Már nem tudom, ki mondta (írta), hogy a kultúra szempontjából nagyon fontos szerepet töltenek be a sznobok (már elfelejtettem, hogy pontosan miért). Ezzel vigasztalom magam, bár tulajdonképpen nem is szorulok vigaszra, emelt fővel vállalom: igen, sznob vagyok; bizonyos képeket azért nézek meg, könyveket azért olvasok el (vagy legalább olvasok bele), mert illik, mert ez hozzátartozik a kultúremberséghez, a műveltséghez. Mint most Joyce alapműve, az Ulysses. Az évtizedek során legalább kétszer fogtam bele a Szentkuthy-fordításba, kb. az 5. oldalnál feladtam. Most a fordítói kollektíva munkájával megjelent új kiadás megint ösztönzést jelentett, kihoztam a könyvtárból. Úgy, átlagban napi 5-10 oldalt teljesítek, iszonyú lassan megy, állandóan megfordul a fejemben, hogy hagyom a francba, de aztán mégse. Persze egyáltalán nem biztos (nem valószínű), hogy lesz türelmem végigrágni magam, pedig már a 236. oldalon tartok, úgyhogy csak 442 van hátra...

Szerb Antal szerint tulajdonképpen az egész csak blöff, és időnként hajlok arra, hogy igazat adjak neki. (Igen, tudom, szerbantalozni is sznobizmus.) Én azért inkább játéknak - monstruózus játéknak - tartom, de fárasztó játék. Szinte minden bekezdést kétszer kell elolvasni, a szöveg néha oldalakon át követhetetlen asszociációk láncolata, és zsúfolt ír és brit történelmi, kulturális utalásokkal, amikhez egész egyszerűen műveletlen (legalábbis ismerethiányos) vagyok, ezért állandóan fel kéne ugrani az olvasásból és lexikonban, interneten utánanézni egy névnek, eseménynek. (Nem tudtam pl., hogy Shakespeare-nek volt egy Hamnet nevű fia, és amikor már harmadszor kérdezi meg az egyik szereplő {ja, azt se lehet mindig tudni, hogy éppen ki beszél, ki gondolkozik}, hogy "Na és Anne Hathaway?", akkor mégiscsak konzultáltam a Wikipediával, és kiderült, hogy Shakespeare feleségéről van szó.) Így viszont nem lehet szépirodalmat olvasni.

Számomra is meglepetés, hogy még nem adtam fel, hogy nem is unom. Egyszerűen bevonz a szöveg - a rejtvény.

Azt viszont szimpla marhaságnak - Joyce marháskodásának? - tartom, hogy a regénynek(?) bármi köze lenne az Odüsszeiához, nagyon kényszeredettek a Wikipédia vonatkozó szócikkében olvasható, a szereplők azonosításáig elmenő párhuzamok. De hát ez is hozzátartozhat egy immár csaknem százéves játék konvencióihoz.

 

Szerző: rás  2019.02.01. 17:48 31 komment

Címkék: Joyce

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr5114602562

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

emdefalla 2019.02.01. 21:02:02

Magam is vállalom, hogy sznob vagyok - valahol. Nem tudok megbírkózni néhány könyvvel, s ezen (még) az idő múlása sem segít. Úgy emlékszem, élőszóban beszéltünk Thomas Mann: József és testvérei c. alkotásról. Nem, s nem megy...
Réz Pál hangos memoárja olyannyira megfogott a nagy megosztón, hogy elhatároztam: elolvasom/megbírkózok Marcel Proust: Az eltűnt idő nyomában c. könyveivel. Hmm... Beletört a bicskám...
Ulysess is kifogott rajtam.
De bakancslistás mindhárom. S még néhány ;)

rás · http://ras2.blog.hu 2019.02.01. 21:07:25

@emdefalla: Mint tavaly megírtam e blogon, a Proust-regényfolyamból kettőt abszolváltam - először az 5-iket, aztán az elsőt -, s ez pont elég volt számomra.

látjátok feleim szümtükkel 2019.02.02. 13:33:06

Miért sznob valaki, ha kíváncsi?

9 éves koromtól jártam könyvtárba, ott amit a kezembe adtak, meg amit meg bírtam fogni, mindent elolvastam.
Az egész világra kíváncsi voltam, amihez hozzáfértem azt megvettem és elolvastam, megnéztem, megtapogattam, meghallgattam ( lemezt ). De soha nem azért, mert máshoz akartam hasonlítani.
Aztán értékeltem az új ismeretet, és van ami még ma is meg van a fejemben, van amire emlékszem, de már nem tudom miről szólt. Pl. a Kalevalát két fordításban is olvastam, meg is vettem, de már nem emlékszem melyik Byron művet olvastam végig ( verses volt, valószínűleg a Don Juan ), pedig nagyon tetszett.

Az Uliszesz nem keltette fel annyira a kíváncsiságom, hogy bele fogjak, pedig a Dublini emberek tetszett. Akkoriban a novellákra buktam.
A Napóleon életéről szóló három kötetes életrajzból a harmadik kötetig nem is jutottam el. Valamiért az már nem érdekelt, elég volt az első két kötet. Mégsem érzem, hogy sznobizmusból olvasgattam volna az első kettőt, vagy bármi mást.

Mostanság már úgy érzem, hogy sok újat a mai irodalom nekem nem nyújt, mert már mindent megírtak korábban. Ezért a világ más területeire fókuszálok. De ez nem sznobság, hanem megváltozott érdeklődés, világszemlélet. Más az ismeretszerzés-fontossági sorrend.

rás · http://ras2.blog.hu 2019.02.02. 15:28:06

@látjátok feleim szümtükkel: Nem volt érezhető a bejegyzésemben az (ön)irónia?
Amit írtál az olvasás szenvedélyéről, azt én magam is mondhatnám. Egy kivétellel: nekem a mai irodalom is fontos, mert egyrészt a máról, rólunk, a mai problémákról szól, másrészt mert az is érdekes, hogy másképp beszél azokról a dolgokról is, amit a "régiek" már megírtak.

egy nagyi 2019.02.02. 15:51:06

@rás: Drága rásom, azért nem érdemes olvasni,mert illik, és attól, ha fentebb említett két művet egyáltalában a kezedbe se veszed ugyanolyan kultúrember maradsz, mint eddig, és már számtalanszor tapasztaltuk, hogy nem vagy műveletlen.

A sznobizmusnak az éppen aktuális korban mindig jelentősége volt a kultúra anyagi fenntartásában. Ha nem lennének sznobok, hogy élne meg a könyvkiadás, a képzőművészet, a mozi, színház, ugyanis azt feltételezem, hogy az úgynevezett vásárlóréteg csak igen kevés hányada fordít időt arra, hogy továbbgondolja és tovább éljen a műben, viszont a kor /reklám stb./szellemisége készteti őket a kultúrafogyasztásra. Vannak belülről vezérelt emberek, akikre nem tud mindig hatni az aktualitás, viszont a permanens kíváncsiság jellemzi a megismerésben a célpontot.

Joyce-ról: éppen azt szeretem benne, hogy egy adott 24 órában mindent elmond a napról, a félelmekről, szorongásokról, objektivitásokról, történetekről, utcaképekről,a jellemek olyan szuggesztív szemszögből, a belső/Bloom /időn keresztül történnek. Az Odüsszeia sem egységes nyelven íródott, például ezért is játszik Joyce a nyelvvel.

rás · http://ras2.blog.hu 2019.02.02. 18:18:50

@egy nagyi: Persze, persze, de azért irigyellek, ha pontosan követni tudtad a figurákat, a történeteket, a gondolatfutamokat.

egy nagyi 2019.02.02. 23:28:17

@rás: amikor 2001 előtt olvastam benne voltam egészen, és kellemes emlékeim vannak a műről. Ahogy így előkerült a blogodon ez a téma azon gondolkodom, hogy mennyire fontos egy könyv minden történetére emlékezni, és lehet-e egyáltalán, mert ott van a felejtés ténye, viszont egy-egy jelenet, gondolati, cselekményi csúcspont bevésődhet az olvasó tudatába. Például, ha egy költő verseskötetét olvassuk nem tudjuk minden versét megjegyezni, de ha valahol meghallunk egy verset gyakran felismerjük az elrejtett szerzőt a stílus alapján. Nem vagyok jó hallású ember, de ez így van a zeneszerzők esetében is, vagyis az a pillanat számít, amikor a befogadó és az alkotó együtt lélegzik egy műben. Egy festményen megragadhat egy szempár, a perspektíva megmutatása, egy kar szépsége, egy erdő csendje, de sohasem tudja látatlanban az ember a teljes képet felidézni. Az adott terület oktatói akik minden évben újragondolják az óráikat jobban behatolnak egy mű lényegébe, de nem vonatkoztathatnak el esetlegesen a tanulók részéről az újabb felfedezésektől. Ritkán gyakorlom, de az újraolvasás nagyon sokat ad.

rás · http://ras2.blog.hu 2019.02.02. 23:36:40

@egy nagyi: "azon gondolkodom, hogy mennyire fontos egy könyv minden történetére emlékezni, és lehet-e egyáltalán". Nem fontos és nem lehet. Illetve, ha fontos, akkor lehet.

látjátok feleim szümtükkel 2019.02.03. 20:59:21

@rás:

Az öreg halász nem fontos, de még is emlékszik rá az olvasó, mert valahol belül nagyon "fontos". Meg Fekete Gyula Az orvos halála sem "fontos", pedig nagyon is az. Sőt a Háború és béke is az.

A magyar tanárnő is csak egy bizonyos kor után lett fontos, amikor megértettem a kötelező olvasmányt, a Jeromos, a kőfejű-t. Pedig akkor, ott a gimiben nagyon haragudtam rá, mert nem bírtam csak nagy nehézségek árán megszerezni, ráadásul szerintem nagyon fiatalok voltunk ehhez a könyvhöz.

Azt gondolom, egy olvasmány fontossága utólag igazolódik. Vagy nem.

rás · http://ras2.blog.hu 2019.02.03. 22:31:06

@látjátok feleim szümtükkel: Igen, utólag, amikor megmarad benned, veled él. De azért volt/van olyan könyv, amiről olvasás közben is tudtam, hogy fontos - igen, "belül" az -, és sok év múltán is az maradt. A Tonio Kröger, például, vagy Miskin herceg és Rogozsin kapcsolata.
Szeberényi Lehel nekem kimaradt, de Fejes Endre!

beszélő név 2019.02.03. 22:42:28

Igen, vannak ilyen irodalmi monstrumok, amelyek nehéz olvasmányok, de egy adott korszakban mintegy hallgatólagosan az értelmiségi background részeként kezelendők. Ha nem olvastad, próbálj közvetve képbe kerülni, vagy legalább tanuld meg leplezni, hogy gőzöd sincs a műről. Joyce és Proust mellett az én korosztályom harmadik ilyen monstruma Musil Tulajdonságok nélküli embere volt, ami szintén nem az a lányregény kategória. Szerintem egyébként, amikor egy-egy mű nem szippant be magától, és a fentiek esetében ez bizony könnyen előfordulhat, az segíthet, hogy sajátos szempontokat keresünk az olvasáshoz. Jómagam mindhárom regénybe belekezdtem, de egyedül Proust-hoz találtam némi támpontot, méghozzá Krúdy felől, aki viszont elementáris olvasmányélményeket kínált számomra (azt hiszem erről már írtam is itt korábban). Proust nem lett a kedvencem, sőt még így sem olvastam a teljes regényfolyamot, de mindenképpen szórakoztatóbb lett, amíg forgattam.

Egy konkrét szemponttal tudok szolgálni, hogy miért hasznos a sznobizmus a kultúra számára. Hozzájárul a kultúra eltartásához. Az igazi kultúrsznob ugyanis nem csupán olvassa az ilyen opusokat, hanem tartja is. A könyvespolc, mint demonstrációs felület, még legalább annyira fontos a mi korosztályainknak (mondjuk negyventől fölfelé), mint maga az olvasottság. Az előbbi ugyanis az utóbbi látszatát keltheti. Nekem mindhárom szerző itt csücsül a hátam mögött a könyvszekrényben, amikor ezeket írom, azok között a kötetek között, amelyek legtöbbjét valóban el is olvastam. Az értelmiségi kánon részei, hát ott vannak. A szomszédom például meg nagy barkácsoló. Négy különböző csiszológépe van, de használni csak az egyiket szokta.

egy nagyi 2019.02.04. 00:35:49

@beszélő név: " a könyvespolc, mint demonstrációs felület..........,mint maga az olvasottság. Az előbbi ugyanis az utóbbi látszatát keltheti." Szorgalmas könyvvásárlók vagyunk. Sokáig befelé forduló gyerek voltam, s a könyvek elvittek csodaországba, így menekültem a traumáktól. Gimnazista koromban nekem nem volt zsebpénzem, viszont az édesanyám egy vászonzacskóban gyűjtötte a megmaradt kenyérdarabokat prézlinek, ezeket vittem el a piacra eladni, mert a kofák megvették a háztájiban nevelt malacaiknak. Ezekből a fillérekből vettem Új írást, Nagyvilágot, Világosságot s egy-egy verseskötetet, egyébként könyvtárba jártam. Innen datálódik, hogy szorgalmasan mindig kiszorítottuk a jövedelmünkből könyvre a pénzt. Ma már ötven év alatt felhalmozott kötetekkel élünk együtt, s jövőre szeretném, ha ki tudnánk festetni az egész lakást, de nagyon félek a melótól,mert már minden szoba tele van könyvvel. Egy interjúban Heller Ágnes azt mondta, hogy azért vásárol könyveket, hogy amikor éppen valamire szüksége van otthon legyen a könyv. Képtelenség mindent elolvasnom, ami itthon van, s néha meg is feledkezem művekről, de törekszem,hogy némi kevés százalékát a műveknek ismerjem. A világon a legjobb olvasni, beszélgetni/ nem fecsegni/, aludni, és a többi.....

rás · http://ras2.blog.hu 2019.02.04. 11:26:53

@beszélő név; @egy nagyi: "a könyvespolc mint demonstrációs felület" - ebben az a lényeg, hogy nem másoknak, hanem önmagunknak demonstrálunk. A hatvanas-hetvenes években még azt hittem - úgy tudtam -, hogy minden fontos könyvet, ami megjelenik, meg tudom venni, el fogok olvasni, ha nem most, hát majd később. Aztán a felgyűlt, fontos (vagy fontosnak tartott) könyvek "túlgyűltek", és már régen nem tudok (pénz- és helyhiány miatt) mindent megvenni. Plusz: fogy az idő...
beszélő név: Mint annak idején szorgalmasan beszámoltam róla, a "három monstrum" közül elsőnek Musilt abszolváltam, nagy fáradsággal és élvezettel.
egy nagyi: annak idején számomra nem volt ember, aki nem olvasott Új Írást, Nagyvilágot...

látjátok feleim szümtükkel 2019.02.04. 19:54:01

Én minden megvett könyvet elolvastam, csak nem mindegyiket végig. Aztán a munkahelyen is olvastam sokat, így leszoktam a könyvek vásárlásáról, és olvasásáról. Sajtó viszont nem maradhatott el, ma meg az internet.

Nekem nagyon megrázó élmény volt, amikor béreltünk egy házat, amelyiknek a melléképülete teli volt kidobott könyvekkel. A tulajdonos gyerekei saját könyvgyűjteményüket gyarapították, a szülők megöregedtek, kis lakásba költöztek, oda nem fért be, meg már nem is vágyott az egyedül maradt néni olvasgatni.
Ennek a családnak az egyik gyereke után meg rengeteg bakelit lemez maradt, majdnem ingyen vitte el a javát valaki, de sok neki sem kellett, pedig válogatottan jó felvételek voltak. No ezek után elgondolkodtam, és már régóta nem gyarapítom a gyüjteményem. Azt sem tudom, majd mi lesz vele egyszer. Az itteni antikvárium válogatós.

egy nagyi 2019.02.04. 22:39:55

@látjátok feleim szümtükkel: azon én is szoktam gondolkozni, hogy a mi általunk kialakított könyvgyűjtemény, hogyan maradhatna egyben, ha már nem leszünk. Mindkét gyerekünknek van saját könyvtára s jelentős a digitális műveknek a száma a kütyüiken. Tudom, hogy a három unokám közül egyik sem fog itthon élni, csak abban reménykedem, ha majd egyszer a dédunokáim keresik a gyökerüket visszatalálnak a magyar nyelvhez. És a szellemi értékük a könyveknek az árban kifejezve megmarad-e, nem lesz-e fillérekért elkótyavetélt valami. Okos voltam, hogy a kb. 130 db bakelit lemezt nem szüntettem meg, addig rágtam a férjem fülét, hogy járjunk utána olyan lemezjátszónak, amely egy digitális tornyon lejátszhatóvá teszi azokat. Tudom, hogy át lehet írni cd-re a hanganyagot, de nekem így is megfelelnek.

rás · http://ras2.blog.hu 2019.02.04. 23:05:39

Ó, a bakelit-,azaz vinyllemezek! Nekem is itt sorakoznak, megvan a lemezjátszóm is. Rég nem hallgattam őket, de jó érzés, hogy bármikor megtehetném. :)

látjátok feleim szümtükkel 2019.02.05. 10:02:48

@rás:

De nem teszed. Én sem.:(

Egyszerűbb a neten megkeresni.

Ez a fejlődés. Vagy evolució?

látjátok feleim szümtükkel 2019.02.05. 10:11:22

Egyébként a mai ember nem is tudja, mit veszít azzal, hogy nem olvas.

Volt egy vendég gyerek nálunk, olyan 10 év körüli lehetett. Valami rosszat tett, és büntetésből a kezébe nyomtam a Kicskereső kisködmönt azzal, hogy minden nap el kell olvasni belőle egy írást, és este el kell mondania, hogy mit olvasott. Másnap estére az egész könyve el lett olvasva. űSőt más könyvek is sorra kerültek. Ez a gyerek ma ügyes bankár, intelligens féfi.

Saját gyerekem meg egyest kapott a helyesírására, ezért minden nap másolnia kellett egy oldalt a füzetbe ugyancsak ebből a könyvből. Sokat javult a helyesírása, és nagyon nagy szókincse lett felnőtt korára.

Én úgy gondolom, mindig hálás lehetek a könyvtáros néninek, aki nyitogatta az értelmem a nekem ajánlott könyveivel. Olvasni jó dolog, tágítja az elmét, még idős korban is.
Bár én most a rejtvényfejtő korszakomat élem.

rás · http://ras2.blog.hu 2019.02.05. 10:31:02

@látjátok feleim szümtükkel: Hát, ha a fejlődés valami pozitívat jelent, akkor ez inkább csak evolúció. Az olvasás - könyvé, újságé -, a lemezhallgatás egy nyugodtabb, mondhatnám azt is: konzervatívabb életmódot és világot feltételez, mint a ma - az ifjabb generációk számára - uralkodó.

egy nagyi 2019.02.05. 11:27:00

Úgy gondolom, hogy ma effektíve sokkal többet olvas az a diák, felnőtt, akinek internetes hozzáférése van. Az már más kérdés, hogy milyen tartalmak felé mennek el, vagyis ma már nem beszélhetünk analfabetizmusról. Sokszor figyelem amikor tömegközlekedési eszközön utazom, hogy az emberek /fiatalok/ a zsebükben, táskájukban, fejükön hordják az egész univerzumot. Egy kicsit akkor torpantam meg e gondolatomban, amikor a Katona József színházban megnéztem Az ügy című darabot, amikor hazajöttem a neten hülyére kerestem az orosz író nevét, hogy mégis ki ő, s akkor fogtam magam, s felütöttem a két kötetes narancssárga A világirodalom kisenciklopédiája kötetet, s ott megtaláltam egy kicsit bővebb információt róla, mint amit a színház közzé tett. Ekkor elindult a fantáziám, s úgy gondoltam, hogy milyen jó színdarabot vagy animációs filmet lehetne kerekíteni egy tárgyaláson a könyv, olvasás és digitális világ pro és kontra érveit huszonegyedik századi perként felvéve. Az ötlet, ha valakit megmozgat szabad felhasználású.

egy nagyi 2019.02.05. 16:12:22

@látjátok feleim szümtükkel: igen, ha csak másnak tőlem függetlenül nem ugyanez jut az eszébe.

látjátok feleim szümtükkel 2019.02.08. 13:22:02

@rás:

Új posztodhoz szándékosan nem engeded a hozzászólást?

látjátok feleim szümtükkel 2019.02.08. 17:10:01

@rás:

Akkor itt mondom el, hogy Oldás és kötés.

egy nagyi 2019.02.10. 16:24:52

rás: ha egy kicsit csalunk itt és hozzászólunk M-hez és R-hez, tudnod kell mindezekért mélységesen tisztellek.

rás · http://ras2.blog.hu 2019.02.12. 18:54:59

Ja, és tájékoztatásul elmondom, hogy a 280. oldalnál feladtam az Ulyssest. Nem sajnálom a ráfordított időt, belekóstoltam valami érdekesbe, vonzott, szórakoztatott - de csak eddig. Azt gondolom, hogy már tudom, milyen. Hivatkozhatnék megnövekedett munkaterhelésemre, emiatt alaposan csökkent szabad időmre, de valójában elvesztettem az érdeklődésemet, most már csak teher, erőlködés lenne. Azt meg minek.

egy nagyi 2019.02.15. 01:13:44

@beszélő név: nagyon elhallgattam, pedig én is olvastam Krúdyt, s sokkal előbb, mint Proustot. Annyira nagy időköz volt a két mű olvasása között, s mint jó felejtő nem asszociáltam a korábbi olvasmányomra. A Szindbád történetek nekem realistának és impresszionistának tűnnek. Proust művében az impresszionista ábrázoláson kívül úgy gondolom nagyon jellemző a francia társadalom dekadenciájának bemutatása.
süti beállítások módosítása