…avagy egy nap hordaléka (I. M. Déry Tibor).

 „Mert sohasem tartottunk lépést a többi néppel: nem tartozunk az emberi nem egyik nagy családjához sem; nem vagyunk sem nyugatiak, sem keletiek, és nem rendelkezünk egyikük hagyományaival sem. Minthogy időn kívül állunk, bennünket nem érintett az emberi nem általános nevelődése…

…Emlékeink csak a tegnapi napig vezethetők vissza; úgymond idegenek vagyunk saját magunk számára. Ilyen furcsán mozgunk az időben, hogy amint haladunk, visszavonhatatlanul kicsúszik kezünkből a tegnap… Nálunk nincs belső fejlődés, természetes haladás; az új eszmék elsöprik a régieket, mert nem következnek belőlük, s ki tudja, honnan pottyannak. Kész eszméket veszünk át, ezért az a kitörülhetetlen nyom, amit az előrehaladó gondolatmenet hagy a tudatban, s ami ennek erejét adja, nem barázdálja szellemünket…” (P. J. Csaadajev: Filozófiai levelek egy hölgyhöz, 1836)

Az úgy volt, hogy tegnap este elmentem a Nyitott Műhelybe, hogy meghallgassam L. Ritók Nórát, az Igazgyöngy Alapítvány vezetőjét. Aki nem tudná – akár az én korábbi bejegyzéseimből, pl. ebből –, hogy mi az Igazgyöngy, annak ajánlom figyelmébe A nyomor széle blogot, ahol Nóra rendszeresen beszámol a munkájukról, küszködésükről, egy szegregátum mindennapjairól. Nekem számos ok miatt csak futó – bár fontos – kaland volt Told, de megmaradt az érdeklődésem, tiszteletem, rokonszenvem az Igazgyöngy és Nóra iránt. Egy órán át beszélt, az újabb egy órán át válaszolt a hallgatóság kérdéseire, megjegyzéseire. Erről most nem is írnék többet, tényleg olvassatok bele a blogjába, vagy nézzétek meg a honlapjukon a gyönyörű, Szuno márkanevű kézműves termékeiket.

A beszégetést az egy év szünet után tavaly újraindult 2000 című folyóirat rendezte. 1989-es indulásától lelkes olvasója, éveken át előfizetője voltam a lapnak, aztán egyszer csak beláttam, hogy képtelenség mindent elolvasni, a pénztárcám se bírja, így „leszakadtam”. Most megvettem egy tavalyi számot, és abban leltem Csaadajev esszéjének a (fenti idézetnél azért bővebb) részletét. Csaadajevnek a nevét Puskinnak egy hozzá intézett verséből ismertem, ami a gimnáziumi orosz könyvünkben volt, s aminek az első sorait azonnal fejből idéztem:

Любви, надежды, тихой славы 
Недолго нежил нас обман, 
Исчезли юные забавы,
Как сон, как утренний туман;

(Éppúgy, ahogy a német órák emlékeként máig tudom németül a Loreley első versszakait, 1986-ban el is szavaltam, amikor a Rajnán a nevezetes szikla alatt hajóztunk el, de ez mellékszál.)

Most, a Csaadajev-esszé után muszáj volt egy kicsit jobban utánanéznem (a magyar wikipedián természetesen nincs, angolul itt olvasható róla), így hát leemeltem a polcról Az orosz kultúra a XIX. században című könyvet, Niederhauser Emil és Sargina Ludmilla 1980-ban megjelent monográfiáját. Jó órát szereztem magamnak az 1800-as évek első felének orosz politikai és eszmetörténetében való megmerítkezéssel, dekabristákkal és a Petrasevszkij-körrel, konzervatívok és liberálisok, szlavofilek és nyugatosok vitáival, Herzennel, Belinszkijjel, Csernisevszkijjel… Sok mindent és sok mindenkit persze ismertem, de ilyen átfogóan azt hiszem, soha nem tudtam, vagy ha tudtam is, már elfelejtettem…

Ennyi. Tulajdonképpen csak azt akartam mondani, hogy fura összefüggések tudnak keletkezni, és ez mindig gyönyörűséget okoz nekem.

 

Szerző: rás  2018.06.13. 20:02 4 komment

Címkék: 2000 orosz történelem Nyitott Műhely Igazgyöngy Ritók Nóra Csaadajev

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr2414046108

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

egy nagyi 2018.06.19. 00:00:10

rás:elolvastam Csaadajev esszéjének bővebb részletét, az első impresszióm az, hogy ez egy mérhetetlen nihilizmust sugall. Persze nem értek hozzá.

rás · http://ras2.blog.hu 2018.06.19. 10:21:09

@egy nagyi: A kormánynak is ez volt a véleménye, úgyhogy elmebetegnek nyilvánították Csaadajevet.

egy nagyi 2018.06.19. 15:41:58

@rás: lehet, hogy igaza van a nemzetkarektológiában, és a Nyugattal kap-csolatban és a filozófiák nyugati importjában, de ő is pont olyan ellentmondásokkal küszködik, mint kortársai. Viszont, s Te tudod is, haelkezdjük elemezni az orosz nép, társadalom életét a kezdetektől, akkor rájövünk, hogy részigazsága van Csaadajevnek . Az a bizánci kultúra nem elhanyagolható, tudom, hogy innen datálódik a törésvonal, de kitekinteni minden ablakon fontos.

rás · http://ras2.blog.hu 2018.06.19. 19:57:11

@egy nagyi: Természetesen minden nemzetkarakterológia karikíroz. Csaadajev - ha tetszik - egyfelől konzervatív, mert hiányolja a megtartó, szervesen folytatható tradíciókat. Másrészt a - tulajdonképpen csak a fenti fejtegetést követően színre lépő - liberálisok tekintik magukénak, szellemi vezérüknek, mert az önkényuralmi Oroszország megváltoztatásának élharcosa. A következő évtizedek Oroszországban pedig majd a változás irányának dilemmájáról szólnak: nyugatosok és szlavofilek.
süti beállítások módosítása