Dosztojevszkij: Az író naplója (részlet az esszéből, 1878) 

Én sok tekintetben meggyőződéses szlavofil vagyok, bár az is lehet, hogy nem egészen. A szlavofilségről a mai napig eltérő értelmezések léteznek. Egyesek számára, akárcsak a régi időkben, például Belinszkijnek, a szlavofilség még most is csak a kvaszt és a retket jelenti. Belinszkij tényleg nem jutott tovább a szlavofilizmus megértésében. Mások (és tegyük hozzá, hogy nagyon sokak, maguknak a szlavofileknek csaknem a többsége) számára a szlavofilség törekvést jelent minden szlávnak a felszabadítására és egyesítésére Oroszország egyértelmű vezetése alatt, jelenti és magába foglalja minden hívő lelki szövetségét, hitét abban, hogy nagy Oroszországunk az egyesített szlávok élén az egész világ, minden európai ember, az egész európai civilizáció számára valami újat, egészségeset, sohasem hallottat képes mondani. Ez az üzenet az egész emberiség üdvéről és valójában már az egyesítéséről szól új, testvéri, az egész világot átfogó szövetségben, amelynek forrása a szláv géniusz, mindenekelőtt az oly sokat szenvedett, oly sok évszázadon át hallgatásra kényszerített nagy orosz nép szelleme. Ebben az orosz népben azonban mindig ott rejtőzött az a hatalmas erő, amely a jövőben képes lesz tisztázni és megoldani a nyugat-európai civilizáció keserű ellentmondásait, akár a legvégzetesebbeket is. Ezt a meggyőződést és hitet vallom én is. […]

Arról van szó, hogy tavasszal hatalmas, hősi háborút indítottunk, (az 1877-78-as orosz-török háborúról van szó) amelyet előbb vagy utóbb, a döntést elodázó minden átmeneti kudarctól függetlenül végigviszünk, még ha történetesen a mostani háborúval nem is sikerül a teljes és hőn óhajtott célt elérni. Ez a hősi tett oly hatalmas, a háború célja annyira hihetetlen Európa számára, hogy Európának, természetesen, fel kellett háborodnia a gonoszságunkon, nem volt szabad elhinnie, amit a háború megkezdésekor mondtunk, és minden módon, minden erővel ártania kell nekünk, fel kellett lépnie velünk szemben, és ellenségünkkel egyesülve – jóllehet nem nyílt, formális politikai szövetségben – harcolni ellenünk, titokban, egy nyílt háborúra várakozva. És mindezt kinyilvánított törekvéseink és céljaink ellenére! „Hatalmas keleti sas szállt a világ fölé, szárnyai a kereszténység csúcsain villognak”; nem hódítani akar, területeket szerezni, a határait kiterjeszteni, hanem felszabadítani, felemelni az elnyomottakat, a sanyargatottakat, új életet adni nekik, nemcsak az ő javukra, hanem az emberiség üdvére is. Hiszen bármiként számíts, akármilyen szkeptikusan nézz is erre az ügyre, lényegében ez a cél, ez maga, és ezért is nem akarja elhinni Európa! Higgyétek el, nem annyira Oroszország feltételezett törekvése ijeszti, hanem éppen az, hogy Oroszország képes ilyen feladatokat és célokat maga elé tűzni. Ez különös figyelmet érdemel. Vállalkozni valamire, nem a saját haszon érdekében, ez Európa számára annyira szokatlan, a nemzetközi szokásoknak annyira ellentmondó, hogy amit Oroszország tett, azt Európa természetesen nemcsak egy „elmaradott, vadállatias, felvilágosulatlan” nemzet barbárságaként fogja fel, amely nemzet a keresztes hadjáratok sötét időit idéző minden aljasságra és ostobaságra képes, hanem egyenesen erkölcstelen, Európára veszélyes és annak nagyszerű civilizációját fenyegető tényként. Nézzük meg, ki szeret most minket Európában. Még barátaink, úgynevezett, állítólagos barátaink is világosan kinyilvánítják, hogy örülnek balsikereinknek. Az oroszok veresége saját győzelmeiknél is édesebb számukra, boldogak tőle, hízeleg nekik. Sikereink esetén ezek a barátaink már rég megegyeztek volna egymás között, hogy minden erejüket bevetve Oroszország sikereiből még nagyobb hasznot húzzanak, mint maga Oroszország…

    De erről később. Kimondtam a legfontosabbat arról, hogy mit kellett éreznie ezen a tavaszon, e háború bejelentése után mindenkinek, aki hisz Oroszország eljövendő nagy, az egész emberiségre ható jelentőségében. Ez a még sosem volt háború, a gyengékért és elnyomottakért, azért, hogy életet és a szabadságot adjunk nekik – s ne elvegyük tőlük –, ez a mindmostanáig hallatlan háborús cél minden hívőnk számára hirtelen tényként jelent meg, ünnepélyesen és jelentősen megerősítve a hitüket. Ez már nem álom volt, nem talány, hanem a megtörténő valóság. „Ha már egyszer elkezdett megtörténni, akkor eljut a végéig, ahhoz az új, hatalmas igéig, amelyet Oroszország a szlávok szövetségének élén mond Európának. Sőt magát az igét elkezdték kimondani, noha Európa még távolról sem érti, és még sokáig nem fogja elhinni”. Íme, ezt gondolták a „hívők”. Igen, ünnepi és jelentőségteljes benyomás volt, és a hivők hitének még inkább meg kellett szilárdulnia, erősödnie. De annyira fontos dolog kezdődött el, hogy számukra is ijesztő kérdések merültek fel: „Oroszország és Európa! Oroszország kardot ránt a törökök ellen, de ki tudja, lehet, hogy Európával kerül összeütközésbe – nem korai ez? Európával megütközni nem ugyanaz, mint a törökökkel, és nem történhet meg egy csapásra”, a hívők mindig így gondolták. De készen állunk-e egy újabb összeütközésre? Igaz, a kocka el van vetve, de nem hogy Európa, mi magunk értjük-e mindezt? Lám, mi, hívők azt jövendöljük például, hogy csak Oroszországban van meg a képesség, hogy megoldja a kisebbek végzetes összeurópai kérdését, harc nélkül és vér nélkül, gyűlölet és gonoszság nélkül, de mit jelent ez, amikor Európát már saját vére öntözi, minthogy korábban Európában senki nem hallotta meg a szavunkat, s még ha hallotta volna, akkor se értette volna belőle semmit…

(saját fordítás)

* * *

Dosztojevszkij: Néhány magyarázó szó a Puskin-beszéd kapcsán (részlet, 1880)* 

A népünk az, amely lelkében hordozza a világ iránti érzékenységre és a mindent összebékítésre való ezen hajlamot, és ennek már nem egyszer adta tanújelét a péteri reform utáni egész két évszázados időszak során. Népünk ezen képességének megjelölésekor nem állhattam meg, hogy e tényben rá ne mutassak a mi jövőbeli nagy vigaszunkra, a mi fényes, lehet, hogy a legfényesebb, előttünk világító reménysugarunkra. A legfontosabb, amit megállapítottam, hogy törekvésünk Európa felé, minden elragadtatásával és szélsőségével együtt, alapjait tekintve nemcsak hogy törvényszerű és ésszerű volt, hanem egyben népi is, teljes egészében egybeesett magának a nép szellemének törekvéseivel, és végül pedig vitathatatlanul magasabb rendű célt szolgált és szolgál… [N]em kell, egyáltalán nem kell felháborodni az általam mondottakon, hogy „a mi nincstelen földünk talán végül új igét mond ki a világnak”. Azt is nevetséges bizonygatni, hogy mielőtt új igét mondanánk ki a világnak, „nekünk magunknak kellene fejlődnünk a gazdaság, a tudomány és a polgárosodás terén, és csak azután ábrándozhatunk »új igékről« olyan (állítólag) tökéletes organizmusok számára, mint Európa népei”. Én éppen azt hangsúlyozom beszédemben, hogy meg sem kísérlem összemérni az orosz népet a nyugati népekkel azok gazdasági vagy tudományos dicsőségének tekintetében. Egyszerűen csak azt mondom, lehetséges, hogy minden nép közül az orosz lélek, az orosz nép géniusza a legalkalmasabb az egyetemes emberi egyesülés, a testvéri szeretet, az ellenségnek megbocsátó, az eltérőt felismerő és azt elfogadó, az ellentmondásokat feloldó józan szemlélet eszméjének befogadására. Ez nem gazdasági vonás, és nem is valamilyen másféle, hanem csupán erkölcsi vonás, és vajon tagadhatja-e, kétségbe vonhatja-e bárki is meglétét az orosz népben? Vajon állíthatja-e azt bárki is, hogy az orosz nép csupán tehetetlen tömeg, amely arra ítéltetett, hogy gazdaságilag szolgálja a mi népünk fölé emelkedett, európai értelmiségünk boldogulását és fejlődését, miközben ő maga csupán holt tehetetlenség, amitől semmit sem várhatunk, amire nincs miért reménnyel tekintenünk? Sajnos sokan így tartják, de én megkockáztattam, hogy más véleménynek adjak hangot… Azt hangoztatni pedig, hogy a mi nincstelen, rendetlen földünk addig nem hordozhat ilyen magasrendű törekvéseket, amíg nem válik a gazdaságban és a polgárosodásban a Nyugathoz hasonlóvá – már egyszerűen képtelenség. A szellem erkölcsi kincsei, legalábbis legbelső lényegüket tekintve, függetlenek a gazdasági erőtől. A mi nincstelen és rendetlen földünk, legfelső rétegétől eltekintve, teljes egészében olyan, mint egyetlen ember. Nyolcvanmilliós népessége olyan szellemi egységet alkot, mely Európában természetesen nem létezik és nem is létezhet, következésképpen már csak ezen egy oknál fogva sem lehet azt állítani, hogy a mi földünk rendetlen, sőt azt sem, még szigorú értelemben véve sem, hogy nincstelen. Ezzel szemben Európában, ebben az Európában, ahol annyi gazdagságot halmoztak fel, az összes európai nemzet teljes polgári alapzata – minden alá van ásva, és lehet, hogy már holnap összeomlik nyomtalanul, örökre eltűnik, és helyette valami még soha nem hallott új, semmi korábbira nem hasonló köszönt be. És Európát minden felhalmozott kincse sem menti meg a bukástól, hiszen „egy órában elpusztul a gazdagság is”. És eközben éppen az európai nemzetek ezen aláásott, megfertőzött polgári rendjét mutatják fel népünk előtt eszményként, amely felé törekednie kell, és amelynek elérése után veheti csak magának a bátorságot, hogy elgügyögje saját kis igéjét Európának. Mi pedig határozottan azt állítjuk, hogy a szeretetteli és a mindent egyesítő szellem erejét befogadni és hordozni a jelenlegi gazdasági nincstelenségünkben is lehet, sőt a nincstelenségnek még különb fokán is, mint a mostani. Még olyan nincstelenség közepette is meg lehet őrizni és be lehet fogadni, mint amilyen Batu támadása vagy a Zavaros idők okozta pusztulás után volt, amikor egyedül a nép mindent egyesítő szelleme mentette meg Oroszországot. És végül, ha annak érdekében, hogy jogunk legyen szeretni az emberiséget, és jogunk legyen mindent egyesítő lelket fogadni magunkba; hogy képesek lehessünk arra, hogy ne gyűlöljünk más nemzeteket azért, mert nem hasonlók hozzánk; hogy ne akarjunk bezárkózni mások elől saját nemzetiségünkbe, hogy minden egyedül csak neki jusson, a többi nemzetiséget pedig ne akarjuk csupán kifacsarható citromnak tartani (pedig hát Európában vannak ilyen szellemiségű népek!); még ha valóban kell is mindennek eléréséhez, ismétlem, feltétlenül szükséges, hogy előzőleg gazdag néppé váljunk, és átvegyük az európai polgári berendezkedést, akkor is, vajon valóban kötelesek vagyunk-e itt is szolgai módon lemásolni ezt az európai berendezkedést (amely holnap már talán összeomlik Európában)? Hát valóban itt sem engedik meg, nem hagyják, hogy az orosz organizmus nemzeti módon, saját organikus ereje által fejlődjön, hanem okvetlenül csak egyéni jellegét elveszítve, lakájként utánozva Európát? Na de akkor mit kezdenek az orosz organizmussal? Értik-e ezek az urak, mi az, hogy organizmus? És még ők beszélnek természettudományról! „A nép ezt nem engedi meg” – mondta valamilyen ügy kapcsán úgy két évvel ezelőtt egy szenvedélyes nyugatosnak beszélgetőtársa. „Akkor meg kell semmisíteni a népet!” – válaszolta a nyugatos nyugodtan és méltóságteljesen. És ez az ember nem akárki volt, hanem értelmiségünk egyik képviselője…

(Szabó Tünde ford.)

 *A moszkvai Puskin-szobor felavatása alkalmából 1880. júniusban emlékülést tartottak, amelyen Dosztojevszkij nagyhatású emlékbeszédet tartott. Ehhez kapcsolódott Az író naplója című esszésorozatában megjelent írás.

Szerző: rás  2022.05.21. 21:26 7 komment

Címkék: Európa Oroszország Dosztojevszkij szlavofilek

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr1017837065

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

egy nagyi 2022.05.22. 00:55:11

rás: elolvastam mindhárom idézetet, amiket írtál. A Kozákokat megtaláltam a gugli keresőben. Lehet egyszer elolvasom. A Végel életrajzi regényéről csak kevés infót találtam. A Dosztojevszkij idézetek meg az íróról kialakult szeretetemet tompította.
Régóta motoszkál bennem egy gondolat, s az idézeteid késztetnek most arra, hogy elmondjam, konkrétan mintha nem ide tartozna,de azért mégis.
Általában a gyerekek szeretik a meséket, a felnőttek ugyanúgy. Azt mondják az okosok, hogy a történelem konstrukció, jó legyen így, de mit mondjunk azokról a történelmi, társadalmi elbeszélésekről, regényekről,/ Kivéve, ha dokumentum pontosságúak,itt jegyzem meg, hogy Tolsztoj a Háború és béke írása előtt rengeteget kutatott a katonai akadémia feljegyzései között./amelyeknek a társadalmi tudat csapongásai , hiedelmei, szorongásai, szerelmei, csalódásai , idiotizmusa, és felstilizált történelmi háttere, stb. a témája. Jó legyen ez is konstrukció. Az elkövető életének korszelleme, filozófiája mind megjelenhet számtalan dimenzióban. Vagyis az egész emberiség mesél, mesél az író, a rendező, a színész, az internet, a tv
. mozi,és mesél a szomszéd, a munkatárs,a férj, feleség.A Te idézeteidben az írók tudatában csak a
kor hangulata jelenik meg. A történést a mese adja, ami mint tudjuk a népmeséből is sokszor tele van kegyetlenséggel. Úgy gondolom, hogy a tükrözéselmélet nem alkalmas mindenre, ugyanis a tükrök maguk is nagyon sokfélék.Nem vagyok fogyasztója azoknak a filmeknek, amelyek /lányom szerint, modern mesék/ mindenféle űrlények meg ki tudja milyen baromságokba ágyazva a történetet leegyszerűsítik a jók és rosszak viadalára.

rás · http://ras2.blog.hu 2022.05.22. 12:56:57

@egy nagyi: "A Te idézeteidben az írók tudatában csak a kor hangulata jelenik meg." Az idézeteket természetesen önkényesen emeltem ki a jóval sokrétűbb szövegekből, de szerintem nem csak hangulatot adnak. Úgy éreztem, hogy valamiért ma (is) fontosak, nekünk (is) azok. Tolsztoj konkrét katonaélményei alapján ír le egy, az övétől eltérő kultúrát, történetesen a mai ukránság egyik elemét adó kozákságot. Végel önéletrajzot írt, és Jugoszlávia- meg délvidékimagyarság-képe jócskán eltér a ma nálunk uralkodó, "hivatalos" felfogástól - ez főleg a második idézetre igaz; az elsőnél a társadalom-filozófiai mondanivaló ragadott meg.

egy nagyi 2022.05.22. 14:01:11

@rás: már háromszor elolvastam a wikipédián Ukrajna történetét, s valahogy úgy éreztem, hogy Tolsztoj valóságos élményeit egy kicsit szubjektív módon világítja meg. Egy mesélő sem tud kilépni saját korából. Végelről bizonyára igazad van. Pár évvel ezelőtt voltunk egy szerbiai úton egészen a Vaskapuig a Vajdaságon keresztül, érintettük Belgrádot. Ott bemehettünk egy államilag őrzött kertbe s benne, ha jól tudom Péter szerb király rezindenciája volt. Az örökösök bemutatásával. Itt rendezte be Tito a saját kis úrhatnám termeit. Itt voltak a titkos kis filmvetítések. S a Végel idézeted olvastán, egy kicsit zavart, hogy behódoltak.
Dosztojevszkij feleségének Anna Dosztojevszkajának életrajzi regényét olvastam, s nekik csak keserűség jutott, amikor Európában éltek.A két idézetből látszik, hogy vergődik szegény az orosz mítosz és Európa talán más fejlettsége elfogadása között. Csak nézz az akkori Európa térképére, amikor ezt írta, hány forradalom volt már akkorra. Ha jobban belegondolunk az orosz nép általa megfogalmazott mélylélektanába, akkor vetíthetjük a mai háborús helyzetre is. Vallom, hogy soha sincs egy az egyben paritásban a valóság a róla elmondottakkal, mert a képzelet felnagyít,torzít, széppé tesz, /nem akarok kitérni a holokausztra/, de minden mesénknek a kiinduló pontja megvan. Az, hogy mi sül ki belőle, háború, béke kibogozhatatlan, minthogy az is ki indítja görgetni a mesét.

rás · http://ras2.blog.hu 2022.05.22. 16:53:57

@egy nagyi: Arany János is téged igazol:
Nem a való hát: annak égi mássa
Lesz, amitől függ az ének varázsa:
E hűtlen hívség, mely szebbít, nagyít -
Sulykot, bizony, nem egyszer elhajít:
Ez alkonysúgár, mely az árnyakat,
E köd, mely nőteti a tárgyakat;
E fénytörődés átlátszó habon,
E zöld, esős lég egy május-napon;
Ez önmagánál szebb, dicsőbb természet:
Egyszóval... a költészet.

egy nagyi 2022.05.22. 23:31:57

@rás: nagyon szeretem a Vojtinát, köszi, hogy emlékeztettél rá. Elolvastam most is, nem lehet elégszer olvasni.

Dupla · https://doppeldupla.home.blog/ 2022.06.05. 13:24:12

Eltekintve a szövegekben rejlő önellentmondásoktól (háborút indít Oroszo., amit D. helyesel, de ugyanakkor azt állítja, hogy szeretni kell más nemzeteket. A háború alapvetően gyűlöletalapú üzletág), mindkét szöveg jellegzetes 19. századi termék. Etnocentrikus, nacionalista, (hamis) küldetéstudattal fűszerezve.
A nyugat elleni averziók Oroszországban mélyen gyökereznek az ortodoxiában (a megváltó Keletről jött, a Nyugat a sötétség, a gonosz birodalma). Persze az se véletlen, hogy a 18. és 19. században számos ország „majmolta” a nyugatot: a Nyugat-Európát megjárt uralkodók és egyéb előkelőségek (Péter, II. József, Széchenyi) azt látták, hogy míg saját országukban a közegészségügyben, építészetben, jogrendben feudális viszonyok uralkodnak, addig Nyugat-Európa ebből a szempontból sokkal fejlettebb. Mai szempontból nézve persze nem vették észre, hogy az iparosodás milyen társadalmi és környezeti károkat okoz. A modernizáció olyan szempontból győzött, hogy ma majd minden ország a nyugat európai vívmányokat szeretné biztosítani polgárinak (közegészégügy, digitalizálás, élhető környezet stb. stb.)
Miután a keleti modernizáció felemás volt (és még ma is az), előszeretettel fordulnak ezek a nemzetek spirituális gyökereikhez, kisebbségi komplexusaik ellenpontozására, és felróják a Nyugatnak a vallástól való eltávolodást. Alapvetően téves elképzelésnek tartom, hogy az orosz ortodoxia (vagy bármely vallás) megválthatná a világot. Ahogy Kirill pátriárka esete is mutatja, az ortodox egyház még ma is egy középkori-feudális álláspontot képvisel, ahol fontosabb az államhoz való közelség, mint a jézusi üzenet.
Alapvetően hibásnak tartom az organikus fejlődésről való elképzelést is, ami szintén a 18./19 századi filozófia elképzelésekben gyökerezik.

rás · http://ras2.blog.hu 2022.06.05. 14:41:58

@Dupla: Gondolom, rájöttél, hogy a Dosztojevszkij-idézetekkel az volt a célom, hogy ideológia-történeti kontextusba helyezzem a geostratégiai céllal indított háború putyini propaganda- fedőideológiáját. A gyökerek valójában még régebbiek, a Dosztojevszkij által markánsan képviselt, 19. századi szlavofil nézetrendszer az orosz küldetéstudatot elsőként megfogalmazó, két és fél évszázaddal korábbi "Moszkva a harmadik Róma" elképzelést eleveníti fel.
Nem értek egyet azzal a véleményeddel, hogy a szlavofil irányzat a Nyugattal szembeni elmaradottságból fakadó kisebbrendűségi érzésből fakad. Ez kifejezetten felsőbbrendűségi érzés a kereszténységet eláruló, Dosztojevszkij szerint (is) hanyatló Nyugattal szemben. Éppolyan, mint Orbán Viktoré. ha már, akkor szerintem inkább a nyugatos - zapadnyik - korabeli irányzat az, amely a Nyugattól való lemaradásból fakadó kisebbrendűségi érzést fejez ki, a Nyugat másolásának, "utolérésének" igényével. Az orosz, a pravoszláv küldetéstudat más dimenzióban mozog, más értékrendet kínál fel.

Ezt írod: "az ortodox egyház még ma is egy középkori-feudális álláspontot képvisel, ahol fontosabb az államhoz való közelség, mint a jézusi üzenet". Biztos, hogy ez csak az ortodox egyházra vonatkozik? (Amelynek egyébként keletkezése is - az 1054-es "nagy" egyházszakadás - alapvetően az állam és az egyház összefonódásán alapult.)
süti beállítások módosítása