B. M. Kusztogyijev: Bolsevik (1920)
2022.11.07. 00:01
11 komment
A bejegyzés trackback címe:
https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr1117971960
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
egy nagyi 2022.11.07. 22:58:02
rás: már tegnap mondtam a férjemnek, hogy meg fogsz nyilvánulni valahogy nov.7.-ről Miután nem megyek el semmi mellett , s,nem futok el semmi elől, a számomra eddig ismeretlen festő után bogarásztam a neten, a tájképei igen jók.
Vicc:mozgalmi nóta nem lesz?
Vicc:mozgalmi nóta nem lesz?
beszélő név 2022.11.07. 23:15:57
Kusztogyijev imádta ezt, böhöm figurákat rakni aprólékosan kidolgozott tájak elé, közé. Csakhogy itt elhagyja a portré műfaját, ez valójában plakát, s így a méret egyből szimbolikus értelmet nyer. Mondjuk az a sál tök felesleges, konkurenciát csinál a lobogó vörösnek. Vö. továbbá Goya Kolosszusával, a történelem, mint eszme képi ábrázolásának origójával.
egy nagyi 2022.11.08. 00:46:42
előkerestem a Goya kötetünkben ezt a festményt, a Kolosszust. A képhez tartozó magyarázatok: "Napóleon seregei elfoglalták Spanyolországot. Nem egyértelmű, hogy ez az embert és állatot megfélemlítő óriás az idegen katonákat, a gyilkos gerillaháborút, vagy metafizikus veszélyt jelképezi-e." Kusztogyijev úgymond plakátja önmagáért beszél. Goya festménye, ha aprólékosan megnézzük nekem nem jön le a történelem, mint eszme teóriája.
beszélő név 2022.11.08. 11:14:38
@egy nagyi: Pedig a történelem megszemélyesítése abszolút napirenden volt akkortájt. Olyasmire, mint ipari forradalom, meg az a másik, a francia, meg olyasvalakire, mint Napóleon, aki néhány év alatt lett egy senkiből Európa ura, azért valahogy mégis csak gombot kellett varrni. Nem a változások ténye, hanem mértékük és gyorsaságuk kiáltott magyarázatért. Magyarázni kellett a már-már magyarázhatatlant. Ekkor mozdultak el az erről gondolkodók abba az irányba, hogy a történelemben valami irdatlan és emberfeletti erő megtestesülését, kibomlását, előrehaladását lássák, valamiét, amire az emberi fajnak nincs valós befolyása, ami csak egyfajta nyersanyagként használ fel kultúrákat, népeket, vagy akár egyéni sorsokat. Ennek a történetfelfogásnak Hegel, Goya kortársa a végpontja. Másrészt kiindulópontja a marxista történetfilozófiának, amelyből pedig a kommunista haladás-ideológia táplálkozott. Egyszóval a képi párhuzam egyáltalán nem légből kapott.
egy nagyi 2022.11.08. 12:22:17
@beszélő név: amire gondolok a kép láttán nincs egészen ellentmondásban amit mondasz. Csak kérdéseim vannak: Miért óriás?/ félelmet, szorongást fejez ki/Miért háttal áll a képen? / nem vágja a képembe, hogy törpe vagy/ Miért apró törpének ábrázolt emberek fejvesztett menekülését látjuk a képen? /leigázták őket/ Miért vannak az óriás előtti vízszerűségben elrejtve női arcok? / az agresszió megjelenítése/ A Kolosszust értelmezhetem úgy is, hogy valami hatalmas nagy eszmét hirdet,de óvjon meg az ég ilyen fennköltségtől, nagyon sokszor van a történelmi kontinuitásban, amikor az úgynevezett eszme cserepeire hullik.Egyébként sejtettem, hogy Hegelre utalsz. Ami pedig az orosz képet illeti nem testidegen a sál, gondolkozz el azon, hogy lehet karikatúra is, vagy ilyen az új bolsevista polgár.
beszélő név 2022.11.08. 15:18:09
Az emberek nyilván azért törpék, hogy az óriás óriás lehessen. Elrejtett női arcokat nekem nem sikerült felfedeznem, lehet, mert tényleg alaposan elrejtette őket a festő. Azonban az óriás valóban talányos. Először is nem egyszerűen háttal áll, inkább félprofilban. Mindenesetre látjuk a szemét, és ez a szem csukva van. Azután ott az a kézmozdulat. Ez nem a lépő ember kézmozdulata, inkább azé, aki fog, szorongat valamit. A spanyol képe jóval talányosabb, vagy hogy értékelőbb legyek, invenciózusabb, mint az orosz kollégáé, akinek mentségére szól persze, hogy eleve propagandisztikusabb elvárásoknak kellet megfelelnie plakátja megalkotásakor. A mozgalmas előtér és a lomha óriást mutató háttér kapcsolata lényegesen több értelmezési lehetőséget kínál. Például más-más kimenethez jutunk, ha az óriást egyfajta jelenésnek vesszük, amely az előtér szereplőinek félelmetes látványként adódik, vagy inkább szimbólumnak, magyarázó erejű motívumnak, mely elsősorban a kép nézőjének kínálkozik fel, míg az előtér kaotikus nyüzsgése maga a zajló történelem, ahol az eseményeknek nem az óriás látványa a kiváltó oka.
egy nagyi 2022.11.08. 16:14:29
@beszélő név: csak egy adalék még a Prado albumunkban azt is mondják, hogy a kép A rémület címszón is szerepelt. Ebben a megközelítésben értelmezhető a kollektív szorongás szimbólumaként. A Goya albumunk Taschen kiadás fordítása, kétségkívül jobb nyomatok vannak benne.
egy nagyi 2022.11.17. 01:02:10
@rás: remélem nem haragudtál meg rám, szeretek hülyéskedni. Egyébként egy olyan maradi vagyok, hogy még egy betűjeledet sem tudtam értelmezni.
Utóirat: szoktunk itthon mozgalmi dalokat énekelni, férjem énekkaros múltjából önkéntelenül előjönnek
Utóirat: szoktunk itthon mozgalmi dalokat énekelni, férjem énekkaros múltjából önkéntelenül előjönnek
rás · http://ras2.blog.hu 2022.11.17. 21:07:06
@egy nagyi: Én is szoktam munkásmozgalmi dalokat énekelni. :) (Ez egy mosolyt jelképez.)
Egyébként meg nem tudom, miért "kellett" volna megharagudnom.
Egyébként meg nem tudom, miért "kellett" volna megharagudnom.
Utolsó kommentek