Oroszország brutális agressziót követett el Ukrajna ellen, amit csak elítélni lehet. Ezt az evidenciát azért írtam le, hogy a most következőket nehogy valaki úgy értse, hogy mentegetni akarom Putyin háborúját. Megérteni próbálom.

Csütörtök hajnalig meg voltam győződve arról, hogy csak diplomáciai pókerjátszma, ami Ukrajna körül zajlik, elképzelhetetlennek tartottam az átfogó orosz inváziót. Mint kiderült, nem voltam egyedül, tekintélyes Oroszország-szakértők is így gondolták. Ezt a súlyos tévedést Sz. Bíró Zoltán történész például azzal magyarázta, hogy ami bekövetkezett, az nem racionális, „a józan ész kiköltözött a Kremlből”, és többen is az orosz elnök mentális állapotát kezdték firtatni. Ha egy egyszemélyi vezetésre épülő rendszerben a parancsokat kiadó első ember nem normális, annak beláthatatlan következményei lehetnek.

Putyint egyre többen hasonlítják Hitlerhez meg Sztálinhoz, és e két diktátort szokás őrültnek vagy legalábbis paranoiásnak minősíteni. Szörnyűséges bűnöket követtek el, ezek véghez vitelében bizonyára szerepe volt egyéni karakterjegyeiknek. De sem a második világháború megindításában, sem a szovjet diktatúra, a Gulag-világ kiépítésében nem ez volt a döntő.

Németország nem egyszerűen háborús vesztes volt 1918 után, hanem egy súlyosan megalázott nemzet, megnyomorított állam. J. M. Keynes, a későbbi híres közgazdász 1919-ben külügyi tisztviselőként, az angol küldöttség szakértőjeként vett részt a versailles-i békekonferencián, mielőtt azonban aláírták volna a németekkel a békeszerződést, lemondott, mert úgy látta, hogy ezek a békefeltételek egy újabb világháború magvát vetik el. A 30-as évekre már a franciák és angolok is belátták a helyzet méltánytalanságát, ezért nézték el Hitlernek a Rajna-vidék remilitarizálását, az Anschlusst, majd ezért adták oda neki a versailles-i béke értelmében Csehszlovákiához került – amúgy döntően németek lakta – Szudéta-vidéket. Aztán lett nagy meglepetés…

Sztálin egy polgárháború és külföldi intervenció sújtotta, végletekig elnyomorodott ország élére került 1922-ben. Akkoriban vált világossá, hogy a remélt világforradalom elmarad, és Sztálin meghirdette a „szocializmus egy országban” koncepcióját. A nemzetközileg elszigetelt Szovjetuniót ostromlott erődnek tekintette. (Egy ostromlott erődben természetesen megengedhetetlen bármiféle ellenvélemény, csak központi akarat létezhet. Ennek tragikus implikációi nem tartoznak e bejegyzés témájához.) Nem véletlen, hogy Szovjet-Oroszország az első – és sokáig egyetlen – nemzetközi megállapodást Németországgal kötötte 1922 áprilisában (rapallói egyezmény).

Egy „kis” ugrás a történelemben. 1939. augusztus 23-án – a franciákkal és angolokkal folytatott hosszadalmas és eredménytelen tárgyalásokat megszakítva – Moszkvában váratlanul aláírják a Molotov-Ribbentrop paktumot. Ennek titkos záradéka elhatárolja a német és szovjet érdekszférát az egy héttel később kezdődő háborúban. A Szovjetunió elfoglalja Lengyelország keleti területeit (majd a három balti államot, aztán Besszarábiát, a mai Moldovát is). Többségében olyan területekről van szó, amelyek valaha a cári Orosz Birodalomhoz tartoztak. Nyugat-Ukrajna és Nyugat-Belorusszia az első világháború után került az akkor újjáalakuló Lengyelországhoz. 1939 nyarán Sztálin számára nem valami „történelmi igazságtételről” volt szó, amikor igényt tartott ezekre a területekre, hanem pufferzónáról, felvonulási területről a németekkel lehetséges (várható) majdani háborúhoz.

Tim Marshall angol történész 2019-ben megjelent, A földrajz fogságában című könyvében arról ír, hogy Oroszország számára a Lengyelországból kiinduló Észak- és Kelet-európai síkság alapvető stratégiai problémát jelent, mert egészen Moszkváig nyitottá teszi a terepet bármiféle katonai támadás előtt (lásd Napóleont és Hitlert). Ezt a szovjet igényt ismerte el a zsigerileg és politikailag egyaránt engesztelhetetlenül kommunista- és szovjetellenes, de cinikusan reálpolitikus Churchill brit miniszterelnök, amikor 1944 őszén Moszkvában, majd végleg 1945. februárban Jaltában beleegyezett abba, hogy Lengyelországot 200 kilométerrel „eltolják” nyugatra, vagyis a Szovjetunió megtarthatta a Molotov-Ribbentrop paktummal meg- vagy visszaszerzett területeket, Lengyelországot pedig az addig Németországhoz tartozó területekkel kárpótolták. (Ez utóbbira is lehetett a messzi múltba nyúló történelmi magyarázatot találni, de ez akkor is mellékes volt.)

Hidegháborús évtizedek, kelet-nyugati – döntően szovjet-amerikai – szembenállás egy lehetséges atomháború árnyékában (és féken tartó erejével), NATO és Varsói Szerződés, amerikai katonák és atomrakéták Nyugat-Európában, szovjet katonák és atomrakéták Kelet- és Közép-Európában. Aztán 1989-90-ben szétesik a szovjet birodalom, 1991 végére maga a Szovjetunió is, és a többi között létrejön a független Ukrajna is.

Putyin abszolút komolyan, a szó szoros értelmében nevezte geopolitikai katasztrófának a Szovjetunió szétesését. Amikor 1997-től a korábban szovjet szatellitállamok sorra NATO-taggá váltak, amikor amerikai katonák, repülőgépek és légvédelmi bázisok létesültek Lengyelországban, Litvániában és Romániában, Oroszország védelme szempontjából kulcsfontosságúvá vált Ukrajna és Belarusz (meg a Kaukázus is). Az oroszok szemszögéből elviselhetetlen a Nyugathoz (Amerikához, a NATO-hoz és a NATO nyúlványának tekintett EU-hoz) kapcsolódó Ukrajnának még a gondolata is. Márpedig ez a gondolat akkor is létezik, ha számos okból jelenleg nincs napirenden Ukrajna EU- vagy NATO-tagsága. Innen nézve igenis racionális (még ha elfogadhatatlan is), hogy ennek megakadályozására Putyin minden eszközt bevet. Remélhetőleg a józan ész határain belül. A fentiek alapján nincs kétségem, hogy az országát sújtó nemzetközi szankciókkal együtt is el fogja érni Ukrajna ellenőrzését, vagy egy nemzetközileg garantált semlegességi és katonailag erősen korlátozott státusszal vagy megszállással és bábkormánnyal.

Bízom benne, hogy az atomháború nincs az alternatívák között.

 

 

Szerző: rás  2022.02.27. 22:32 10 komment

Címkék: történelem háború geopolitika Oroszország Ukrajna Putyin

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr9117767724

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

egy nagyi 2022.02.28. 07:29:11

rás: az orosz problémát magam is így gondolom. Most viszont azt is konkrétan látjuk, ha meglátjuk, milyen elrettentő ereje lesz a globális tőkének?

Csütörtök esti kérdésem: ha zárolják az itthoni Sverbankot, akkor az az egészen kis ember, aki egy kevés pénzt oda betett hogy jut hozzá, mondjuk, ha elromlott az autója?

rás · http://ras2.blog.hu 2022.02.28. 10:43:59

@egy nagyi: Gondolom, nem tőlem vársz választ a k
érdésedre.

egy nagyi 2022.02.28. 11:53:36

@rás: nem, csak még őrzöm magamban a 3 évest, aki mindig kérdez.

Egyébként a szenzibilis kisebbik lányom instrukcíója a mostani állapotban: tartsunk otthon készpénzt,jelentős mennyiségű élelmiszert, gyógyszert.

beszélő név 2022.03.01. 17:44:07

Nekem meg mégiscsak ezzel a hadászati szempontból érvényesített racionalitással vannak gondjaim. A puffer-övezet igénye, illetve konkrét megvalósításai történetileg abszolút értelmezhető stratégiai tényezők. Gyakorlatilag azóta, amióta I. Péter felrakta az oroszokat a világtérképre ezek a vezérmotívumok markánsan jelen voltak/vannak az orosz külpolitikában. Csak hát közben meg egy atomnagyhatalomról beszélünk. Komolyan, azaz racionális érvek mentén, Oroszországnak tartania kellene egy esetleges támadástól csak azért, mert a közelében NATO országok találhatók? Amikor továbbra is a puffer-övezet melletti racionalitást emlegetjük, mintha megfeledkeznénk arról, hogy a nukleáris fegyverkezésnek éppen az elrettentés a fő célja. Végső soron ki, milyen körülmények között támadna meg egy atomhatalmat? Szerintem egy jelentős nukleáris arzenállal rendelkező országnak egy nem nukleáris szinten megvalósított agressziót a megelőzés ürügyén per definitionem képtelenség racionális érvekkel magyaráznia.

egy nagyi 2022.03.01. 19:53:21

@beszélő név: férjem szerint Putyin szeretné megszerezni a nagyobb Fekete-tengeri városokat, hogy a Dardanellákon át kijárata legyen a Földközi- tengerre . Vagyis meleg tengeri kijáratra fáj a foga.

nem tudunk egyértelműen Ukrajna mellett állni, mert az elmúlt évek során az ő nacionalizmusuk is mákos volt.

így próbálom racionálisan elfogadni az őrületnek látszó hataloméhséget. Egyet nem értek semmilyen háborúval szeretnék pacifista maradni, még ha idealizmus is.

rás · http://ras2.blog.hu 2022.03.01. 21:27:59

@beszélő név: Úgy látszik, az oroszoknak mégse mindegy, hogy ha esetleg néhányszáz kilométerrel közelebb kerülnek az amerikai rakéták Moszkvához. Másrészt a túlbiztosított, kölcsönös megsemmisítés veszélye miatt mindig is azzal számoltak, hogy hagyományos haderővel kell megvívni egy helyi háborút.

@egy nagyi: A Dardanellákat a törökök felügyelik, és ezen nem változtat, hogy a fekete-tengeri kikötővárosok kinek a kezén vannak. Hetvenegynéhány éven át például a Szovjetunióén. És a NATO-tag Törökországgal az oroszok aligha akarnak összecsapni. Azt is egész jól lenyelték, amikor a törökök Szíria felett lelőttek egy orosz vadászbombázót.

egy nagyi 2022.03.01. 21:40:31

most olvastam egy elemzést a hu.euronews. com.-on , hogy mi lesz Putyin győzelme után. Az egész globális gazdaság, érdekszféra, összefonódás jelen van, megfájdult a fejem mire elolvastam, de világosabban látok. Ukrajna a világhatalmi versengéseknek az áldozata. Ami erősen gazdasági vonatkozású. Putyin előre tervezte az egészet.

egy nagyi 2022.03.01. 22:41:34

rosszul írtam: HU.EURONEWS.COM. bocsi

johnnymoore 2022.03.05. 10:17:20

Nagyon nehéz tisztán látni ebben a helyzetben, túl sok a múlt és túl zavaros a jelen ahhoz, hogy az ember a valós képet lássa. És sajnos ezen a szemben álló felek médiumai, propagandája és birodalmi logikája sem segít... :(

Mert ez a háború minden bizonnyal a birodalmak háborúja, ahol ezekben a pillanatokban alakul ki az új világrend, amely leváltja a jelenlegit. Egyelőre nem tudjuk, hogy mire, de jól látható hogy tektonikai jelentőségű lesz a változás.

Még azt sem lehet tudni, hogy a forgatókönyv már végleges-e, vagy még alakítható, de nézetem szerint Magyarországnak mindent el kell követnie annak érdekében, hogy a súlyának és erősségének megfelelően kommunikáljon és semmiképpen NE vegyen részt a háborúban.

A háború kimenetelére viszont nekem van egy lehetséges forgatókönyvem: szerintem Putyin (a Nato-val való közös háttér-megállapodással) ketté akarja osztani Ukrajnát (erre utalnak a jelenlegi csapatmozgások is), annak érdekében hogy a keleti részét oroszbaráttá tegye (és ellenőrzése alá vonja), a nyugati részét pedig elengedje a nyugatnak. Ez nekünk magyaroknak még jó is lehet, hiszen így a maradék kárpataljai magyar is részese lehet a NATO-nak, az EU-nak és nem lenne Oroszország közvetlen szomszédunk sem.

Ez persze az ukránoknak nem lesz ideális, és Kelet-Európának sem annyira, hiszen kicsit emlékeztetni fog mindenkit a múlt századi hidegháborúra...

rás · http://ras2.blog.hu 2022.03.05. 14:35:33

@johnnymoore: "ezekben a pillanatokban alakul ki az új világrend, amely leváltja a jelenlegit." Egyetértek, véget ért a "poszthidegháborús" korszak, egy új hidegháború kezdődik.

"Magyarországnak mindent el kell követnie annak érdekében, hogy a súlyának és erősségének megfelelően kommunikáljon." Ezzel is egyetértek, azzal, hogy egyértelmű kommunikációra és - főleg - egyértelmű politikára van (lenne) szüksége.

Valószínűleg igazad van, hogy Putyin Kelet- és Dél-Ukrajnát Oroszországhoz akarja csatolni, vagy valamilyen definitív formában ellenőrzése alá akarja vonni. Ugyanakkor egyáltalán nem vagyok biztos benne, hogy a kárpátaljai magyaroknak olyan jó lesz (lenne) egy revansra vágyó, szélsőségesen nacionalista Nyugat-Ukrajnában. Viszont valószínűleg tényleg részesei lesznek a NATO-nak és az EU-nak, mert tömegesen fognak migrálni Magyarországra. Ez persze súlyos csapás lesz azoknak a holdkórosoknak, akik Kárpátalja "visszatérésében" reménykednek.
süti beállítások módosítása