Pusztuljatok bilincses iskolák! - mondta a költő (igaz, felkiáltójel nélkül), s most úgy néz ki, felerészben teljesül ifjúkori kívánsága: az iskola pusztul, a bilincsek maradnak.

Orbánék sok gazemberséget követtek el, de a legnagyobb gaztett valószínűleg ez, amit az iskolával - s ezáltal a felnövekvő generációkkal, vagyis Magyarország jövőjével tesznek. Az államosítással, bürokratikus centralizálással, az önkormányzatok (vagyis egy-egy település népe), a pedagógusok, a szülők és nem utolsósorban a tanulók jogainak korlátozásával vagy éppen teljes megsemmisítésével, az egyentantervekkel és egyentankönyvekkel, a 70-es évekbe sikerül visszalökni az oktatásügyet. Sőt, a helyzet még rosszabb, mert az akkor kezdődő tendenciák a rigid rendszer fokozatos lazítása felé mutattak, ma ennek ellenkezője, az elmúlt csaknem három évtizedben fokozatosan kiépülő szabadság visszavétele folyik.

N. Kósa Judit a Népszabadságban joggal teszi fel a kérdést: "vajon Hoffmann Rózsa iskolaigazgató megnyithatná-e a hagyományos oktatáshoz képest radikálisan mást kínáló Németh László Gimnáziumot Hoffmann Rózsa államtitkársága alatt?" A válasz: aligha. És akkor még nem beszéltem a tankötelezettség 16 évre való leszállításáról, a közismereti tárgyaktól lényegében megfosztott, zombiképzővé átalakuló szakiskolákról, a hittanoktatásnak a katolikus egyház óvatos rosszallását is kiváltó erőszakos bevezetéséről (és ennek gyakorlati hatalmi hasznáról: a családok minősítéséről aszerint, hogy hittanra vagy erkölcstanra - erkölcs? ezektől? - íratják be gyermeküket). És a sor, a részletezés még folytatható lenne, de van itt más szempont is.

Mire való az iskola? Erről néhány napja baráti társaságban rövid, de éles összecsapás részese lettem. Két, harminc körüli barátommal szemben - talán egy másik nemzedék és egy másik világ képviselőjeként - kisebbségbe szorultam azzal a véleményemmel, hogy az iskolának nem kizárólag az ismeretátadás a feladata, hanem a nevelés, a szocializáció is. Én pedagógus (is) voltam/vagyok - egyik vitapartnerem is az, a másik anya, akinek gyermeke jövőre megy iskolába. Végül is nem bocsátkoztunk a téma részletes megvitatásába, csak bájdövéj került szóba, de engem azóta is foglalkoztat. Nem tudom azzal elintézni, hogy talán jobb is, ha ezeknek az iskolája nem nevel, hiszen én, aki egy - a mai közmegegyezés szerint - diktatúrában jártam iskolába, azokra a tanáraimra emlékszem szeretettel és tisztelettel, akik neveltek, akik világszemléletet, a gondolkodás igényét is átadták. 

Ne legyen tévedés: pontosan tudom, hogy az iskola lezüllesztése, a pedagógusok - és a tudás! - leértékelődése nem 2010-ben kezdődött, hanem az általam az előbb még (részben) pozitív kontextusban emlegetett Kádár-rendszerben. De volt jónéhány évünk, amikor egy ezzel ellentétes tendencia is érvényesült, amikor volt remény. Most ez a remény látszik veszni. Hacsak el nem zavarjuk jövőre ezeket a jövőgyilkosokat. Orbánéknak ugyanis egy dologban feltétlenül igazuk van: az iskolaügy politika.

Szerző: rás  2013.08.31. 22:48 156 komment

Címkék: oktatás iskolaügy

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr285486642

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

egy nagyi 2013.08.31. 23:46:39

rás: egy kis adalék a problémához. Az egész napos iskola elleni érveimet szeretném felsorakoztatni. Mi van akkor, ha agyerek megtanulja megmelegíteni az ebédjét, mi van akkor, ha a koncentrált figyelés után otthon lazít egy kis zenehallgatással, mi van, ha netalántán alszik egy órát, mi van, ha a leckékéihez fellapoz egy könyvet, vagy hozzákeres az interneten, mi van, ha elmossa a tányérját, mi van, ha megvásárolja a napi kenyeret, tejet,mi van, ha elhozza a kistestvérét az óvodából,mi van , ha biciklizik egy kört, mi van, ha szánkózik egyet,mi van, ha megtanulja beosztani az idejét,és akkor még az egyéb külön foglalkozásokról nem is szóltam, és mi van, ha csak ül egy kicsit és álmodozik, gondolkodik, és mi van, ha elkezdi megtanulni a testét.Persze ehhez egy nagyfokú bizalomnak kell lennie a szülő és gyerek között.
Persze tudom, hogy vannak szociokulturálisan hátrányos családok, ahol már az is megoldás, hogy csak este kell befűteni a lakást, de, ha így halad ez az ország, akkor az iskolában sem lesz fűtés, mint ahogy volt is.

bizottsagiirnok 2013.09.01. 08:19:03

Tegnap hasonló vitának tűnő beszélgetés részese voltam, de - talán a témához illő módon - leginkább elkötelezettségi monológok hangzottak el. Meghátráltam, leléptem...

rás · http://ras2.blog.hu 2013.09.01. 09:30:21

@egy nagyi: Egy anekdota szerint Churchill egy szovjetunióbeli útját követően ezt mondta: "Furcsa egy ország, kevés dolog szabad, az viszont kötelező". Szóval az egésznapos iskola mint lehetőség szerintem jó dolog - ha azt tartalommal töltik ki, s ha van lehetőség mást választani.

@bizottsagiirnok: Természetesen érdekelne a véleményed.

egy nagyi 2013.09.01. 11:29:56

ras:abban igazad van, hogy jó dolog /lenne/, ha tartalommal töltik meg. Hogy néz ki ez a tartalom /családomban aktív pedagógus van és általános iskolás két unokám/.A KLIK mindent beszabályoz, központi engedéllyel lehet WC-papírt venni, nem használható a fénymásoló, mert sok papírt használnak a pedagógusok. Ott vannak a kész feladatlapok a könyvekben abból kell dolgozni, de könyörgöm egy innovatív tanárnak szüksége van erre ahhoz, hogy segítse a tanulókat egyéni fejlesztés útján. A tanulók nem homogén masszából állnak. Kérdésem még nagyszülőként is, hogy az iskolaigazgató miért jobban elhivatott eldönteni, mint a szülő, hogy mi jó az ő gyerekének. Vannak Nyugat-Európában olyan országok ahol ez tökéletesen működik, igen, de ott az iskolában jobb feltételek vannak és rengeteg kreatív ötlettel fejlesztik a gyerekek tudását. Kérdezem minden iskolában van számítógép ? A kedves oktató biztos tudással rendelkezik az informatika területén? Minden iskolában van könyvtár ? Minden iskolában van esetleg fejlesztő társasjáték? Minden iskolában van tornaterem, minden iskolában van lovarda ? CSak egyetlen tanmenetből lehet tanítani? Relaxáció nélkül fel tud készülni a pedagógus a gyerekzsivajra,nem lesz belőle egy fegyelmező őrmester ? És mindezt alacsony fizetésből kell megoldania. Két helyen is megtörtént eset, hogy a pedagógus a gyerekek otthagyott ebédjét összekotorta és azt ebédelte, mert azt minimális összeget sem bírta kifizetn. A pedagógus nálunk egy lelkileg, szellemileg kifosztott kubikos.A célja az oktatáspolitikának, hogy fejbólogató Jánosokat neveljenek.

vega4 2013.09.01. 14:38:29

Egyik ismerősöm mesélte, hogy náluk a tankerület nem engedélyezte azt, hogy az osztály bontva legyen informatika órán, pedig csak 20 számítógép van, ellenben 29-en vannak az osztályban. Hiába no. Sikertörténet.

irongrass (törölt) 2013.09.01. 14:39:05

elégedetlen vagyok a kormánnyal, nem szimpi sok téren, de látva, hallva, olvasva ezt a rettenet libsi sírást, mégiscsak jó úton kell járjanak. zene füleimnek ez a sírás, felháborodás, minden.

irongrass (törölt) 2013.09.01. 14:39:50

@vega4: fizessék meg a tanárt a dupla óratartásét. ha nem, akkor bizony, legyenek egyben. piac, tudjátok, az, amit ti is annyira imádtok!

irongrass (törölt) 2013.09.01. 14:41:47

@egy nagyi: a kétmillió cigány miatt van az egész napos iskola. ez van, ez libsi elv, a többségi társadalom igazodik a kisebbségihez. sokadszorra. ugyan úgy, mint ahogy a 14 évre vitték le a szabad kufircolást is.

pánpéter 2013.09.01. 15:01:11

@irongrass:

"hallva, olvasva ezt a rettenet libsi sírást, mégiscsak jó úton kell járjanak"

szívemből beszélsz testvér. :) ha az iindex blogketrece fikázza a kormányt, ergo a libsik ajvékolnak, akkor az irány jó, és ezen kell tovább menni.

egy nagyi 2013.09.01. 15:01:36

irongass: nem az állítólagos kétmillió cigány miatt van/ jobban meg kéne nézni a statisztikát/, hanem a kétharmadot produkáló hülye szavazók miatt. Ha ebben az országban mindenki becsületesen adózna akkor sok mindenre lenne megoldás.

rás · http://ras2.blog.hu 2013.09.01. 15:01:50

@irongrass: Elvem, hogy buta/csőlátású emberekkel is szóba állok (persze csak bizonyos határig. Tehát: 1./ Magyarországon jelenleg a különböző becslések, felmérések szerint 6-800 ezer cigány él. (A népszámláláson csak kis részük vallja magát romának/cigánynak.) 2./ Jó volna, ha a magyar iskolarendszer előnyben részesítené az anyagilag, kulturálisan leghátrányosabb helyzetben lévőket - akiknek csak kisebb részük cigány - de sajnos nem ez a helyzet, hanem az ellenkezője. 3./ A vonatkozó kormányrendelet lehetőséget ad, hogy a különórákra, sportedzésekre járó gyerekeket mentesítsék az egész napos iskolai bent tartózkodás alól. Ezek jellemzően nem a borsodi vagy dél-baranyai cigány gyerekek. 4./ Igen, fizessék meg a tanárt a dupla óráért! - az új közoktatási törvény azonban az alapbéremeléssel párhuzamosan megtiltotta a túlórák díjazását.

nincs_nick 2013.09.01. 15:03:49

@irongrass: Milyen tudathasadás kell ilyesmiket írni? A miniszerelnököd a liberális internacionálé alelnöke volt 8 évig és cigány vére folyik az ereiben.:D

♔batyu♔ 2013.09.01. 15:05:31

Legalább valami jót is másoljunk az USA-tól, ha már a liberálisok kitanította cigányok tönkrevágják a sulikat.

vajdasagi 2013.09.01. 15:06:03

@irongrass: Ön olyan mértékben káros a Hazánk szempontjából, hogy nem tudok Tegeződni Önnel. Tehát: amikor a gyermekeink iskoláztatása a tét, akkor Ön úgy viselkedik, mintha épp egy focistadionban drukkolna és az Ön kedvenc csapata (a konzervatív) éppen legyőzné az ellenfelet (a liberális csapatot). A dolgokra így tekinteni, és nem a fiataljaink érdekei szempontjából: az egészen egyszerűen HAZAÁRULÁS-nak minősül az én szememben. Szégyellje magát!

És a Hoffmann Rózsa ne merészelje lerontani az én gyermekeim oktatási szinvonalát azért mert ő dikatórikus oktatást akar. Az valóban használhat a cigány-gyerekek esetében, de nekem az nagyon-nagyon káros. Én figyelmesen meghallgattam a Pokorni-interjút a Hír TV-ben, és ő elmondta a lényeget: ezzel a "reformmal" lerontották az oktatás szinvonalát az eddig jóknál (és jómóduaknál, pl. a XII. kerületben) és nyilván javítják majd a nagyon-nagyon hátrányos helyzetűeknél. Ez hosszú távon súlyosan árt majd a hazánknak.

deneskata 2013.09.01. 15:07:00

Kedves panpeter és irongrass!
A ti álláspontotok igencsak közelít az anarchizmushoz. Mindegy, mi történik, csak legyen rosszab.
Számotokra aki nem kormánypárti, az egyben libsi-komcsi-akárki. Nem kell sokáig várnotok, mindjárt jön egy libsi-komcsi, aztán az meg titeket fog letrollozni, vagy seggnyalónak nevezni.
Nem kellene inkább értelmesen elbeszélgetni a problémákról? A világ nem olyan egyszerű, mint amilyennek ti látjátok. Semmi sem fekete-fehér.
(Mindez egyébként érvényes a parlamentre is!)

deneskata 2013.09.01. 15:11:02

Számomra is Pokorni az egyetlen épelméjű a kormányban, aki valóban ért is az oktatáshoz. Sajnálom, hogy egy politikai megalkuvás miatt ő kiszorult a miniszteri (bocs, államtitkári) posztról.
Kampányoljunk Pokorni mellett!!

vega4 2013.09.01. 15:13:11

@irongrass: Igaz létezik olyan is, hogy virtuális számítógép. Leül a gyerek szélre és elképzeli a billentyűzetet és amikor a tanár azt mondja, hogy nyomjátok meg Caps Lock-ot, majd az m betűt, akkor gondolatban az elképzelt billentyűzeten megnyomja és elképzeli, hogy ennek mi lett az eredménye a saját virtuális gépének a virtuális monitorján. Értem én. Azért is mondtam, hogy ez mindenképpen sikertörténet.

vega4 2013.09.01. 15:19:08

@rás:
"3./ A vonatkozó kormányrendelet lehetőséget ad, hogy a különórákra, sportedzésekre járó gyerekeket mentesítsék az egész napos iskolai bent tartózkodás alól. Ezek jellemzően nem a borsodi vagy dél-baranyai cigány gyerekek."

Igen, de az igazgatóknak kijelentette a tankerület, hogy csak nagyon-nagyon indokolt esetben tehetik ezt meg és nem szeretnék ha ez meghaladna egy bizonyos százalékot. Egyedi elbírálás e.t.c.

stanci 2013.09.01. 15:25:36

Aki figyelte, vagy látta, hogy 23 év alatt hova züllöttek az iskolák, az nem jajjgatna a bevezetett "szigorítások" miatt. Laza, fegyelem mentes, azt tanítok, amit akarok, ellenőrzés nélküli/megjegyzem: szinte mindent ellenőríznek M.o.-on, kémények, boltok, éttermek....., csak az oktatást nem/,nevelés nélküli/mert az aztán eddig nem volt/. Nem sorolom tovább.
Nincs, aki segítse a szaktanárokat; a sokat szidott szakfelügyelői rendszer segítette a jó tanárt azzal, hogy jónak találta a módszereit, a gyengének segítséget nyújtott és tévedés ne essék soha nem rugarhatott ki senkit.
A legsiralmasabb "eredmény", hogy tönkre tették a természettudományos oktatásunkat.Abban a borzalmas 70-es években a felmérések szerint Japánt is megelőztük. Most tavaly, vagy tavalyelőtt 1 /egy/ fizikatanár végzett az országban, lassan oda jutunk, hogy akár el is törölhetik a fizika esetleg a kémia oktatását, mert különben is nehéz a gyerekeknek.
A másik a gyermekek korlátozása. Még a jobb iskolákban is előfordul, a többiben meg általános, hogy "kaszinó"-nak tünik a tanterem. Aki szerint ne korlátozzuk a gyereket, már bocsássanak meg, az ostoba.
Fegyelem nélkül nem lehet tanítani és tanulni sem, a nevelésről meg ne is beszéljünk.Vccesen azt szoktam mondani, hogy a fegyelmezetlen gyerek a többi gyerek alkotmányos jogait sérti, mert remélem, hogy az újban is benne van a tanuláshoz való jog.
Ami a fizetést illeti, azt már nagyon régen elrontották.A szoc-ból hoztuk, hogy minden ember egyforma, persze ez is ostobaság, ha a munkájuk értékét nézzük.Zalai vagyok, a Z.hírlapban arról vitáztak, hogy mit akarnak a tanárok, a postások is annyit keresnek.
Erre valaki okosan válaszolt, hogy akkor tanítsa a postás a gyereküket.
Érdekes lenne megnézni, hogy milyen tanulmányi átlagú diákok mentek pedagógusnak és mondjuk villamosmérnöknek,vagy közgazdásznak.
Az én tanáraim is csodák voltak, hihetetlen képességekkel és nem volt nehéz őket követni........

apanna 2013.09.01. 15:29:55

@vega4: "az egész napos iskolai bent tartózkodás alól."- Az egész napos azt jelenti, hogy egyáltalán nem kell iskolába járnia.....
Ez max. a délutáni napközi alól jelent felmentést, amit az igazgató alá fog írni. A fiamnak hetente 4 nap szolfézs és gitár, ami miatt kikérem a jövő héten. Az igazgató pedig örömmel kiadja.
Ha nem feljelentem Hoffmannt....

gipsz.jakab 2013.09.01. 15:32:48

nagyszerűen szépen épül a SÖTÉT FEUDALIZMUS !

éjjen a fideSS ! éjjen a fürer !

deneskata 2013.09.01. 15:38:48

Itt mindenki megbolondult?

Csii 2013.09.01. 15:38:54

@stanci: Ez sajnos így van :(

75. Vladys 2013.09.01. 15:39:26

@irongrass: Sajnos nem az a baj veletek, hogy retardáltak vagytok, hanem másokat, jelenleg gyerekeket akartok lehúzni a saját szintetekre, hogy végre ne legyetek annyira egyedül.

GiaMarie 2013.09.01. 15:40:13

@egy nagyi: Gondolkodjunk már...ideje volt a dolgozókra gondolni.Egész napos iskola azért van,hogy a dolgozók gyerekei ne kulcsos gyerekek legyenek,meg ne a nyugdíj előtt 5 évvel leselejtezett orosztanárból napközivezetővé avanzsált idegbeteg Márti néni felügyelete alatt senyvedjenek a beton udvaron.Mert gondolkodjunk már,kik akarják kivenni 2-kor a gyereket az iskolából?Legyen 10% az,ahol tényleg egy friss-fitt-türelmes nagyi vigyázna rájuk.Másik 10%,ahol a kicsivel otthon levő anyuka egy türelmes angyal,akinek a kicsi mellett van ereje-türelme a naggyal tanulni,figyelni rá.A többinek bőven jobb lesz a suliban...

deneskata 2013.09.01. 15:50:25

@GiaMarie: Eddig is maradhatott, aki akart! Most se lesz jobb, mint a napköziben!Nincs hely és pénz értelmes elfoglaltsághoz.

exilis 2013.09.01. 15:50:31

Én most írom az igazolást, hogy a gyerekemnek minden nap van egyéb elfoglaltsága (lovaglás, úszás, zeneiskola, külön angol, zenekari próba stb.) ami miatt minden nap kérem órák után hazaengedni. Remélem nem kell ezért senkivel veszekednem, hogy ezentúl is úgy működjön minden mint eddig. Egyébként meg ez a kötelező 4-ig bent tartás, nem sért valami alkotmányos jogot? Személyi szabadság korlátozása? Mert a délután az már nem a kötelező oktatás szerintem.

irongrass (törölt) 2013.09.01. 15:54:00

@75. Vladys: Sajna, a cigányimádatotok miatt kénytelen igazodni a PC elvekhez a fidesz is. Ez van, köszönjétek meg az LMP-nek, Gyurcsánynak és a többi megélhetési rettegőnek.

Tarkedli 2013.09.01. 15:55:39

Kedves Mindenki!

Nagy érdeklődéssel kattintottam a cikkre, aztán a hozzászólásokat böngésztem végig. hamarosan indulok a tanévnyitóra. Vidéki nagyközségben élek, Bács-Kiskunban. És képzeljétek, nagyon jó iskolánk van. Az elmúlt években közel 200 milliót tudott pályázatokból rákölteni az önkormányzat. Mert egyfolytában pályáznak, dolgoznak a nevelésért, meg az oktatásért. A környéken csak nálunk van bölcsi, gyönyörűen felújított, pedig nem is lenne kötelező feladat 10 000 lakos alatt. Most bővítik az óvodát, és nem nyafog senki, hogy 3 éves kortól kötelező. Gyönyörű lesz, majd nézzétek meg. Az iskola 200 nm napelemet kapott a tetőre, most szigetelték a falait, fedett kerékpártároló, szürkevízhasznosítás, a gyerekeknek gyakorlókert, komposztáló. Nekem nagyon tetszik. S hogy még ezt is túllicitáljam: a helyi polgárok, mert az utóbbi években újra divat lett a lótartás, a polgármesterrel az élen lovakat adtak az iskolának, karámot építettek, lószerszámot vettek, meg persze szénát és zabot. Helyi pénzből, adakozásból, jószándékból, hogy beinduljon a lovasoktatás. És lőn. Idén már a harmadikosok és a negyedikesek is ingyen, a délelőtti órakeretben tesiórán úsznak és lovagolnak. Pedig nem a Rózsadombon vagyunk, még csak nem is egy nagyon menő kisvárosban, vagy nagyvárosban. Csak nem egymás felmenőit és baráti körét anyázzuk, hanem tényleg azzal foglalkozunk, ami fontos: a jövővel. Költözzetek ide, szívesen látunk Benneteket!
Az iskolában pedig a tisztességes tanár idén is tisztességes órákat fog tartani bárhol az országban. Aki meg nem volt a pályára való, az bármilyen szél is fúj,bármilyen törvényeket hoznak, bármit szabad, és bármit tilos, nem ér semmit. Ez van. A többi csak szócséplés.

gipsz.jakab 2013.09.01. 15:56:57

@Tarkedli: "tesiórán úsznak és lovagolnak"

az vizilovaglás:)

amugy rákérdezhetek a városnevére? Passau ?

deneskata 2013.09.01. 15:57:09

@stanci: Érvelésed több helyen is sántít.
1. Eddig se azt tanítottunk, amit akartunk. Volt tanterv. Csak kevesebb volt a tananyag, volt idő a játékos tanulásra, a tanulás tanítására, projektekre, csoportmunkára, sorolhatnám.Most marad a frontális oktatás, mint a szép 70-es években. A gyerek meg halálra unja magát.
2. Számodra a szakfelügyelet a 70-es évek szakfelügyeletét jelenti. Hallottam, az tényleg jó volt. Most azonban gyorsan kiképzett szaktanárok végzik, akiknél még az sem biztos, hogy szakmailag topon vannak. És véleményük alapján a tankerület akár elbocsátást is kezdeményezhet.
3. A fegyelem kérdése is kétséges. A tantermi fegyelmet a tanárnak kell megteremtenie, nem a központnak. Nem is értem, miért gondolod, hogy a "köznevelési törvény" vagy a tankerület tehet bármit azért, hogy tanórán rend legyen. Vagy az iskolarendőrökben reménykedsz?
4. A fizetés pedig - dehát azt te is tudod. Helyzetünk fikarcnyival se lesz jobb.

lebegő levegő 2013.09.01. 15:57:22

@stanci: soha nem előzött meg a magyar oktatás semmit... ezek mind mítoszok, maximum az afrikai, mongol és kubai elvtársaknak volt az kiváló, ami itt volt. :D De csak nyomjad a süket dumát és hazudozz magadnak, sírd vissza a 70-es évek nagy sikereit :D Akkor rend volt ám! És erkölcsi tartás... :D Igaz, hogy besúgók és hóhérok irányították, de neked ez most a Példa, az Aranyokor! :D A nyugattól és a fejlett oktatástól akkor is épp oly távol volt ez az ország mint most, talán 10 évvel közelebb...

Magyarországra meg pont jó amit Orbánék csinálnak, ha nem lenne, akkor már rég az utcára mentek volna az emberek. A házmesterek és besúgók eltűntek, most majd jönnek a rendőrök, a vegzálások. Tudod mit kívánok neked? Hogy a te gyerekedet szivassa majd elsőnek az iskolarendőr! :D Remélem majd attól érzed, hogy REND van :D

Komolyan...rossz vicc ez az ország, erkölcsi és morális nullák papolnak melldöngetve erkölcsről, röhej. Dehát... mindig is ez volt itt, ezért is volt az egyetlen reális alternatíva mindig az emigráció, ahogy most is.

gipsz.jakab 2013.09.01. 15:57:39

a sok tantrágy felesleges, kettőre kell kocentrálni:

délelőt hittan (fidestan)
délután Futtball tudomány...

kisQtya 2013.09.01. 16:01:05

Az egész napos iskolából ki lehet kérni azt a gyereket, aki egyénileg, máshol fejleszti a képességeit. Aki meg nem fejleszti sehol máshol, az biztonságban van az iskolában, amíg a szülei hazaérnek.

Mi a probléma?

Majd ha lesz olyan eset, hogy a gyerek azért nem tudott sportolni/zenélni/nyelvet tanulni, mert a faszkalap igazgató nem engedte el, akkor lehet protestálni, netán feljelentést tenni kiskorú veszélyeztetése miatt.

Addig viszont nem kellene verni a habot. Még nincsenek gyakorlati tapasztalataink az új rendszerről, még akkor sem, ha a Népszabóban már megjelent a cikk, ami segít eligazodni, hogy mit kell gondolni a balliberális alattvalóknak a helyzetről.

Ami pedig az iskolai "nevelést" illeti.
Részemről nagyobb igény mutatkozik az oktatásra. Szeretném, ha a szaktanár az oktatás magas színvonalára helyezné a hangsúlyt, mert ahhoz én nem értek. A gyerekemet viszont leginkább én szeretném nevelni. Emberségre, önálló gondolkodásra, személyiségének, egyéniségének fejlesztésére. Nem nagyon kívánom, hogy az iskola engedelmes droidot "neveljen" a gyerekemből pusztán azért, mert így kényelmesebb bánni vele.

stanci 2013.09.01. 16:01:22

@rás: Sajnos elkerülte a másfél milliót.Ai 18000-as évek végén történt népszámláláskor nagy-Mo-on 280 ezer volt.

75. Vladys 2013.09.01. 16:03:50

@irongrass: A FIDESZ inkább a hozzád hasonló vérkomcsikhoz igazodik. Sajnos még mindig rohadt sokan vagytok, és elsősorban gyerekeket céloztok meg betegségetek terjesztésére. Mint írtam ez a legnagyobb baj veletek.

Chris Colombo 2013.09.01. 16:05:08

sajnálom a mai fiatalokat, semmi értelmeset nem tanulnak az iskolában, a nyelvoktatást pedig szándékosan lecsökkentik h ne tudjanak majd nyelvismeret hiányában nyugatra menni dolgozni

Hajdú Peter 2013.09.01. 16:06:39

Szanalmas buzi libsi ajvekolas.

deneskata 2013.09.01. 16:07:03

@kisQtya: Szerinted az iskola feladata az oktatás? És inkább te szeretnéd nevelni a gyerekedet? Hát akkor felhívom a figyelmedet, hogy már az OKTATÁSI törvény se oktatási, hanem KÖZNEVELÉSI. Ugyanis a pártközpont utasítása szerint az iskola legfontosabb feladata- az oktatás MELLETT- a NEVELÉS. EZÉRT marad a gyerek du. négyig az iskolában. EZÉRT lesz erkölcstan az iskolában. (Legalábbis a hivatalos indoklás miatt)!!

pushup 2013.09.01. 16:07:22

@GiaMarie: te bazmeg! segíts már! én régen voltam iskolás ... lehet, hogy az utóbbi 25 évben betiltották a napközit?
aprópopó! azt senki nem kérdezte meg, hogy és akkor az iskolai étkezés - ami ugye nem ingyenes -, az most akkor kötelező lesz? vagy haza lehet mondjuk menni egy vegetáriánusnak, lisztérzékenynek (tudja tököm, milyen egyéb táplálkozási agybajok léteznek még), de ebéd után vissza kell menni?

deneskata 2013.09.01. 16:07:33

Bocs. A hivatalos indoklás szerint.

stanci 2013.09.01. 16:10:10

@lebegő levegő: Ejnye! A legegyszerübb, ha megnézed, hogy a fizika, matematika olimpiákon mit értünk el, és nézz utánna a nemzetközi felméréseknek is .A legérdekesebb az volt amikor 14 ill 18 éves korban mérték a teljesítményt. Az elsőn Japán megelőzte Mo-ot a másodikon mi előztünk. MERT ILYEN JÓ VOLT AZ OKTATÁSUNK.
Nagyon fiatal lehetsz és brossurákból tanultál a mult rendszerről. Legjobb úgy fogalmaznod, hogy ez ne derüljön ki.

kisQtya 2013.09.01. 16:12:50

@lebegő levegő: Iskolarendőrre egyébként azért van "szükség" (?), mert a pedagógusok döntő többsége alkalmatlan és képtelen fenntartani a rendet.

A gyerekek pedig egyszerűen minősíthetetlenül viselkednek abban a "falkában", amit ma osztályközösségnek neveznek. (Volt szerencsém látni videokat a szünet eltöltéséről.)

A tanár szünetben lelép. A kölykök egymás vagyontárgyait rongálják, egymás testi épségét viccből veszélyeztetik, grimaszolnak, őrjöngve ordítanak, földön fetrengenek, teljesen abnormálisan viselkednek. Ez a "normális" viselkedés ma. Aztán persze vannak nagyon durva csicskáztatások, amit a tanárok "nem vesznek észre", öngyilkosságba kergetések, amit szintén "nem vesz észre senki", WC-ben elkövetett szexuális erőszak, bántalmazás, ablakos szándékos betörése, berendezési tárgyak szétverése, tanárverés stb.
Mert kötelező az iskolában lenni annak is, aki nem akar és soha nem is fog tanulni. Ennek valahogy le kell vezetnie a gyűlöletét, hiszen számára az iskola börtön....

deneskata 2013.09.01. 16:16:11

@stanci: A Kádár-rendszer oktatása a hangsúlyt a tényanyag minél nagyobb mértékű elsajátítására helyezte. Nem törődött az önálló ismeretszerzés, a kreatív tanulás fejlesztésével. Ez jó volt talán a természettudományoknak, de borzasztó volt humán területen.

Tarkedli 2013.09.01. 16:17:13

@deneskata:
A hetvenes évek tanfelügyeletének volt meg épp a hatalma arra, hogy kitegye az állásából a szocializmus építésére veszélyes pedagógusokat. Mert hogy szakmai munkájuk alapján, ha jó elvtársak voltak, bizony ki nem tették őket.
A tanterv most éppúgy kedvez azoknak, akik csoportmunkát, témahetet, projektet, bármit csinálnak, amit szeretnének. Rengeteget dolgoztunk idáig is ilyenekkel, idén is ez lesz a rendszer.
Szaktanácsadók, szakfelügyelők az elképzelés szerint a mesterpedagógusok közül kerülnek majd ki, akik tényleg hivatásként élik meg a pályát. Persze, van egy átmeneti állapot, Rómát sem egy nap alatt építették fel...
A bérek tekintetében én személy szerint kb. 80 000 Ft emelést fogok kapni. 26 éve vagyok a pályán, főiskolai és egyetemi végzettséggel, szakvizsgával. A legkevesebb emelés is legalább 60 000 lesz nálunk. Ne felejtsd el, hogy ez inflációkövető bér, vagyis minden évben a januártól érvényes minimálbér százalékos szorzójával van meghatározva a besorolás.
Ahol az önkormányzat tudott túlórákat és más nem kötelező juttatásokat adni, mert megtehette, ott nem lesz ilyen szintű az emelés. Azt hiszem a többség nagyon jól jár az új rendszerben, ők gondolom nem is írnak síránkozó hozzászólásokat.

stanci 2013.09.01. 16:18:37

@deneskata: Lehet, hogy sántít/jelenleg én sántítok/ de én két tananyag csökkentést éltem át, és az én tantárgyamból, mind a kettőből, sokkal többat tanítottunk. A jelenlegi alaptanterv pl. mat-ból fizikából nevetséges.Volt idő még akisérletezésre is. De akkor nem volt film, zene, tánc......
Megértem az aggódásodat a szakfelügyelettel kapcsolatban, én is gondolkozom azon, honnan emelnek le gyakorlott jól képzett tanárokat...
Ami a fegyelmet illeti, nagy baj lenne ha azt csak a szaktanárra bíznánk. Nagy részük nem tud fegyelmezni, ami azt jelenti, hogy segíteni kell. Esetleg néhány áthelyezés, 16 éven felül kizárás.
Ha pedagógus vagy akkor tudod, hogy ejnye-ejnyével nem lehet fegyelmezni.

kisQtya 2013.09.01. 16:19:12

@deneskata: Nyugodtan felhívhatod a figyelmemet, mert az én gyerekeimet még a Fidesz-kormány előtt is nevelték az iskolában. Én pedig mindig vettem a bátorságot és a gyerekem előtt felülbíráltam a tanárt, ha - nem ritkán - baromságra nevelte a gyerekemet.

Az erkölcstannal pedig nincs semmi baj. Azt is lehet, hogy erkölcstanra járatod, magánba meg mehet hittanra, vagy talmud-tórára.

stanci 2013.09.01. 16:22:41

@deneskata: Jajj, ez nem így van! Nyüzsgő élet volt az iskolában. Mindenre volt idő. /Persze nekem is./

kisQtya 2013.09.01. 16:24:21

@deneskata: Én a Kádár-rendszerben jártam iskolába és a humán területen remekül lehetett önképzéssel, vagy magánórákon többlethez jutni.
Aki tanulni akart, az tanulhatott.

stanci 2013.09.01. 16:24:31

@kisQtya: Már bocsáss meg hova jártak a gyermekeid? /Vagy járnak/

stanci 2013.09.01. 16:26:16

@kisQtya: Már bocsáss meg, hova jártak a gyermekeid? /Vagy járnak/

stanci 2013.09.01. 16:28:52

@Tarkedli: Nem emlékszem olyanra a városunkban, hogy valakit kitettek volna.Az én latin tanárom börtönviselt 56-os volt.

midnight coder 2013.09.01. 16:31:54

Mondjuk tényleg elég vicces a Kádár-rendszer oktatását fikázni, amikor utoljára akkor volt színvonalas oktatás ebben az országban. Ma már lassan ott tartunk, hogy ha le tudod írni a neved, leérettségiztél.

A gond amúgy nem az államosítással van, hanem a káosszal amit az átgondolatlansággal, szervezetlenséggel teremtettek. Kádárék alatt azért ez nem így működött.

exilis 2013.09.01. 16:42:35

Akárki akármit mond, ez az egész megint a felülről lefelé kommunikáció, amikor a szülőket nem kezelem egyenrangú félként.

Mert mi van akkor ha a gyerek egyszerűen jobban teljesít ha otthon tanul? Ha a szülő otthon van, és szívesen foglalkozna a gyerekével? Vagy csak úgy egyszerűen, mi van ha a szülő azt mondja, hogy márpedig az én gyerekem hazajön tanítás után? Vagy ezt nem teheti meg egy szülő a saját gyerekével, ez a normális?????

exilis 2013.09.01. 16:43:51

Ja, és kimaradt, ugye nem elég egy szimpla szülő kérvény. Igazolások kellenek a különfoglalkozásokról, ha azt nem tudja bemutatni akkor szivacs.

pushup 2013.09.01. 16:51:59

@Tarkedli: nettó 80? na, most lettél gyanús.

apanna 2013.09.01. 16:53:42

@totorohun: Irigylem azt a szülőt, amelyiknek egyik tagja megengedheti magának, hogy otthon legyen a gyerekeivel még iskolás korukban is.

moszkvicssluszkulcs 2013.09.01. 16:54:08

Van abban valami, hogy a cigányok miatt kell az egész napos iskola, hisz ott jobb helyen vannak, mit otthon a szutyokban.
Csak hát, ezt kizárólag rájuk értelmezni csúnya rasszizmus lenne, így mindenki szív!
Apropó egész napos iskola. Sajnos tényleg rossz a magyar oktatás színvonala, ha ennyi ember van, aki nem érti a leírtakat. Valóban vannak olyan iskolák, ahol egész napos a tanítás, vagyis délután is vannak tanórák.
De az iskolák nagy részében továbbra is csak 13-14 óráig van tanóra. (tudom, van iskola otthon). Szóval a törvény azt mondja, hogy az iskolákban 16 óráig programot kell biztosítani a gyerekeknek, akiknek 16.00.-ig ott kell legyenek. DE! Az igazgató a szülő kérésére ez alól felmentést adhat. Az a mi iskolánkban azt fogja jelenteni, hogy minden 6.-7.-8.-os gyerek felmentést fog kérni. Ki ezért , ki azért. Mi meg ülünk bent gyerek nélkül. Ez persze nem minden iskolában lesz így. Van ahol lesz gyerek.
De tudom, nagy sok poszt lesz még, ahol felháborodott szülők fognak írni a 16 órás bent maradásról.
A KLIK-es központosítás valóban katasztrófa, minden lassabb, körülményesebb. Mi kaptunk digitális táblákat, amit nagy örömmel használni is fogunk, de krétát, szappant és wc papírt valszeg mi fogunk venni magunknak.
Az oktatás lezüllesztése meg tényleg nem most kezdődött. Én még emlékszem, a Hiller Pifti/ Oktatási Bálint és csapata féle ámokfutásra...
Ja a mindennapos tesi megint jó dolog lenne, de jelenleg kivitelezhetetlen. Bár ez nem zavarja se Rózsát, se a fehér fejű embert.

exilis 2013.09.01. 16:56:31

@apanna: Irigyled a sok munkanélkülit?

apanna 2013.09.01. 17:04:48

@totorohun: Miért lenne munkanélküli, az a szülő, aki otthon maradhat a gyerekeivel, nevelheti őket, és háztartást vezet?

Ezek szerint, a dadus, óvónő, szart sem csinál a munkahelyén?

GiaMarie 2013.09.01. 17:43:02

@pushup: Miért,akinek dolgoztak a szülei,az hogy oldotta meg?BTW,van rá törvény,hogy kapjon megfelelő ételt.De a rohadtul ráérő anyuka beviheti,rendelhet,satöbbi.Eddig is volt rá megoldás,ha finnyás Pistike nem ette meg a kaját.És nem,nem tiltották be,csak eddig jellemzően ideggyenge,tanításra alkalmatlan,nyugdíj előtti tanárok töltötték be ezt a szerepet kegyelemből.A gyerekek 10 éves koruk körül (akinek nem volt nagyi meg ráérő htb anyuka) már kulcsos kölykök voltak,mert sírva rimánkodtak,hogy ne kelljen maradni.Én örülök ennek.Most nem 30 szerencsétlen lesz benn egy tanárral,hanem 200,így kell a több tanár,akik remélhetőleg inkább értelmesen elfoglalják őket.

GiaMarie 2013.09.01. 17:47:41

@moszkvicssluszkulcs: Jajj,hagyjuk már...mindenki tudja,hogy a saját költségen fénymásoló tanár egy nagy-nagy mese.A valóság a "kedves anyuka,hozzon":
-WC papírt
-fogkrémet
-krémszappant
-fénymásoló papírt
-teát,cukrot
-papírzsepit
-8 színű kreppapírt (!!)
-2 csomag írólapot,4 csomag rajzlapot (!!!)
-havi 1000 forint osztálypénzt
-ezen felül minden kirándulásra,satöbbire külön pénzt
-1500 forint évi nyomtatási költség
-(sajnos gázt bevinni nem lehet,de ha cserépkályha lenne,tuti kérnének tüzifát is)

Ne nézzük már egymást hülyének,jó? :)

moszkvicssluszkulcs 2013.09.01. 17:58:11

@GiaMarie: nem nézlek. Valóban nincs az iskolának kerete wc papírra. Én fogok vinni, nem halok bele, de akkor is digi tábla van, budipapír nincs...
Az általad felsoroltakat megint azért kell behozni, mert digitáblára van pénz, ilyen apróságokra viszont nincs.
Az, hogy ez kinek a hibája, remélem sejted.

pushup 2013.09.01. 18:02:42

@GiaMarie: aham, eddig is szar volt napközi, ezért aki tehette, nem adta be a gyerekét ... akkor most tegyük kötelezővé és attól jó lesz? háhogyapicsába?
vagy ez a tanárokért van, akik egy része eddig délután el tudott menni takarítani, pénzért korrepetálni, modell karriert befutni, stb, az most dekkoljon bent a suliban és nézzék egymást a szerencsétlen gyerekkel és kívánják egymást kölcsönösen az anyjukba?
tényleg. bocs

mrs. white 2013.09.01. 18:03:41

No a tervekről annyit, hogy a lányom felső tagzatában a 15 tantárgyból folyamatosan minden évben 5-6 új tanárt kell, hogy megszokjon. Ez a mostani évben is így lesz azzal a különbséggel, hogy most már az osztályfőnönkének is elege lett nem várta meg a csodás életpálya modellt.
5.-ben napközivel kezdte fde a roma származású állandóan húzogatta a haját ezért egy hét után kivettük. Tehát kulcsos lett, de nem császkál el tanul és pár négyese van az ötösök mellett. Eddig volt ideje kutyával játszani pihenni tanulni külön matekon megtanulni azt amit sajnos az iskolában nem sikerült megtanítani neki pedig elvileg azért jár oda. nem kellett fizetni az ehetetlen menzát hanem otthon feleárból jó kaját ehetett.
Na most ezt sikerült visszahozni arra szintre amit épp nem akartunk. Valszeg kikérőt fogok írni de nem vagyok annyira kulturálatlan, hogy ne várjak egy hetet, hátha csodát fog okozni az új köznevelési törvény és tényleg tartalommal töltik meg a délutánokat. persze ha ez így működött volna akkor most is napközis lenne. Ha látom, hogy nem tud majd tanulni mert, este ötkor már nem lesz kedve (mitől lenne) és akkor még nem is pihent otthon mert nem volt rá ideje akkor megy a kikérő.
Ja, angliában pont ilyen rendszer működik. Egy ismerősőm két gyerekkel éppen kéthete ment ki. Felmérték a gyerekek szinvonalát Az egyik 4. helyett 5.-et kezdi a másik 5- helyett a 6.-at kint. Mert még ez az oktatás is egy évvel veri az angolt. Ha cél az, hogy lezárkozzunk hozzájuk akkor remek úton járunk. A szemét menza és a házi étek közötti árkülönbözetet ki fizeti ki, mert a szürkemarhából készül vaddisznóragu leveses menzában valamiért én nem nagyon hiszek, de ez biztos az én hibám.

Lajosforras 2013.09.01. 18:06:06

ha a sok nagyarcú tizenéves fiatalt nézem, akiknek egy sallert se lehet(-ne) lekeverni ebben a jogállamban és az összes kultúra,ami rájuk ragadt, a retkekkel kitömött feka videókból meg a jackass-ből származik, nem is gondolkodom rajta, hogy nem árt, ha az iskola nevel is. ha már a szülők is a karrierrel, munkahelyi problémákkal meg a barátok közttel vannak inkább elfoglalva. tudom, sok szülőnek nehéz ráébredni, hogy a gyereke állatsága az ő csődje is.

nyisziati 2013.09.01. 18:06:42

@apanna: "Ezek szerint, a dadus, óvónő, szart sem csinál a munkahelyén? "

Én játszótér-karbantartó vagyok, és megdöbbenve tapasztalom, hogy alig foglalkoznak a gyerekekkel, viszont órák hosszat tudnak dumálni egymással úgy, hogy a gyerekeknek hátat fordítanak. A dadusok munkáját meg gyakran a kertész/gondnok végzi.

Volt olyan baleset, hogy a gyerekek a fahinta tetejére másztak és belefúródott néhány szálka kúszás közben a testükbe, úgy kellett kioperálni.

Márpedig egy kisgyereknek azért relatíve sok idő kell, hogy több, mint 2 méter magasra felkapaszkodjon és ott hasmánt egy-két métert "szánkázzon"...

Kevés a "felelős figyelem", úgy tapasztalom, ötből talán egy óvónő/dadus a megfelelő a posztjára.

nyisziati 2013.09.01. 18:12:16

@Lajosforras: sajnos ki kell ábrándítsalak, az iskola ma már nem nevel (a legtöbb helyen), hiába tartják ott a gyereket. Legfeljebb nem a laptopon nézik a jackass-t otthon, hanem letölti mobilra/tabletre és a haverokkal a napköziben az lesz a "közös foglalkozás". :(.

Szűtté mamá? Szűjjé! 2013.09.01. 18:15:10

@Hajdú Peter: Szánamlas fidesz-kommunista komment. Semmi érv, csak személyeskedő kötekedés. Ezek vagytok ti.

moszkvicssluszkulcs 2013.09.01. 18:16:11

az iskola ma már nem nevel

El kell szomorítsalak, az iskola elsősorban oktatási intézmény. Vagyis oktatni kellene. E mellett a nevelésnek is szerepet kellene kapni, de eljutottunk oda, hogy oktatni már alig lehet, mert a nevelés veszi el az időt. Mert a szülők úgy gondolják, hogy majd az iskola ezt is megteszi helyettük. Pedig ez a szülők feladata!!!

vega4 2013.09.01. 18:22:41

@apanna: Hát nem tudom. Szerintem fogsz Te még egy nagyot csodálkozni. Szerintem nem kell elhinni Hoffmann meséit.

buday008 2013.09.01. 18:28:31

@egy nagyi: Mikor az általános iskolai tanulok fele lassan roma mit vársz... hozzáhülyítik a magyart is hogy elhiggye matolcsy ( meséjét ) azt jó napot.. lesz sok szép fidesz szavazó, nem gondolkodó szavazó, esetleg savazó...

stanci 2013.09.01. 18:28:39

@GiaMarie: Akkor én mese vagyok!
Amit pedig beszednek az nem a tanáré, hanem a gyerekedé, mert nem tudja az iskola elvállalni a gyereked teljes ellátását. Mi lenne ha aháború elötti helyzet lenne. Még fát is kellene vinni.:) Ennyire nem becsülik az emberek a gyermeküket, mert akkor az iskolát is becsülnék.

buday008 2013.09.01. 18:30:45

Egyébként meg rühellem ami az iskolákban megy vagy 30 éve--- mindig is hazudtak a diákoknak. tanították a sok semmire nem való marhaságot..minden fasz kormány a tantervet buzerálta és képezte az egyre szürkébb diákokat-- ez nem fidesz jelenség ez mindre igaz már 30 éve...

buday008 2013.09.01. 18:32:27

Gondoljunk csak a rendszerváltás hazug indoklására meg a Magyar Bálint féle faszságokra, most mega szép magyar Hoffmann néven megy ugyanaz...

gipsz.jakab 2013.09.01. 18:35:15

@buday008: ja ja

mind bűnöző

hazaáruló senkiházik

sötét feudalizmust építenek

alkalmatlanok és gerinctelenek, vagyis HITVÁNYAK !!!

gipsz.jakab 2013.09.01. 18:36:00

@buday008: ráadásul mind rohat büdös komcsi is volt

ügynök g*cik mind

hitvány országrontók

buday008 2013.09.01. 18:36:58

Ne sírjuk már vissza az mszps marhaságokat. Ettől még mondjuka fidesz is marhaságokat csinálhat-- de azt a tanári kar sem gondolta komoylan hogy az egész országot tönkretették a politikusok , akkor majd ők kisztrájkolják, bulizzák maguknak a jólétet nyugdíjig... itt az ideje megérezniük mi a magyar valóság.. szépen segítették a mindenkori rendszerek agymosását...hivatkozva hogy tanterv--- mer attól órán el sem lehetne mondani a valós véleményt ám...el is higgyem...

stanci 2013.09.01. 18:38:55

@gipsz.jakab: Jajj öregem! Ezt már abba hagyhatod! Ennek már nincs piaca. Sokkal finomabban kell fogalmazni, nem ilyen ordenáré módon!

GiaMarie 2013.09.01. 18:39:55

@stanci: Nincsen ezzel semmi baj,mert beviszem,csak már átmegy irreálba.Kis híjján leszedték a fejem,mikor megkérdeztem,mire fizetek 1500 forint nyomtatási költséget,miközben bevittem egy 1000 lapos fénymásolópapír csomagot.Közölték,a tintapatronra.Na most,nem vagyok hülye,1000 oldal kinyomtatására nem jut 1500 forint tintapatron költség.Azt már tényleg halkan jegyzem meg,hogy teljesen hülye nem vagyok,nyilván nem kapott a gyerek 1000 oldalnyi fénymásolt feladatlapot a tankönyveken felül.Ok,értjük,nem lázongunk,kicsi költségvetés,satöbbi...csak ezek után vicces a saját pénzen fénymásoló tanár legendája.Vagy WC papír.Nekem fiam van,megkérdeztem a tanárt,ugyan már miért kéne NEKEM 4 tekercs vécépapírt bevinni havonta.Vonogatta a vállát.Na,ezek a felháborító dolgok.Mert beküldöm én a saját gyerekemnek (bár dolgozó,adózó állampolgárként nem szívesen) de a másénak már tán' hagy ne én...

gipsz.jakab 2013.09.01. 18:40:13

@stanci: nincs időm "PC" körmondatokra

minden politikus bűnöző

buday008 2013.09.01. 18:41:49

Tanárok forgatták azt a mesebeli köpönyeget eleget - ne siránkozzanak itt.. máshol se szabadság, se bejelentés, semmi. orvosok is méltatlan körülmények közt szart pucolnak akkor ne azon sírjunk hogy nincs számítógép minden iskolában.. Főleg Borsodban ahol a szapannak nagyobb értelme van meg az angol wc használatának. az egyen köpeny azt hozná vissza hogy ne tüntessen senki hogy apuci vállakozó...

buday008 2013.09.01. 18:44:59

Magam részéről amit nagyon hiányolok hogy nincsenek sehol tanműhelyek, szakmukás képzés színvonala nulla. S lehet testnevekés helyett inkább technika órákat tartanák hogy egy szeget betudjanak ütni ha kell, egy levelet feladni stb..Kreatív feladatok kitalálásához kreatív tanár kell - nem számítógép ..

Rwindx 2013.09.01. 18:47:42

@GiaMarie: teljesen offtopic, de 1000 oldalt nem nyomtatsz ki a legolcsóbb lézerrel, utángyártott tonerrel sem 1500Ft-ből. Ha pedig tintapatronról van szó, ami azt jelenti tintasugaras nyomtató, akkor az még drágább lesz.

stanci 2013.09.01. 18:50:34

@GiaMarie: Rossz iskolába jár a gyermeked! :)
Nem mindenhol van így.

stanci 2013.09.01. 18:51:20

@gipsz.jakab: Na! Ez már finomabb volt!

gipsz.jakab 2013.09.01. 18:52:09

@stanci: engem ez az 1013 éves feudalzmus nevelt...

tehát nem vagyok én anynira "paraszt"

pushup 2013.09.01. 18:52:15

@buday008: én mondjuk pont támogatom az angolszász rendszerű iskolai egyenruha témát, de ha te elhiszed, hogy annak az az értelme, hogy eltűnnek a vagyoni különbségek, akkor hülye vagy

buday008 2013.09.01. 18:52:42

@GiaMarie: Mondok jobbat. Nem vagyok egy idős ember , de belémverte nagyanyám, anyáma következő történetet pl. Annak idején (nagyanyáink korában ) bizony mikor nagy volt a hó a vidéki diákok elrakták maguk előtt az iskoláig az utat (megvolt a tesizés) utána begyujtottak közösen a kályhába atanárral majd ment az oktatás.. Őskövületnek tűnik meg hülyeségnek a mai világban talán. Meg én sem azt akarom visszahozni- csak a tanulságát. Nagyon sok probléma megoldható ha aközösség összetart... A wc papírral kapcsolatban ... Van aki ugyvan vele beviszi ( ha megteheti) , mert az Ő gyereke érdeke is hogy minden ygerek használja és mosson utána kezet!! S van olyan aki ugy van vele csak a sajátjánál legyen .. Döntés kérdése.. s igen lesz olyan is aki nem fogja bevinni..dE az ember szerintem azt nézze mi a sajátjának a legjobb

buday008 2013.09.01. 18:55:07

@pushup: Nem tűnnek el pontosan tudom de akkor is vannak afféle előnyei is hogy ne irritál Annyira egy -két felfuvalkodott gazdag hólyag másokat . S nem általánosítok csak magamból mega mi osztályainkból indultam ki...

stanci 2013.09.01. 18:55:53

@buday008: A köpeny esetében igazad van. Csak azt nem tudom, hogy egy matematikus, fizikus, biológus, kémikus, nyelv tanár, testneveleés tanár... hogyan tud köpönyeget forgatni, amikor a tantárgyát tanítja. Jó lenne, ha felvilágosítanál. Ami pedig a szabadságot illeti, 10 nappal van több, mint másnak, feltehetőleg ezért nem megy senki tanárnak, mert nem éri meg. Add a gyerekedet tanárnak és isteni dolga lesz.

buday008 2013.09.01. 18:56:12

Amúgy aköpennyel nekm sincs gondom- engem az oktatók szakmaiatlansága sokszor jobban zavar...

stanci 2013.09.01. 18:57:09

@gipsz.jakab: Ha ilyeneket írsz, mindenki azt gondolja!

buday008 2013.09.01. 19:00:25

@stanci: Jó ember.. Nekem pl a szabadság fogalma ismeretlen. Sose voltam betegállományban szabadságon, kafeteroát nem kaptam, bérletet nem fizetnek mégsem siránkoztam/siránkozom. Dolgoztam életveszélyes helyeken...Szóval a cigánygyerek sem lehet veszélyesebb szerintem. S igen fenntartom hogy a tanárok az igazat nagyon ritkán mondják el a tanuloknak. Pl azt hoyg elvégzed ezt az iskolát de szart ér amit tanulsz szakma.. de azts e hogy olajosok ulnek a parlamentbe xd

stanci 2013.09.01. 19:01:17

@buday008: Az elmúlt 20 évben megváltoztatták az egyetemi és főiskolai oktatást. Nevetséges, hogy milyen keveset tanítanak. Ezt is reformálni kellene!

buday008 2013.09.01. 19:02:51

Súlykolták belénk ezta rendszerváltás szarságot is--- és mit látsz? mi értelme volt? szét lopták/lopják gyerekeink jövőjét...A történelemről meg ahgy ne beszéljek egyszer ellenforradalom egyszer forradalom --- :_))

buday008 2013.09.01. 19:05:45

@stanci: 10 éve végeztem de már akkor a fele taulónak ott sem kellett volna lennie--vagy elszarta, vavagy nem utotte mega szintet igazán. Ma meg mivel kell a tanuló az alibi munkahelyek megtartásához ( magyarul sajnos kevés ygerek születik és sok az oktató 2-3-4 állásban) ezért levitték a követelményeket és hozzászabták a tantervet a felhozatal szintjéhez.. de megnyugtatlak gyakorlati használható képzés már nálunk sem igazán volt.. Teéjesen egyet értek veled amit írtál

stanci 2013.09.01. 19:06:38

@buday008: Érdemes tanulni! Csak azzal lehet valamire vinni. Én már csak tudom!A tanítványaink nagyon sokra vitték, persze az, aki tényleg tanult.Remek hi hiány szakmák is vannak. Nem tudom, hogy mi a problémád? Azt azért ne várd, hogy másnak se legyen szabadsága!

buday008 2013.09.01. 19:08:52

Ezt viszont talán ez az első kormány ami pedzegette hogy érdemben minősítsék a tanári kar szintjét x évente és máris mekkora felzúdulást keltett..Máris sztrájkolni akartak ..--azért érdekes ez is..

buday008 2013.09.01. 19:11:22

Jó most én írok negatív példákat amiből túl sokat láttam. Ez nem azt jelenti hogy minden oktató, Tanár alkalmatlan meghogy általánosítok. Pláne nem sérteni akartam bárkit is .Vannak talpig becsületes , normális, felkészült emberek azok ne is vegyék magukra..

stanci 2013.09.01. 19:13:51

Búcsuzom a blogon levőktől! Mindenkinek jó vacsorát, jó éjszakát és jó iskolát kÍvánok!

Tarkedli 2013.09.01. 19:23:51

@pushup: Bruttó, mint ahogy a korábbi bér is bruttó volt. Bocs, hogy csak most válaszolok, de most értem haza a tanévnyitóról, s kíváncsi voltam, mivé nemesedett a beszélgetés.

nyisziati 2013.09.01. 19:47:04

@Lajosforras: VOLT a saller, amíg be nem tiltották. Ma már a gyerek fel is jelentheti a szüleit, ha - akár nevelő célzattal - leesik egy pofon (példa is volt rá, ha jól emlékszem).

Gizi a laborból 2013.09.01. 20:04:20

A 25 éve informatikát oktató mérnök-tanárt az általános iskolából elüldözött az igazgatója, hogy nincs szaktanári képesítése az általános iskolához. Gyerekei megyei, országos versenyeket nyertek, a tanár írta a használatos tankönyv egyes fejezeteit. Most keresnek egy akárkit, aki "ért" a szamítógéphez és majd egy 120 órás tanfolyam elvégzése után újra lesz informatika-tanár az iskolában!

Fortélyos félelem igazgat - és az ostobaság!

Giedi 2013.09.01. 20:08:48

Sajna ez a demokrácia. Még mindig mögöttük a támogatás ... az ellenzék csak reménykedhet (de előtte még kinyírják egymást)

bigthereal 2013.09.01. 20:26:30

@Tarkedli: gratulálok, nagyon jó ilyen pozitív beszámolókat olvasni!

Kurt úrfi [teuto-nordikus paraszt legény] 2013.09.01. 20:27:10

@irongrass: Te meg csak bégessél a vezéred után, aki liberális volt hosszú évekig. Mindig arra menjél amerre rázza a kolompot!

lionking 2013.09.01. 20:38:57

a gondom az ezzel a töménytelen baromsággal amit oktatási reformként akar a párt letolni a nem párt tagok torkán is, hogy

1. Nálunk a családban senki nem vallásos, ergo nem akarom hogy az unokám ilyenben részt vegyen
2. erkölcsre meg ne tanítsa senki azt majd otthonról nem pedig rosszul fizetett közalkalmazottaktól
3. a gyerek NEM fog 14000!!! ft-ért ebédet befizetni azért, hogy aztán farkaséhesen essen haza az iskolából mert eddig ez így volt. 2 éve már nincs ebéd fizetve neki, így sem olcsó, de legalább minőséget eszik-otthon
Ha viszont kötelező 4-ig bent lennie, és az ÁNTSZ (ostoba seggfejek idióta gyülekezete) megtiltotta a főtt étel és a szülinapi torta bevitelét, így akkor az iskola biztosítsa ingyen a gyerek ebédjét, mert nem fogjuk befizetni mert eddig megoldottuk éveken át. Amennyiben ezt nem fogják és benn akarják tartani 4-ig, akkor agy a meleg étel bevitelét vagy az ottani melegítését biztosítsák ÁNTSZ leszarásával
ha egyik sem akkor büntetőfeljelentés kiskorú szándékos veszélyeztetése címmel pl a gyámügynél meg az összes gyerekvédelmi hatóságnál és egyebeknél

látjátok feleim szümtükkel 2013.09.01. 20:40:45

@Tarkedli: "A többi csak szócséplés."

Látom te is csépeltél egy nagyot.

Tudod én az ötvenes évek második felében kezdtem iskolába járni. Az osztályból majdnem minden gyerek napközis volt, vagyis délután négyig az iskolába maradt. Ők ott is ebédeltek. Ezt a "kiváltságot" azonban csak az a gyerek kaphatta meg, akinek a szülei ( anyja is ) dolgozni jártak. Az én anyám ekkor még nem dolgozott, így én nem lehettem napközis. Már az óvodában is csak délig lehettem ott, ugyan ezen okból. Akkor én ezt nagy igazságtalanságnak éreztem. Ma már tudom, hogy én voltam a legszerencsésebb, mert mindaz, amit "egy nagyi" az első hozzászólásban felsorolt, nekem megadatott. Én sokkal önállóbb, talpraesettebb voltam már első osztályban is, mint a társaim többsége. Rákényszerültem, mert a szüleim a kevéske földjüket művelték, és nem ültek állandóan otthon, ezért korán önállóvá kellett válni, a problémákat megtanulni megoldani, a szüleimnek segíteni stb. Mai napig hálás vagyok az anyámnak és az apámnak, hogy az anyám nem mehetett el dolgozni ( apám nem engedte ) csak 10 éves korom körül. Amikor nem a földjüket művelték, jó volt úgy hazamenni, hogy ebéddel várt, délután segített a tanulásban, az otthoni munkákba bevont, elengedett játszani, sokszor velem játszott. Jó volt a szüleimmel együtt lenni. Na ezt veszik el a mai kisgyerekektől, és emiatt amit veszítenek, soha nem tudja sem a szülő, sem az állam pótolni. Te sem tudtad.

apanna 2013.09.01. 20:42:09

@mrs. white: "A szemét menza és a házi étek közötti árkülönbözetet ki fizeti ki, mert a szürkemarhából készül vaddisznóragu leveses menzában valamiért én nem nagyon hiszek, de ez biztos az én hibám."
Tavaly 6000 volt a havi ebéd. Aki azt mondja, hogy ennyiből kijön havonta 20 napra elosztva, az nem mond igazat. A kaja nálunk nem volt szar, a gyereknek ízlett..

bigthereal 2013.09.01. 20:56:16

@lionking: " Nálunk a családban senki nem vallásos, ergo nem akarom hogy az unokám ilyenben részt vegyen"

még valami baja lenne...

Adalberto Gellenzeeri 2013.09.01. 20:59:48

A blog írójának sajnos igaza van. Szociálpedagógus és családpedagógus végzettségem (is ) van. Négy évig tanultam pedagógiát.Ami itt most van az katasztrófa, nem pedig pedagógia. nem az a lényeg, hogy meddig van a gyerek iskolában és finomat eszik-e. Az új rendszer rohadt és korszerűtlen a velejéig. A pedagógia alanya a gyerek. Abból pedig millióféle van.Mengele próbálkozott egyengyereket gyártani. A környezetét és az eredményeit ismerjük.Az oktatás és nevelés legfőbb erőssége a tanár egyénisége. Milyen mércével mérnek és minősítenek majd autonom erős egyéniségű, eddig sikeres, karakteres oktatókat? Hányadék ez az egész amit ez a boszorkány összerakott.

lionking 2013.09.01. 21:03:34

@bigthereal: konkrétan nem egyezik a világnézetünkkel
mondjuk ez kb olyan mint ha a Koránt vagy a Tórát tennék kötelezővé a katolikus iskolában

pushup 2013.09.01. 21:08:27

@bigthereal: itt egy igen jelentős rétegnek fáj az, ha a színházban mondjuk szó van a "buzikról" (pedig azok léteznek). engedtessék meg, hogy nekem fájjon, ha valaki tényként beszél valamilyen istenről (pedig az meg nem létezik) :P

deneskata 2013.09.01. 21:32:38

@Adalberto Gellenzeeri: "A pedagógia alanya a gyerek. Abból pedig millióféle van.Mengele próbálkozott egyengyereket gyártani. A környezetét és az eredményeit ismerjük.Az oktatás és nevelés legfőbb erőssége a tanár egyénisége. Milyen mércével mérnek és minősítenek majd autonom erős egyéniségű, eddig sikeres, karakteres oktatókat?"
EZ A LÉNYEG! KÖSZÖNÖM!A legnagyobb aggodalmaimat fogalmaztad meg!

JohnHenry 2013.09.01. 21:50:27

@deneskata: ezzel most azt mondtad/mondtátok, hogy nem a gyerek izgat, hanem hogy téged hogyan fog minősíteni illetékes elvtárs :-p

bigthereal 2013.09.01. 22:01:29

@lionking: honnan tudod, hogy az unokád is ateista? megkérdezted tőle?

@pushup: honnan tudod, hogy nem létezik? mondta neked valaki?

Kalmár 2013.09.01. 22:03:54

micsoda hiszti!!

vicc

deneskata 2013.09.01. 22:26:39

@JohnHenry: Dehogy. Csak épp ezzel meg is van a reform két nagy problémája. Semmibe veszi a gyereket is, meg a pedagógust is.

Sics68 2013.09.01. 23:11:01

Sziasztok!

Valóban nincs az iskolának kerete wc papírra.

Akkor zárjon be az iskola!

Meg jelentsük fel az igazgatót kiskorúak jó sok rendbeli veszélyeztetése miatt :-D

***

Komolyra fordítva a szót:

@pushup:aham, eddig is szar volt napközi, ezért aki tehette, nem adta be a gyerekét ... akkor most tegyük kötelezővé és attól jó lesz? háhogyapicsába?

Nem látjátok a valódi problémát és a valódi veszélyt a du. 16 óráig tartó iskolában!

Egyrészt ugye ott vannak a kötelezően megtartandó órák, másrészt ott vannak a pedagógusok úgyszintén kötelező óraszámai... és az, hogy TILOS A TÚLÓRA!

Mi lesz ebből?

Megmondom, mert nagyon egyszerű: olyan órarendek, ahol MUSZÁJBÓL délutánra is raknak KÖTELZŐ tanórákat. Mert nem fogják tudni megoldani másképp!

Nem lesz terem ahol megtartsák ( számtech terem, nyelvi labor, rajzterem, technika terem .. és persze tornaterem ...) és nem lesz pedagógus aki megtartsa. Már most jócskán van gond: bizonyos szakos tanárok "hiánycikknek" számítanak: nyelvtanarak első sorban, de számtech és természtettudományos szakik is...

Tehát ha kevés mondjuk a tornaterem, akkor a tornaórát teszik du 15-16 óra köztre ( mert tehetik!) ... vagy épp a nyelvórát, mert egy nyelvtanár van csak sok csoportra, és csak így oldható meg ...

Na és ebbe a helyzetbe fog befutni a szülő levélkéje, hogy az ő gyerekét engedjék el délután... a tantervi óráról .. mit fog szerintetek lépni a zigazgató, meg a tankerület??

mazolika 2013.09.02. 08:32:53

@kisQtya: "Emberségre, önálló gondolkodásra, személyiségének, egyéniségének fejlesztésére."
Bár minden szülőnek ez lenne az érték. Mit gondolsz, miért merült fel egyáltalán, hogy a gyerek nevelést is kapjon, ha nem azért, mert az általad megnevezett értékeket nem kapja meg otthon?

Szerintem amúgy a nevelés abból kellene álljon, hogy a tanár eleve ilyen: önálló gondolkodásra késztet, emberséges, segíti a diák pozitív személyiségjegyeinek megerősödését. Ehhez nem kell diploma, ehhez ember kell. Akinek mellesleg a kisujjában van a szakma.

Amúgy a gyermek MINDIG kap nevelést egy tanártól. Még attól is, akinek soha nincs gongja a fegyelmezéssel az órán. Mondjuk legtöbbször ők csinálnak valamit jól, nem?

szonár 2013.09.02. 08:56:29

Ez egy újabb badarsággyűjtemény, amely alapvetően az iskola - mint intézmény - gyűlöletén alapul. Erre utal a cím idézete is (Ady Endre).

Kétség kívüli tény, hogy a 70-es évek óta bevezett újítások a közoktatásban nem értek el eredményt. A tanulók teljesítménye romlott.

Szóval, az "újítások" ideológiai alapú (ergó vak és süket) fikázása helyett inkább azt kellene megmondnai, hogy mi az alternatíva.

randomuser1 2013.09.02. 09:10:41

gondolom, nem konkrétan a könyvtárszoba meghitt csendjét kacagva megtörő nagypolgári gyerekek elleni szociális merényletre készül az állam, hisz amúgy nem kötelező benntartani, nyugodtan haza lehet vinni a könyköt, jáccank az út porában, tanuljanak a szüleiktől remek, praktikus szakmákat, bicskázást, vasazást, besurranózást.

fifibá55 2013.09.02. 09:16:48

Én nem siratom el előre a tanévet (igaz, nem is kapok érte fizetést). Csak a saját tapasztalatomat tudom itt leírni: még augusztus elején megkaptuk a könyveket, hiánytalanul. A napközi eddig is nagy segítség volt, és ezután is úgy alakíthatjuk a délutáni programokat, ahogy akarjuk, mert az iskola partner ebben. Az erkölcs tanítást se átkozom el előre, remélhetőleg kiegészíti mindazt, amit a család ad a gyerekeknek.
Lehet, hogy az a baj, hogy az iskolát nem tekintem a politikai csatározás eszközének, hanem oktatási intézménynek?

killerkaller 2013.09.02. 09:39:04

ras2: "....a hittanoktatásnak a katolikus egyház óvatos rosszallását is kiváltó erőszakos bevezetéséről..."

Érdeklődéssel olvasnék az egyház véleményéről, mert eddig csak hívők vs. ateisták mondtak véleményt, olykor elég nyers formában.

Páli T. 2013.09.02. 10:00:16

Ez a vélemáény annyira távol áll a valóságtól. hogy szavakkal nem is lehet jellemezni. Aki ezt írta, annak javaslom, töltsön el egy hetet egy mai szakképző iskolában és jól nyissa ki a szemét. Nemócsak az iskolaügy politika, hanem ez a vélemény is, mégpedig sokkal erősebben. Ezekre az intézkedésekreóriási szükség van, már régen be kellett volna vezetni ...

Pepita Zebra · http://pepitazebra.blogspot.com 2013.09.02. 10:05:21

rás, én nem azt akartam mondani, hogy az iskola nem nevel. Természetesen nevel, de nevelni sztem kizárólag személyes példamutatással lehet, azon meg, hogy a tanárok hiteles és jó emberek, vagy elgyötörtek és kiégettek így nem lehet változtatni. Olvasókönyvből magasztos erkölcsi tanulsággal végződő történeteket olvasni fölösleges és kellemetlen. (És ebben az értelemben nevel az ismerős boltosnéni, a fodrásznéni, a doktornéni, minden felnőtt, akit a gyerek ismer. Ezért is viszem hozzátok az enyémet :) ) Amúgy meg, belenézve a kommentekbe (végigolvasni nem volt bátorságom): most komolyan, van abban valami meglepő, ha összeszorul a gyomrom a gondolatra, hogy ilyen indulatok közé küldjem azt a pici (és védtelen és naív) emberkét????

Páli T. 2013.09.02. 10:18:21

@lionking:
1. ha normális környezetből jönnének a gyermekek az iskolába, nem is lenne szükség hit- és erkölcstanra, az ilyeneknél nincs is, de elenyészően kevés az ilyen (saját tapasztalat)
2. az, hogy senki nem vallásos, mindenkinek a maga dolga, Isten szabad választást adott, de arra nem gondoltál még, ha több lenne a vallásos, a világ is jobb lenne ...
3. ha a gyermeked fertőzést kap a rossz étel miatt, akkor is ez lesz a véleményed az ÁNTSZ-ről, (nekem sincs jó véleményem róluk, de a közétkeztetésben igenis szükség van rájuk. Szerinted nem?

eßemfaßom meg áll 2013.09.02. 10:20:51

@totorohun: "Ja, és kimaradt, ugye nem elég egy szimpla szülő kérvény. Igazolások kellenek a különfoglalkozásokról, ha azt nem tudja bemutatni akkor szivacs."

nem kellenek

kalevaleez 2013.09.02. 10:58:03

tegnap volt a fiam évnyitója, elsős lett a szentem.

a beszédeket egy nő kezdte a minisztériumból, aki elmondta, milyen jól teljesít a gazdaság, 25 éves ellenőrzési adósságot szüntetnek meg, páratlan siker az oktatás, a tanárok 34% magasabb fizetést kapnak, a hoffman emeg a balog így, meg úgy, stb, stb. tisztára, mintha a hírtv-t hallgattam volna. a szülők döbbenten bámultak, hiszem ez a gyerekeket kurvára nem érdekelte, tekeregtek jobbra balra. volt kis morgás, de semmi komoly, pusztán elkönyvelték, hogy ezek hülyék.

majd egyből elhúzott mondván, hogy ezt a remek műsort még előadja egy másik iskolában is.

ezek után az igazgató közölte, hogy ez volt a hivatalos, és közölte, hogy pl. bárki kérheti a négy órás bennmaradás alóli felmentését, ő automatikusan aláírja, elég egy darab papírra kézzel ráírni. meg hogy összevisszaság van mindenhol, nincs megoldva egy rakás dolog, pl. a nagyok délutáni felügyelete (pontosabban a felügyelet megvan,de értelmes programokat nem tudnak nyújtani.

szóval amit itt a fidesz csinált iskolaátalakítás címét az egy rossz vicc.

pusztán ezért el kell ezeket a pancser barmokat zavarni.

a fiamat meg én akarom nevelni, nem bízom az ilyen hoffmann félékre. van annak a nőnek egyáltalán gyereke?

Reszelő Aladár 2013.09.02. 11:13:04

Amíg a futottak még kategóriábül lesznek a tanárok, addig teljesen mindegy ki ül a minisztériumban. Amíg azt tanítod a gyerednek, hogy minden joga mellé egy kötlesség is jár, addig nem lesz gond.
A kötelezőn túl pedig mindenki azt tanul amit csak szeretne.

Pepita Zebra · http://pepitazebra.blogspot.com 2013.09.02. 11:26:19

@kalevaleez: Van neki. Egyébként kimondottan normálisak voltak gyereknek. Igaz, akkor még ő sem ebben a csapatban focizott. És abszolút egyetértek veled, ezek a dolgok egyáltalán nem iskolába valók.

rás · http://ras2.blog.hu 2013.09.02. 11:28:22

@killerkaller: tinyurl.hu/VDd7/

@Pepita Zebra: Bízzunk benne, hogy az iskolában normálisabb a közeg, mint a blogoszférában (néhány kommentet menet közben töröltem, néhány kommentelőt kitiltottam a blogról) - bár ebben nem lehetünk biztosak. De csak szocializálódjék a gyermek! :(

A (keserű) viccet félretéve: igazad van, hogy elsősorban a személyes példa nevel, és ez (szerencsére) nem kötődik csak az iskolához. De az iskola nevelő funkcióján én olyasmit is értek - túl egyes tantárgyak, pl. irodalom, történelem funkcióján -, mint hogy meg kell tanulni közösségben is gondolkodni, cselekedni; megtanulni együttműködni másokkal; megtanulni vitázni: vagyis érvelni, kiállni a saját álláspontom mellett, miközben képes vagyok megérteni és mérlegelni másokét stb. És azt is gondolom, hogy az iskola feladata (bármilyen pátoszosan hangzik is) a hazaszeretet vagy az általános erkölcsi normák közvetítése; még akkor is, ha ezek konkrét megvalósulásával vékony jégre lépünk, minthogy világnézethez, sőt gyakran politikai állásponthoz kötöttek. De ha a gyerek megtanul gondolkodni - és kételkedni! - akkor majd kb. kamaszkorától helyre tudja rakni a dolgokat. Amiben persze segítségére lesznek a máshonnan kapott "nevelő" impulzusok.

2013.09.02. 11:51:25

"Orbánék sok gazemberséget követtek el, de a legnagyobb gaztett valószínűleg ez, amit az iskolával - s ezáltal a felnövekvő generációkkal, vagyis Magyarország jövőjével tesznek."
Eddig olvastam el, látom, ez nem egy objektív írás hanem valami kétségbeesett köpködés. Francért rak ki az index ilyen hülyeségeket a főoldalra...

Pepita Zebra · http://pepitazebra.blogspot.com 2013.09.02. 11:53:36

@rás: Abban az iskolában, ahova én jártam, meg ahova a lányzót szánom, garantáltan normálisabb. "Szocializálódni" ott az iskola előtti buszmegállóban, ill. az odavezető úton lehet keményen, ami sztem megintcsak hasznos.
Megtanulni vitázni: viccelsz? Ebben az iskolarendszerben? Mikor jelentkeztél utoljára, mielőtt megszólaltál? Mert ez az iskola egy csomó hülye félmilitáris viselkedésformát belenevel a gyerekekbe (Osztály vigyázz! Tanárnőnek tisztelettel jelentem... WTF?), amit aztán soha nem fog használni, arra viszont nem tanít meg, pl. egy vitában hogyan szólj hozzá jólnevelten, anélkül, hogy mások szavába vágnál. Léteznek olyan iskolák, ahol ilyen skilleket meg lehet tanulni, projectet kidolgozni, csapatban dolgozni vagy csapatot vezetni, vitázni, stb, de hát ennek nyomát se látni. Még gépelni se hajlandóak megtanítani rendesen a kölyköket. A hazaszeretést meg bízzák inkább rám, nekem elég, ha a törvényekre megtanítják. Mert ugye előfordulhat, hogy olyan gyerek jár oda, akinek valóban másik hazája van, vagy több is van neki (az ovis csoportunk kb 1/3-a ilyen), hát hagyjuk ezt meg a szülőknek sztem. Egyáltalán, semmi ilyen uniformizálós emberformálósdi ne legyen. Nekem ne :(

rás · http://ras2.blog.hu 2013.09.02. 12:15:01

@Pepita Zebra: "Ebben az iskolarendszerben?" Különbséget teszek az általam kívánt, az OV és HR által kívánt, valamint a reálisan megvalósuló iskola között. Az egyszerűen megvalósíthatatlan, amit "ezek" akarnak.

"A hazaszeretést meg bízzák inkább rám, nekem elég, ha a törvényekre megtanítják... Egyáltalán, semmi ilyen uniformizálós emberformálósdi ne legyen."
Akár azt is mondhatnám, hogy egyetértek, de mégse mondom. Ugyanis "megtanított" törvények csak akkor értelmesek - átélhetők és ezért betartandók, nem pedig kijátszandók - egy gyerek/kamasz/ember számára ha egy nagyobb narratíva részeként választ kap arra is, hogy "miért?".
Ha úgy voltam érthető, hogy az "uniformizálós emberformálósdi" híve lennék, akkor valamit nagyon rosszul fogalmaztam meg. Rémlik, hogy a gondolkodás, a kétkedés, a vita, a kölcsönös megértés mellett foglaltam
állást, miközben azt is mondtam, hogy léteznek az (önálló, autonóm) egyéneket összefűző értékek, az együttélésüket szabályozó normák.

killerkaller 2013.09.02. 16:44:54

@rás: Köszönöm a linket. A cikkben elsőként operatív kérdések merülnek fel: a hitoktató javadalmazása körüli kérdések, mert ugye a krisztus koporsóját sem őrizték ingyen, illetve az oktatás szervezése körüli bizonytalanságok. A kommentelők egy része persze azonnal fel is hördült, hogy az egyház már megint anyagiaskodik. Pedig tovább olvasva, az elgondolkodtató sorok ezután következnek, idézem:
„A bíboros kiemelte: ahol Európában létezik etika vagy erkölcstan nevű "civil" tantárgy, ott "annak a tartalmával mindenütt bajok vannak". Véleménye szerint, ha egy állam dönti el, hogy mit kell etika címén oktatni, akkor ahhoz kellene egy világnézeti egyetértés a minimális értékekben, de "ez bizony egy-egy országon belül sem nagyon van meg", ráadásul még nemzetközi elvárásokkal is "bombázzák" az egyes országokat, hogy miket kell elismerni, miket nem szabad túlhangsúlyozni a tananyagban.”
Azt érezzük, hogy erkölcsi nevelésre napjainkban egyre inkább szükség van, de a szándék amit ha csak a törvénykezés mázába csomagolva lecsapunk az asztalra, az vajmi kevés. Mert hiányosak, nincsenek meg a kivitelezéséhez szükséges feltételek.

Pepita Zebra · http://pepitazebra.blogspot.com 2013.09.02. 18:20:15

@rás: Nem akartalak megbántani, egy percig sem gondoltam, hogy az uniformizálósdi híve lennél. Valszeg hasonló oktatást tartanánk ideálisnak. Inkább azt próbáltam mondani, hogy a mostani objektív keretek között (pl. osztálylétszám) gyakorlatilag lehetetlen érzékeny témákat anélkül érinteni, hogy katasztrofálisan félre ne menne a dolog, ezért sztem jobb ezeket inkább hagyni, és valahogy sterilebben oktatni (do no harm). Talán.

rás · http://ras2.blog.hu 2013.09.02. 18:38:21

@Pepita Zebra: Természetesen nagyon csekély valóságos ismeretem van a mai iskolákról - bár a (leendő) tanítókról azért van. Összességében elég szörnyű a helyzet, azt hiszem, viszont óriási különbségek vannak nemcsak iskolák, hanem - pedagógusfüggően - iskolákon belül egyes osztályok között is. Ha "ezek" maradnak, akkor persze sötétebb, ridegebb lesz a kép. Viszont:
Én egy (két) diktatúrában jártam iskolába, 35-40 fős osztályokba, és utólag visszagondolva úgy gondolom, nem kell feltétlenül "hagyni az érzékeny dolgokat", mert maga a tanár és az iskola mint intézmény válik hiteltelenné, veszti el tekintélyét, ha hallgat azokról a dolgokról, amikkel a gyerekek nap mint nap találkoznak az iskolán kívül. És ha az iskola, a tanár hiteltelen, akkor nehezebben fogadják el tőle a "steril" oktatandót is.
Kicsit talán a "ring" szemközti sarkából mondom: igen, az iskola veszélyes üzem, de ez a szépsége. (Ha hagyják.)

Pepita Zebra · http://pepitazebra.blogspot.com 2013.09.02. 19:35:34

@rás: "Felhasználói' szintű ismeretem van, pedagógus nem vagyok :) És elismerem, hogy attól még, hogy tudom, jó-e egy rántotta, még nem tudok tojást tojni :) 1982 és 94 között jártam általános és középiskolába, volt ebben ugye puha diktatúra, meg valami zavaros dolog. Mi is 35-40-en (vagy többen) voltunk mindig. Végig ugyanaz volt az igazgatónk. Sose volt valami nagy mozgalmi élet, 1989-ben pedig tragikus hirtelenséggel nem lett több beszéd, ünnepély, évnyitó, bizonyítványosztás csak az osztályban. A tanárok között volt, aki politizált, de sokfélék voltak. Nem hiányzott a szervezett világképformálás, jó volt így. Igaz, hogy ekkor már nagyobbak voltunk, és máshonnan szedtük az információinkat a világról, de a kicsiknek meg pláne nem kell. (Az ötéves, háttértévézés közben, most kérdezte meg, hogy anya, ugye mi mindig magyar terméket veszünk? Ugye az a legjobb? - Na, ezekhez a beszélgetésekhez nincs egyelőre kedvem, még vagy öt évig egyszerűen nem lehet erre érdemben válaszolni, csak kínlódik az ember, mit mondjon annak a pici gyereknek, nem fair, mért kell ezt nekem.)

lionking 2013.09.02. 19:37:18

@Páli T.: "de arra nem gondoltál még, ha több lenne a vallásos, a világ is jobb lenne ..."

kicsit túl fogok lépni a téma keretén...

Ó édes élet és Te ezt komolyan is gondolod?
Akkor felhoznám - mivel nem csak egy vallás létezik bár pártunk és a seggnyaló utánfutója csak a keresztény részét ismeri el -
szóval pl itt van mindjárt Szíria amiről mostanában épp eleget hallunk látunk, aztán a komplett arab világ, ahol nem számít pár ezer emberélet allah nevében az öngyilkos merénylők boldogan repülnek a mennyekbe.
És te még ezeket szaporítanád?
És ne gyere nekem hogy ezek fanatikusak én meg sarkítok, mert akkor megemlíthetném a középkori kereszteshadjáratokat is, ahol Isten nevében egész nemzeteket irtottak ki, mindezt a legjobb szándéktól vezérelve
Vagy ahol pl a papok a szeretetről és a megbékélésről szónokolnak, aztán meg beülnek a parlamentbe és nézd meg mit is csinálnak? na épp nem a megbékéléssel foglalkoznak.Vagy éppen a nagy nagy keresztényi szeretet nevében kiskorúakat rontanak meg és azt is a saját nemükből választva hogy még ezzel is tetézzék a dolgot.
szóval hová kéne még több vallásos?
Hidd el egész jól megvagyunk anélkül is hogy higyjünk olyan valamiben ami nincs is mert ha lenne akkor ezek a dolgok meg nem lennének.
Szóval jobb ha nem erőlteted ezt a vallási vonalat.
A nemvallás is egyfajta vallás amúgy.

A másik az ÁNTSZ és társai
milyen rossz ételtől kapna a gyerek fertőzést??? Hol éltél te eddig?
Mikor én gyerek voltam (és z sajnos nem mostanában volt) már akkor is divat de inkább szokás volt tortát vinni az ovodába-iskolába ha valakinek születésnapja volt (pechemre nekem a nyári szünetre esett)
Én egyáltalán nem emlékszem olyan esetre, hogy bárki is egy otthonról bevitt tortától beteg lett volna. Főleg ha az iskolába ovodában még hűtőbe is tették.
A rossz ételt meg ha arra érted amit mi vinnénk be a gyereknek vagy ő vinné már eleve be, hát mitől lenne az rossz? és ha épp nincs 40 fokos kánikula és van hűtő akkor nem is lesz. Ja hogy ez megoldhatatlan több száz gyerek esetén? Akkor nem kell idióta embereknek idióta törvényeket alkotni a fene naagy kersztényi értékrend nevéáben ( az okokat már leírtam fennt)
Hiteltelen barmok mind élükön a kdnp jeltelen képviselőivel akik a küszöbön sem ülhetnének a fidesz nélkül

rás · http://ras2.blog.hu 2013.09.02. 20:07:55

@Pepita Zebra: Gondolom, azt válaszolod neki, hogy "Persze". Nem kell ebből nagy gondot csinálni. A reklám értelmezése nem kell hogy "vérre menjen". És nem iskolai kötelező politizálásra gondoltam nevelés ürügyén.

Pepita Zebra · http://pepitazebra.blogspot.com 2013.09.03. 09:29:47

@rás: Nem. Azt a választ kapta, hogy a kedvenc Kinder csokija pl. Németországból jön. A reklám (meg bármi, amit a tévében lát) számára sokkal valóságosabb (és lesz is még sokáig), mint amit akár mi, akár a pedagógusai mondanak. (Másik visszatérő vitánk, hogy miért nem szed ő multivitamint, amikor attól egészségesek és boldogok lesznek a gyerekek, ő látta a tévében...)

rás · http://ras2.blog.hu 2013.09.03. 09:38:25

@Pepita Zebra: :)) Mit szólt a Kinder csokihoz? A reklám fogalmának kereskedelmi és pszichológiai magyarázatára is kitértél, vagy inkább onnan közelítesz, hogy nem kell mindent elhinni, amit a médiában lát-hall?

Pepita Zebra · http://pepitazebra.blogspot.com 2013.09.03. 09:50:43

@rás: Azt mondta: Hm. Egyébként nevetni fogsz, mindkettő rendszeresen téma, ugyanis a gyerekműsorok tele vannak nyomva reklámokkal, és ha rajta múlna, térdig járnánk a beszélő pónikban, amit én nem annyira szeretnék. Mint tudjuk, gonosz, elnyomó és korlátozó típusú szülő vagyok :)

Páli T. 2013.09.03. 13:45:11

@lionking:
Én is túllépek.
0. Mi a bajod a keresztény értékrenddel? Azzal nincs baj, legfeljebb az emberek viselkedésével, ami néha tényleg távol áll tőle ...
1. A kereszténység, az iszlám és a nevében elkövetett emberi cselekedetek közé óriási tévedés egyenlőségjelet tenni. Az iszlámot haggyjuk ki a képböl (egészen más kultúra, vallási és világnézeti felfogás, nemcsak a saját hittestvérei életét nem tartja tiszteletben, hanem a más vallásúakét sem). Úgy gondolod, hogy a keresztény felfogás szerint is így van ez?
Igaz, hogy ezek az események megtörténtek és megtörténnek, de nem ez a jellemző. Én csak és szigorúan a keresztény és hittanra gondoltam.
2. Igen, én ezeket komolyan gondolom, remélem, nem vagyok egyedül. Egyébként létezik világi erkölcstan is.
3. Az ÁNTSZ-kérdéskörrel kapcsolatban az a véleményem, amit leírtam és fenntartom.
süti beállítások módosítása