György Péter Apám helyett c. könyvében (nemrég olvastam) megemlíti, hogy apja számára fontos volt Steinbeck Kedves csirkefogók-ja. Steinbeck nekem is egyik kedvenc íróm volt fiatal koromban, de (sok minden mással együtt) ez kimaradt. Most kihoztam könyvtárból, és elolvastam. Nagyon jó szórakozás volt. Az első világháború után, Kaliforniában játszódik, vékony, pikareszk regény, vagyis elbeszélésfüzér. A katonaságtól hazakerülő nincstelen csavargó, Danny örököl egy (két) házat (valójában deszkaviskót), és odagyűjti, befogadja összes hasonlóan csavargó haverját. Mindenféle kedves kalandok történnek velük - Steinbeck a legszörnyűbb nyomort, társadalmon kívüliséget is olyan szeretetteljes humorral írja le,  hogy az olvasó csak mosolyogni tud (egy másik nagy kedvencem, Jorge Amado jutott olvasás közben eszembe, különösen, hogy Dannyék paisanók, vagyis spanyol-indián származásúak). Meg más is eszembe jutott...

Aztán váratlanul meghal Danny, a ház leég, és a barátok mindegyike külön-külön, másfelé, egyedül indul el...

Szerző: rás  2015.01.31. 20:02 6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr967127997

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

egy nagyi 2015.01.31. 23:46:31

rás:vallom,hogy a könyveknek sorsuk van, nem lehet ezt a könyvet nem imádni. Nekem is van egy régóta elolvasni kívánt Steinbeck könyv az elképzeléseim között. A lányom egyik nagy-nagy kedvence a "Lement a hold". Egy nagyon jó színházi élményt tudok Neked ajánlani:Centrál színház.A kutya különös esete az éjszakában a címe,ha még nem láttad.

defalla 2015.02.01. 07:10:21

Oly' rég olvastam Steinbeck-től, kedvet csináltál hozzá ;)

2015.02.01. 09:16:46

Milyen ismerős:
"Aztán váratlanul meghal Danny, a ház leég, és a barátok mindegyike külön-külön, másfelé, egyedül indul el..."

Belenéztem a könyvbe: ..És ez a történet éppen azt meséli el, hogy jött létre az egység, hogy virágzott ki s nőtt egyetlen szép és bölcs szervezetté. Elmondja Danny barátainak kalandjait, jótetteit, gondolatait és céljait. S végül elmeséli azt is, hogy veszett el a talizmán, s hogy hullt szét a szövetség."

Elgondolkodtató, hogy az életben tényleg minden és minden ismétli csak magát. Nincs új, nem is lesz új. S mégis.

rás · http://ras2.blog.hu 2015.02.01. 10:16:42

@egy nagyi: Kösz a színházi tippet. A Lement a holdat én is nagyon szerettem.

@defalla: Én is nagyon rég olvastam, és külső impulzus kellet, hogy most megint.

@EfPeti: Azért vannak módosulások, variációk is. És persze nagyon egyéni - egyéni sors, szerencse, tragédia -, hogy ki hogyan éli át. A Szeszélyes autóbusz hogy tetszett?

2015.02.01. 14:13:15

@rás: Az átélés egy dolog, de megélni. (Ez tudom, hogy csak szófacsarás!)
A Szeszélyes autóbusz nem tetszik. Félbe is hagytam. Ha Steinbeck ilyen, akkor én nem szeretem. Bár most belekezdtem a csirkefogókba is, az első pár oldalán halálra röhögtem magam, meg is jegyezték a F2000 öltözőjében: "Elég ám ha izomra gyúrsz!" Aztán most itthon kivettem anyám táskájából (mindig van nála ötezer bevásárlótáska papírból) Bächer Iván könyvét és most azt is olvasom. Egyszóval pótolni szeretném mindazt, ami eddig kimaradt. Anyám pedig cserébe olvashatja Steinbeck buszos akármijét, ha végzett a takarítással, mert szerinte most is "kosz és poshadtság" fogadta, szerintem pedig csupán egy kis rendetlenség.

rás · http://ras2.blog.hu 2015.02.01. 18:49:58

@EfPeti: Steinbeck sokféle, a Szeszélyes autóbuszt nem ismerem.
süti beállítások módosítása