őszinte melléknév

1. Olyan <személy>, aki érzelmeit, gondolatait ferdítés, kertelés nélkül híven közli, nyilvánítja mások előtt. Őszinte férfi, leány; őszinte vkivel.  „Én még őszinte ember voltam, ordítottam, toporzékoltam." (József Attila)

2. Igazán átérzett, nem tettetett, szívből fakadó <cselekvés, magatartás, megnyilatkozás>

őszinteség főnév (csak egyes számban)

1. Az őszinte (1) melléknévvel kifejezett (jellembeli) tulajdonság; egyeneslelkűség, nyíltszívűség.

(A magyar nyelv értelmező szótára)

 

„A te szavad legyen igen, igen, nem, nem, ami azon túl van, az a sátántól való."

(Máté 5,37)

 

Mi az őszinte ellentéte? Hát persze, a hazug. Ilyen egyszerű?

Valaki megtetszik az utcán, társaságban - odamegyek-e hozzá ismeretlenül, megmondani, hogy tetszik/megkívántam? (Én legalábbis nem.)

Valaki csúnya, valaki ellenszenves, emberek egy csoportját valamilyen okból nem szeretem/utálom/irtózom tőlük - kertelés nélkül kinyilvánítom a gondolataimat?

Tanár vagyok, és egy gyerekről az a véleményem, hogy buta - megmondom neki (vagy a szüleinek)?

Főnök vagyok, és egy évtizedeket már a pályán eltöltő, egy-két évvel a nyugdíjazás előtt álló munkatársamról az a véleményem, hogy tehetségtelen, nem ért ahhoz, amit csinál - megmondom?

Nem vagyok őszinte; őszinteségemnek - amely pedig a fenti definíció szerint jellembeli tulajdonság - gátat szab a társadalommá szerveződött együttélés ezernyi konvenciója. Íly módon pedig az őszinteségnek nemcsak a hazugság az ellentéte, hanem az illem, a szemérem, a tapintat, a politikai korrektség, a sajnálat stb. De vajon ilyen kétdimenziósan kell elképzelnem az összefüggéseket?

Szókopás

Van egy bloggertársam, 979, akivel időnként az indulatosságig fokozódó politikai, ideológiai vitákat folytatunk. Tegnap a tisztázás és békítés jegyében írt két kommentemet is azzal kezdtem, hogy „őszintén sajnálnám", „őszinte öröm számomra"... Elgondolkodtam, miért nem volt elég, miért nem azt mondtam, hogy „sajnálom", hogy „örülök"? Lehetséges magyarázatok:

a./ az őszinteség olyan fontos számomra, hogy állandóan hangsúlyozom

b./ az „őszinte" szó csak freudi elszólás, amely valójában azt leplezi, hogy nem vagyok őszinte

c./ a szavak üres formává váltak

Vannak szavak, amelyeket könnyen, gondolkodás nélkül kimondok/kimondunk, s vannak, amelyeket borzasztó nehezen.

 

Utójáték (éveken át)

- Szeretsz?

- Nem.

- Akkor jó.

 

József Attila: Szabad-ötletek jegyzéke (részlet)

„...pina, picsa, fasz, segg, baszni, gecizni, kiverni - mindezt - nyalni - a lehető legtermészetesebb képpel el lehet mondani olyanok társaságában, akik nem tehetnek ellene semmit

érdekes, én a cselekvésbeli motorikus levezetést tudtam belé e szavakba s azért nem használtam őket, mert szavakkal nem elégülhet ki az ember s azért nem elégitettek ki a cselekvések, mert szavak nélkül sem elégülhet ki az ember

ennek csak az lehet az eredete, hogy e szavak miatt megvertek - ez tehát a verő számára motorikus kielégülés volt

valaki egyszer csupa ilyen szavakat irt össze egy papirra és azt nagyon megverték

nem a Gyömrőinek gyógyulok meg, hanem magamnak

egyszer én magam is ráfirkáltam egy hirdető oszlopra, hogy pina fasz, együtt basz

akkor nagyon féltem, a klozetokban dühös voltam, hogy ilyesmit firkálnak oda felnőttek is

most majd kipótolom a gyerekkort s igy elmondhatom: én ezt és ezt csináltam, senki sem kérdezheti, hogy mikor

én hülye állat, hogy akartam segiteni a Gyömrőinek meg a mamának

a mama a gyermek számára nem anya, hanem maga a nő

seggbe fogom baszni a Juditot itt fekszik az ágyon, a háta meztelen

hogy lehetne dühbe guritani a Gyömrőit, ugy hogy kivágjon és visszakönyörögjön

hát ezt nem nagyon lehet

akkor ki fogok vele baszni az életben, analizisen kívűl, elrontom a prakszisát

"véletlenül elszólom magam" hogy viszonyom volt vele aztán olyan módon fogom tagadni, hogy mindenki, még az analitikusok is elhiszik..."

 

József Attila: Magad emésztő... (részlet)

„...hiszen lehetnénk
jóbarátok, együtt mehetnénk
a kávéházba s teát kavarva,
szépet, jót, igazat akarva
beszélgethetnénk irodalomról,
vagy más ily fontos emberi lomról
és telt szavadra,
mit óvatosan vetnél a latra,
utalván a tapasztalatra,
indulatom messze ragadna,
te - hozzátéve: „Szivedre ne vedd" -
leintenél, mint az öregebb,
mint az apám
s én bosszankodnék, de nem mondanám."

Szerző: rás  2008.08.29. 13:00 17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr964928955

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

thomas 2008.08.29. 20:11:54

huhhhh, ez nagyon tömény volt, hozzád illő mélységekkel. nekem az ugrott be elsőre, amikor helyretettél az őszinteségi rohamom után. egy életre szóló lecke volt, és azóta is azt mondom, köszönet érte. igen, mérlegelni kell, hogy szabad-e (kell-e) a konvenciókkal szétszabályozott világunkban mindig, mindenhol őszintének lenni. és a válasz - legalábbis, az én válaszom - egyértelműen: nem. a morális kérdés persze ettől még ott lebeg a felszinen: akkor mi fér bele az őszinteség és hazugság közbenső területén úszó öszintétlenség fogalmának kereteibe? Egyáltalán őszintétlenségnek kell-e tekinteni a nemhazugságot, a teljes (vanilyen?) igazság bizonyos elemeinek elhallgatását? Nem hiszem, hogy ebben a posztban és reflexióiban fogjuk megtalálni az igazságot. de jó együtt gondolkodni. jó gondolkodni.

Ismeretlen_10155 2008.08.29. 21:02:19

tetszik nekem, ahogy összehozod a dolgokat, ám nem hiszem, hogy az őszinteségnek az a két dimenziója, amit legszebben a két József Attila-szöveggel érzékeltetsz a bejegyzés végén annyira messze volnának egymástól. talán a csak az id, az egó és a szuperegó között húzódó cenzor nem működése, vagy tudatos kikapcsolása az őszinteség? nyilván, hogy nem -- te is ezt mondod, meg ezt mondatja mindnyájunkkal a nyelvről való ösztönös tudásunk is. de hát akkor hogyan is lehet valaki őszinte -- a szó mindennapi jelentésében -- anélkül, hogy lépten nyomon vérig sértené a körülötte lévő embereket? vagy ha ez nem lehetséges, akkor lehet-e pozitív fogalom egyáltalán az őszinteség? márpedig a köznyelv szerint az. miképp lehet feloldani a társadalmi lét megkövetelte kívánatos viselkedésformákat összeegyeztetni az őszinteség eszményével? hogyan oldja fel ezt a kontradikciót a nyelv és a közgondolkodás. szerintem úgy, hogy a fogalom tartalma nem konstans, hanem relatív. ha úgy tetszik: a nyelv valamelyest kiüresíti az őszinteség ideáját azért, hogy pozitív fogalomként szociábilisabbá váljon.

Ismeretlen_46946 2008.08.29. 23:24:17

Thomas, drc: köszönöm. Mint érzékeltétek, nekem is inkább csak kérdéseim vannak. Az őszinteség mint erkölcsi idea, parancs a bejegyzés kiindulópontja, de rögtön az következik, hogy ez tiszta formában lehetetlen, társadalmi és pszichológiai gátak miatt - és ez valószínűleg így van jól. Ezzel együtt érvényes parancs. A szabad-ötletek jegyzéke - aminek a kiadását én egyébként undorító kukkolásnak tartom - arra példa, hogy mi van, ha átszakad a gát. Annyira kegyetlen szöveg, hogy az "elsimításához" jól jött az vers, amit egyébként is nagyon szeretek. Thomas: természetesen nekem is eszembe jutott az ominózus dolog, és köszönöm, amit írtál.

Ismeretlen_57265 2008.08.30. 06:18:52

Edmond Jabes azt írta: "Isten nem a feleletben rejlik. Mint gyémánt a róla visszaverődő fényben. Hanem a csillogó kérdésben." Köszönöm ezt a bejegyzését,mert sok mindent juttat eszembe. Fájó pillanatokat,amikor úgymond őszinte voltam,meg olyanokat is, amikor tapintatból el kellett hallgatni dolgokat. Meg azt is,hogy az őszintén kimondott mondatok a legefemerebb jelenségek,mert a következő pillanatban már egyáltalán nem biztos,hogy ezt így mégegyszer kimondanám... (a jelenség szót itt pontosnak érzem)

Ismeretlen_31312 2008.08.30. 09:05:56

Ezzel kapcsolatban a japán felfogásra utalnék. Szerintük kétféle magatartásforma van (meg szerintem is): Honne: az igazi érzelmek, melyeket csak legközelebbi barátoknak/ családtagoknak fejezünk ki leplezetlenül. Tatemae (jelentése: maszkírozás): a társadalmi elvárásoknak megfelelő viselkedés, melynek célja a harmónia és béke fenntartása. Az elérendő célért utóbbi lehet akár hazugság is, és az se baj, ha gondolatink és tetteink egymásnak ellentmondanak. Nem vagyok annak híve, hogy úton-útfélen mindenkinek az arcába dörgöljem az igazságot. Ez biztos azzal is összefügg, hogy konfliktuskerülő vagyok. De ha a hozzám legközelebb állóval nem vagyok őszinte, az súlyos kérdéseket vet fel.

Ismeretlen_46946 2008.08.30. 09:11:34

., Platen: Köszönöm az együttgondolkodást.

Solvere volo · solvvolo.blogspot.com 2008.08.31. 19:05:21

Biff Evangeliumaban (Christopher Moore) a kamasz Jezus (Josh) elindul megkeresni a Harom Napkeleti Bolcset, hogy megtanulja toluk, hogyan legyen jo Messias. (Nem kuncog, nagyon jo konyv!) Elkiseri nagyon is gyarlo es esendo gyerekkori haverja, Biff, hogy legyen, aki megvedi ot az uton: csal es hazudik helyette, ha kell, enelkul ugyanis eselye sincs, es ezt - Jezus is tudja pontosan. "There's a difference between bearing false witness and saving someone's feelings. Even Joshua knew that."

Ismeretlen_46946 2008.08.31. 23:22:11

Igenis, kuncogok, mert nagyon tetszik. Még nem hallottam erről a könyvről (az írójáról se), de látom, megvan magyarul is, úgyhogy feltétlenül be fogom szerezni. Kösz.

Ismeretlen_57265 2008.08.31. 23:27:53

Solvero volo: Tényleg!...ahogy Sen Tének sem a nagybácsi nélkül, Brecht: A szecsuáni jólélek c. darabjában. Jajjéshátpersze! Rás emblémájáról is eszembe jut valaki...

Ismeretlen_46946 2008.09.01. 09:09:04

:)

Ismeretlen_78065 2008.09.01. 11:09:25

Én egy kicsit maradi vagyok az őszinteséggel kapcsolatban, és amikro csak lehet, igyekszem igazat mondani, sokszor még saját káromra is. Normális emberek díjazzák az őszinteséget. Vannak persze témák, amiben azonban nem lehetek őszinte (ugyebár...).

Ismeretlen_46946 2008.09.05. 22:14:01

979: Pont eről van szó, hogy "amikor csak lehet", meg, hogy "vannak persze témák..."

Ismeretlen_57265 2008.09.06. 08:06:42

Újra itthon! :) Annyi minden történt,míg odavolt.

Ismeretlen_46946 2008.09.06. 08:36:37

Kérném, hogy meséljen, de tartok tőle, hogy nyomoznom kell. :) És hát, igen: sok minden történt. :(

Sz 2010.06.30. 19:26:09

Van egy héber mondás: legjobb hazugság az igazság. Én ezt követem, nagyon kényelmes. Nem kell arra emlékezni, hogy kinek mit hazudtam. A kiskapu: néha "nem bontom ki az igazság minden szálát". Lehet, hogy az idézet nem pontos. rás-nak igaza van. Szerintem J.A. sem örült volna annak, hogy kiadják (kukkolják) legbelső titkait.

Ismeretlen_46946 2010.07.22. 08:38:50

Sz: Bocsánat! Most találtam meg a három héttel ezelőtti kommentedet, amit a rendszer "moderálandóként" félrerakott.

Szó-szóró 2010.07.22. 18:11:10

rás: én léptem be Sz néven, kicsit ügyetlenül, de azóta már Szó-szóró vagyok.
süti beállítások módosítása