élet értelmét a küzdelem adja, nem a pénz és a hatalom.

Volt ( van?) egy költőnő, a hetvenes évek elején, aki 15 évesen írt egy vékonyka könyvet, és utána eltűnt az irodalomból. Ennek ellenére még most is találkoztam egy facebook bejegyzésben azzal, hogy milyen csodás verset írt. Ez a véleményalkotó egy, én a kettő utódja vagyok, mert még mindig emlékszem arra a szép versére, amit 18 évesen olvastam. Én tovább is adtam már többször, tehát "szaporodtak " azok, akik tudnak róla.

Szerintem van még dolgod.

rás · http://ras2.blog.hu 2023.09.22. 22:10:15

@látjátok feleim szümtükkel: Értem, amit mondasz, igazad is van. A blog bejegyzései is immár 15 éve többségében azért születtek/születnek, hogy hassak velük. És lényegében erről szólt 18 év tanítás is.
Hogy miért nem írok mégse könyvet, annak egyik oka a már említett lustaság. A másik, hogy úgyse találnék rá kiadót, terjesztőt és vásárlót.

látjátok feleim szümtükkel 2023.09.23. 08:20:08

@rás:

Azért megírhatod, később lesz rá vállalkozó. Sok régi kézirat csak száz évekkel később lett érdekes. Amikor majd a rendszerváltás előtti időszakot kutatják, akkor hiteles forrásá válik.

Egyébként rám is hatottál, meg azokra is akik ide jártak-járnak, tehát már biztosan van minimum egy utód, sajnos már nem húsz éves.

egy nagyi 2023.09.23. 17:47:17

@látjátok feleim szümtükkel: nem akarlak kiábrándítani, de manapság úgy lehet valamilyen kevésbé ismert szerzőnek egy művét kiadni, ha valamilyen magánkiadóba leperkál egy-két millió Ft-ot. Amely kiadás sohasem hozza be az árát. Ugyanis nincs mögötte az marketing tevékenység, amellyel egy ismertebb kiadó rendelkezik. Így is jó, ha ők is nullszaldósra kifuttatnak egy kiadványt. A magánkiadásban sokszor olyan pocsék a szerkesztés, mert nem mindig szakember végzi el a munkát. Ami rást illeti én tökéletesen megértem őt pedig nekem van pár utódom. Nincs nálunk nemzedéki konfliktus, átjárás van a felfogásaink között és tanulunk a fiataloktól mi

egy nagyi 2023.09.23. 18:00:12

is. Egyébként feltételezem, hogy rásnak sokkal több mondanivalója és valóságismerete van, mint, ami a blogokban disztingváltan megjelenik. Az elhallgatások fontosabbak sokszor s az utókornak is érdekesebb lenne. Az olvasók nem mindig akarnak a mélybe látni, ugyancsak felszínesek. Felvetődik a kérdés, kinek, minek szerkessze meg a blogjait. Akik követjük, kedveljük őt, szívesen beszélgetünk vele, egyelőre az a legfontosabb, hogy nincs komolyabb baja.

rás · http://ras2.blog.hu 2023.09.23. 20:03:09

@egy nagyi: Köszönöm a megértést - és az - alig burkolt - aggódást. Jelentem: teljesen jól vagyok - már amennyire ez 77 évesen lehetséges.
Ami a feltételezett "elhallgatásokat" illeti, azt gondolom, a tizenöt év bejegyzéseiből minden lényeges kiderült, amit a világról gondolok, ahogy az is, hogy kik és mik voltak a leglényegesebbek az életemben. (Jó, persze a magánéletemet illetően tényleg szűkszavú voltam/vagyok.)

egy nagyi 2023.09.23. 20:50:33

@rás:nem a magánéleted vonatkozásában gondoltam, hanem azokról a még mélységesebb társadalmi problémákra, amelyek a maguk naturalizmusában esetleg viszolygást váltanak ki az emberekből.Egyébként a 15 éves gondolkodásod nagyon megnyerő. Amiről én beszélek ahhoz egy vadonatúj elemző szociológiai munkát kéne írni, felhasználva a blogod által való gondolkodásod és az általa levont konzekvenciáidat. Sajnos megy az idő.

látjátok feleim szümtükkel 2023.09.23. 21:13:36

@egy nagyi:

Igazad van, és ez nagyon pontos megfogslmazás:" Az elhallgatások fontosabbak sokszor s az utókornak is érdekesebb lenne."

Mégsem gondolom, hogy a szakma szabályai szerinti emlékirat kéne írnia., Elég lenne, ha leírná a gondolatait, tapasztalatait, véleményét, elhallgatásait, aztán majd az utókorban egy utód megszerkeszti. Olvassátok el Gémes Eszter könyvét, úgy jobban megérthető mire gondolok.

Minél több a mögöttem lévő év, annál több bennem a kérdés, hogy x-től, y-tól, anyámtól, apámtól miért nem kérdeztem meg ezt, azt, amazt. Pl apámtól, hogy milyen volt a harmincas években a németeknél dolgozni, vagy mit csinált amikor itthon munkaszolgálatra elvitték a háború alatt. Már nincs kitől kérdezni, és a tüske egyre jobban szúr, hogy milyen sok mindent nem tudtam róla. az onnan hozott kis vasláboskám, és v mélyen hallgat. Ras ilyen értelemben a társadalmi apám, a mai fiatalok apja. 20-30 év múlva feltenném magamnak a kérdést, miért nem kérdeztem meg tőle amikor volt rá lehetőségem?
süti beállítások módosítása