Folytatódik a vita (ma éppen a Népszabadságban György Péter és Révész Sándor szóváltásával) arról, hogy a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen minden hallgatónak kötelező lesz egy féléves kurzus a holokausztról. Rögtön volt, aki azt javasolta, hogy minden egyetemen, főiskolán tegyék kötelezővé, míg más (pl. Révész) egy ilyen központi utasítást az egyetemi autonómia megsértésének tartana, akárcsak általában a tan- tudományos és véleményszabadság korlátozásának, ha kötelezően előírnák, mit kell mondani - és gondolni! - a holokausztról. És persze szélsőjobbról azonnal felvetették, hogy akkor már inkább Trianon kötelező oktatását írják elő. Továbbá: szép dolog, hogy a Pázmány - és mögötte nyilvánvalóan a Magyar katolikus Egyház - fontosnak tartja a magyarországi zsidóüldözés megismerését, de vajon kész-e arra is, hogy szembenézzen a katolikus egyház korabeli szerepével a félmillió magyar zsidó kiirtását előkészítő politikai folyamatban, benne például a huszadik századi magyar katolicizmus talán legnagyobb alakjának, (az 1927-ben elhunyt) Prohászka Ottokárnak a szerepével?
Azt gondolom, hogy a beteges antiszemiták kivételével szinte minden megszólalónak van igazsága. Mert a mai Magyarország megértéséhez igenis éppúgy hozzátartozik Trianon, mint a holokauszt, a két világháború éppúgy, mint a forradalmak, a Horthy-, a Rákosi- és a Kádár-korszak, vagy éppen a mára a huszon- és harmincévesek számára már szintén történelemmé vált rendszerváltás. Vagyis: kötelezően oktatni kell minden közép- és felsőoktatási intézményben a 20. századi magyar történelmet.
Utolsó kommentek