Jól tudom, mindenki rákényszerül, hogy uralkodjék, vagy hogy kiszolgálják. Mindenkinek szüksége van rabszolgákra, akár a friss levegőre. Parancsolni annyi, mint lélegzeni, nincs igazam?...

...Bizonyosan észrevette, hogy a mi öreg Európánk végre helyesen bölcselkedik. Már nem mondjuk, mint a régi, együgyű időkben: "Nekem ez a véleményem. Halljuk az ellenvetéseket." Most már egészen tisztán látunk. A párbeszédet egyszerű közleménnyel helyettesítjük. "Ez az igazság - szögezzük le. - Vitázhat, ha úgy tetszik, de minket ez nem érdekel. Pár év, s a rendőrség úgyis a miénk, az aztán majd megmutatja, hogy nekem van igazam."

...[É]n mindig azt akartam, hogy mosolyogva szolgáljanak nekem. Ha a szobalány bús képet vágott, elrontotta az egész napomat. Joga van hozzá, az igaz, hogy ne legyen jókedvű. De én azt gondoltam, neki is jobb, ha nevetve és nem sírva végzi a munkáját. Tulajdonképp nekem volt így jobb...

Közöttünk maradjon a szó: a szolgaság, lehetőleg a mosolygós szolgaság, teljességgel elkerülhetetlen. De ezt nem szabad elismernünk. Hogyha pedig valaki nem tud meglenni rabszolgák nélkül, még mindig jobb, ugyebár, ha szabad embereknek hívja őket. Elsősorban magáért az elvért, meg azután azért is, hogy ne nagyon szomorítsa őket. Ennyi kárpótlással, ugye, mégiscsak tartozunk nekik.

(Szávai Nándor ford.)

Szerző: rás  2022.01.28. 23:23 3 komment

Címkék: társadalom szolgaság Camus

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr2416889716

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

egy nagyi 2022.01.30. 23:03:57

@rás: tegnap valahogy nem éreztem jól magam, s azért voltam rövid. Egészen fiatal koromban olvastam Camus regényeit, többek között ezt is. Rendszeres könyvvásárlóként begyűjtöttem esszékötetét,a Sziszifusz mítoszát, s kb. 2 éve már, hogy olvastam Olivier Todd: Camus élete kétkötetes művét. Nagyon közel áll hozzám a világképe. S az 1957. évi Nóbel-díj átvételekor elmondott, elhíresült Stockholmi beszéde példaértékű. S ő az az író, aki írt a magyar 1956-ról. Azt hiszem újraolvasom a novelláit és regényeit.
süti beállítások módosítása