(Peti rám szólt, úgyhogy muszáj írnom. Végül is, ha az ember blogger - értsd: exhibicionista - ez a dolga). Szóval:

Valamikor már írtam róla, hogy ifjan (olyan ötvenéves koromig) azt gondoltam, mindent el kell olvasni. És évtizedeken át - értelmiségi kortársaimhpz hasonlóan - szinte mindent megvettem, ami érdekes és fontos (vagy annak hitt) megjelent, azzal, hogy ha "most" nem is jutok hozzá, egyszer majd (a tüdőszanatóriumban?) elolvasom.  Már nem vagyok hebrencs és álmodozó ötvenes, így már tudom, hogy nem fogok mindent elolvasni. Már jó ideje gyakorlatilag pillanatnyi, véletlen impulzusokon múlik, mit veszek a kezembe.

A közelmúltban meghalt Milan Kundera, és kötelességemnek éreztem, hogy újraolvassam valamelyik regényét. A polcomon sorakozó életművéből a talán leghíresebbet, A lét elviselhetetlen könnyűségét választottam. Az első oldalak után döbbenten jöttem rá, hogy én ezt a könyvet még nem olvastam. Most élvezettel megtettem, élmény volt. Gondoltam is, hogy kéne írni róla a blogon, de túl bonyolult feladatnak éreztem (maga a könyv bonyolult, ezért is érdekes), és győzött a lustaságom. Biztos voltam azonban benne, hogy korábban már írtam Kunderáról, ezért rákerestem a bal oldalsó sávon található keresőben, és jött a meglepetés: 2008-ban olvastam, és 2009 januárjában lelkendeztem is erről a könyvről: itt. Sőt, pár hónappal korábban, az 1968-as "prágai tavasz" eltiprásának évfordulóján a Kundera -regény néhány sorát beillesztettem egy hosszabb politikai-történelmi fejtegetésbe. (A morbid vicc: - Tudod, mi a jó az Alzheimerben? Annyi új arc mindennap!)

Januárban, 97 éves korában meghalt Deák István amerikai magyar történész, akinek most jelent meg Maratoni életem című önéletírása. A 370 oldalas könyv 160 oldalánál még csak ott tartunk, hogy 22 évesen túlélte a világháborút, a holokausztot; gondolom, később majd felgyorsít a mesélésben. Érdekes élete volt, érdekes emberek között, "érdekes" kor(ok)ban. Ezzel együtt a könyvet valósíznűleg soha nem vettem volna a kezembe, de egy barátomtól, Deák távoli rokonától kaptam ajándékba, aki a könyv bemutatójára Bostonból jött Budapestre (és egy ebéd keretében jót dumáltunk is). A Deák-könyv olvasását két napja felfüggesztettem, mert szükségem volt valami kisebb, könnyebb könyvre, amit villamoson is lehet olvasni. Az Európa Zsebkönyvek terjedelmes sorozatából Alan Sillitoe angol író nálunk 1970-ben (angolul 1958-ban) megjelent A hosszútávfutó magányossága című kisregényét választottam (amiből a 60-as években nagysikerű film is született). Mint kiderült a kötetben két kisregény van; a hosszútávfutót megelőzi, a hosszabb Szombat este, vasárnap reggel című. Egy angol iparváros prolikörnyezetében játszódó történet főhőse egy 21 éves, nagyivó és nőcsábász (így, ebben a sorrendben) fiatalember. Nagyon plasztikusan megrajzolt figurák és háttér: szinte érzed a gyárak füstjét, hallod a kocsmák zsivaját. Most éppen ezt olvasom. (Biztosan először.)

Ja, a két kisregényt Göncz Árpád fordította.

Szerző: rás  2023.07.29. 22:38 6 komment

Címkék: irodalom Kundera Deák istván Sillitoe

A bejegyzés trackback címe:

https://ras2.blog.hu/api/trackback/id/tr6618181921

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

beszélő név 2023.07.30. 21:39:23

Gyermekkorom egyik meghatározó olvasmányélménye egy ifjúsági ismeretterjesztő munka (A világ és az ember) néhány oldalas bevezető szövege volt, amiben egy király mérhetetlen tudásszomjával fut tragikus versenyt az idővel. Tudósai segítségével előbb egy tökéletes, minden ismeretanyagot tartalmazó könyvtár összegyűjtésén fáradozik, majd öregedvén s a megvalósulás lehetetlenségével szembesülve egyetlen, tökéletes könyv megírásával bízza meg őket. Persze ez a mű sem fejeződhet be időben, ezért halálát érezvén legbölcsebb bölcsét hívja magához, hogy egyetlen mondatban foglalja össze, amit tudni érdemes. A bölcs egy lapos közhellyel válaszol, valami olyasmivel, hogy életünk és világunk rendkívül bonyolult. A király ennyivel kénytelen távozni.

Ez a tanmese rengetegszer jut eszembe, amikor azon morfondírozom, melyik olvasnivalót melyik kárára vegyem kézbe. Amióta azonban Borges is megfordult a kezemben (vö. Bábeli könyvtár), s ennek is már harminc éve legalább, azt is eszemben tartom, hogy jószerint mindegy is mit választunk és mit nem. Ami természetét tekintve eleve belakhatatlan, abba teljesen mindegy hol lépünk be és merre fordulunk. Van az a nézőpont, ahonnan egy közönséges lektűr is tanúskodik annyit az emberről és világáról, amennyit egy Shakespeare vagy egy Goethe öltöztet formába. Egy ilyen világban mekkora jelentőséggel bír elfelejteni egy olvasmányélményt? Pont akkorával, mint véletlenszerűen emelgetni darabokat a könyvespolcról.

A kezdetből ("azt gondoltam, mindent el kell olvasni"), mely számomra is oly ismerős, mára a bolyongás vágya lett. Kifejezett vágy a tervezetlen olvasás, az egymástól oly távol eső témák és megközelítésmódok szabad váltogatására. Mondjuk, ez is csak egy terv! Mindenesetre mélyen átérzem bevezető gondolataidat.

egy nagyi 2023.07.31. 01:16:54

Velem is elő szokott fordulni, hogy elfelejtem egy könyvről, hogy már olvastam, főleg kortárs művekről van szó, de csak a másod-,harmad vonalban levőket. Ezt a Kunderát én is régen olvastam a többi művével együtt. Két hete hangoskönyvön hallgattam egy regényét amíg vasaltam. Viszont vannak tudatos elhatározásaim, hogy bizonyos könyveket újraolvasok. Nagyon megütötte a fülemet, amit Réz Pál mondott, hogy nem baj, ha nem olvasunk el minden művet, sokkal többet ad, ha kevesebb könyvet többször elolvasunk.

Például ilyen újraolvasottam az Oblomov, Jean'Christophe, Thomas Mann regényei, a Fogság, és például jó lenne az Ilíászt harmadszor elolvasni. Olyan ráérősen olvasok mintha az életelixír a birtokomban lenne.

A másik, ha túlzottan habzsoljuk az olvasást az egyik könyv elfelejteti a másikat, az úgynevezett tudáshálónkon csak az a könyv marad meg, amely vagy a személyiségedhez tesz hozzá, vagy a gondolkodásodba épül be.

Egyébként mindig ad hoc-szerűen válogatom, hogy mit kezdek el olvasni.

rás · http://ras2.blog.hu 2023.07.31. 12:02:59

@beszélő név: @egy nagyi: Köszönöm a megerősítő gondolataitokat.

Medea Res 2023.08.06. 14:28:50

Pont a napokban olvastam egy érdekes “bölcsességet” ezzel kapcsolatban.

Szöget ütött egy ifjú fejében: mi értelme olvasni, ha úgyis elfelejtjük a történeteket. Meg is kérdezte erről a mentorát, aki azonban válasz helyett megkérte a fiatalt, hogy egy régi, poros szitával hozzon neki vizet a folyóból. A z ifjú persze tudta, hiábavaló megpróbálni ezt a lehetetlen kérést teljesíteni, mégis párszor belemártotta a szitát a vízbe, csak hogy az összes víz kifolyjon. Néhány próbálkozás után visszatért, hogy beszámoljon a kudarcáról. Ám a bölcs így szólt: nézd meg a szitát. Bár egy csepp vizet sem tartott meg, mégis tiszta lett.

egy nagyi 2023.08.06. 15:27:53

@Medea Res: nagyon igaza van a bölcsnek, éljenek a sziták.
süti beállítások módosítása