Igazából nincs mit csodálkozni a Matolcsy-minisztérium és a GKI szópárbaján, azon, hogy az NGM úgy vádolja hamisítással, rágalmazással a gazdaságkutatónak a reáljövedelmek csökkenését bemutató elemzését, hogy az utóbbi visszakézből tud sallert osztogatni, vagyis cáfolni, és tényszerűen bizonyítani, hogy a minisztérium hazudik. Még pedig ostobán. (Részletek itt.) És most ez utóbbira helyezném a hangsúlyt, vagyis a jelenleg regnáló magyar kormány mentális állapotára. Ha valaki például megnézte a televízióban vagy elolvasta Orbán Viktornak mondjuk, az elmúlt egy hónapban mondott beszédeit, annak kevés kétsége lehet afelől, hogy Magyarország miniszterelnöke orvosi eset. Víziói, hallucinációi vannak - Magyarországról és a világról -, amelyeknek lassan semmi közük a valósághoz. Nem arról van szó ugyanis, hogy Orbán Viktor tudatosan hazudna, mármint ezekben az alapvetésekben, mert a napi konkrétumokban persze gátlástalanul hazudik, de nem ezek a konkrét hazugságok az igazán aggasztóak, ez csak politika. Az a súlyos, ahogyan hazudnak, amilyen keretben hazudnak. Az az aggasztó, hogy már nem érdekes, hogy "én tudom, hogy te tudod, hogy hazudok". Meg az, hogy egyesek közülük (például Orbán, Matolcsy) hisznek is a képtelen hazugságokban, míg mások (Lázár, Rogán) csak cinikusan követik a vonalat. Mintha nem vennének tudomást arról, hogy ma már az interneten pillanatok alatt utána lehet nézni egy-egy adatnak vagy annak, hogy mi áll egy angol vagy német újságban. (Vagy éppen magyarban.) Így aztán tudni lehet, hogy pl. OV gátlástalanul ismételt világmagyarázatával szemben a világ nem követi a magyar példát a bankadóval, a tranzakciós adóval.* S azoknak a lassan százezreknek, akik ma már Nyugat-Európában keresik a boldogulást (meg az ő rokonaiknak, ismerőseiknek, facebook-partnereiknek - de egyáltalán bármilyen normálisan gondolkodó embernek), hiába mesél a halódó Nyugatról és vele szemben az életerős, világszerte irigység tárgyát képező Magyarországról. És mintha már abban a megálmodott Fidesz-Magyarországban élnének, ahol nincs ellenzéki hang, nincs szabad sajtó, internet is legfeljebb kínai módra (elvégre "a keleti szél legyőzi a nyugati szelet", mondta Orbán Viktor, bár lehet, hogy tévedek, és ez egy Mao-idézet).

És akkor még nem beszéltünk Selmeczi Gabrielláról.

*A legfrissebb példa: csütörtök délelőtt - a borotválkozótükör használatáról már rég lemondó - Giró-Szász András kormányszóvivő arról értekezett, hogy Európában hódít a magyar "unortodox" gazdaságpolitika, s ennek példájaként említette a Franciaországban most bevezetett tranzakciós adót. Amelynek természetesen semmi köze a Fidesz-féle adóhoz, lásd: itt.

Szerző: rás  2012.07.31. 17:10 1 komment

Címkék: fidesz orbán viktor reálbér hazugságok ngm

Péli Tamás: A dolgok végeMa, amikor bayerzsoltok határozzák meg a közbeszédet;

ma, amikor Magyarország (valóban nem Köztársaság) miniszterelnöke is beáll a sunyin cigányozó, lényegében a romák összességét - tudatosan nem mondok "roma közösséget", "roma társadalmat", hiszen ilyesmi egységes egészként nem létezik -, kb. 600 ezer magyar állampolgárt munkakerüléssel, ingyenéléssel, sőt bűnözéssel gyanúsítók, vádolók közé;

ma, amikor szociológiai felmérések szerint a magyar társadalom 80 %-a előítélettel viseltetik a cigányokkal szemben...

Szóval ma, amikor az ország vakon rohan a társadalmi katasztrófa, a polgárháború felé, azt gondolom, hogy a legkisebb gesztusnak is van jelentősége. Ezért keresek olyan, etnikai származását vállaló cigány bloggert, aki írásaival rendszeresen jelentkezne a Rásblogon. Nem elsősorban politizáló bejegyzéseket várok (bár ezeket se zárom ki), hanem olyanokat, amelyek a cigányok mindennapjairól, sikereiről és gondjairól, gondolatairól és érzéseiről szólnak, a magyarországi romák - roma magyarok - életét, kultúráját mutatják be.

Nem tudhatom, lesz-e jelentkező; s nem tudhatom, ha lesz, mennyire fogunk "tetszeni" egymásnak, mennyire leszünk képesek együttműködni. (Meg, persze, tartok az elkerülhetetlen rasszista beszólásoktól.) És egyáltalán...

Minthogy elvi és érzelmi okokból nem vagyok a facebookon, ezért eleve csekélynek ítélem e felhívás potenciális hatókörét, felhatalmazok mindenkit, hogy - ha úgy gondolja -, terjessze ezt a bejegyzést, ezt a "hirdetést".

Rás blogger, azaz Hajdu András

*

Hogy világos legyen álláspontom a cigánykérdésről, néhány ezzel foglalkozó korábbi bejegyzés:

Cigánykérdés

Cigányozás

Cigánybűnözés, rend, fasizmus

Szerző: rás  2012.07.24. 10:26 6 komment

Címkék: blogom cigánykérdés péli tamás

Most olvastam, és nem állom meg, hogy ne írjam ide.

1930 szeptemberében Hitlert egy bírósági tárgyaláson, ahol tanúként hallgatták meg, hosszan faggatták a céljairól. Így összegezte:

"A nemzeti szocialista mozgalom alkotmányos eszközök révén igyekszik elérni célját. Az alkotmány meghatározza módszereinket, azonban célunkat nem. Mi továbbra is alkotmányos módszereket veszünk igénybe ahhoz, hogy érdemi többséget szerezzünk a törvényhozó testületekben. Mindazonáltal, amint elérjük e célunkat, az államot a saját magunk által alkalmasnak tartott alakra formáljuk át.”

Szerző: rás  2012.07.23. 18:39 2 komment

Címkék: hitler alkotmányosság

"Magyar ember volt, semmilyen más nyelvet nem beszélt, templomba, zsinagógába nem járt. Aztán egyszer csak jöttek őt összeírni. Majd be kellett mennie a helyhatóságra, újabb adatokat felvenni. Majd a helyi elöljáróságra, majd a bíróhoz. Aztán felmérték a tulajdonát. Két testvére akkor már rég Amerikában volt, de ő nem hitt nekik: „magyar ember vagyok én, mi bajom lehet a saját hazámban?!”

Frank Tibor kanadai állampolgár nyílt levele Áder János köztársasági elnöknek, aki izraeli látogatása során azt találta mondani, hogy „a magyar állam nem védte meg a zsidókat, hanem tétlenül szemlélte a zsidók elszállítását”.

A levelet közlő Galamus szerkesztője, Mihancsik Zsófia a Frank-levél mellett megjelent írásában érthetetlennek nevezi azt a felháborodást, amelyet Áder beszéde keltett hazai liberális és baloldali körökben. Szerinte "Áder János nem akart csalni és sumákolni az izraeli parlamentben elmondott beszédében, még csak a magyar állam felelősségét sem akarta kisebbíteni, ezzel szemben egy olyan hitvallást mondott el, a mai Magyarország képviseletében, amilyet ritkán hallottunk magyar politikustól, jobboldalitól meg még sohasem."

Szerző: rás  2012.07.21. 15:32 16 komment

Címkék: áder jános holokauszt horthy korszak frank tibor galamus mihancsik

Stratégiai partnerségi megállapodást írt alá a kormány nevében Orbán Viktor miniszterelnök a Coca-Cola HBC Magyarországgal.

A kormány új gazdasági modellt épít, amelynek a Coca-Cola a kedvezményezettjei közé fog tartozni - mondta beszédében a kormányfő. Hozzátette: ahhoz a nemzedékhez tartozik, amelynek a Coca-Cola nemcsak egy dobozt és a benne lévő italt jelenti, Coca-Colát inni azt jelentette ugyanis, hogy egy rövid időre, "legalább egy korty erejéig" az ember a nyugati világhoz tartozott. További bölcsességek OV-től a hvg.hu-n.

A rendszerváltás hajnalán, 1988-89-ben ez volt a Fidesz legnépszerűbb szlogenje: "Olyan országban akarunk élni, ahol a törvény nem csak a Coca-Colát védi." (Ifjabbaknak: a Coca-Colás üvegeken jelentek meg először, a 60-as évek végén a márkajel alatt a "törv. védve" szavak.)

Vicc a Kádár-korszakból: Mi a különbség Kína és Magyarország között? Kína a mosoly országa; ami itt megy, az kész röhej.

Szerző: rás  2012.07.20. 17:16 14 komment

Címkék: gazdaság orbán viktor coca cola

„…itt most nem pusztán arról a kiábrándulásról van szó, amelyet… „az ifjúság végének” neveznek: amikor az érettség pillanatában ráébred a hős, hogy hattyúnak nézte a libát, hogy bátor és bölcs édesapja pózoló, bárgyú fecsegő, hogy a hazája bitorlók martaléka, hogy bölcselete képzelgés, hogy szerelme merő ábránd, hogy barátai hűtlenek, tudományos eszményképei hataloméhes, képmutató, elméleteiket fogalomvattával kitömködő, ötletes csalók; hogy lelkesedését, áldozatát, hitét, álmait kihasználták; hogy fölnőttünk, ami azt jelenti, hogy csak a pillanat maradt, mert minden, ami halhatatlannak tetszett, fikció. Ma már az érettségnek ez a tizenkilencedik századi, közhelyes képe is naivságnak számít. Hiszen ma már minden tinédzser tudni véli, hogy nincsenek hattyúk. Mindenki kurva, én is – mondják a gyerekek. De ez is egyre naivabbnak és ábrándosabban hangzik – és így tovább a rossz végtelenig.

A kiábrándultság remekműve persze Rousseau-é. Amikor azt mondja Voltaire-nek írott levelében, hogy az irodalom… és a művészet minden országban bűnből születik és szaporítja a bűnt, ugyanakkor őneki az egyetlen megmaradt öröme, amelynek mindent köszönhet, akkor evvel tömören foglalja össze azt, amiről – ezer más, olykor fontosabb gondolat mellett – nevezetes: ő kiábrándult az egész civilizációból, mindenből, amit az emberiség megteremtett a természettel szemben: a tulajdont, a technikát, a tudományt, az államot, a vallást… (F)ölvetette a kínzó kérdést: lehetséges, hogy az egész emberi vállalkozás tévút. Lehetséges, hogy valamennyi elképzelhető erénytáblázat látszat vagy képtelenség. Lehet, hogy az igazságtalanság, a megaláztatás, a szenvedés magának az emberi vállalkozásnak a természetéből fakad. Lehet, hogy még Jézus se más, csak gyermeki kiáltás a sivatagi éjszakában. Lehet, hogy az az erkölcsi eszmény, amely lehetővé teszi, hogy csalódjunk és elkeseredjünk, maga is hamis.

Bizonyosnak látszik, hogy a materiális haladás csak megnövelte a bűnöket, gyötrelmesebbé és ellenállhatatlanabbá tette a kísértést, ügyesebben leplezte el az emberi állapot valóságos mivoltát, hatalmasabb eszközöket adott a kegyetlenség és gonoszság kezébe.

Mindezért az értelmiségiek, les philosophes, kigúnyolták, kinevették, kicsúfolták Rousseau-t, megpróbálták elhallgattatni, kompromittálni, közönsége előtt lehetetlenné tenni. Gyermekessége és vétkes ártatlansága ellene szólt. Képmutatónak nevezték – némi joggal, hiszen élnie kellett, és nem lehetett hű az eszméi­hez, ha élni akart. Lángelme volt persze és a leghatalmasabb modern író, a legtöbb fontos modern érzékenység kútfeje, de mindig gyanús, mindig veszedelmes. Még azt se mondta, hogy boldogok, akik sírnak, csak sírt. „Férfiatlan”, mértéket nem ismerő szenvedő és panaszkodó, aki többre tartotta a vadembereket és a parasztokat, mint a művelt arisztokratákat, a nagyvilági bölcselőket, a sikeres tudósokat és a megfontolt hadvezéreket. Úgy vélte, a színház megrontja az erkölcsöt (közben körmölte a szólamokat az operájához). Nem volt igazán vallásos, de lenézte a hitetleneket.”

„Szabadság vagy haladás. Rousseau az elidegenedés első jelentős teoretikusa… Azt tapasztalja ugyanis, hogy a civilizáció fejlődése nem tette jobbá az erkölcsöt, és nem teszi boldoggá az embereket. Lehet, hogy korlátozni kellene a tudás fejlődését, s ezért a nyilvánosságot, a műveltséget, a művészi és politikai szabadságot? Mi a teendő zseniális művekkel és nagyszerű gondolatokkal, amelyek ártalmasak?

És föl kell tenni a hétköznapi, lényegi kérdéseket. Hogyan neveljük a gyerekünket? Mi a teendő a szadizmussal, sikerkultusszal, a vesztesek iránti megvetéssel, a promiszkui­tással, a gondolattalan szórakozással, a kommerciális szennykultúrával, giccsel, videojátékokkal, anyagiassággal, testiességgel, hivalkodó önzéssel, nyelvromlással, elbutulással? Látjuk, hogy mit tanácsol a lányainknak a Cosmo Girl és a Seventeen? Mi lesz az „otthon” értelme, ha az emberiség áttér a változó szereplős csoportházasságra? Ha a migráció kiterebélyesedik? Mennyi konformizmus megengedhető a munkahelyen? Brutálisabban fogalmazva: mennyi mindent kell lenyelni pénzért? Mennyi foglalkozás körében elkövetett hivatalos és törvényes disznóságot szabad megengednünk magunknak elöljáróink utasítására? Egyáltalán: milyen foglalkozás és munkakör egyeztethető össze az emberi méltósággal? Mennyire szabad beleelegyedni olyan politikába – mondjuk: a részleges és időleges javítás szándékával –, amelynek a morális előföltevéseit el- és megvetjük? Mennyire szabad csodálni erkölcsileg elvetendő remekműveket, és mennyire szabad beleártakozni olyan szellemi, kulturális praxisokba és rutinokba, amelyek súlyosan problematikusak, de érdekesek és stimulálók? Mennyire indokolt a hagyomány és a tekintély radikális kritikája, ha a kritikai praxis fundamentumát jelentő filozófia nem általánosítható és nem változtatható életszabállyá? Ha társadalmi okokból lehetetlen az előítélet, elfogultság, babona, alacsony homlokú tömegszenvedély helyébe más fogózókat illeszteni, nem veszélyes-e a bírálatuk? Képmutatás-e a kíméletes udvariasság? Az erősebb gesztusa-e a lovagiasság? A szelídség nem a jó gazda, a jó úr hatalmának burkolt kifejezése-e? A társas élet magasabbrendű-e vagy a magány?

A kései, immár dekadens liberalizmus válasza …a kontinentális Európában: tégy, ahogy akarsz, csak érezd jól magad… Ebben a légkörben – amellyel itt a környéken legföljebb a szélsőjobboldal áll szemben LÁTSZÓLAG (hiszen a hagyományok közötti tetszőleges és eklektikus válogatás a liberalizmus majmává teszi a fasizmust, ahogyan álságos „elitellenessége” a bolsevizmus majmává, s a náci utánzó meghamisítja, bepiszkolja mindkettőt) – nem lehet (vagy nem lehet jól) megbeszélni materiális (tartalmi) erkölcsi kérdéseket. Pedig a lista szinte végtelen, a dossziék lezáratlanok. Tolsztoj – annak a mintegy fél tucat írónak az egyike, akit komolyan lehet (kell) venni mint tanítómestert – azt gondolta, a fizikai munka nemesebb, mint az intellektuális. Azt gondolta, ártatlanokat gyilkoló államoknak (azaz bármelyik államnak) engedelmeskedni: bűn. Azt gondolta: meg kell állítani a nőket és gyerekeket boldogtalanná nyomorító családapákat. Faképnél kell hagyni azoknak a vallásoknak, egyházaknak a papjait, akik megáldják az ágyúkat és zsarnokokat koronáznak meg. Úgy vélte, hogy nem elég, ha annak, aki kártékony, keményszívűségre, kegyetlenségre, kíméletlenségre buzdító gondolatokat hirdet és terjeszt, csak odasúgjuk, hogy mi nem értünk vele egészen egyet.

És ma mi megmondjuk-e vajon a gyerekünknek, hogy adófizetéssel és „jogkövető magatartással” olyan államnak engedelmeskedünk (a következményektől való félelemből), amelyet inkább verébrajként szét kellene zavarni, hiszen olyan viszonyokat tart fönn erőszakkal, aminőket becsületes ember nem helyeselhet, hogy az iskolában és az egyetemen tudatlanok „tanítanak” tudatlanokat mindenféle konvencionális és konformista hazugságra, hogy a templomokban az evangélium ellenkezőjét prédikálják, hogy az új gyermekirodalom háromnegyede nem más, mint megélhetési bűnözés, hogy az újság, a rádió füllent, hogy az interneten föllelhető „információk” többsége fikció vagy félreértés, hogy ünnepelt szerzők minimális nyelvtani ismeretek (és készségek) nélkül lettek híresek, hogy a szülői szeretet és a gyermeki tisztelet épp annyira üdvös, mint amennyire hiányzik, hogy a legtöbb társadalmi előny (irigyelt pozíció, vagyon, hírnév) igazolhatatlan, véletlenszerű vagy erkölcstelen, hogy a hatalom többnyire egyszerű fegyveres erőszakon vagy a beletörődésből és a reménytelenségből fakadó közönyön nyugszik, hogy az állatokat kínozzák, az ételt hamisítják, a betegeket elhanyagolják, ártatlan pszichiátriai ápoltakat és menekülteket elzárva tartanak, hogy nőknek még mindig magasabb beosztású férfiakkal kell flörtölniük, ha vinni akarják valamire (s hogy az alapvető mintaadó, a munkahely, egyszerre hárem, dologház és zsiványtanya), hogy a jobb külsejű, jobban öltözött, magasabb kasztjelzéseket leadó gyerekek jobb jegyet kapnak, mint a hasonló teljesítményű, de kövér, szakadt és proli külsejű vagy sötétebb bőrű, idegenes kiejtésű társaik, hogy az autósok szavazataira sandító kormányok fölégetik a földet, megmérgezik a vizet, belélegezhetetlenné teszik a levegőt, a tengerbe fojtják a part menti népeket, elpusztítják a növény- és állatfajok tízezreit? Hogy sok feleség nem szereti a férjét, sok szülő nem szereti a gyermekét, hogy sokan képesek rá, hogy úgy érezzenek, úgy gondolkodjanak, úgy cselekedjenek, mintha polgár- és embertársaik konkurens érdekei nem számítanának? Hogy szavazatok százezreit lehet megszerezni avval, hogy népcsoportok elpusztítására, tönkretételére, kisemmizésére uszítanak, hogy gyalázzák az önhibájukon kívül – vagy akár a saját hibájukból; végül is egyremegy – bajba került, balszerencsés embertársakat, hogy az örökölt társadalmi és kulturális hátrányokat fölróják a boldogtalanoknak, hogy képesek gyűlöletet hirdetni az öregek, a betegek, a rokkantak, a hajléktalanok ellen? Bevalljuk, hogy a világ vezető „liberális demokráciájának”, ráadásul az egész „szabad világnak” a vezetője, ez a rokonszenves, szelíd, karcsú, okos, fekete fiatalember az elébe terjesztett listáról kiválasztja egy-egy, neki nem tetsző külföldi állampolgár nevét, s elrendeli – nem titokban – a meggyilkolását? Bevalljuk nekik, hogy ezt a társadalmi rendet még avval is túlságosan megtiszteljük, ha el akarjuk törölni?

A kiábrándulás – amelynek a köntörfalazás nélküli bevallása Jean-Jacques Rousseau máig meg nem bocsátott, kárhozatos vétke – azt sugallja nekünk a filozófusokról, egyházfejedelmekről és népszónokokról, hogy alighanem vak vezet világtalant, hogy égető gondunkra se válasz, se vigasz. Azt mondják azokra, akik fölteszik az egyetlen érdemleges kérdést – hogyan éljünk? –, hogy naivak. De hát evvel nem kell törődni, ez csak egy szó, flatus vocis.”

***

Természetesen TGM (ha valaki közben nem jött volna rá). Kis részlet a Rousseau-évforduló alkalmából az És-be írt izgalmas - bár kitartást, figyelmet igénylő, TGM-módra számtalan zárójeles zárójellel tarkított, néha harmadfokú. sokismeretlenes egyenletté váló esszéjéből. Akinek van hozzáférése (=előfizetése), a link.

 

Szerző: rás  2012.07.18. 17:45 7 komment

Címkék: filozófia tgm élet és irodalom rousseau

Semmi különös nem történt, inamat (agyamat, szememet és ülepemet) megfeszítve dolgozom; igazából nincs időm blogolni, de az oldalsávon feltűnő legújabb kommentekből látom, hogy egyesek akkor is látogatják a blogomat, amikor nem írok (köszönet a hűségükért). Ajánlom még komment-témának az ugyancsak az oldalsávon található olvasmányjavaslatokat, például Megyesi Gusztáv karcolatát...

Szóval, valójában nem történt semmi, de beszámolok az elmúlt óráimról. Az úgy volt, hogy mivel éppen egy sok hivatkozással, jegyzettel súlyosbított könyvet szerkesztek (outsider amerikai történész a kommunizmusról és a fasizmusról, főszerepben a főbűnös Leninnel; hely- és korismeretére jellemző, hogy Oroszország szerinte 1914-ben Jugoszlávia megsegítésére lépett háborúba, 1917. februárban Petrográdon a nők jogaiért tüntettek az asszonyok, és 1920-21-ben - a hadikommunizmus idején - a kormány "adópolitikája" ellen lázadtak fel az orosz parasztok...); megint szóval: a könyvhöz rengeteg idézet, hivatkozás tartozik, és könyvtárban akarom/tudom megkeresni a magyarul is létező Lenin-, Szolzsenyicin- vagy éppen Courtois-idézetek (meg sok minden más) pontos szövegét, oldalszámát stb. Elmentem hát a központi Szabó Ervin Könyvtárba, ahol tábla fogadott, hogy augusztus 5-ig nyári szünet... Káromkodás, de ki van írva, hogy mely kerületi könyvtárak működnek, irány az Ugocsa utca, ahol persze szinte semmi nincs abból, ami nekem kéne. Amikor megkérdezem, hogy "Lenin-összes?", a könyvtárosnő a hülyéknek kijáró  elnéző mosollyal közli, hogy azt már rég eltávolították... A katalógus szerint meglévő 3 példány Szolzsenyicin (Gulag) ki van kölcsönözve. A keresett 8-10 könyvből kettőt mégis megtalálok, benne azt is, amit keresek.

A kudarcokért némi kárpótlást nyújt a rövid séta a 61-es villamoshoz, a Márvány utcán - egész pontosan az, hogy milyen üzletek vannak gyakorlatilag egymás mellett egy kb. száz méteres szakaszon. Kék Liba Étterem; Magyar Menedék Könyvesház székelykapus portállal és a kirakatban Szegedi Csanádtól Horthy Miklóson át Tarlós Istvánig terjedő választékkal; Mongol Barbecue Étterem - napi ajánlat: párolt karfiol és egy-két ehhez hasonló mongol specialitás; a többi üzlet a szokásos pesti (budai) egyveleg. Néhány szép - a száz évvel ezelőtti magyar szecessziót és historizmust elegyítő - épület; a néhai Ordass Lajos evangélikus püspök emléktáblája (egykori titkárnője gépírónőként volt kollégám a Rádióban, de ez nincs az emléktáblán).

Ennyi. Most pedig vissza a könyvszerkesztéshez.

Szerző: rás  2012.07.16. 16:27 Szólj hozzá!

Címkék: blog budapest könyvtár

 

Már réges-régen nem hiszem
de néha elképzelem
Milyen is volna az élet
ha egy nap arra ébrednénk
hogy megfordult velünk a világ

Én álmodom még akkor is
ha tudom, hogy nem szabad
De ki tudja féken tartani
a visszatérő álmokat
hogy megfordítható a világ

És a képzelet nyomán
elég egy mozdulat
És láncát tépi már
a visszafojtott indulat
Hát mondd, mit remélsz
ha megfordulna még a világ

Lehetett volna más is
minden, ami ma létező
De türelemmel és akarattal
miért ne volna elérhető
hogy megforduljon még a világ

Én álmodom még akkor is
ha tudom, hogy nem lehet
Türelemmel és akarattal
visszaadni az életeket
De megfordulhat még a világ

És a képzelet nyomán
elég egy mozdulat
és láncát tépi már
a visszafojtott indulat
Hát mondd, mit remélsz
ha megfordulna még a világ

(1988)

Szerző: rás  2012.07.08. 09:47 2 komment

Címkék: zene koncz zsuzsa bródy

Üdvözlet az olvasónak! (Lectori salutem!)

A világban - és a lelkünkben - számtalan fontos történés zajlik, miként a világtörténelem vagy éppen a millió színnel gazdag anyatermészet is rengeteg érdekes témával szolgál. Mindezek közül - meglehetősen önkényesen, szeszélyesen, netán indokolatlanul - válogatok; így születnek a bejegyzések. Ez az én blogom. Más máshol arról ír(hat), ami neki fontos.

Nagyra becsülök mindenkit, aki nemcsak hogy elolvassa ezeket a posztokat, hanem még azzal is megtisztel, hogy a véleményét is közli, vitatja, kiegészíti, más nézőponttal gazdagítja az általam leírtakat.

Mindazonáltal az utóbbi időben elszaporodtak a bejegyzések témájához semmilyen módon nem kapcsolódó kommentek, amelyek véleményem szerint elterelik a figyelmet a voltaképpeni bejegyzésről, félreviszik az általam is igényelt beszélgetést, véleménycserét. Ezért a jövőben - fájó szívvel bár, de - törölni fogom ezeket a kommenteket. Ugyanakkor bárki számára fennáll a lehetősége annak, hogy e-mailben felhívja a figyelmemet valamely általa érdekesnek tartott eseményre, témára, akár bejegyzést javasolva, akár levélvitát kezdeményezve róla.

El nem múló tisztelettel és szeretettel:

Rás

Szerző: rás  2012.07.06. 16:35 Szólj hozzá!

Címkék: blogom

Az előző bejegyzés első (fél)mondata a normalitás – a normális beszéd, vita – ellehetetlenedésére utalt. Most újabb, fájdalmas bizonyítékot kaptam erre Gerő András történésznek Romsics Ignác történészt antiszemitizmussal vádoló írásával (Gerő A.: Akadémikus antiszemitizmus). Külön bánatra ad okot, hogy ez a förmedvény az amúgy általam kedvelt Galamus blogon jelent meg (amelynek persze távolról se minden írásával értek egyet, de ez most minőségileg más dolog).

Tekinthetném persze a dolgot sima konkurenciaharcnak: az ország jelen pillanatban legfelkapottabb és idegesítően sokat publikáló történészének nekimegy egy, (a médiában) ugyancsak nagyon felkapott és idegesítően sokat – bár lényegesen felszínesebben – publikáló történész. De bármi is a véleményem Gerőről, ezúttal jóhiszemű vagyok: attól félek ugyanis, hogy komolyan gondolja, amit mond.

Akit a dolog érdekel, annak nem tudom megspórolni, hogy elolvassa Gerő cikkét, én most csak röviden összefoglalom, ahogy én értelmezem, ami nekem ebből most fontos. A 20. századi magyar történelemmel foglalkozó Romsics könyveiben, tanulmányaiban következetesen utal arra, hogy a magyar kommunista és szociáldemokrata mozgalom vezetői, a Tanácsköztársaság népbiztosai vagy éppen az 1945 után Moszkvából hazatérő kommunisták között nagy volt a zsidók aránya. Gerő – egy másik tekintélyes társadalomtörténész, Gyáni Gábor mögé bújva – ezt antiszemita megnyilvánulásnak, sőt Romsicsot expressis verbis antiszemitának minősíti.

Vicc az 1980-as évekből: Reagan és Gorbacsov vitatkozik arról, hogy van-e a Szovjetunióban antiszemitizmus. Gorbacsov: - Már hogy lenne nálunk antiszemitizmus, amikor a Leningrádi Filharmonikusok zenészeinek egyharmada zsidó. - Reagan: - Mi nem tartjuk nyilván, hogy hány zsidó játszik a New York-i Filharmonikusoknál.

Mint oly sokszor, a vicc, a humor ezúttal is a dolgok normális megközelítését fejezi ki: ha nyilvántartják a zsidók arányát a zenészek (újságírók, menedzserek, cipészek stb.) között, ez önmagában az antiszemitizmus jele. A kérdés „mindössze” az, lehet-e normálisan tekinteni a 20. századi magyar történelemre. Meg persze most az is kérdés, hogy tényleg antiszemita-e Romsics – akit személyesen nem ismerek, a fejébe nem láthatok bele, de elég jól ismerem idézett, Magyarország története a XX. században c. könyvét és számos más írását, valamint közszerepléseit.

Nem történettudományi tanulmányt írok, hanem blogbejegyzést, ezért nem megyek bele annak taglalásába, hogy milyen – évezredes – okai vannak a zsidók felülreprezentáltságának a kereskedelem, a pénzügyek vagy éppen az értelmiségi foglalkozások terén, (kedves, esetleges antiszemita olvasóimnak csak annyit jegyzek meg: nem, nem az az oka, hogy a zsidók nem szeretnek dolgozni), s hogy mindennek mi köze van a kapitalizmus, illetve a munkásmozgalom történetéhez.

Gerő vádjának értelmezéséhez itt és most az tartozik, hogy a 20. század elején a magyar társadalomban (miként például az osztrákban is) sajátos szociális-kulturális csoportot, társadalmi réteget, de leginkább közeget jelentett a sok tekintetben már asszimilálódott – és a 19. század végére jogilag teljesen egyenjogúsított zsidó polgárság és értelmiség.  Az 1918-19-es forradalmak után – s nagyon nem utolsó sorban a Trianon utáni és miatti felelős- és bűnbakkeresés lázában – Magyarországon újból megjelent az államilag irányított disszimiláció, szegregáció, amelynek részeként politikai téma lett a zsidó származásúak aránya a társadalmi tevékenység különböző területein (függetlenül attól, hogy ők maguk tartották-e vallásukat, követték-e a zsidóság megmaradását a szétszóratásban biztosító hagyományt, hogy magyarnak vagy zsidónak, esetleg magyar zsidónak vagy zsidó magyarnak tartották-e magukat). Mindennek (és sok minden másnak) következtében Magyarországon az elmúlt száz évben fontossá vált – fontos volt és sajnos, ma megint az –, hogy ki zsidó, vagy kit tart annak a környezete. Ez a szempont politikai, kulturális és társadalmi tényező volt a Horthy-korban és 1945 után is, ha más és más konkrét tartalommal és formában is. S enélkül nem lehet korrekt módon tárgyalni a 20. századi magyar történelmet.

Más kérdés, hogy ma a „zsidó” szó – úgy tűnik – nem hangozhat el korrekt módon, tárgyilagosan.

Szerző: rás  2012.06.30. 17:31 21 komment

Címkék: antiszemitizmus romsics ignác gerő andrás galamus

süti beállítások módosítása