Ez Siegfried Lenz 1978-ban megjelent regényének a címe - de nem erről akarok írni, csak eszembe jutott egy másik, hasonló gyűjteményről, amit ma láttam, és felkavart.

A Németországtól a második világháború után elcsatolt Kelet-Poroszországból, Mazúriából származó Lenz regénye az elvesztett otthonról szól, meg arról - az ellen -, ahogy ezt a veszteséget, az akkoriban még sokak számára élő, sajgó sebet életveszélyes és amúgy irreális politikai törekvésekkel próbálják orvosolni.

Temetésen voltam egy egykori "sváb" faluban. A rokonok, ismerősök utána a község közösségi házában ültek le beszélgetni, falatozni. Egy idő után kicsit unatkoztam, és elkezdtem körülnézni. A mennyezet alatt két falon polc futott végig főleg egykor használt háztartási eszközökkel, sajtártól a tökgyalun át szódásüvegig, meg egy régi rádiókészülék. Amikor fölálltam, a székem mögött, a falon kétnyelvű tablókat fedeztem fel. Az egyik a helység 19.  századi térképének precíz másolata volt, magyarázatokkal. A másik címe "A kitelepítettek - betelepítettek" volt. Utcák szerint sorolta fel azokat, akiket 1946-ban Németországba telepítettek ki, de azokat a német nemzetiségűeket is, akik maradtak. Rákérdeztem: a sógornőm rokonsága nagy részének is távoznia kellett; a nagyapja - másokhoz hasonlóan - azért maradhatott, mert a bányász volt, szükség volt rá, s az utolsó pillanatban az illetékesek úgy döntöttek, hogy csak a parasztoknak kell távozniuk.

Rövid történelmi magyarázat: az 1945. júliusi potsdami konferencián a győztes nagyhatalmak kimondták a német nép kollektív bűnösségét, és elrendelték a német nemzetiségűek kitelepítését Lengyelországból, Csehszlovákiából és Magyarországról. (Igen, etnikai tisztogatás...) Túl a magyar kormányt is kötelező döntésen, az akkori koalíciós pártok közül elsősorban a Nemzeti Parasztpárt és a Kommunista Párt szorgalmazta elsősorban a németek kitelepítését. Az alapelv az volt, hogy aki az 1941-es népszámláláson német nemzetiségűnek vallotta magát, annak távoznia kellett - függetlenül attól, hogy a háború alatt a hitlerista Volksbund tagja vagy közismert antináci volt. Végül is a kb. négyszázezres magyarországi németség felét telepítették ki, mert 1947-ben leállították a folyamatot.

Epizód (mert anélkül nincs igazi elbeszélés): a beszélgetésbe bekapcsolódó egyik rokon nevetve meséli, hogy a 60-as évek elején egy falubeli - tréfásan? komolyan? - megjegyezte: kéne egy újabb kitelepítés, mert már kinézett magának egy "sváb" házat.

A szembelévő falon egy egészen más tablót fedeztem fel; a címe valami olyasmi volt, hogy "30 év kulturális sikerei". A Magyarország-térképre felkasírozott fényképek a község iskolai kórusainak, néptáncosainak fellépéseit örökítették meg. Az amúgy sablonos összeállítás igazi érdekessége a 30 év kezdő dátuma volt: 1955. április 4.

Amit kommentárként meg akarok jegyezni, az a dolog - a saját múltra való emlékezés - természetessége.

 

Szerző: rás  2023.11.14. 22:04 16 komment

Címkék: történelem svábok helytörténet

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr9118258821

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

egy nagyi 2023.11.15. 00:23:47

rás: a mi városunk átélte ezt a kitelepítést, mert nagy lélekszámban éltek itt svábok, van német temetőrészlegünk, polgármesterünk minden évben megemlékezik az induló vonat napján. A szomszédasszonyom férje sváb származású és készült vele egy riport egy dvd-én, lejátszottuk, már rég nem él az úr, akkor volt fiatal felnőtt férfi. Lényeg, voltak itt Volksbundisták, de nem nagy létszámban, a nagy többségű sváb emberek nem voltak bűnösök. Azt meg olvastam valahol a lakosság csere következtében az ő helyükre a Felvidékről telepítettek be családokat.
Nálunk legalább öt nemzetiségi csoport van a városban.
Mondtad, hogy nem szeretnél kizárólagosan zsidó tárgyú könyveket olvasni, szíved joga, most én egy többszerzős zsidó tárgyú könyvbe vagyok belebújva.

Egyszer kaptunk valakitől ajándékba egy könyvet, amely a német nemzetiségiekről szól, nem régiben mondtam a férjemnek, hogy azt szeretném következőként elolvasni, de lehet, hogy nehéz lesz, mert történész írta.

látjátok feleim szümtükkel 2023.11.15. 17:52:24

@rás jól vagy?

A hét végén garázst rendeztünk ( ami csak félig lett rendezés ). Találtam egy reklámtáskában 5 kerek fémdobozt, teli diaképekkel, amelyek egy ismerősünkről maradt ránk. A doboz belsején fel van sorolva minden dia, és a témája, pl. Földosztás, vasmű, talán kitelepítés is, és minden aktuális téma, amiről diát lehetett készíteni. Még nem jutottam hozzá, hogy megnézegessem, mert elő kell kotorni a diavetítőt is, de örülök a felfedezésnek. A múlt mindig érdekesebb, mint a jövő, mert az már megtörtént, a jövő meg kiszámíthatatlan.

rás · http://ras2.blog.hu 2023.11.15. 21:31:29

@látjátok feleim szümtükkel: Igen, köszönöm, jól vagyok, ez még nem az én temetésem volt. :)

"A múlt mindig érdekesebb, mint a jövő, mert az már megtörtént, a jövő meg kiszámíthatatlan." Ezen egy kicsit elmorfondíroztam. A múlt tényleg érdekes (történelemtanárként nem is mondhatok mást), de a jövő kiszámíthatatlansága szerintem érdekesebb, izgatóbb - még ha félelmetes is.

Dupla · https://doppeldupla.home.blog/ 2023.11.17. 09:33:48

Először egy Nádas idézet a Párhuzamosból: "Azt sem felejtette el, hogy a magyaroknak mindenki sváb, aki német, mert a gyűlölködésük miatt egy fogalom korrekt definíciójára sem képesek." (A Párhuzamosban minden fontos magyar témára akad idézet). Nagyon helyesen használod az ""-et.
Családunk történetében is nagy szerepe volt a kitelepítésnek. Apai dédnagyanyám anyja osztrák volt, apja szegedi származású asztalosmester. Dédnagyanyám törte a magyart, de magyar hangzású vezetékneve volt. A nyelvhasználat alapján vallotta magát németajkúnak. Anyai dédnagyanyám csak nagyon idős korában tanult meg magyarul. Mindkettő kitelepítés listára került. Egyikük a családi hagyomány szerint azért maradhatott, mert egy agilis nagynéni felment Pestre a minisztériumba és elintézte, hogy maradhasson. A másik nevét megtaláltam egy hivatalos hirdetményben, melyben visszavonták a kitelepítési határozatot. Szerintem is szép az emlékezés természetessége... de elismerem azt is, ha valaki nem akar emlékezni, vagy nem gondolja úgy, hogy a múltból kell építeni a jövőt.

rás · http://ras2.blog.hu 2023.11.17. 11:06:15

@Dupla: "elismerem azt is, ha valaki nem akar emlékezni, vagy nem gondolja úgy, hogy a múltból kell építeni a jövőt."
Ezen azért elgondolkodtam. Ha valaki tudatosan nem akar emlékezni, amögött valami defektus, trauma áll(hat). És ez a magyar társadalom nagy részére igaz, s ez a "múltnélküliség", a hagyomány megtartó erejének a hiánya részben magyarázat a társadalom sanyarú mentális állapotára.
Nem vagyok benne biztos, hogy a múltból "kell" építeni a jövőt, csak azt tudom, hogy a múltból - is! - épül (ha épül).

egy nagyi 2023.11.17. 14:10:57

a múltbanézés legizgalmasabb hordozói az irodalmi munkák, rásnál is működött a képzettársítás. A magántörténeti helyzetekre tanulunk meg reflektálni, ha képesek vagyunk tágabb horizontokat befogadni. Ha nem vagyunk képesek önképünk teljes ismeretére, szocializációs folyamataink rálátására akkor nem alakul ki bennünk semmilyen víziónk a jövőt illetően.

Dupla · https://doppeldupla.home.blog/ 2023.11.17. 19:09:08

Itt a hangsúly valóban a "kell"-en volt. Azokra "történelmi magyarázatokra" gondoltam, amivel tele van a padlás (a magyarság történelmi elhivatottsága, a nemzeti sors bla bla bla bla) és ami nagyon szelektíven emel be és szüntet meg narratívákat a nemzeti narratívába. A tág horizont valóban rettentő fontos: számomra ez azt is jelenti, hogy ismernünk kell az európai, sőt a nem-európai és mienktől nagyon más kultúrákat is, mielőtt azt gondolnánk, hogy mi szartuk a mili-gyertyát. Az én traumám ezzel kapcsolatba a múltba révedés, a múlttal kapcsolatos klisészerű gondolkodás.

látjátok feleim szümtükkel 2023.11.17. 20:34:23

@egy nagyi:

Mintha magam mondtam volna.:D

Nagyon kevés kommunikációs háttér állt rendelkezésünkre, amikor belezúgtam Napoleonba. Amit elérhettem, mindent elolvastam, de valahogy nem állt össze a kép róla. Majd már fiatal felnőttként megvettem a három kötetes életrajzát. Talán Feleki László írta, de most lusta vagyok előkeresni, hogy ez biztos-e. Elolvastam egyhuzamban az első két kötetet, a harmadik már nem érdekelt annyira. Most ennyi évvel a könyv elolvasása után értem miért. Az első két kötetből ugyan is tisztán megérthető volt, hogy Napoleon miért lett NAPOLEON minden történés ellenére. Most azt hiszem ő látta a jövőt, de én nem láttam még a sajátomat sem ifjúként, nem hogy a másét. Zsenialitása vitathatatlan. Ebből okulva visszanézve sokkal többet látok már mindabból, ami építő köve volt az életemnek, a hazám sorsának, a világ alakulásának.
Vele szemben ellenpéldának Lenint tudom mondani, aki nagyon okos ember volt, de teóriáiból mindig kifejeltette az embert, mint egyént, és ezzel az egész műve úgy járt, mint a gólem, összedőlt. Pedig az elképzelések nagyon szépek voltak. Napóleon nem az egyénre alapozta a feljődést, hanem minden emberre. Ezért tudott pl. olyan jogrendszert rendszert létrehozni, amit még száz évvel később is használtak. A jövőt nem látjuk, esetleg sejtjük. Általában. Annak elismerése mellett, hogy vannak jövőbe látók. Viszont a múltból ered a ma, és a ma nem érthető a múlt ismerete nélkül azoknak, akik visszafelé néznek.

Valaki azt mondta a héten, hogy az ő korosztálya nem szereti a kommunistákat. Ez ugye neki is a múltja volt, benne a saját párttikár apjával. Él még az apja, de szerintem nem sokat beszélgethettek a szülők és azok elődei múltjáról, mert egyébként nem mondana ilyeneket. Pedig ők az utódokban élő múlt, jelen és jövő.

Bennem sok kérdés maradt, amit nem tettem fel, mert nem volt elég eszem hozzá, de mire lett, akkor már nem volt kinek feltenni. Ezért fontos a könyvek tisztelete, a múlt történéseinek megismerése az azokat leíró művekből.

látjátok feleim szümtükkel 2023.11.17. 20:34:59

Ja, és ezért szeretek ide járni.

rás · http://ras2.blog.hu 2023.11.17. 20:35:04

@Dupla: A miligyertyának utána kellett néznem. :))
A "nemzeti múltba révedésről" és a tág horizont szükségességéről nyilvánvalóan ugyanazt gondoljuk.

rás · http://ras2.blog.hu 2023.11.17. 20:41:03

@látjátok feleim szümtükkel: Igen, Feleki László írta a Napoleon-életrajzot.
Nagyon érdekes kommented utolsó bekezdését én is mondhattam volna.
És: örülök, hogy "jársz ide". :)

látjátok feleim szümtükkel 2023.11.27. 13:36:46

@rás:

Mit találtam?

femina.hu/gyerek/olvasas-hatasa-az-agyra/?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link

Ezt nagyon jó volt olvasni, mert megerősít, hogy a világot nem megváltoztatni, hanem élni kell. Aztán majd alakul az magától is. Ha erőszakolják a változást, abból jó sosem születik.

egy nagyi 2023.11.27. 23:58:37

@látjátok feleim szümtükkel: aranyos vagy, de azért néha dönteni kell.

Egyébként már olvastam ezt a cikket, nem teljesen értek vele egyet.rás bejegyzése nem erről szól, s erről végtelenségig lehetne vitatkozni.
süti beállítások módosítása