Furcsák a brüsszeli tudósítások, elemzések és "elemzések". Mintha mindenkit váratlanul ért volna a magyar és lengyel vétó. Mintha most mindenki fejét vakarva ücsörögne, és csak Orbán tudná mit akar. Mintha ebben csak Magyarország - Orbán - lenne fontos, a 40 milliós Lengyelország csak statiszta lenne a történetben. Képtelenség.

Sokan hihették/remélhették, hogy Orbán (és Kaczynski) csak blöfföl, de az EU vezető politikusai - és az őket körülvevő szakértői stábok - aligha erre tették összes tétjüket. Az EU működése az érdekegyeztetésen és a kompomisszumokon alapul. 1957-es - EGK-ként való - megalakulásától válságok hosszú során küzdötte át magát, sokszor minden határidőn túli kompromisszumokkal. Kérdés, hogy mi történik, ha az érdekek kibékíthetetlenül kerülnek szembe egymással, ha az érdekek - például a hatalom megtartásának, a lopás törvényesítésének érdeke - ideológiai (nemzeti érdek, szuverenitás) lepelbe burkolózik és értékké válik. Egymással ütköző értékek közt nehéz kompromisszumot találni. Az értékpreferenciák azt sugallnák, hogy Magyarországot - az orbáni Magyarországot! - úgy vágják ki az EU-ból, hogy taknyán-nyálán csússzon. De vannak érdekek, amelyek valószínűleg erősebbek. Nem, nem a német tőke magyarországi érdekeltsége. A német (és a többi multinacionális) cégek már akkor itt voltak, amikor még nem voltunk az EU tagjai, és maradnának - csak éppen minden nemzetközi szabályozás nélkül -, ha kikerülnénk az EU-ból. Magyarország önmagában nem tétel. Viszont a négyszer ekkora Lengyelország fontos európai középhatalom, politikailag, katonailag is szükség van rá. A feladat - az EU feladata - tehát Lengyelország leválasztása Magyarországról. Ez két okból se lehetetlen. Egyrészt azért nem, mert Lengyelország állandóan fenyegetve érzi magát nagy és örök barátunktól, Oroszországtól, ezért minden eszközt megragad a nyugati - NATO - védőernyő biztosítására. Másrészt - Kaczynski minden ideológiai őrületével együtt is - Lengyelország más, mint Magyarország. Például, ellentétben Orbánnal és bandájával - Kaczynski nem lop, Lengyelországban sokkal kevésbé jellemző a korrupció. Másrészt Lengyelországban van ellenzék és akcióképes civil társadalom. Orbán számára intő jel lehet, hogy az egy-két hónapja még abszolút egységesnek reklámozott V4-ek két másik országa, Csehország és Szlovákia csendben már kihátrált mögülünk. (Nem független ettől a történettől, hogy mindhárom másik V4-ország sokkal jobban hasznosította az EU felzárkózási támogatásait, mint Magyarország.)

Magyar szemmel - na jó, legyek szerényebb! az én véleményem szerint - hosszabb távon az lenne a jó, ha valamilyen megoldással azonnal megszüntetnék vagy drasztikusan csökkentenék az EU-pénzek folyósítását Magyarországnak. Ettől pillanatok alatt összeomlana a magyar gazdaság, a közszolgáltatások, és ebbe belebukna az Orbán-rendszer. És akkor új lapot lehetne nyitni. (Nem hiszem, hogy könnyen és főleg nem derűs-boldog mosollyal az ajkunkon.) Attól tartok, ez nem fog bekövetkezni, mert az EU nem így működik, de a közösség távlati érdeke talán mégis előhívja az Orbán-Magyarországgal szembeni keményebb fellépést. 

Az egyik lehetséges megoldás, hogy a COVID-járvány miatti helyreállítási alapot 25 ország kormányközi megállapodásával hozzák létre - a két vétózó ország kihagyásával (vagyis súlyos eurómilliárdokat bukunk). Az EU-ban éppen a mindenkit felölelő közös érdek hiányának eseteire hozták létre a "megerősített együttműködés" intézményét; így jött létre a schengeni övezet és az eurózóna. S ha egyelőre nem sikerül megállapodni a következő, hétéves közös költségvetésről, akkor legföljebb megy tovább - a támogatás is - a jelenleg futó költségvetés szerint. (Ez nem lenne nagy öröm, részint mert a brit kiválással már nem lesz meg az ehhez szükséges alap, részint mert csúsznának a jövő érdekében preferált nagyobb környezetvédelmi, innovációs és oktatási befektetések.)

Időről időre szokás megjósolni az EU végét, szétesését. És ez valóban sokszor "benne volt a kalapban". Ezt a lehetőséget erősítik az utóbbi évtized - különböző indíttatású és ideológiájú - globalizáció- és integrációellenes jelenségei, tendenciái, benne a kelet-közép-európai "új" EU-országok nyílt nacionalizmusa. Vagyis nincs százszázalékos garancia arra, hogy az EU ezt a válságot is túléli - legalábbis nem a jelenlegi formájában.

Az EU egyszerre gazdasági és politikai projekt. Az alapító dokumentumok a mind szorosabb integrációt jelölik meg célként, vagyis folyamatnak fogják fel - az "alapító atyák" folyamatként fogalmazták meg - az Európa projektet. Gazdaság és politika egyensúlya érvényesült az induláskor: Robert Schuman és Jean Monnet a francia-német kibékülést és ezzel Európa jövőbeli békéjét akarta a gazdasági integrációval biztosítani. Az 1973-as (elkésett) brit (és dán) csatlakozás is még ennek az egyensúlynak a jegyében valósult meg. Ezzel szemben a 80-as években a diktatúrák alól felszabaduló dél-európai országok (Görögország, Spanyolország, Portugália) felvételekor már a politika dominált. És még inkább így volt ez a kelet-európai ex-szocialista országok csatlakoztatásával. Ráadásul az utóbbi két körrel felborult az az állapot is, hogy az EGK-t gazdaságilag lényegében azonos szinte álló országok alkották. Az utóbbi évtizedben egyre többször merült fel a "többsebességes" vagy a "kétkörös" EU elképzelése. Vagyis az, hogy a nyugat-európai "magországok" továbblépnek az integrációval, s akik ezt nem akarják, a perifériára szorulnak - más szóval megerősödik alárendelt helyzetük. Rohadjunk meg a nemzeti öntudatunkban...

Szerző: rás  2020.11.17. 21:28 20 komment

Címkék: EU Magyarország és az EU

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr6016289242

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

emdefalla 2020.11.18. 05:18:19

Igen.

Nem látom a megoldást, de az "az huzat, aki fizet" jegyében akár önmagukban is kereshetnék a kompromisszumot - nem fogják, mármint nem fogják fel, mert makacs, önző, "kihanemén", gőgös, stb., stb, stb.
Nincs nálam a Bölcsek Köve, de minden hatalom addigtart, míg van aki engedelmeskedik - oszt'jónapot.
Annyiban hasonlítok a mindenkori vezetésre, hogy "fafejű" vagyok. Sosem voltam normális, esetleg csak értelmes. De ez sem kevés, nem is sok.

rás · http://ras2.blog.hu 2020.11.18. 10:02:07

@emdefalla: "minden hatalom addig tart, míg van aki engedelmeskedik". Ez egy engedelmességre, hallgatásra kondicionált társadalom. Illetve mint társadalom már nem is létezik: szétesett, atomizálódott.
De az önkényuralmaknak két másik módon is vége szokott szakadni: ha megerősödnek a hatalmi körön belüli riválisok (erre eddig a mi diktátorunk ügyelt), vagy ha - bármilyen módon, okból - meghal az önkényúr.

látjátok feleim szümtükkel 2020.11.18. 10:41:32

Meggyőződésem, hogy a többi tagállamot nem érte váratlanul a vétó, és van már megoldásra irányul terv a tarsolyukba. Nem mi vagyunk a helikoffer, a többiek meg a hülyék, ezt csak a fidesz vezérek, meg a szóismétlő bábjaik gondolják.

emdefalla 2020.11.18. 12:02:03

@rás: A XX. sz.-i történések (s persze az azt megelőző évszázadok, tehát "történelmileg így alakult") s a velünk élő történelem kondicionálta az engedelmességet... Igába hajtom a fejem, cserébe annyit ehetek, amennyit a gazda ad... Haj, de messze van a napokban emlegetett Magna Carta Libertatum s az "aranybula"(sic!). Cca. 700 év. Változott valami azon kívül, hogy mindig vannak roppant okosak, s mindig vannak akiket máglyára szánnak? Elkeserítő.
S van még példának a "belső ellenállás" amivel szembesül az egyén.
Ott teszek keresztbe, ahol csak tudok.

Dupla · https://doppeldupla.home.blog/ 2020.11.18. 12:35:34

@rás: gyakran írsz az "atomizált társadalomról", melyet ha jól emlékszem egy francia társadalomtudós használt a modern kapitalista társadalom leírásra.
Bár a magyar társadalom súlyosan diszfunkcionális, mégsem gondolom, hogy ne létezne Magyarországon társadalom. Hiányzik a társadalmi párbeszéd, hiányoznak a máshol oly természetes fontos szervezetek (egyletek, szakszervezet stb.), de ettől még nem szűnt meg a társadalom. Az sajnos igaz, hogy beilleszkedésre, kritikátlan szófogadásra lettünk szocializálva. Aki nem így gondolta, az harcolt egy ideig, aztán elment. És ha már magyar hagyományok: a sok tűrésnek néha forradalom a vége. Évszázadoként nagyjából 1,5.

egy nagyi 2020.11.18. 14:35:53

rás: a született pedagógus, aki tájékoztat, köszönöm.
Ide kapcsolódik szorosan, amit a férjem mond. Vagyis O. azért vétózik, mert fél, ha nem teszi körmeszakadtáig, akkor az európai ügyészség börtönbe juttatja,annyira azért nem elmeháborodott, hogy ne lenne tisztában saját gazságával.
Ezen meg én gondolkodtam el egy MSZP-és vélemény alapján, amit Parragh mondott az iparűzési adók fizetésének felfüggesztéséről, a célközönség a NER nagyvállalatai, vagyis ők csak kevésbé érezzék meg a pandémia gazdasági veszteségeit, s itt azokról a munkavállalókról is szó van, hogy kifizethetők legyenek, s számítanak, mint esetleges fidesz szavazók. Ez az intézkedés a kis és közép vállalkozásokon kevésbé segít. Ez az egyik vetülete a dolognak, a másik pedig az, hogy az ország másik fele kínlódjon az ellehetlenülésével. Ez szar lenne a népnek, de talán felébredne. A magyar nacionalizmus kormány szinten kirakat, csak sajnos sok a kritikátlan vásárló/tudatlan/. A lengyel nacionalizmus más alapokon áll. De ezt Te pontosan tudod. Gondolom érted: szimbolikusan:fogy a torta. Szeretett Egy szerelem éjszája című műből /Várd ki ezt az éjszakát, éjfél után ne félj!/

egy nagyi 2020.11.18. 16:04:36

kimaradt: nemsokára itt a hajnal,

egy nagyi 2020.11.18. 16:29:23

kimaradt még: három

bocs a felületességért

rás · http://ras2.blog.hu 2020.11.18. 16:44:19

@Dupla: Persze, hogy van társadalom - csak éppen atomjaira szakadt. :) Mert például - mint írtad -, hiányoznak a civil, társadalmi szerveződések , a falusi olvasóköröktől a szakszervezetekig, amelyek összefognák az azonos érdekű embereket, társadalmi csoportokat - az "atomokat", artikulálnák e társadalmi csoportok érdekeit, fellépnének érte, kapcsolatot teremtenének a többi társadalmi csoporttal stb.

@egy nagyi: Más választásom valóban nincs, mint kivárni "ezt az éjszakát", aztán vagy megérem a hajnalt, vagy nem. Egyébként pedig Orbánt az európai ügyészség nem tudná lecsukatni, egyrészt mert nincs ilyen jogköre, másrészt pedig mert Magyarország nem csatlakozott az európai ügyészséghez (ez megint csak a "megerősített együttműködés" esete, vagyis nem kötelező csatlakozni).

P_o_c_a_k_o_s 2020.11.18. 23:15:43

Másként látom az egészet. Amíg nem lesz „Európai Egyesült Államok” az USA mintájára, vagy bármely más szövetségi rendszer (lásd német, osztrák, stb.) példájára, ahol van egy központ, egy központi hatalom, mely központilag irányítja a gazdasági, közigazgatási, katonai, politikai stb. rendszert, addig csak ez a tökölés lesz, amit baromira könnyen ki tud játszani a nacionalizmus, a szuverenitásra hivatkozva. Ez volt a westphalia-i béke alapja, amikor úgy gondolták, az országhatáron belül senki sem szólhat bele a belügyekben. Ez volt az „örökbéke” alapja. Ezt még Hitler is betartotta (amikor a Reichstagban közölte: 5:45-től visszalövünk. „Seit 5 Uhr 45 wird zurückgeschossen!“) Ugyancsak ennek a „szuverenitás”-nak lett a következménye a Holocaustba torkolt zsidóüldözés, amikor (1933-tól) az országhatáron belül az állam bármit tehetett állampolgáraival. Megfoszthatja jogaitól, sőt vagyonától is! A szuverenitás alapján az állam ezen jogába senki sem szólhat bele. Ennek szellemében működött a Szovjetunió is! Ezt játsszák ki manapság a nacionalisták, és - sajnos – sokan észre sem veszik. Számomra az első komoly figyelmeztetés 2015-ben volt, amikor az országhatár védelmét nem a központi kormány, az EU, biztosította, hanem átengedték a helyi nacionalistáknak. Itt baszódott el az egész, amit EU-nak hívunk. A britek hamar felismerték, hogy ez egy gittegylet, 2016 nyarán a Brexit-tel jelezték is. A kapitalizmus európai fellegvára évszázadok óta Nagy-Britannia, de mi az EU? Eleve, hogyan lehet összehozni a monarchiákat és a köztársaságokat? Az USA, épp most a választásokkor arra volt büszke, hogy valamennyi tagállama köztársaság, és mindenki vagy republikánus vagy demokrata, mindez kapitalista gazdasági alapon. Az EU-ban mi a helyzet? Orbánt nem fogják kitenni (az EU-ból), ezt ő is tudja. Legfeljebb át kell ülnie egy másik politikai formációba, egy szélsőségesbe. Ezt már régóta tudja. Amíg engedik, játszik, és hülyére veszi az egész gittegyletet. A felvételnél 2004-ben feltétel volt az euró bevezetése. Tényleg, manapság mi a Fidesz hozzáállása az euróhoz? Vajon, lenne-e népszavazás az euró bevezetéséről, vagy a svédekhez és a dánokhoz (és a britekhez) hasonlóan ragaszkodnánk a nemzeti valutához, a forinthoz?
Meggyőződésem, hogy a szövetségi, federációs rendszerrel lehetne ezt a sok nemzetiségű millió féle gondolkodású Európát úgy, ahogy összehozni.

egy nagyi 2020.11.18. 23:29:57

@P_o_c_a_k_o_s: oly régen olvastam a véleményedet, féltem, hogy ...... Úgy, hogy megörültem neked, mint egy kisgyerek az ajándéknak.
Egyébként jó lenne a föderációs rendszer, de az érdekek szét felé tendálnak.

rás · http://ras2.blog.hu 2020.11.19. 09:14:10

@P_o_c_a_k_o_s: Az Európai Egyesült Államok koncepcióját már Coudenhove-Calergi Pán-Európa terve, majd Briand 1930-as terve is tartalmazta - vagyis kézenfekvő, racionális ötlet. De aligha véletlen és nem egyes politikusok önzésén múlt, hogy nem valósult meg. Ma pedig messzebb vagyunk tőle, mint 90-100 éve, amikor a földrészen még élt a nacionalizmus okozta első világháború okozta szenvedések emléke.
Úgy gondolom, hogy lesz európai föderáció - egyelőre nélkülünk.
(Ami az eurót illeti, a hivatalos magyar álláspont az, hogy majd akkor, ha elértük a magországok GDP-jének legalább 90%-át (ha jól emlékszem a számra). Orbánnak más se hiányzik, mint hogy az EKB ellenőrizze Matolcsyékat.

rás · http://ras2.blog.hu 2020.11.19. 09:14:10

@P_o_c_a_k_o_s: Az Európai Egyesült Államok koncepcióját már Coudenhove-Calergi Pán-Európa terve, majd Briand 1930-as terve is tartalmazta - vagyis kézenfekvő, racionális ötlet. De aligha véletlen és nem egyes politikusok önzésén múlt, hogy nem valósult meg. Ma pedig messzebb vagyunk tőle, mint 90-100 éve, amikor a földrészen még élt a nacionalizmus okozta első világháború okozta szenvedések emléke.
Úgy gondolom, hogy lesz európai föderáció - egyelőre nélkülünk.
(Ami az eurót illeti, a hivatalos magyar álláspont az, hogy majd akkor, ha elértük a magországok GDP-jének legalább 90%-át (ha jól emlékszem a számra). Orbánnak más se hiányzik, mint hogy az EKB ellenőrizze Matolcsyékat.

látjátok feleim szümtükkel 2020.11.19. 09:16:46

@P_o_c_a_k_o_s:

Érdekes amit írtál, de figyelmen kívül hagyod, hogy az ember abból főz, ami rendelkezésére áll. Az EU úgyszintén.

A saját nemzeti valuta megtartása pedig síma önös érdeken alapul. Így van lehetőség munka nélkül, a devizákkal történő üzletelés után nagy haszonra szert tenni. Nemzeti vagyont meg ugyé általában a nemzeti fizetőeszközzel jó megvenni. Áron alul az államtól, oszt áron felül tovább adni. A svájci bankszámla forintban meg már régen többet ér, mint amikor megnyitották. Lázár János megnondta.

P_o_c_a_k_o_s 2020.11.19. 13:59:20

@egy nagyi: Nagyon köszönöm és nagyon örülök! Jól esett. Ugyancsak: a legjobbakat!

P_o_c_a_k_o_s 2020.11.19. 19:33:14

rás: ahogy követtem az EU történetét, nagy törés volt a „Falbontás”. Addig egy prosperáló gazdasági közösség volt, ami a hidegháború idején vígan élvezte az amerikai (és brit) fegyverek oltalmát. Valóban csak a gazdaságra kellett koncentrálni. Az új tagokat szigorú kritériumok mellett vették fel! Ahogy Te is céloztál rá, a dél-európai mezőgazdasági (iparilag fejletlen) országok felzárkóztatása volt a cél. Mikor valamelyikük elért egy bizonyos szintet, csatlakozhatott. A Vasfüggöny, no meg a SZU eltűnésével, teljesen új helyzet alakult ki. Nem lehetett tudni, mi lesz Moszkvában: várunk egy új „Brezsnyevre, Hruscsovra”, vagy határmegnyitásával addig is rászabadul (Nyugat-) Európára 100 millió csóró kelet-európai, és mint a sáskák mindent letarolnak. Át kellett alakítani az EGK-t. Naná, hogy védték a 40-45 éves gazdagságukat. Jött a nagy ötlet: legyen EU, de közben védeni kell az új jövevények elől az addig elért gazdagságot. Ekkor találták ki az „euró-övezetet”, ahova már nem volt olyan egyszerű bekerülni. Rögtön látszott, hogy ebből gubanc lesz, mert nem lehet ugyanaz a pénz, hiszen a gazdaságok addigi pénzei (és azok értékei) nagyon különböztek egymástól. Mégis keresztülnyomták, hogy az addigi EGK tagállamok közös pénze egyazon legyen. Ezt főleg a németek márkája sínylette meg, ahol már előzőleg volt egy nagy érvágás, amikor 1=1 lett a keletnémet és a nyugatnémet márka! Valójában az új államközösség egy politikai akarat eredménye lett. Hiszen a (szoc.) kelet-európaiak gazdasági fejlődése ma sem éri el az EGK akkori szintjét, azt a mai napig nem hozták be. Az átállás sem volt egyforma. A németek, a szakszervezetek, a szocdemek például munkavállalásra hétéves moratóriumot írtak elő. Később ezt a britek a Brexitnél fel is rótták. Ők azonnal megnyitották a brit piacot a kelet-európaiak előtt, mert ez állt az EU alapszerződésben, mint a lakosság és munkaerők szabadvándorlása, mozgása. Önvédelemből Nagy-Britannia nem csatlakozott a Schengen-i egyezményhez. Ezek a kiragadott példák is mutatják, milyen bonyolult egy laza államszövetséget úgy összehozni és működtetni, hogy a 27/28 tagállamban szinte semmi sem közös, és minden döntéshez az összes tagállamnak hozzá kell járulnia.

egy nagyi 2020.11.19. 23:02:51

@P_o_c_a_k_o_s: a levezetésed tökéletes.

Egy kicsit azért másképp látok: azért jó/jó lenne/ az egységes euróövezet, mert kiegyelítettebbé tenné a nemzetközi kereskedelmet. Azért volt szükség a munkaerő szabadvándorlására, hogy az öregedő nyugat elszívhassa a jó felkészültségű szürkeállományt, és elvégeztesse az alantas munkákat is.
A politikai akaratot az idő előrehaladása egy kicsit megtépázta/ meg a tagállamok/, úgy gondolom, hogy ma az a paradigma van érvényben, amely a legutolsó helyen kezeli az embert és a demokráciát.
ember, demokrácia, szemben vele, robot,globális tőke,
ember egymaga, szemben vele, a társadalmi, technikai szintű lealanyocsolítása/Értem a kultúra devalválódását/
Ember,szemben vele a természet bosszúja

P_o_c_a_k_o_s 2020.11.20. 11:35:38

Cikk a NZZ-ból, mely rás bejegyzesehez kapcsolódva azt magyarázza, hogy itt és most (sokkal) többről van szó, mint (EU-s) pénzekről. Az identitás és a nemzeti szuverenitás a tét, ami 2015 óta, a migráns-válság óta, foglalkoztatja a keleteurópaikat, különösen a lengyeleket és a magyarokat. Tehát , a vétó nem meglepő, hanem annak egyenes következménye, és a lengyel jelszó szerint "vétó vagy halál".

www.nzz.ch/international/eu-streit-mit-dem-veto-geht-es-ungarn-und-polen-um-mehr-als-geld-ld.1587835

rás · http://ras2.blog.hu 2020.11.20. 11:40:53

Elnézést, egy korábbi kommentben elírtam egy fontos nevet. Helyesen: Coudenhove-Kalergi.

rás · http://ras2.blog.hu 2020.11.20. 11:54:38

@P_o_c_a_k_o_s: Kösz. Úgy tűnik, a cikk csak előfizetéssel olvasható.
süti beállítások módosítása